Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubentjuuuhh
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-07 16:00
Hallo medetweakers,

Ik zit op dit moment met een Zyxel NSA 320 v1, een Hitatchi deskstar 7k3000 2TB, en een WD red 3TB.
Ehmm, Ik deel een Ziggo 120/12 verbinding met m'n ouders. Ons hele huis is overigens voorzien van gigabit verbinding.

Ik zoek een?
Home server! Het liefst geen zelfbouw omdat ik voor mijn gevoel altijd duurder uitkom al houd ik er altijd van om verrast te worden
Ik zat te denken aan een HP proliant ML10 V2 of de populaire HP proliant microserver gen8 G1610T
De HP proliant

Wat is je budget?
200-240 euro exclusief schijven

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nee, al ben ik een beetje (te) voorzichtig met zelfbouw. Ik heb dit namelijk nog nooit gedaan. Energie verbruik interesseert mij overigens niets aangezien ik nog thuis woon. Mijn ouders betalen energie zodra zij de vakantie video's maar kunnen backuppen en eventueel een VPN naar huis hebben)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil mijn homeserver in de meterkast kwijt. Er gaat nu z'n 5TB in JBOD config in. Ik wil deze inclusief data behouden. Nu weet ik dat nog een probleem is, maar als ik een 2TB schijf haal ben ik met de resterende ruimte op mijn PC in staat alles "over te hevelen".

Op software gebied:
Qua OS wil ik in eerste instantie xpenology draaien.
Ik houd heel erg van torrenting :X , dus ik wil graag mijn hobby doorzetten via een PIA account _/-\o_ (openvpn of Socks5 proxy). Nu lijkt mij een VPN server ook erg handig, maar om een VPN client en VPN server te draaien binnen xpenology lijkt onmogelijk te zijn (aldus een aantal fora). Nu zat ik te denken aan een VMware/esxi virtualisatie om op de eerste ethernet poort xpenology te draaien door een PIA openvpn (of alleen de download manager door een socks5 als dit mogelijk is, dit zou helemaal een uitkomst zijn) en op de tweede ethernet poort een Linux variant met openvpn server. Is dit mogelijk, en zou mijn (toekomstige) homeserverkeuze dan snel genoeg zijn om dit beide aan te kunnen?

even alles op een rijtje:
-snel genoeg
-torrenting door socks5/openvpn/pptp
-mogelijkheid tot 4 3.5 inch schijven of meer
-VPN server
-OS uitbereidbaar met packages als bittorrent sync vind ik altijd een +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
pricewatch: HP Proliant ML10 v2 (814483-421) lijkt mij een aardige keuze.
Ik zit zelf ook naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvdm3
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:23
Sorry voor de bump.

Ben je er al uit? Ik zit naar iets gelijks te kijken enerzijds een nas die als VPN-client verbind naar PIA oid. En die anderzijds een VPN-host zodat ik van buitenaf mijn thuisnetwerk kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakebeen
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-05 22:01
Zelf heb ik een XPenology nas staan, zonder VMware of een ander virtualisatieprogramma, met 6 TB in raid 5 en draait al bijna een jaar probleemloos.
Het overzetten van data is inderdaad een probleem. Meestal worden de schijven gewist waardoor je alles kwijt bent. Ben je van plan om JBOD te houden of voor een gegevensbescherming te gaan als raid 1 of raid 5? Dit kost je wel ruimte, tenzij er nieuwe schijven in komen.

Nu heb ik zelf geen ervaring met VPN op XPenology, maar er zit wel een optie tussen volgens mij.
Configuratiescherm -> netwerk -> netwerkinterface -> maken -> vpn-profiel maken