Waar kan ik digitale muziek kopen (geen iTunes)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hallo,

Sinds gister heb ik een audioset gekocht en wil uiteraard muziek afspelen. Dit kan nu enkel via de USB. Ik dacht dat we anno 2015 veel online aanbod hadden, maar dat valt vies tegen. Er is veel beschikbaar via de stream, maar dat zoek ik niet.

Wat zoek ik:

+ Downloadable MP3 / Wave (topkwaliteit)
+ Offline altijd beschikbaar, zie hierboven, dus alsof het een CD rip is.
+ Beschikbaar vanuit Nederland (Amazon is dat niet)

Heeft iemand enig idee?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:45
Stuur Brein een mailtje met je vraag?

Effe serieus nu....Ik vind het een hele goede vraag en ben zeker benieuwd naar een antwoord! Buiten iTunes of streams weet ik zelf zo een twee drie geen andere online retailer.

Edit: Thanks Wagenveld!!! Die tweede link is zeer interessant :*)

[ Voor 13% gewijzigd door Panzer_V op 07-12-2015 18:38 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
Bedankt! Ik ben benieuwd naar het aanbod (en de prijs)!
Panzer_V schreef op maandag 07 december 2015 @ 18:35:
Stuur Brein een mailtje met je vraag?

Effe serieus nu....Ik vind het een hele goede vraag en ben zeker benieuwd naar een antwoord! Buiten iTunes of streams weet ik zelf zo een twee drie geen andere online retailer.

Edit: Thanks Wagenveld!!! Die tweede link is zeer interessant :*)
Volgens mij is Brein juist het probleem, want ik heb het idee dat zij de reden zijn dat er online niet veel albums te koop zijn. Ik dacht dat ze downloaden (illegaal) tegen wilde gaan, maar met dit aanbod krijg ik andere ideeën. ;)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Voor Dance muziek is deze wel een aanrader: https://pro.beatport.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
Top! Al kan het waarderen als er die oude ID&T muziek tussen zou staan. Ik ken Beatport van mensen die zelf produceren en het via daar kunnen verkopen.
7Digital ziet top uit! Er staan ook diverse jaren 80 hits tussen, en ook de nieuwe Adele, dus het aanbod lijkt me wel erg oke. Daarnaast zie ik dat er in superhoge kwaliteit te downloaden is voor een nette prijs! _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door Luxicon op 07-12-2015 18:44 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Voor alternatieve dingen gebruik ik meest bandcamp, vaak eigen prijs aangeven en downloaden in flac. Maar veel populaire muziek staat er niet op geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:50
In de MS Windows Store misschien? 320kbps MP3 zonder DRM.

https://www.microsoft.com/nl-nl/store/music

Ben toch wel benieuwd naar 1) Waarom geen iTunes (al kan ik me voorstellen want de iTunes app is een draak) en 2) waarom geen streaming, want voor 10 euro/maand een shitload aan muziek, daar kan toch niets tegenop?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Ramon schreef op maandag 07 december 2015 @ 18:59:

Ben toch wel benieuwd naar 1) Waarom geen iTunes (al kan ik me voorstellen want de iTunes app is een draak) en 2) waarom geen streaming, want voor 10 euro/maand een shitload aan muziek, daar kan toch niets tegenop?
Daar zal ik ook naar kijken, bedankt!

Hier kwam ik ook een grote lijst met links tegen (van Brein)
http://anti-piracy.nl/artikelen.php?id=21

De reden dat ik geen iTunes wil, is omdat dan alles aan Apple apps en apparaten vastzit. Streaming lijkt me van lagere kwaliteit dan hoge kwaliteit MP3's / 16-bit/44.1kHz FLAC. Daarnaast heb ik liever muziek in 'bezit'. Ik kan opzich wel snappen dat er weinig aanbod is, want dan kan jan en allemaal die mp3's zo online zetten..

Trouwens: met streamen heb je een onbeperkt aanbod. Dat klinkt leuk, maar ik denk dat het beter voor mij is dat ik specifiek op zoek ga naar muziek en niet als een dolle, alles ga luisteren. Het is soms ook fijn om beperkt te zijn, en daarvan te genieten. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Luxicon op 07-12-2015 19:08 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Luxicon schreef op maandag 07 december 2015 @ 18:32:
Hallo,

Sinds gister heb ik een audioset gekocht en wil uiteraard muziek afspelen. Dit kan nu enkel via de USB. Ik dacht dat we anno 2015 veel online aanbod hadden, maar dat valt vies tegen. Er is veel beschikbaar via de stream, maar dat zoek ik niet.

