USB3.0 kabels. Geschikt voor elk apparaat of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-08 19:10
Onlangs kocht ik op Ebay 3 dezelfde usb3.0 kabels van dit type:

Afbeeldingslocatie: http://static.tz.nl/f/tap/28986_2b7a0b7e.jpg

Bij de artikelomschrijving stond aangegeven dat ze voor een of andere Samsung-telefoon geschikt waren. In mijn onwetendheid (denk ik, maar vandaar hier de vraag) dacht ik dat dat onzin was en dat usb3.0 kabels gewoon met elk apparaat werken zolang daar een usb3.0 aansluiting op zit.

Nu heb ik de kabels binnen maar werken ze niet (niet met mijn externe harde schijf en ook niet met mijn digitale foto-camera).

Is het dan toch zo dat er verschil in zit in die kabels? Of zijn de 3 geleverde kabels allemaal kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 14:38
interessante vraag, ik ga dit vanavond eens testen.

(ik heb een samsung met usb 3 en meerdere usb 3 schijven)(alsmede meerdere kabels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Dank je, ;-)

Ik heb zelf ook nog wel andere kabels en daar nooit een probleem mee gehad (camera op aangesloten werkt, harde schijven op aangesloten werkt).

Maar omdat bij deze kabels specifiek stond aangegeven dat ze voor een Samsung telefoon waren vraag ik me dat nu dus af. Als je bij Ebay zoekt op usb 3.0 kabels zie je bij heel veel objecten specifieke apparaten er bij vermeld staan. Dat kan dus zijn omdat die kabels alleen maar werken met die apparaten (maar ik dacht dat ze dat deden om beter gevonden te worden als bv. iemand zoekt op een kabeltje voor zijn/haar telefoon).

[ Voor 19% gewijzigd door 103720 op 07-12-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
samsung usb3 kabel werkt prima met andere apparaten en andere kabels werken prima met de samsung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat wat je hier laat zien is een niet-backwards compatible USB3 stekker. Die gaat niet op je Samsung telefoon werken. Die verwacht een micro-USB kabel en deze is breder dan dat (USB3 micro). Zie ook het Wikipedia artikel over USB: Wikipedia: USB

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Hero of Time schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 00:25:
Dat wat je hier laat zien is een niet-backwards compatible USB3 stekker. Die gaat niet op je Samsung telefoon werken. Die verwacht een micro-USB kabel en deze is breder dan dat (USB3 micro). Zie ook het Wikipedia artikel over USB: Wikipedia: USB
ik ga er toch vanuit dat ts wel weet dat een micro usb3 niet in een micro past

volgensmij was de vraag of samsung speciale kabels gebruikt (wat niet zo is, heb ik getest) of dat zijn kabels stuk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mission schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:52:
[...]

ik ga er toch vanuit dat ts wel weet dat een micro usb3 niet in een micro past

volgensmij was de vraag of samsung speciale kabels gebruikt (wat niet zo is, heb ik getest) of dat zijn kabels stuk zijn
Gezien het plaatje dat de TS erbij post, heb ik zo 't idee dat hij dat juist niet weet. ;) Anders had hij wel normale micro USB gekocht, niet USB3 micro-B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Hero of Time schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:12:
[...]

Gezien het plaatje dat de TS erbij post, heb ik zo 't idee dat hij dat juist niet weet. ;) Anders had hij wel normale micro USB gekocht, niet USB3 micro-B.
103720 schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:27:
usb3.0 kabels gewoon met elk apparaat werken zolang daar een usb3.0 aansluiting op zit.
Nu heb ik de kabels binnen maar werken ze niet (niet met mijn externe harde schijf en ook niet met mijn digitale foto-camera).
Als hij verwachte dat een micro3 in een micro zou passen, dan zou hij toch zeggen dat het niet past?

hij zegt dat het niet werkt, ondanks dat er een usb3 aansluiting op zit

(niet eigenwijs ik probeer alleen de ts te snappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Nee hoor, ik ken de verschillen wel. Dus het is geen kwestie van 'niet passen' maar meer van 'niet werken'.

Als ik bijvoorbeeld mijn digitale camera aansluit met mijn 'oude' kabel dan ziet mijn computer de camera meteen. Maar met de kabels welke ik onlangs van Ebay heb gekocht is er geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je zou bijna denken dat die kabels kapot zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
;-)

Tsja, wie zal het zeggen.....

