Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bong_Marley
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-01 17:04
Hey,

Ik heb recent een GA-Z170X-UD5 TH moederbord aangeschaft voor mijn i7 6700k. Deze heeft echter moeite met opstarten vanuit cold boot. Wanneer ik de power button indruk licht de powerled op, starten de fans en hoor ik de dvd-brander bezig zijn, na enkele seconden valt het systeem volledig uit en begint deze cyclus weer vanaf voor af aan. Dit doet die zo een aantal keren (volledig willekeurig hoe vaak) en dan ineens start die wel normaal door.

Ik heb als gevolg hiervan de firmware van versie F2 naar F3 geflasht. Echter zonder resultaat, want het probleem blijft zich voordoen. Wat daarnaast ook echt wereldvreemd is, is dat wanneer ik een clear CMOS doe vanwege verkeerde overclock instellingen de firmware af en toe terugspringt naar versie F2.

De vraag is waar dit allemaal aan ligt? Heb zelf het idee dat dit software gerelateerd is. Alle suggesties zijn i.i.g. welkom :)

May the wind always be at your back and the sun upon your face. And may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgbossinga
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-08 21:06
Hallo,

ik heb hetzelfde moederbord met een i5 6600k en ik heb af en toe een 'hangend systeem'.
Alleen een power-off (4sec powerbutton ingedrukt) brengt weer leven in de brouwerij.
Het gekke is dat het OS (W10 x64) er niets van merkt. Mijn browser (chrome) meldt wel dat
het niet juist is afgesloten. Gezien de leeftijd verwacht/hoop ik dat de stabiliteit nog wat zal verbeteren.
Ik gebruik overigens de laatste (beta) bios F4b.

(geheugen: Crucial Ballistix Sport 4x8 - 2400)

[ Voor 5% gewijzigd door sgbossinga op 07-12-2015 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:24
TS dit is wel erg weinig informatie m.b.t. je PC.
Uit welke componenten is je PC opgebouwd? (Merken - typen - leeftijd enz.)
Wat heb je zelf al gedaan?
En heb je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgelezen voor je probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bong_Marley
Motherboard: GA-Z170X-UD5 TH rev 1.0
Bios version: F3
CPU : Intel Skylake 6700k
Memory: Corsair Vengeance 2x4GB, DDR4, 2133MHz, CL13
Display card: Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB
Powersupply: Seasonic G Series 750W

Ik zal eens een aantal opties uit de hangen en opstartproblemen troubleshooter proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door Bong_Marley op 08-12-2015 07:11 ]

May the wind always be at your back and the sun upon your face. And may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 16:42

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Kan het zijn dat je PSU moeite heeft om met cold-boots veel vermogen te leveren? trek de GPU er eens uit en kijk of het dan makkelijker werkt

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:24
Heb je toevallig geen sluiting tussen mobo en kast?
Is de CPU goed gemonteerd en zijn er geen contactpinnen verbogen?
Zit de CPU koeler goed (vlak) gemonteerd op de CPU en niet scheef?
Zitten alle afstandsbusjes voor het mobo wel op de goede plek?
Zijn alle componenten goed aangesloten zoals het hoort?
Zitten alle stekkers juist en op de juiste plaats?

Je kan zowieso al de PC eens buiten de kast opbouwen op een stuk karton of de doos van het mobo. Als de PC dan wel werkt, heb je ergens sluiting.
Bouw de PC op met zo weinig mogelijk componenten en voeg er telkens iets aan toe. (Opmerking: wel tussendoor de PC uitzetten, stekker uit de wcd en 2 minuutjes wachten.)

Wat ook niet onbelangrijk is, is het gebruik van een polsbandje. Zorg dat er GEEN STATISCHE LADING iets van de PC elektronica kapot maakt of beschadigd!!!!! Je hoeft het niet direkt te merken, maar dat kan zich ook over 2 jaar openbaren.

Probeer zoveel mogelijk componenten uit te sluiten, zodat je weet dat die niet jouw probleem veroorzaken.

• sgbossinga
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-08 21:06
hallo na wat onderzoek in de system log mbt event 56 (ACPI 5), zie ik op fora veel problemen
met z170 chipset mobo's en de nieuwe skylake cpu's:
http://www.tomshardware.c...zing-crashing/page-4.html

After researching this problem quite a bit I found out that it's very likely it's a Z170 chipset problem and not only affecting Asus boards but pretty much all the Z170 out there. According to a post by one of the users at the Microsoft Support site Asus will be rolling out a Bios update pretty soon for the Z170-P and Z170-K boards. Hopefully they will also update the MVIII boards as well. A lot of owners of these boards are complaining about freezes and boot and reboot problems, not sure if it's all related but I can't find any other explanation. Z97 or Z99 users don't have this issue and there was one forum user that had an AsRock Z170 board with the same problem then returned it and got an Asus Z170 replaced PSU, graphics card and memory and still got the error.

I see many users in this forum that have these problems come to this forum for help even though this looks more an Intel problem than Asus it's a shame that ROG being an Asus brand has not been actively informing about any of this letting us users to continue to waste our time trying to dig up any information.

here is the link to the thread over at Microsoft:
http://answers.microsoft.com/en-us/w...00dc160?auth=1

Asus actually replied to one of the users saying this:

"Dear Valued Customer,

I'm so sorry for the delayed response due to I just got the feedback of our technician.

Regarding this problem, our technical team has confirmed the same phenomenon.
This problem will happen on every startup and reboot.

It's not related with driver/software.
It could be confirmed on Z170 and B150 chipset motherboards, not only ours, but also other makers' motherboard.

Z97 series motherboards do not have such problem.
We cosidered this problem is casued by chipset.
We will feedback this issue to intel as we hereby inform you with this mail."

[ Voor 79% gewijzigd door sgbossinga op 17-12-2015 01:01 . Reden: asus forum quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bong_Marley
Bedankt voor de info! Ik heb het probleem opgelost door de BIOS te resetten met behulp van de moederbord batterij. Het zou overigens goed kunnen zijn dat er CPU pinnen zijn verbogen. Ik heb namelijk een Scythe Mugen 4 koeler.

[ Voor 32% gewijzigd door Bong_Marley op 20-12-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:26
Op http://hardforum.com/showthread.php?t=1881141 worden meerdere modellen genoemd die hier last van zouden hebben. Voor sommige modellen lees ik dat een betaversie voor het BIOS (zoals bijvoorbeeld F4b bij de GA-Z170N Gaming 5) het probleem lijkt op te lossen, maar of dit voor jou ook zou gelden, weet ik natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 16K
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-08 22:49

16K

Ik zit er aan te denken dit moederbord te kopen.
Is dit probleem nog steeds aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 09:34
Idem. Ik lees ook even mee. Geen zin in dit soort gedoe met een nieuwe 6700k build
(Misschien toch broadwell-e ;))
Pagina: 1