• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:07
Ik ben informatie aan het vergaren voor een project om video te streamen via internet. Als leek op dat gebied zou ik graag (in grote lijnen) advies ontvangen over de hoek die ik moet inslaan (lees: verder moet onderzoeken). Nu is het nog vrij breed en dat onderzoekt niet lekker.

Doel:
Gemiddeld 15 uur per week een 480p/720p (afhankelijk van advies/moeilijkheidsgraad/prijs) videobeeld streamen naar gemiddeld 5-10 gebruikers over een 90/9 VVDSL lijn.

Must-have:
- Beveiligde stream (elke user een apart wachtwoord).
- Geen reclame, volledig white-label, naar eigen inzicht aanpasbare videopagina
(bovenste 2 punten is natuurlijk vrij simpel zelf te maken als ik de video-url kan embedden op een webpagina)
- Afspeelbaar op PC
- PTZ camera

Should-have
- Stream afspeelbaar op iPad/iPhone, Android, etc
- API's zodat ik eventueel een eigen web-app-schil kan bouwen zodat elke leek de stream kan -starten/stoppen/wijzigen
- Streams opslaan zodat ze teruggekeken kunnen worden

Could-have
- Producer software zodat eventuele powerpoints/JPG's als still image in de video 'geïnjecteerd' kunnen worden, PIP of volledig in beeld, i.p.v. dat ik met de camera beweeg richting de afgespeelde presentatie.

Huidig materiaal:
- Analoge PTZ-camera die via composiet (gele kabel) op een LCD-tv aangesloten is. Kwaliteit zal 480p of minder zijn, maar is in principe oké. Wel de minimale kwaliteit voor een videostreamoplossing.

Wat heb ik zelf gevonden:

Hoe te streamen

Ik heb een streamprovider nodig aangezien mijn upload niet hoog genoeg is.
- Wowza ziet er goed uit, ik begrijp dat er twee soorten zijn, een Engine die je schijnbaar op je eigen PC moet installeren die het harde werk doet, en een cloud die alles in de cloud laat afhandelen?
- Ustream biedt niet bovenstaande must-haves voor een schappelijke prijs
- Livestream hetzelfde

Ik heb ook gezien dat er bedrijfjes zijn die Wowza als het ware resellen, zelfs nog goedkoper dan Wowza zelf (hoe dat kan geen idee maar goed ik ben maar een leek). Ik ben dan iets van 15 euro per maand kwijt, dat is een mooi prijsje.

Daarnaast zie ik voorbeelden op internet om een Amazon AWS te huren, daar die Wowza engine op te zetten, zodat je nog goedkoper uit kan zijn. Maar dat begrijp ik niet helemaal want die Engine lijkt $65 per instance te kosten.

Waarmee te streamen:
Camera
- Huidige analoge camera blijven gebruiken, maar dan heb ik een encoder nodig, als het goed is.
- Nieuwe digitale IP/HD-SDI/HD-CVI camera kopen. Voordeel is volgens mij dat, als hij H264 uitspuugt, ik niets hoef te encoden? Scheelt een encoder kopen?

Als ik voor de laatste optie ga, valt het mij op (met beetje googlen) dat er maar weinig IP H264 HD camera's zijn, ik zie veel HD-SDI. Maar dan heb ik weer een capture card nodig geloof ik.

Keus van huidige/nieuwe kopen hangt af van prijs en gemak. Het beeld van de analoge is namelijk best oké. Mooier is natuurlijk altijd leuk, maar niet nodig.

PC
Als ik niets hoef te encoden (beeld komt al digitaal H264 binnen) lijkt het alsof ik niet een hele krachtige PC nodig heb, aangezien de streaming provider het 'zware' werk doet? De PC kan dan ingezet worden om streams te starten en te stoppen via een (eventueel zelf te bouwen) webinterface.

Audio
Audio komt vanaf een mengpaneel en wilde ik injecteren via de MIC IN van de camera (volgens mij is dat makkelijk en in-sync met video) of als ik capture cards of encoders gebruik, via die apparatuur.

