Donstil schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:06:
[...]
Je kunt je muziek natuurlijk offline halen op je apparaten zodat het ook werkt wanneer je geen internet hebt, dat mag dus geen echte belemmering zijn. Als je een oudere radio hebt zonder BT of Aux ingang dan is dat idd wel een beperking, maar goed niet alles is voor iedereen natuurlijk.
Ik betaal €15,- om te mogen streamen met 5 man binnen Apple Music. Dat betekend dat ik elke maand voor € 3,- muziek mag kopen om niet duurder uit te zijn, nou daar heb je natuurlijk niets voor. Als de streamer er na een paar jaar mee stopt (wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt in het geval van Apple Music of Spotify) loop je dus ook geen gigantische schade ofz.
Het kopen van muziek heeft naar mijn mening toch ook wel een groot nadeel en dat is dat de file die je koopt niet legaal mee kan groeien met nieuwe standaarden en zo dus altijd de kwaliteit blijft waarin hij is aangekocht, iets wat over een paar jaar zomaar waardeloos zou kunnen zijn.
Als je inderdaad muziek offline kunt opslaan en afspelen, dan geeft dat een voordeel. Maar ook alleen als je het kunt afspelen op verschillende apparaten zonder restricties.
Wat bedoel je met meegroeien met nieuwe standaarden? Dat een bepaald nummer opnieuw wordt uitgebracht met een nieuwere codec? Dat zou kunnen, maar aan de andere kant wordt de opname niet opnieuw gemaakt en ga ik er vanuit dat de kwaliteit van de codering destijds prima is orde was. Of bedoel je een nieuwere standaard, zoals elpee->cassette->cd? Dan kan ik ook goed zijn dat jouw huidige afspeel apparatuur verouderd is en je een nieuwe smartphone, smart-tv, tablet nodig hebt om het te kunnen streamen.
Een ander zeer groot nadeel van streaming zijn de maandelijkse kosten. Dat heeft eigenlijk alleen zin als je geregeld naar nieuwe muziek wilt luisteren. Alleen hoeft dat voor mij niet. Stel dat ik enkele nieuwe albums wil beluisteren en that's it. Als ik die zou streamen, betaal ik daar dus eindeloos een abonnement voor, en als die stopt, verdwijnt ook mijn mogelijkheid om de muziek te beluisteren. (ik ga er even uit echte streaming zonder offline opslag en zonder dat je die offline opslag zonder restricties kunt afspelen)
Dus dan moet ik in jouw voorbeeld 3*12 = 36 euro per jaar blijven betalen om enkele albums te kunnen blijven beluisteren. Ik koop niet zo heel vaak nieuwe muziek, maar ik luister wel veel naar oude muziek die ik al jaren heb. Ik denk dat het kopen in dat geval veeeeel goedkoper is.
Nog een voorbeeld: ik benieuwd naar HD streaming van klassieke concerten. Op
deze site kan ik video's van klassieke concerten streamen voor een maandbedrag van 15,-. Dit betekent dat zolang ik 15 euro per maand betaal ik toegang heb tot de video opnames. Ik ben heel erg benieuwd naar 3-4 concerten die zijn opgenomen. Om deze concerten vandaag, volgende maand en volgend jaar te kunnen zien betekent dit dat ik dus maandelijks moet blijven betalen. (of ik moet mij abbo weer stoppen, starten, stoppen, etc) Dat is echt super onhandig.
Ik denk dat ik duidelijk heb gemaakt dat streaming abbo's alleen zin hebben als je geregeld nieuwe muziek wilt kunnen beluisteren. Maar als je die behoefte niet hebt, maar wel vaker enkele oudere albums wilt horen, dan is streaming veel duurder en veel minder praktisch dan koop.