Edit: Lees net de post van Ardana bovenstaand, daar staat alles met iets meer details. Hieronder alsnog mijn eigen beleving van een soortegelijke situatie.
TerminalNL schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:45:
Of je het nou weg gooit of retour stuurt, de brieven blijven vaak gewoon komen. Zit zelf in een woning waar de vorige eigenaar is uitgezet wegens wanbetaling, en krijg bijna wekelijks brieven van diverse instanties die nog geld van ze krijgen. In het begin alles retour gestuurd of gebeld dat de beste mensen al maanden er niet meer woonden.
Beste voor mij werkt gewoon de post weggooien, tot je een brief krijgt waar opstaat direct openen, belangrijk!, die zijn van een gerechtsdeur waarder

. Daar waren ook meerdere telefoontjes voor nodig om die er op te wijzen dat ze beslag wouden komen leggen op het verkeerde adres

Zelfs het openen van "Direct openen" en "Belangrijk" is overbodig. Mits jij weet (onderzocht bij de gemeente) wie er op jouw adres staat ingeschreven.
Ik heb dit zelf gehad in een huur appartement (particulier). Vorige bewoner was van de aardbodem verdwenen en had 6 maanden niet betaald. Wij kwamen erin (ik en een kameraad). Post bleef komen, eerst incassos, daarna herhinneringen, daarna deurwaarde dreigingen. In het begin alles netjes gemeld.
Dat melden heeft dus geen enkel zin, dus daarna alle post linea recta naar de papier bak. Ook de deurwaarde vrolijk laten langs komen. Tot aan de drempel natuurlijk.
"Hallo, ik ben Meneer X, deurwaarde van bedrijf Y namens Z, mag ik binnen komen"
'Nee.'
"Maar ik heb een gerechtelijk bevel (bluf). Ik kom beslag leggen op uw eigendommen" zegt meneer dan.
'eigendom van wie?' zeg ik dan.
"Eigendomme van meneer B"
'Dat ben ik niet. *overhandigt ID*'
"Maar meneer B woont hier wel dus komen wij binnen om beslag te leggen."
'U komt niet binnen want u heeft geen bevel, want als u een bevel zou hebben had u onderzoek gedaan bij het gemeentelijk register wie ingeschreven staat op dit adres. En tot de conclusie gekomen dat meneer B hier al X maanden niet meer woont.'
"...."
'Dág

'
Zo hebben wij er 2-3 aan de deur gehad? Uiteindelijk wel komisch. Voordat ik dit had uitgezocht bij de rechtsbijstands verzekering (telefoontje met vragen) was ik best wel nerveus(Scheet 7 kleuren stront). Totdat die mij vertelde dat zolang de persoon om wie het gaat niet op het adres ingescrheven staat ze geen poot hebben om op te staan. Enige wat je moet onthouden is dat je ze absoluut niet binnen laat. Het is de plicht van de gemeente om te registeren wie waar woont. Enige wat jij moet doen is melden waar jij woont. En bij een uitzetting melden dat de vorige bewoner er nu toch écht niet meer woont, dat kost enige tijd maar lukt altijd.
Vaak komen ze dan ook alleen, slecht voorbereid. Want als ze goed voorbereiden gaan ze dus:
- Langs bij het gemeentelijk register wie ingeschreven staat op het adres
- Vragen ze daarvoor een gerechtelijk bevel aan
- Komen ze meestal met assistentie van de politie/bewakers/collegas
Dat doen (schijnbaar, volgens mijn rechtsbijstand toen der tijd) weinig deurwaarders. Die komen gewoon langs en hopen het met een bluf af te handelen.
Mijn advies in dit soort situaties:
- Zorg dat je WEET wie er op jouw adres staat ingeschreven. En als dat niet klopt laat het dan recht trekken.
- Negeer alle post niet voor jouw bestemd. (Tenzij je wel weet waar de geadreseerde nu woont, dan retour afzender)
- En steek er geen tijd/energie in. Alle tijd en energie die je erinsteekt krijg je nooit meer terug, en je schiet geen donder op met het proberen 'voorkomen' van verkeerd geadreseerde post. Enfin; Laat het los.