Workstation uit oude server.

Pagina: 1
Acties:

• Alexanderv85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-01-2016
Goedemiddag ik ben bezig om een Workstation te maken voor mijn vriendin.

Zij maakt gebruik van Photoshop als grafisch vormgever.
en ik wil er wat CAD render werk op kunnen doen.

Ik weet dat het onderstaande overkill gaat worden maar ik heb dit nu eenmaal al op de plank en doe er verder niks mee.

Moederbord: Supermicro X8DTi-LN4F
CPU: 2x Intel Xeon E5645
RAM: 12x 8GB DDR-1066 (96GB)
Raid Controller: Intel RS2BL040
HDD: 2x Dell 240 GB SATA SSD 2.5 (BOOT in RAID 1)
HDD: 4x HP 600GB 6Gb/s SAS 10K 2.5"

DIt is wat ik tot nu toe bij elkaar heb en een kast heb ik ook al (oude kast van server)

Ik zit nog te kijken om het volgende aan te schaffen om hem compleet te maken.

2x coolermaster hyper TX3 EVO
1x NVIDIA Quadro FX 4800 1.5 gb
1x verloop kabel mini-sas naar de sas van de 2.5" schijven

Graag hoor ik van jullie of iemand nog goede tips heeft om dit of anders en vooral beter te doen.
Ik heb zelf vaak achter dit soort systemen CAD teken werk gedaan dus ik weet dat wel beter werk dan een gewone pc maar ik weet niet of dit zo goed opbouw.

[ Voor 89% gewijzigd door Alexanderv85 op 07-12-2015 14:40 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-11 17:56
per ongeluk op post geklikt?

Is inmiddels aangepast naar een topic start.Maar 1 xeon zou in pricipe al voldoende moeten zijn. Waterkoeling zou ik overwegen, gezien het anders een best luidruchtig systeem kan worden.

Wellicht kun je kijken of je het systeem wat kunt strippen... Namelijk de overkill ga je ook merken in de stroomrekening. Ja het is leuk dat je het hebt liggen, maar ik weet niet of je vriendin de volledige potentie van het systeem wel gaat benutten. 16 gig en 2 SSD's zouden al vodoende moeten zijn.

[ Voor 89% gewijzigd door muppet99 op 08-12-2015 10:11 ]

Carpe Diem

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:56

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Wat is dit nou voor onzin... Als je zulke hardware in huis heb weet je zelf ook prima wat voor extra's hierbij moeten. Hoeven we jou echt niet te vertellen.

Verder vindt ik het verdomd moeilijk dit serieus te nemen. 12x8GB geheugen 8)7

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Alexanderv85
@Yariva,

Dit is niet geheel waar.
Ik heb in het verleden redelijk veel pc's gebouwd maar alleen game pc's en gewone budget desktops.

Ik heb ook een data server thuis staan dus ervaring is er wel maar ik heb totaal geen IT achtergrond en ben niet thuis in het configureren van dit soort systemen.

Ik heb deze componenten gekregen omdat ik veel contacten heb in data centers en ja daar worden dit soort servers letterlijk weg gegooid.....(vervangen door nieuwer) ik verbaasde me daar redelijk over en heb daarom maar wat mee genomen om er wat van te knutselen.

ik hoor graag jullie mening of hier dingen zijn waar ik rekening mee moet houden. of waar ik aan moet denken of wat ik zeker wel of niet moet doen.

Bekijk het even niet als een build van een nieuwe pc waar je naar de aanschafwaarde gaat kijken want ik weet dat het dan nergens op slaat. vooral het geheugen maar dit zat nu eenmaal bij het moederbord en waarom wou ik het er dan afhalen als het nu werk?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Boeiend, als je het hebt liggen, prima toch? Het mist wat coresnelheid tov nieuwe cpu's maar Ps zal prima lopen en renderen ook. Maar behalve het renderen is een moderne i7 in alles beter natuurlijk.

- Weet je zeker dat dat moederbord gaat passen in de behuizing? SuperMicro houdt van hun eigen EATX layouts.