Budget
Tja, hoe goedkoper hoe beter natuurlijk. Budget hangt ook van de oplossing af. Is iets aantoonbaars beter ene paar honderd duurder, dan is dat geen probleem. Richtlijn is <= € 2.000.
Eventuele maandelijkse kosten graag <€50.

Slotvraag
Met bovenstaande informatie zou ik graag willen weten welke weg ik het beste in kan slaan. IP, HD-SDI, of toch analoog... heb ik een encoder nodig of niet, welke manier van streamen moet ik kiezen. Ik weet het niet en ben erg benieuwd naar jullie adviezen. What to do, and what not to do. Als ik weet wat slim is, kan ik in die hoek zoeken naar apparatuur.

Ik hoop dat de gegeven informatie voldoende is :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:32
IP. Dan laat je de camera het encoden doen en hoef je alleen te restreamen met bv Nginx wowza, flash media server of whatever.
Met een pakket als wowza heb je ook een api waarmee je streams kan (her)initialiseren enz. Een goede player doet de rest. Zorg wel dat dat ding crossplatform werkt. Wil je chromecast support, windows phone, macox, android.. elk OS en requirement heeft wel zo z'n dingen waar je mee moet opletten.
Flash streaming? Simpel maar weer niet op bv IOS.
HLS streaming? Mooi, maar weer niet op IE (pas in edge).
RTMP streaming? Weer niet in Andoid

Zorg dus voor een goede cross-platform player als bv JW player.

Voordeel is dat je maar 1x upload nodig hebt (vanaf je camera) en je de rest hosted kan doen. Dus een stream op 2Mbit en 10 users heeft dan ruim voldoende aan je vdsl lijntje onsite, en het echte verkeer gebeurt dan vanaf een DC (waar wel voldoende bandbreedte is)

Sommige camera's kunnen ook meerdere streams tegelijk aan. Je kan dan dus bv kiezen voor een (HD) 3Mbit stream en een 800kbit stream voor mobiele devices. Alternatief is om je server het te laten transcoden naar meerdere bitrates. Dat vraagt wel aardig wat CPU. Wowza kan dit bv aan de serverkant oplossen. Maar reken wel op een stevige CPU als je meerdere streams tegelijk wilt encoden, of je moet met hardware aan de gang gaan (Intel Quicksync oid)

95% van de IP camera's streamen gewoon h.264. Dat kun je met Wowza of een willekeurig ander pakket prima weer doorstreamen.

Een encoder kopen voor een analoge camera vind ik zonde van het geld. Voor 200-300 eur kun je al een hele leuke (full HD) camera kopen, en voor 600 eur ofzo richting een simpele PTZ. Een beetje encoder kost ook al snel 300 eur....

Als je onsite wilt mixen zijn er opties genoeg. Een simpele software switches als Wirecast kan. Maar je kan ook kijken een hdmi switches als bv een Cerovo Livewedge of een Blackmagic oplossing.
Een semi-pro ding met HDMI of HD-SDI uit en dat encoden naar een CDN kan ook. Voordeel is dat je dan met 'consumer' HDMI cameratjes kan werken. Alles met IP camera's streamen, mixen en dan doorstreamen kan wel maar dat is lastig als je ook nog audio wil syncen.

Je kan dan beter naar (HD)SDI kijken en pas vanaf een switcher encoden.

Verkijk je niet op de bandbreedte, zeker als je in hogere bitrates gaat streamen (2-3Mbit). Ik heb onze server al eens een gig lijntje dicht zien trekken.... Als een stream publiekelijk is kan het best zijn dat er meer gekeken wordt dan je zelf initieel schat :)

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 07-12-2015 19:08 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:07
DJSmiley schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:06:
IP. Dan laat je de camera het encoden doen en hoef je alleen te restreamen met bv Nginx wowza, flash media server of whatever.
Met een pakket als wowza heb je ook een api waarmee je streams kan (her)initialiseren enz. Een goede player doet de rest. Zorg wel dat dat ding crossplatform werkt. Wil je chromecast support, windows phone, macox, android.. elk OS en requirement heeft wel zo z'n dingen waar je mee moet opletten.
Flash streaming? Simpel maar weer niet op bv IOS.
HLS streaming? Mooi, maar weer niet op IE (pas in edge).
RTMP streaming? Weer niet in Andoid