Wat zoek ik:

+ Downloadable MP3 / Wave (topkwaliteit)
+ Offline altijd beschikbaar, zie hierboven, dus alsof het een CD rip is.
+ Beschikbaar vanuit Nederland (Amazon is dat niet)

Heeft iemand enig idee?
Wat is het probleem met iTunes dan precies?
Kwaliteit (256kbit AAC) is toch gewoon goed, of speelt je nieuwe apparaat dat niet?

Als je apparaat het ondersteund zou ik het toch serieus overwegen, zeker omdat de Apple servers meer dan prima zijn en daardoor de download snelheden ook vrijwel altijd en het aanbod ook nog eens erg groot is.

Het enige struikelblok wat je misschien hebt is er een voor Linux gebruikers. Daar is geen versie voor namelijk.

Edit:
(voortaan eerst doorlezen. Dan reageren)
Luxicon schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:05:
De reden dat ik geen iTunes wil, is omdat dan alles aan Apple apps en apparaten vastzit. Streaming lijkt me van lagere kwaliteit dan hoge kwaliteit MP3's / 16-bit/44.1kHz FLAC. Daarnaast heb ik liever muziek in 'bezit'. Ik kan opzich wel snappen dat er weinig aanbod is, want dan kan jan en allemaal die mp3's zo online zetten..
Je zit al tijden niet meer vast aan Apple apparaten als je aankomt op de files uit iTunes. Het enige wat je nodig hebt is iTunes op Windows (ik neem even aan dat je geen osx machine hebt) en dat werkt tegenwoordig prima als je het voor niet teveel dingen gebruikt en als archiveringssysteem voor je muziek werkt het fantastisch.

Muziek uit de iTunes store is ook nog eens DRM vrij tegenwoordig (een tijdje altijd), dus het kan gewoon naar CD of via USB naar andere apparaten.

Je kunt streaming natuurlijk ook gewoon gebruiken zoals je dat doet met aangekochte muziek, dus de albums opzoeken die je anders gekocht zou hebben en die vervolgens luisteren. Doe ik ook veel. Gewoon een playlist maken met een bepaald album.

Dan voegt kopen helemaal niets meer toe eigenlijk, Tenzij je echt graag van je geld af wilt natuurlijk maar dan zijn er nog wel makkelijkere manieren te verzinnen :)

[ Voor 57% gewijzigd door Donstil op 07-12-2015 19:47 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Ramon schreef op maandag 07 december 2015 @ 18:59:

Zojuist heb ik daar een jaren 80 hits (met 80 tracks / mp3 320 kbps album gekocht voor 8,99 euro. Klinkt heel prima en het aanbod is volgens mij best groot. Het zou handig zijn ze je laten selecteren op decade, want nu is het vissen in een grote vijver. De zoekfunctie werkt wel goed, maar het is moeilijker typische muziek te vinden.
Donstil schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:37:
[...]

Kwaliteit (256kbit AAC) is toch gewoon goed, of speelt je nieuwe apparaat dat niet?

Als je apparaat het ondersteund zou ik het toch serieus overwegen, zeker omdat de Apple servers meer dan prima zijn en daardoor de download snelheden ook vrijwel altijd en het aanbod ook nog eens erg groot is.

Het enige struikelblok wat je misschien hebt is er een voor Linux gebruikers. Daar is geen versie voor namelijk.

Edit:

[...]

Je zit al tijden niet meer vast aan Apple apparaten als je aankomt op de files uit iTunes. Het enige wat je nodig hebt is iTunes op Windows (ik neem even aan dat je geen osx machine hebt) en dat werkt tegenwoordig prima als je het voor niet teveel dingen gebruikt en als archiveringssysteem voor je muziek werkt het fantastisch.

Muziek uit de iTunes store is ook nog eens DRM vrij tegenwoordig (een tijdje altijd), dus het kan gewoon naar CD of via USB naar andere apparaten.

Je kunt streaming natuurlijk ook gewoon gebruiken zoals je dat doet met aangekochte muziek, dus de albums opzoeken die je anders gekocht zou hebben en die vervolgens luisteren. Doe ik ook veel. Gewoon een playlist maken met een bepaald album.