- Die TX3 evo's zijn prima maar je moet er wel de plastic klikdelen af slopen, de stalen brackets aan de bovenkant van het aluminium vastschroeven(dus niet onderkant zoals normaal), en het geheel dan vastzetten met in elk gat een M3 1,5cm lang boutje en ringetje. Klinkt als gedoe maar is easy. (Xeon 1366 cpu's hebben een andere koeler-mount dan de desktop 1366 pc's) Je wilt dit wel doen want deze koelers zijn veel beter en goedkoper dan de standaard 1366 xeon koelers.

- quadro fx 4800 is al wat ouder, prima voor veel cadwerk nog maar de laatste drivers zijn ook echt de laatste voorzover ik begrijp. Mogelijk krijg je ook issues met apps, bijv. autocad 201x die hem niet als ondersteund ziet en voor software acceleratie gaat voor de interface. Had ik iig met een fx 4600. Je kunt autocad dan Dx9 modus laten gebruiken. Mogelijk heb je geen issues maar mogelijk wel :)

- Al die sas disks er uit en gewoon alleen 2x die ssd?

- die chipset heatsink kan knetterheet worden, ik zou er wat airflow overheen laten gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 07-12-2015 18:47 ]

specs

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:06
Het zal niet een erg zuinig systeem wezen!

Weet je zeker dat je een quadro nodig hebt? Anders dan certified voor sommige cad software, stelt de rekenkracht van quadro 4800 niks voor. Als je toch nog wat wil gaan kopen, zoek je beter iets krachtigers. Heb je daar een budget voor in gedachten?

• Alexanderv85
Heren,

Dank jullie voor het antwoord.

Die sas schijven word waarschijnlijk 1 sata schijf voor de tijdelijke opslag van projecten want er word elke dag een backup gemaakt naar de data server ivm. bedrijfsgegevens. Die koeling had ik al gelezen dat het nodig was dus dat zal ik zeker doen. De Videokaart is echt mijn knelpunt. Wat moet ik hemelsnaam in zo'n pc plaatsen.
Game kaarten hebben de verkeerde rekenkracht maar die cad kaarten zijn zo duur.....
Als iemand een tip of advies heeft hoor ik het heel graag.

• Alexanderv85
Ow en stroom rekening maakt me niks uit want die kosten zijn nihil in verhouding tot de tijdwinst van dit systeem in vergeleken met de aanschaf van een nieuwere.

• maratropa
  • Niet online
err dubbel?

[ Voor 89% gewijzigd door maratropa op 08-12-2015 21:58 ]

specs

• maratropa
  • Niet online
Alexanderv85 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:55:
Heren,

Dank jullie voor het antwoord.

Die sas schijven word waarschijnlijk 1 sata schijf voor de tijdelijke opslag van projecten want er word elke dag een backup gemaakt naar de data server ivm. bedrijfsgegevens. Die koeling had ik al gelezen dat het nodig was dus dat zal ik zeker doen. De Videokaart is echt mijn knelpunt. Wat moet ik hemelsnaam in zo'n pc plaatsen.
Game kaarten hebben de verkeerde rekenkracht maar die cad kaarten zijn zo duur.....
Als iemand een tip of advies heeft hoor ik het heel graag.
Nee hoor "game" gpu's zijn vaak prima, soms zelfs beter (voor het geld) Wat draai je dan voor software en wat doe je daar in?

specs

• Alexanderv85
Als hoofdzaak zal er grafisch werk gedaan worden maar ook cad en dan vooral 3d render werk. Hij zal daar lang mee bezig zijn.

• maratropa
  • Niet online
lol, ja maar welke software gaat specifiek het om? Photoshop was al duidelijk. Welk cad programma en waar render je mee?

specs

• Alexanderv85
-VFX voor film bewerking.
-Autocad voor basis tekenwerk (tekeningen van meerdere kilometers lang)
-3ds Max

Adobe cs pakket ook de film bewerk kantaar voornamelijk beeldbewerking.

• maratropa
  • Niet online
Ok scoor dan een 2dehands gtx 760 of 670

specs

• timicool
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

timicool

#Skylake FTW

(overleden)
Yup heb ik ook gedaan voor mijn render build van afgelopen weekend!