Zorg dus voor een goede cross-platform player als bv JW player.
Uitgangspunt in eerste instantie is PC. De viewers zijn bekend (daarom user/pass combinatie) en dus kan ik bij hun ook Chrome installeren als IE niet werkt. Dat is geen punt. iOS/Android is mooie bijkomstigheid.

Ik heb JW player bekeken maar die heeft een gratis en betaalde versie, en ook bepalad aantal GB per maand? Het is dus niet een simpele player die je kan downloaden en op je eigen server kan zetten?
Voordeel is dat je maar 1x upload nodig hebt (vanaf je camera) en je de rest hosted kan doen. Dus een stream op 2Mbit en 10 users heeft dan ruim voldoende aan je vdsl lijntje onsite, en het echte verkeer gebeurt dan vanaf een DC (waar wel voldoende bandbreedte is)
Aantal users zal tussen 5-15 zijn dus ben bang dat ik wel richting een provider moet, tenzij we de 480p acceptabel vinden, maar ik vraag me af of ik dan alsnog genoeg bandbreedte heb.
Sommige camera's kunnen ook meerdere streams tegelijk aan. Je kan dan dus bv kiezen voor een (HD) 3Mbit stream en een 800kbit stream voor mobiele devices. Alternatief is om je server het te laten transcoden naar meerdere bitrates. Dat vraagt wel aardig wat CPU. Wowza kan dit bv aan de serverkant oplossen. Maar reken wel op een stevige CPU als je meerdere streams tegelijk wilt encoden, of je moet met hardware aan de gang gaan (Intel Quicksync oid)

95% van de IP camera's streamen gewoon h.264. Dat kun je met Wowza of een willekeurig ander pakket prima weer doorstreamen.
Zolang ik dus niet wil mixen, is de setup IP camera + restreamen een optie, als ik het goed begrijp? Wat ga ik dan met de audio doen?
Een encoder kopen voor een analoge camera vind ik zonde van het geld. Voor 200-300 eur kun je al een hele leuke (full HD) camera kopen, en voor 600 eur ofzo richting een simpele PTZ. Een beetje encoder kost ook al snel 300 eur....
Dan moet de digitale camera wle IP based zijn, neem ik aan? Want voor HDMI/HD-SDI moet ik toch een encoder of capture card hebben.
Als je onsite wilt mixen zijn er opties genoeg. Een simpele software switches als Wirecast kan. Maar je kan ook kijken een hdmi switches als bv een Cerovo Livewedge of een Blackmagic oplossing.
Een semi-pro ding met HDMI of HD-SDI uit en dat encoden naar een CDN kan ook. Voordeel is dat je dan met 'consumer' HDMI cameratjes kan werken. Alles met IP camera's streamen, mixen en dan doorstreamen kan wel maar dat is lastig als je ook nog audio wil syncen.
Die LiveWedge ziet er grappig uit, maar werkt idd wel op HDMi dus dan moet ik wel opzoek naar een HDMI camera. Ik begrijp dat die ook kan live streamen, dus naast dit apparaatje heb ik niets anders nodig, en kan ik direct naar een Wowza streamen, toch?
Je kan dan beter naar (HD)SDI kijken en pas vanaf een switcher encoden.

Verkijk je niet op de bandbreedte, zeker als je in hogere bitrates gaat streamen (2-3Mbit). Ik heb onze server al eens een gig lijntje dicht zien trekken.... Als een stream publiekelijk is kan het best zijn dat er meer gekeken wordt dan je zelf initieel schat :)
Omdat de stream niet publiekelijk is weet ik precies wie meekijken en dat zullen er nooit meer dan 15 zijn. Maar goed, ik heb altijd een streaming provider nodig dus dit lijkt me geen issue?