Dan voegt kopen helemaal niets meer toe eigenlijk, Tenzij je echt graag van je geld af wilt natuurlijk maar dan zijn er nog wel makkelijkere manieren te verzinnen :)
toon volledige bericht
Op die manier. Dat klinkt niet slecht. Ik dacht dat er DRM opzat, en dat alles enkel via Apple apparaten zou werken, en niet mogelijk zou zijn om buiten iTunes en dergelijke af te spelen.

Over streamen vs. kopen: bij streamen moet ik wel altijd bereik hebben tot de streaming service. En een abbo betalen. Misschien kost dat € 120,- per jaar. Daar kan ik ook heel wat muziek van kopen en het is voor mij niet zo dat ik mega superveel albums wil gaan luisteren, maar selectief en denk dat ik dan ook meer waardering krijg voor wat ik heb. :9

[ Voor 6% gewijzigd door Luxicon op 07-12-2015 20:14 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:45
Luxicon schreef op maandag 07 december 2015 @ 18:40:

Volgens mij is Brein juist het probleem, want ik heb het idee dat zij de reden zijn dat er online niet veel albums te koop zijn. Ik dacht dat ze downloaden (illegaal) tegen wilde gaan, maar met dit aanbod krijg ik andere ideeën. ;)
Ik was ook 'lichtelijk' sarcastisch >:)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Panzer_V schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:53:
[...]

Ik was ook 'lichtelijk' sarcastisch >:)
Haha, juist. :9

Inmiddels heb ik 2 albums via de Microsoft Store aangekocht en ben er erg tevreden over. Ook is m'n eerste indruk dat er veel aanbod is. Ik heb nu 2 jaren 80 hits albums gedownload. Bij elkaar 180 nummers voor € 17,- met veel 'klassiekers'. Wat ook mooi is (vind ik), is dat de mp3 informatie goed aangevuld is. Artiest, titel, album, genre, uitgever en dergelijke.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390382

Je kunt ongecomprimeerde en gecomprimeerde muziekbestanden tegen betaling downloaden bij Qobuz.com en bij Tidal.com. Streamen kan ook.
Tidal is van oorsprong Noors en is begin dit jaar overgenomen door Jay-Z.
Qobuz is een Frans bedrijf, fraaie bibliotheek met Hi-Res materiaal (de nieuwe Coldplay in 24bit/192 kHz, hoor je er niet aan af overigens) maar heeft wel uitstel van betaling moeten aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 736769

Eventueel kan je ook via Google Play muziek downloaden. Is wel veel gedoe, want je moet een creditcard hebben. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Anoniem: 736769 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 10:54:
Eventueel kan je ook via Google Play muziek downloaden. Is wel veel gedoe, want je moet een creditcard hebben. :(
Waarom is het moeten hebben van een CreditCard veel gedoe dan?

Je hebt tegenwoordig bij elk bank pakket een instap creditcard voor een €1,- per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 18:34
Donstil schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:37:
[...]

Edit:

[...]

toon volledige bericht
Voor mij zou streamen ook een struikelblok zijn. Ik koop liever muziek/films die ik dan in mijn bezit heb en mee kan doen wat ik, waar ik, wanneer ik. Met streaming heb je altijd een streaming client nodig. Thuis, of in de auto, op vakantie, etc. Mijn autoradio kan niet streamen, maar wel een cd/mp3 afspelen. Idem dito als ik op vakantie ga en muziek wil luisteren op hotel, vliegveld. Dan heb ik liever de muziek echt bij me, ipv ik afhankelijk ben van een internet verbinding. En what if de streaming aanbieder er in de toekomst een keertje mee gaat stoppen... of vindt dat jouw muziek ineens niet meer gestreamed mag worden? Dan ben je je muziek (en investering) kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
segil schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:42:
[...]

Voor mij zou streamen ook een struikelblok zijn. Ik koop liever muziek/films die ik dan in mijn bezit heb en mee kan doen wat ik, waar ik, wanneer ik. Met streaming heb je altijd een streaming client nodig. Thuis, of in de auto, op vakantie, etc. Mijn autoradio kan niet streamen, maar wel een cd/mp3 afspelen. Idem dito als ik op vakantie ga en muziek wil luisteren op hotel, vliegveld. Dan heb ik liever de muziek echt bij me, ipv ik afhankelijk ben van een internet verbinding. En what if de streaming aanbieder er in de toekomst een keertje mee gaat stoppen... of vindt dat jouw muziek ineens niet meer gestreamed mag worden? Dan ben je je muziek (en investering) kwijt.
Je kunt je muziek natuurlijk offline halen op je apparaten zodat het ook werkt wanneer je geen internet hebt, dat mag dus geen echte belemmering zijn. Als je een oudere radio hebt zonder BT of Aux ingang dan is dat idd wel een beperking, maar goed niet alles is voor iedereen natuurlijk.

