Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Asus Xonar Essensence STX doorgebrand

Pagina: 1
Acties:

• chriszah
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 06-04-2019
Hallo heren,

Mijn geliefde geluidskaart Asus Xonar Essence STX is zojuist doorgebrand na ca. 5 jaar trouwe dienst, zoals hier te zien is.

Is dit iets dat nog te repareren valt binnen het redelijke of niet?

Het gebeurde enige tijd nadat ik de kaart in een nieuw moederbord zette, ik weet niet of het statische elektriciteit was of iets anders wellicht dat jullie getrainde ogen meer uitkomt kunnen bieden. :P

Bedankt alvast.

[Voor 28% gewijzigd door chriszah op 07-12-2015 10:19. Reden: taalfoutje]

• Vuikie
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 27-10 15:04
Nou dit is heel lastig om te repareren, mede ook omdat je zelf al aangeeft dat je niet precies weet waarom dit onderdeel heeft besloten zijn 'magische rook' te laten varen.

Ik heb even gekeken, maar ik zou zo 123 niet kunnen zeggen wat het precies is. Mijn eerste gok zou zijn een op-amp, maar dat is echt een gok. Daarnaast leert de praktijk dat als een onderdeel het opgeeft er al iets anders aan de hand is elders op het kaartje. Dus, als je besluit dit onderdeeltje te vervangen, er ook naar een oorzaak gezocht moet worden waarom dit chipje 'poef' heeft gezegd.

Er zullen misschien anderen zijn die er anders over denken, maar ik ben bang dat je op zoek moet naar een vervangende geluidskaart.

• Schlumpie
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 22:24

Schlumpie

Professioneel prutser

Ik ben het eens met Vuikie. Gecondoleerd, hij heeft zichzelf al gecremeerd :+

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• mission
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 26-10 18:20
ziet eruit als tijd voor een nieuwe kaart.

• chriszah
Het aparte is dat het gebeurde nadat ik hem overzette op het nieuwe moederbord, niet meteen maar na een aantal uur. Gelukkig geen schade aan andere componenten. Is dit iets dat kan gebeuren door statische elektriciteit of is het meer waarschijnlijk dat het kaartje gewoon "overleden" is?

[Voor 7% gewijzigd door chriszah op 07-12-2015 11:44]

• Vuikie
chriszah schreef op maandag 07 december 2015 @ 11:44:
Het aparte is dat het gebeurde nadat ik hem overzette op het nieuwe moederbord, niet meteen maar na een aantal uur. Gelukkig geen schade aan andere componenten. Is dit iets dat kan gebeuren door statische elektriciteit of is het meer waarschijnlijk dat het kaartje gewoon "overleden" is?
Ja, dit is heel moeilijk om te zeggen. Mijn geluidskaart begaf het een maand geleden ook 'zomaar' (Er was een 'plop' en daarna helemaal niks meer) Maar de kaart was wel 7 jaar oud en al 3 keer van moederbord verwisseld. Ik ben storingsmonteur en hoe vaak ik al niet heb gezien dat iets 'al jaren' werkt en na een onderhoudsbeurt er gewoon mee kapt, puur omdat iemand er aan zit.
Ook weet ik niet hoe jij de geluidskaart hebt verwisseld(met alle respect, misschien heb je netjes een esd-bandje gebruikt, maar dat kan ik door mijn beeldscherm heen niet zien ;) ) Dus hier een oorzaak voor aanwijzen zou ook een pure gok zijn.

Aan de andere kant, de kaart is al 5 jaar oud, dus heb je er ook 5 jaar plezier van gehad.

• jctjepkema
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 25-10 22:24
Je bent niet de eerste: http://www.head-fi.org/t/...g-impressions-thread/4950

Zoek even op de pagina met ctrl f naar 11k, en kijk of anderen het hebben gerepareerd. Misschien vind je nog wat. Het lijkt een ti dc dc ic te zijn die de min spanning van de opamps maakt. ( ook alleen maar opgelezen van die pagina (A) )

EDIT:

Als je deze afbeelding bekijkt:

zie je rechtsboven in een ic zitten. Dat is dezelfde ic als bij jou die kapot is gegaan.

Daar op staat: EZ AJ 11k

[Voor 28% gewijzigd door jctjepkema op 07-12-2015 12:16]

• Vuikie
EZ=AJ / 11K"; may be a Texas InstrumentsĀ® TPS63700 DC-DC Converter used to generate the -Vss for the headphone and buffer amplifiers and I-V op amps
staat hier: http://www.head-fi.org/t/...g-impressions-thread/4950

DCDC converter voor de op-amps...

• chriszah
Een redelijk hopeloos vooruitzicht dus, de kaart was trouwens van '09 ik vond de doos nog. De kaart heeft 3 moederborden gezien, al is dat 3e moederbord maar een paar uur geweest. :P Ik heb geen polsbandjes oid gebruikt, maar dan zou het toch meteen fout moeten zijn en niet na een uurtje?

Iig, 6 jaar dienst is zo gek nog niet, had een prima geluid icm monitor speakers en een hd 650 koptelefoon. Op zoek maar naar een vervangend kaartje, al zijn het wel dure dingen, vooral als je er 1 met amp wil. Ik hou me aanbevolen.

[Voor 40% gewijzigd door chriszah op 07-12-2015 13:49]

• Vuikie
Ik heb deze Creative Sound Blaster Z (retail) gekocht ter vervanging van de X-FI die ik had en ben er zeer tevreden over. Zelfs op in-ear headphones geeft deze een mooi, vol geluid. Met over-ear headphones(Die ik normaal gebruik) klinkt ie helemaal goed, naar mijn mening.

[Voor 5% gewijzigd door Vuikie op 07-12-2015 16:04]

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:35

SA007

Moderator Tweaking
@chriszah, het is goed mogelijk dat bij het verhuizen het chipje stuk is gegaan, en daardoor te heet is geworden.
Stuk hoeft niet instantaan compleet stuk te zijn.

Het chipje, als dat die TPS63700 is, kan je overigens voor ongeveer 3 euro kopen, maar erop zetten is geen sinecure, kleine chipjes met onderop een groot soldeervlak voor extra koeling.

Klok is stuk :(

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True