Is zeker een aanrader

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Gewoon een gtx gpu nemen.
Voor een Quadro betaal je te veel voor vergelijkbare specs.
Genoemde programma's gaan prima op een gaming gpu.

In ieder geval 3Dsmax renderd op cpu. Daarbij is het aantal cores belangrijker dan de coresnelheid, mits je niet heel erg lage snelheid hebt maar dat is hier zeker niet het geval.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• Alexanderv85
Ik ben jullie zeer dankbaar voor de tips en adviezen. ik ga dus lekker op ziek naar een GTX 760 en dan zal ik de koelers ergens volgende week bestellen en dan kan hij in elkaar.

weten jullie waar je met photoshop de meeste winst uit haald? GPU/CPU/GEHEUGEN

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Alexanderv85 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 16:53:
Ik ben jullie zeer dankbaar voor de tips en adviezen. ik ga dus lekker op ziek naar een GTX 760 en dan zal ik de koelers ergens volgende week bestellen en dan kan hij in elkaar.

weten jullie waar je met photoshop de meeste winst uit haald? GPU/CPU/GEHEUGEN
Geheugen, geheugen, geheugen, en een snelle scratchdisk. Daarna CPU en GPU.

https://discord.com/invite/tweakers

• maratropa
  • Niet online
Geheugen is gewoon een kwestie van genoeg geheugen voor wat je doet, en dat geldt voor wat je ook doet. Terwijl te veel nutteloos is. Plus hij heeft zat. :)

Grootste minpunt aan zo'n E5645 is z'n beperkte coresnelheid, dat ga je gewoon merken in werken met Ps en 3dsmax. tov een moderne i7. Maar dat is vooral afhankelijk van hoe zwaar je belasting is natuurlijk

Zware scenes (werken met/interactie) in 3ds max zijn vooral een last op 1 cpu core en daar is de coresnelheid bijna nooit "snel genoeg" voor.

specs

• Alexanderv85
Heren,

ik was tegen gekomen dat je boven de 64 gb geheugen geen winst meer hebt met ps of dergelijke paketen en dat het verstandig is van de rest een ram scratch disk te maken.
hoe doe je dat? of moet dat via de bios?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ram disken maken, is prima te vinden met google.
Denk je er wel aan de juiste versie van het juiste OS te kiezen ?
Ga voor W8 of hoger als je een consumenten OS neemt. Kies Server 2012 Als je een server OS neemt.

• Alexanderv85
ik zal gaan voor win7 en deze upgraden naar win 10 als ik zeker weet dat voor alles wat ik gebruik drivers zijn (nu nog niet helemaal het geval)

Ik heb even zitten kijken naar ram disks maken en er zijn nogal veel verschillende varianten van te vinden.

heeft iemand hier ervaring mee en wat zouden jullie me aanraden?
in adobe programma's kan je vaak per prossesor thread een aantal gb ram toewijzen als ik dit voor mijn setup doe heb ik 24x threads op 2.67 ghz
als ik ze elk 2gb geef dan heb ik nog 48gb over voor de ramdisk of is dit teveel?
en wat zou ik er op moeten zetten of juist niet.

ik wil wel minimaal die 48gb aan geheugen houden want in de huidige setup zit 32gb en die word al vaak voor 75% gebruikt bij heel grote bestanden.

tevens zijn de cad tekeningen niet van enkele gebouwen en ruimtes maar moet je meer aan tekeningen denken van meerdere kilometers en daar krijgt hij het toch al snel moeilijk mee aangezien je het over meerdere miljoen lijnen hebt.....

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan moet je minimaal voor Win7 PRO gaan, anders heb je last van memory limits..

• Alexanderv85
ik heb nog nooit een andere geinstaleerd dan pro ;p

• maratropa
  • Niet online
Ramdisk kun je doen voor de lol maar ik zie weinig nut in jouw geval, vooral omdat je er ook een ssd aan hebt. Grote kans dat bij hele io intensieve dingen de cpu toch de bottleneck is.

specs

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Google ook eens naar 'Core parking' (Geld voor cpu's met HT)

Vooral voor workstations kan ik aanraden om dit uit te zetten. Stroomkosten maakt je toch al niks uit.
Windows is vrij agressief wat betreft core parking en dit kan dat performance loss leiden.