Ik betaal €15,- om te mogen streamen met 5 man binnen Apple Music. Dat betekend dat ik elke maand voor € 3,- muziek mag kopen om niet duurder uit te zijn, nou daar heb je natuurlijk niets voor. Als de streamer er na een paar jaar mee stopt (wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt in het geval van Apple Music of Spotify) loop je dus ook geen gigantische schade ofz.

Het kopen van muziek heeft naar mijn mening toch ook wel een groot nadeel en dat is dat de file die je koopt niet legaal mee kan groeien met nieuwe standaarden en zo dus altijd de kwaliteit blijft waarin hij is aangekocht, iets wat over een paar jaar zomaar waardeloos zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Donstil schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:06:
[...]

Je kunt je muziek natuurlijk offline halen op je apparaten zodat het ook werkt wanneer je geen internet hebt, dat mag dus geen echte belemmering zijn. Als je een oudere radio hebt zonder BT of Aux ingang dan is dat idd wel een beperking, maar goed niet alles is voor iedereen natuurlijk.

Ik betaal €15,- om te mogen streamen met 5 man binnen Apple Music. Dat betekend dat ik elke maand voor € 3,- muziek mag kopen om niet duurder uit te zijn, nou daar heb je natuurlijk niets voor. Als de streamer er na een paar jaar mee stopt (wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt in het geval van Apple Music of Spotify) loop je dus ook geen gigantische schade ofz.

Het kopen van muziek heeft naar mijn mening toch ook wel een groot nadeel en dat is dat de file die je koopt niet legaal mee kan groeien met nieuwe standaarden en zo dus altijd de kwaliteit blijft waarin hij is aangekocht, iets wat over een paar jaar zomaar waardeloos zou kunnen zijn.
Als je inderdaad muziek offline kunt opslaan en afspelen, dan geeft dat een voordeel. Maar ook alleen als je het kunt afspelen op verschillende apparaten zonder restricties.

Wat bedoel je met meegroeien met nieuwe standaarden? Dat een bepaald nummer opnieuw wordt uitgebracht met een nieuwere codec? Dat zou kunnen, maar aan de andere kant wordt de opname niet opnieuw gemaakt en ga ik er vanuit dat de kwaliteit van de codering destijds prima is orde was. Of bedoel je een nieuwere standaard, zoals elpee->cassette->cd? Dan kan ik ook goed zijn dat jouw huidige afspeel apparatuur verouderd is en je een nieuwe smartphone, smart-tv, tablet nodig hebt om het te kunnen streamen.

Een ander zeer groot nadeel van streaming zijn de maandelijkse kosten. Dat heeft eigenlijk alleen zin als je geregeld naar nieuwe muziek wilt luisteren. Alleen hoeft dat voor mij niet. Stel dat ik enkele nieuwe albums wil beluisteren en that's it. Als ik die zou streamen, betaal ik daar dus eindeloos een abonnement voor, en als die stopt, verdwijnt ook mijn mogelijkheid om de muziek te beluisteren. (ik ga er even uit echte streaming zonder offline opslag en zonder dat je die offline opslag zonder restricties kunt afspelen)
Dus dan moet ik in jouw voorbeeld 3*12 = 36 euro per jaar blijven betalen om enkele albums te kunnen blijven beluisteren. Ik koop niet zo heel vaak nieuwe muziek, maar ik luister wel veel naar oude muziek die ik al jaren heb. Ik denk dat het kopen in dat geval veeeeel goedkoper is.
Nog een voorbeeld: ik benieuwd naar HD streaming van klassieke concerten. Op deze site kan ik video's van klassieke concerten streamen voor een maandbedrag van 15,-. Dit betekent dat zolang ik 15 euro per maand betaal ik toegang heb tot de video opnames. Ik ben heel erg benieuwd naar 3-4 concerten die zijn opgenomen. Om deze concerten vandaag, volgende maand en volgend jaar te kunnen zien betekent dit dat ik dus maandelijks moet blijven betalen. (of ik moet mij abbo weer stoppen, starten, stoppen, etc) Dat is echt super onhandig.

