Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wifi in groentetuin (110-140 meter)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

De situatie: Ik wil graag internet(lees: netwerk) tot achterin mijn groentetuin, die is zo'n 20-25 meter diep en ligt hemelsbreed zo'n 100 meter van mijn huis af. Ik woon drie hoog een flatje waarbij het balkon gesitueerd is aan de westzijde, vanaf dit balkon kijk ik uit over mijn groentetuin die gelegen is aan de noordzijde van deze flat. Vanaf dit balkon kan ik op een klein stukje na, dat geblokkeerd word door een twee a drie meter hoge vlierbes, de gehele tuin zien.

Foto is van een net ander perspectief genomen en geeft alleen beeld hoe het er ongeveer uitziet.

In deze tuin heb ik verschillende goedkope sensoren staan die verbonden zijn met een Raspberry Pi. Deze zou ik graag willen uitlezen vanuit mijn flatje door deze te verbinden met mijn netwerk. Ik wil dit doen omdat het ernaartoe lopen niet altijd handig, gewenst of mogelijk is, zoals bij regenachtig weer, dataopslag vol of wanneer ik niet thuis ben. Het doel is om ervoor te zorgen dat ik via mijn wifi-netwerk mogelijk word om mijn pi uit te kunnen lezen en data in een redelijke tijd over te kunnen zetten. Ik hoef geen hele full hd-streams over te kunnen zetten maar een raw foto van 10mb of een remote desktop sessie moet gewoon normaal werken al mag er best wat lag in zitten, zolang hij de verbinding niet verbreekt.

Het probleem: Ik heb twee netwerken in huis (KPN Experiabox v9 aan de westzijde en een linksys wrt120n aan de andere kant van het huis). Het sterkste wifi-signaal komt niet verder dan 30 meter hemelsbreed (Experiabox - laptop) wanneer ik naar het noorden loop. Naar het westen komt het signaal wel wat verder echter niet de afstand die gewenst is. In vergelijking met andere netwerken in de flat is de mijne degene die het minst ver komt. De experiabox staat in de meest zuid-westelijke hoek van de woonkamer achter een bank en is dus niet optimaal gesitueerd, de mogelijkheid om iets bedraad op het balkon te plaatsen is er. Ik mag volgens de huurvoorschriften geen schotel plaatsen dus een antenne mag niet te groot formaat hebben(al denk ik dat dit niet zo'n probleem is).

Geheel bedraad is natuurlijk geen optie dus dat limiteert mijn opties tot een draadloze verlenging. Daarom overweeg ik momenteel om een versterker te plaatsen op de vensterbank (moet dan door een klein stukje deur of de antenne zou verlengt kunnen worden tot of buiten) of buiten (spatwater dicht en vorst bestendig). De raspberry heeft op dit moment een TP Link 725n adapter en een mogelijke vervaning hiervan zou het goed moeten doen op het vermogen van de USB poort en werken onder Rasbian.

Extra: Vrienden van me wonen in een naastgelegen flat en hebben hun modem (Ziggo/UPC standaard ding) op de zelfde plek als waar die van mij staat. Wanneer ik mijn hardlooprondje loop verbind mijn mobiel meestal vanaf de straat met het netwerk van hen. De afstand tussen de weg en de flat is ongeveer 100 meter met daartussen alleen weiland. Hieruit kan ik opmaken dat toch vrij goed mogelijk zou moeten zijn om dit te realiseren.

Mijn vraag: Is het mogelijk om binnen een redelijk budget mijn wifi te verlengen tot aan de tuin zodat ik mijn pi hierop kan aansluiten.

Mijn idee: Het aan beide kanten verbeteren van de antenne/bereik waardoor ik het netwerk verder kan rekken. TP Link 725n kan vervangen worden door een exemplaar van zoals deze die een grotere antenne heeft. Bij mij binnen zou ik een repeater/wifiversterker kunnen kopen om het singaal verder te krijgen maar ben bang dat deze nog niet krachtig genoeg zijn om zover te komen. Ik zag via Alibaba ook voor een long distance wifi adapter die tot 3km of 2,5 km zouden kunnen. Ik lees echter nergens dat deze in Rasbian ondersteund worden en weet ook niet of ik er dan één of twee nodig heb. Ik vind via google ook wat sites waarmee je met wat aluminium folie het bereik iets kan rekken maar dit zijn meestal maar procenten winst en daar is mijn basisbereik al te kort voor.

Budget: Zo weinig mogelijk maar het moet wel werken. Veel liever 100 euro dan 150, tot 200 euro.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking

• markvl
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Misschien wat zelfbouw proberen?
http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html
Ik denk niet dat het goedkoper gaat lukken :)

• RobinF
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 26-10 18:23
Richt antennes?