Op zich geen ramp want ik heb de verkoper gemaild en deze stuurt nu andere op. En dan kijken of die wel werken.

Maar ik was gewoon benieuwd of er zoiets was als usb3.0-kabels die specifiek voor 1 apparaat zijn ontwikkeld. Vandaar mijn vraag.

Op zich zou het wel raar zijn dat ik 3 nieuwe verpakte kabels gestuurd krijg die allemaal defect zijn. Maar goed, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus de foto die je bij de OP hebt geplaatst is niet juist? Je hebt dus eigenlijk een andere kabel besteld? Wat doet je telefoon ermee, wordt deze bij de computer opgeladen zonder dat-ie zichtbaar wordt? Er zijn namelijk ook USB kabels die alleen maar opladen en geen data bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hero of Time schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:48:
Dus de foto die je bij de OP hebt geplaatst is niet juist? Je hebt dus eigenlijk een andere kabel besteld? Wat doet je telefoon ermee, wordt deze bij de computer opgeladen zonder dat-ie zichtbaar wordt? Er zijn namelijk ook USB kabels die alleen maar opladen en geen data bevatten.
Welke telefoon? Hij gebruikt deze kabels met een externe harddisk en zijn camera.

En hoe kom je er nu steeds op dat TS het verschil niet weet tussen normal micro-USB en deze extended USB3 microstekkers?

TS heeft gewoon kabels gezocht met het juiste stekkertje voor zijn apparaten en de gok genomen dat ze zouden werken, ondanks dat ze werden aangeboden als bestemd voor Samsung telefoons. Nu blijkt dat ze niet werken met zijn camera en harddisk, vraagt TS zich af of het kan dat ze inderdaad alleen op bepaalde telefoons werken, of dat dat onzin is en het gewoon kapotte kabels zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 08-12-2015 17:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Orion84 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:51:
[...]

Welke telefoon? Hij gebruikt deze kabels met een externe harddisk en zijn camera.
Nou, hij zegt dit:
Bij de artikelomschrijving stond aangegeven dat ze voor een of andere Samsung-telefoon geschikt waren.
Dus, probeert het met z'n telefoon. ;)
En hoe kom je er nu steeds op dat TS het verschil niet weet tussen normal micro-USB en deze extended USB3 microstekkers?

TS heeft gewoon kabels gezocht met het juiste stekkertje voor zijn apparaten en de gok genomen dat ze zouden werken, ondanks dat ze werden aangeboden als bestemd voor Samsung telefoons. Nu blijkt dat ze niet werken met zijn camera en harddisk, vraagt TS zich af of het kan dat ze inderdaad alleen op bepaalde telefoons werken, of dat dat onzin is en het gewoon kapotte kabels zijn.
Nou, hij heeft 't over een gewone micro aansluiting en in z'n post laat hij een plaatje zien van een (extended) USB3 micro-B aansluiting. Ik vraag mij dan af, samen met het telefoon verhaal, of hij wel de juiste kabel heeft danwel de juiste afbeelding hier laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hero of Time schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:55:
[...]

Nou, hij zegt dit:

[...]

Dus, probeert het met z'n telefoon. ;)
Dat staat nergens? Er staat alleen dat de advertentie een telefoon noemde en dat hij dat genegeerd heeft, in de aanname dat ze het in elk apparaat zullen doen dat deze aansluiting heeft.
TS zegt:
Waar zie jij hem daar een telefoon noemen?
[...]

Nou, hij heeft 't over een gewone micro aansluiting en in z'n post laat hij een plaatje zien van een (extended) USB3 micro-B aansluiting. Ik vraag mij dan af, samen met het telefoon verhaal, of hij wel de juiste kabel heeft danwel de juiste afbeelding hier laat zien.
Waar heeft hij het over een gewone micro aansluiting? De enige die daarover begint ben jij?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Laat 't rusten. Het wordt nu alleen maar verwarrender voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Haha, ja zoals Orion het omschrijft, zo is het.

Heb ze niet gekocht voor mijn telefoon, maar voor mijn digitale camera en een aantal externe harddisks (allemaal USB3.0).