Wat betreft clockspeed heb je er niks aan. Ik weet niet of deze cpu's zich goed laten overklokken?

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• maratropa
  • Niet online
ze zijn goed oc-baar maar niet op dual generiek serverbodje ;) (behalve een sr-2)

specs

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Als server is het ding meer waar dan als photoshop machine. Heb ervaring met een Dell server maar die kreeg ik als werkstation niet goed aan te praat omdat voor servers lang niet alle drivers te vinden zijn voor een werkstation os. Een server OS ondersteude sommige desktop applicaties niet zoals gamen (direct x).

Ik heb voor een hobby fotograaf een i7 pc gemaakt met 16 gig ram, nvidia kaart (photoshop kan dat gebruiken) en een SSD, loopt als een trein en was onder de 600 euro.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

2008r2 is goed om te bouwen naar workstation. Core parking is een myth...

• maratropa
  • Niet online
Server Os hoeft toch helemaal niet? Alleen maar gedoe. Niks vaags aan dat supermicro bord..?

specs

• Alexanderv85
oke ik zal er wel even mee geen testen en dan kijken of het een winst op kan leveren maar is de CPU zo langzaam volgens jullie dan?
ik zie dit niet helemaal aangezien de meeste programma's tegenwoordig goed geoptimaliseerd zijn op multi prosesoren en de workload netjes gaan verdelen. ik heb 12 core's en 24 threads dat moet toch voldoende zijn om het over te verdelen lijkt me?
en hij draait maximaal op 2.67 GHz dat is nou niet heel langzaam, ja volgens game standaard kan het vele sneller maar ik moet het hebben van een groot aantal prossesoren op lagere snelheid en een overvloed aan geheugen.

• Alexanderv85
maratropa schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:21:
Server Os hoeft toch helemaal niet? Alleen maar gedoe. Niks vaags aan dat supermicro bord..?
Hoe bedoel ja vaag?

• maratropa
  • Niet online
Vaag in de zin van dat het moederbord geen normaal client OS zou accepteren; het is gewoon dezelfde tylersburgh chipset als workstation mobo's hebben dus windows 7, 8 of 10 er op zetten lijkt me geen probleem. Dat bord heeft trouwens voorzover ik snel kan zien geen pci-e 16x sloten, al zal dat hier weinig uit maken.

Een E5645 op max turbo haalt een singlethreaded cinebench score van rond de 85, dat zegt iets over hoe soepel het werken/interactie is met photoshop, autocad en 3dsmax zal zijn. Dat is dus op het niveau van AMD cpu's en bijv. de i7 920. (Moderne i7's scoren ongeveer het dubbele. ) Al die cores helpen nauwelijks tot niet bij de daadwerkelijke interactie met de applicaties die je noemt. Over het algemeen is de snelheid van 1 core daar heel bepalend, en af en toe zijn dingen beter gethread en heb je wat aan 2 tot 8 cores. Het werkt prima maar verwacht dus geen recente i7 ervaring. Autocad mits met gpu acceleratie zal prima gaan, Ps ook wel. Zware scenes in 3dsmax zijn wel erg zwaar voor 1 core en daar is het verschil tussen die cpu en een moderne wel goed te merken. Maar het ligt natuurlijk heel erg aan wat je doet, en wat jouw eisen zijn. Mogelijk werkt het allemaal uitstekend voor je.

En qua renderen scoren 2 E5645's 1150 CB punten ongeveer, dat is best leuk maar niet bizar snel; een 6700k zonder oc doet bijv 930 punten. Voordeel van socket 1366 xeons is dat je qua renderen de prijs/prestatie wel erg goed is, Goedkope CB punten als het ware.

Mocht je het interessant vinden, ik heb net 2 coolermasters op een dual socket 1366 bordje gezet; ff foto gemaakt (z8na-d6) Op jouw bord is meer ruimte dus je zou ook voor 12cm koelers kunnen gaan misschien, mits het mounten lukt. Maar ik vind deze 91mm fan's eigenlijk prima qua geluid.

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/c/IMG_9752.jpg

specs

Pagina: 1