• Firefly III
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[Voor 98% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:03. Reden: Leeg vanwege privacy.]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dit zou wel eens geschikt kunnen zijn.

pricewatch: Ubiquiti NanoStation locoM2

Flink wat ervaringen op Amazon.

• shure-fan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:26
Hoe is je stroom en overkapping daar geregeld?

Want als de stroom daar goed geregeld is, vind ik het idee van (bovengenoemde) jack sparrow een goede

[Voor 53% gewijzigd door shure-fan op 08-12-2015 10:07]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Lednov
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 25-10 10:05
Wil je realtime uit kunnen lezen? of is op gezette tijden een update ook in orde?
als het laatste ook OK is, dan zou ik voor een goedkoop telefoontje/sim/abbo gaan die elk X uur je een update stuurt.

Als je met een versterker gaat zitten rotzooien heb je zomaar kans dat je het signaal van buren verstoort, of erger.
Bedankt voor de reacties.
markvl schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:21:
Misschien wat zelfbouw proberen?
http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html
Ik denk niet dat het goedkoper gaat lukken :)
Ziet er goed uit, ik ga me hier even in verdiepen. Als ik het zo lees moeten ze aan beide kanten staan om goed te kunnen werken. Mijn experiabox heeft niet echt en eigen antenne dus dat word even prutsen met hoe ik het ga vastmaken.
Ik had hier al wel gekeken maar in mijn omgeving lijkt het nog niet ondersteund te worden. Daarnaast laat de snelheid ten wensen over. Het mag best wat trager zijn maar ik moet nog wel binnen een redelijk afzienbare tijd foto's kunnen overzetten. Deze foto's worden gemaakt om de gezondheid/groei van de gewassen te monitoren (voor de geïnteresseerde: Normalized Difference Vegetation Index en Leaf Area Index) .
Lednov schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:35:
Wil je realtime uit kunnen lezen? of is op gezette tijden een update ook in orde?
als het laatste ook OK is, dan zou ik voor een goedkoop telefoontje/sim/abbo gaan die elk X uur je een update stuurt.

Als je met een versterker gaat zitten rotzooien heb je zomaar kans dat je het signaal van buren verstoort, of erger.
Als het kan wel redelijk realtime. Ik heb voor een project een keer mijn kat een GPS tracker meegegeven. De gegevens waren via mobiele data uit te lezen (GPRS en UMTS). Vond dit zelf redelijk instabiel en sloom terwijl daarbij alleen coordinaten verzonden moeten worden. OMdat ik ook foto's wil verzenden denk ik dat ik dan iig UMTS of LTE zou moeten nemen. Nadeel van deze optie is dat ik naast de aachaf kosten van de extra hardware ook maandelijkse kosten heb.

Ik heb even snel uitgerekend hoeveel data er ongeveer in het tuintje word geproduceerd. Dat is 100 tot 150mb per dag aan fotos's en andere meetgegevens. wat neerkomt op iets meer dan 3GB per maand.
shure-fan schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:29:
Hoe is je stroom en overkapping daar geregeld?

Want als de stroom daar goed geregeld is, vind ik het idee van (bovengenoemde) jack sparrow een goede
Stroom is via een batterij/zonnecel die is aangesloten op de raspberry pi (deze zit zelf in een beschermde case). Er is geen 230v ofzo aanwezig en ook geen mogelijkheid om dit er legaal heen te leggen. Aan de kant van de groentetuin moet de stroom dus op dit moment uit de Pi USB poort komen.

Overkapping is er in de vorm van een zelfgebouwde kas van landbouwfolie maar het kan er wel iets vochtig worden. Spatwaterdicht en redelijk vorst vast moet het toch wel zijn.

[Voor 13% gewijzigd door jdh009 op 08-12-2015 14:48]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking

• shure-fan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:26
dan is dit misschien een idee, in combinatie met een goede powered usb-hub (voor de extra power) http://www.wifishop.nl/po...l-sectorantenne/pid=42374

via usb aan je pi knopen en de sector richten op je huis

Wat ook nog een andere optie is:

Bovenstaande paneel antenne, en deze knopen aan een tp-link WA801ND.
De tp-link is een accespoint met client bridge modus, en kan prima werken op solar

Ik gebruik zelf deze tplink om een experiabox te ontvangen op 40 meter afstand met de bijgeleverde antennes
bij mij word deze tplink gevoed via mijn offgrid zonnesysteem (dus op 12volt)

Als je vervolgens nog een losse wireless router erbij koopt kun je die ook weer op je tuin gebruiken als verlenging van je netwerksignaal.

[Voor 50% gewijzigd door shure-fan op 08-12-2015 15:41]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True