Ik denk dat ik duidelijk heb gemaakt dat streaming abbo's alleen zin hebben als je geregeld nieuwe muziek wilt kunnen beluisteren. Maar als je die behoefte niet hebt, maar wel vaker enkele oudere albums wilt horen, dan is streaming veel duurder en veel minder praktisch dan koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
segil schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:06:
[...]

Ik denk dat ik duidelijk heb gemaakt dat streaming abbo's alleen zin hebben als je geregeld nieuwe muziek wilt kunnen beluisteren. Maar als je die behoefte niet hebt, maar wel vaker enkele oudere albums wilt horen, dan is streaming veel duurder en veel minder praktisch dan koop.
Ik snap dat jij dat denkt maar ik denk daar dus heel anders over :)

Ook als je het voorbeeld van €36,- erbij haalt en dit betrekt op oude muziek kom je veel goedkoper uit met streaming.

Maar goed stel je luistert alleen "oudere" artiesten zoals jij aanhaalde. (ik pak even een willekeurige selectie) The Beatles, Michael Jackson, the Eagles, ACDC, Genesis, Bob Dylan dan ga je dat met 36,- per jaar niet redden om dat allemaal aan te kopen. Tientallen Beatles cd's van gemiddeld €7,50 per stuk, tientallen Bob Dylan cd's enz enz en dan zit je ook nog met je data thuis en een veilige Back-up buiten de deur. Kost ook allemaal best wat. Dat gaat alleen bij deze vijf artiesten al jaren duren voordat je dat eruit hebt. En dan ben je misschien wel een liefhebber van nog een tiental andere artiesten.

Wat ik bedoel met nieuwe technieken is idd nieuwe compressie technieken of bv rereleases van bepaalde muziek. In hogere kwaliteit, digitaal geremasterd, special editions enz, die krijg je niet als je ooit de eerste versie van de CD (digitaal) kocht.

Nog even snel over offline opslag, voor zowel Spotify als Apple Music zit hier idd geen restrictie aan. Is op alle die apparaten beschikbaar zolang ze maar ruimte hebben dit op te slaan en de app kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Anoniem: 736769 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 10:54:
Hier heb je geen creditcard voor nodig hoor, ik koop regelmatig muziek bij Google Play en doe dat met Paypal wat weer gekoppeld is aan mijn bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 16:16

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

FabiandJ schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:27:
[...]

Hier heb je geen creditcard voor nodig hoor, ik koop regelmatig muziek bij Google Play en doe dat met Paypal wat weer gekoppeld is aan mijn bankrekening.
if je koopt (online) een tegoed kaartje

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Donstil schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:23:
[...]
Nog even snel over offline opslag, voor zowel Spotify als Apple Music zit hier idd geen restrictie aan. Is op alle die apparaten beschikbaar zolang ze maar ruimte hebben dit op te slaan en de app kunnen draaien.
Heb je dan ook de mogelijkheid om dit nummer als generiek formaat (mp3/flac/etc) te gebruiken in een andere player? Of heb je toch wel de Spotify/iTunes app/programma nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
segil schreef op zondag 28 februari 2016 @ 15:34:
[...]

Heb je dan ook de mogelijkheid om dit nummer als generiek formaat (mp3/flac/etc) te gebruiken in een andere player? Of heb je toch wel de Spotify/iTunes app/programma nodig?
Zolang de Spotify app erop kan draaien is het mogelijk en de spotify app is er tegenwoordig voor een enorm groot scala aan platformen.

Er is zelfs een native portable audio player in ontwikkeling. http://www.technobuffalo....usic-player-really-works/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik stel me meer en meer de vraag of ik nog wel cd's moet kopen. Elke nieuwe cd rip ik hier met EAC en die komt nooit meer uit zijn doosje.
Alles gaat rechtstreeks in flac en daarna naar een mp3 folder (cbr 320).

Misschien kan ik beter online mijn muziek aanschaffen in flac of mp3 320.

Is er ergens een overzicht/artikel beschikbaar met welke aanbieders van digitale muziek er zijn en welk formaat ze afleveren (en of het al dan niet drm free is)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nozy007
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 23:21
https://www.qobuz.com/nl-nl/shop - CD Kwaliteit en hoger

http://www.hdtracks.com - Cd kwaliteit en hoger
Pagina: 1