Dus vergeet de telefoon, vergeet het feit dat er verschillende kabels zijn. Het gaat om de soort kabel zoals het plaatje aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Meestal werken ze niet om dat het Chinese rommel is en de kwaliteit dermate laag is dat het vaker niet werkt dan wel. Door de snelheid waarmee USB 3.0 de geadverteerde hoeveelheid bitjes heen en weer hoopt te pompen zijn random kabeltjes niet meer genoeg. Ze moeten aan een setje eisen voldoen voor dat het überhaupt werkt, zoals de ondersteunde frequentie, afscherming en aderdikte. Nu heeft het natuurlijk weinig zin om vergulde stekkers te kopen of 'met kevlar!!!!!11!!oneone', maar een goede koperen USB 3.0 kabel vereist net wat meer dan de dubieuze 50 cent troep waar internet mee overspoeld wordt. Zie het als een verschil tussen CCA kabels en echte koperen kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Ben benieuwd of de andere die ze sturen (ander merk/type) dan wel werken.

Ik denk dat johnkeates gelijk heeft, chinees spul kopen op Ebay voor een paar euro brengt natuurlijk een risico met zich mee dat het niet werkt. Maar heb in het verleden wel meer van dat spul gekocht en daar nooit geen problemen mee gehad. Nu dus gegokt en verloren. Kan een keer gebeuren. De verkoper gaf meteen aan het geld terug te willen storten maar ik heb m gevraagd om een ander merk kabel, en dan maar eentje in plaats van drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underworld202
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
ik heb dit ooit eens gehad, maar toen was de andere kabel te lang, kortere van hetzelfde type deden het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 00:14
Ik heb dezelfde fout gemaakt. Kijk eens in de kleine stekker of wel alle gaatjes een elektrisch contact hebben. Mijn kabeltje namelijk duidelijk niet. Er misten gewoon een paar aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Op mijn manier de kabel open gemaakt ;-)

Dat de 4 verbindingen niet meer heel zijn heeft meer te maken met het feit dat ik de kabel dus op mijn manier heb open gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://oi64.tinypic.com/o8tqqb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:06
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dUB4x9v.jpg

Als ik zo kijk zijn pinnen 1, 2, 3 en 5 aangesloten. Pinnen 4, 6, 7, 8, 9 en 10 niet. Dat betekent dat je de extra usb3-aderparen mist (en ook dat het geen OTG kabel is). Dus dat 'extra' stukje van de connector zit er feitelijk voor spek en bonen. Wellicht dat je hier iets aan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Zou het dan zo kunnen zijn dat door het ontbreken van die paar aansluitingen de kabel wel geschikt is voor een Samsung telefoon (zoals de verkoper specifiek aangaf in de advertentie) maar dus niet geschikt is als kabel voor harddisks en fotocamera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik 't goed zie bij het diagram, is de kabel alleen voor opladen, niet data. Dus een telefoon, als die werkelijk zo'n aansluiting zou hebben, kan alleen opladen. Of er wordt data over de USB2 aders gestuurd. Maar je USB3 apparaten gebruiken de USB3 aders en die missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb eens usb 3.0 kabels met de zelfde stekkers gekocht... voor 50 dollarcent per stuk ( inc shipping :') )
kon dus nooit veel wezen en dat blijkt.. er zitten dan wel USB3.0 stekkers aan.. maar verder dan usb2.0 linken ze niet..

maar goed het voordeel is wel dat de connector aan de device kant goed stevig zit, ideaal voor het opladen van mn S5.
want dat is ongeveer ook het enige waar ze goed voor zijn.. voor de rest is het dikke troep..

maar als ik kijk dat een simpel cheap USB2.0 kabeltje bij de Action al duurder is en echt niet beter is in kwaliteit.... en lang zo stevig niet in de usb connector van mn S5 zit, klaag ik niet. :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:06
Hero of Time schreef op zondag 13 december 2015 @ 12:50:
Als ik 't goed zie bij het diagram, is de kabel alleen voor opladen, niet data. Dus een telefoon, als die werkelijk zo'n aansluiting zou hebben, kan alleen opladen. Of er wordt data over de USB2 aders gestuurd. Maar je USB3 apparaten gebruiken de USB3 aders en die missen.
Elk USB3 apparaat kan ook gewoon USB2 praten. Het zal langzamer zijn maar het zal werken. Backwards compatible dus. Deze kabel is aangesloten alsof het en gewone USB2 kabel is met 'toevallig' USB3-connectoren erbij. Ik verwacht dat deze kabel precies even goed werkt als een gewone USB2 kabel in dezelfde apparaten.

Wat natuurlijk ook kan is dat een van die aders gewoon ergens gebroken is. Als dan GND of VBUS zijn, dan doet de kabel helemaal niks. Als het D- of D+ is, dan kan je nog wel (langzaam) opladen maar verder niks.
Pagina: 1