Vodafone bekijkt je data en verandert snelheid op basis van

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dancol
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-06 22:19
Geachte mede-tweakers,

Ik maak soms wel eens gebruik van Torrents op mijn telefoon. Nou merkte ik dat Vodafone nu de snelheid van je toestel omlaag schroeft op het moment dat je je verbinding gebruikt.

Ik heb dit inmiddels geverifieerd door te testen met Speedtest en te kijken of het niet aan de download lag. De snelheidsrestrictie is weer weg met een aantal minuten of als je de telefoon opnieuw start.

Is er iemand anders die iets soortgelijks ondervonden heeft?

Groetjes,
Daniël

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
Hoe meet je dat dan? Wanneer je tegelijkertijd torrent en een speedtest laat lopen dan kom je uiteraard op een lagere snelheid uit dan wanneer je alleen de speestest doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 12:41

job

dancol schreef op maandag 07 december 2015 @ 03:24:De snelheidsrestrictie is weer weg met een aantal minuten of als je de telefoon opnieuw start.
Op het moment dat jij besluit te stoppen met je torrents blijven je peers nog enige tijd contact zoeken met je mobiel. Er komt dus nog steeds data binnen waardoor je downloadsnelheid lager Is.

Onder Windows gebeurt het zelfde: https://m.reddit.com/r/to...g_lots_of_data_even_after

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dancol
ASW1 schreef op maandag 07 december 2015 @ 05:55:
Hoe meet je dat dan? Wanneer je tegelijkertijd torrent en een speedtest laat lopen dan kom je uiteraard op een lagere snelheid uit dan wanneer je alleen de speestest doet.
Dit heb ik uiteraard niet op het zelfde moment gedaan. Verder bleef me snelheid tijdens dat ze me afknepen wel nog voldoende voor Facebook etc. Dit zou betekenen dat ze een filter of iets dergelijks toepassen.
job schreef op maandag 07 december 2015 @ 06:48:
[...]

Op het moment dat jij besluit te stoppen met je torrents blijven je peers nog enige tijd contact zoeken met je mobiel. Er komt dus nog steeds data binnen waardoor je downloadsnelheid lager Is.

Onder Windows gebeurt het zelfde: https://m.reddit.com/r/to...g_lots_of_data_even_after
Ja maar dat is dus het probleem niet. Vodafone gooit zelf je snelheid omlaag zodra ze dit zien. De snelheid was meteen een stuk lager zodra je het P2P protocol gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je gebruikt een torrent client op je telefoon ? Kan best zijn dat je foon helemaal niet lekker werkt met al die verbindingen open.. Ik denk dat je te vroeg conclusies trekt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10

Reinier

\o/

dancol schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:40:
[...]
Vodafone gooit zelf je snelheid omlaag zodra ze dit zien.
Vermoed je dit of is dit aantoonbaar zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dancol
KillerAce_NL schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:51:
Je gebruikt een torrent client op je telefoon ? Kan best zijn dat je foon helemaal niet lekker werkt met al die verbindingen open.. Ik denk dat je te vroeg conclusies trekt....
Gebruik het al jaren zonder enig probleem hoor.
Reinier schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:53:
[...]

Vermoed je dit of is dit aantoonbaar zo?
Ik vermoed dit. Het is helaas lastig aantoonbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:20
Vodafone doet wel gewoon aan Deep Packet Inspection, dit om bepaald verkeer voorrang te geven
3.3.5 Verkeersbeheer en netwerkmanagement
Wij gebruiken je bel‐, en internetgegevens en informatie over hoe het netwerk werkt en hoe jouw
telefoon in combinatie met het netwerk werkt. Deze informatie wordt uit het netwerk verkregen
door data analyse technieken te gebruiken. Deze analysetechnieken zijn ook wel bekend onder de
verzamelnaam (deep) packet inspection. Dit doen we voor het verkeersbeheer van ons netwerk. We
kunnen op die manier namelijk in kaart brengen welke capaciteit de soorten websites en applicaties
die door onze klanten worden gebruikt innemen en we ontdekken tijdig waar storingen optreden,
zodat we deze kunnen voorkomen voor dat veel klanten er last van hebben.

Internetverkeer bestaat uit datapakketjes. Door het soort datapakketje te herkennen (bijvoorbeeld
een e‐mail, een webpagina of een video) kunnen we ervoor zorgen dat het op de juiste manier wordt
verzonden, afgeleverd en weergegeven bij de ontvanger. Zo kunnen we een video in delen door het
netwerk sturen. Voor een e‐mail of statusupdate is namelijk een andere bandbreedte nodig dan voor
een video of een VoIP‐gesprek en op die manier voorkomen we vertraging in het netwerk. Dit is
noodzakelijk voor een efficiënt gebruik van het netwerk. Deze informatie wordt door Vodafone niet
https://www.vodafone.nl/_...one-privacy-statement.pdf

Dat ze dan torrentverkeer een lagere snelheid geven zou heel waarschijnlijk kunnen zijn.

nieuws: Vodafone gaat klanten inzicht geven in dataverbruik apps
&
http://tweakers.net/nieuw...ne+deep+packet+inspection

[ Voor 9% gewijzigd door nachtnet op 07-12-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 12:41

job

dancol schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:40:
Ja maar dat is dus het probleem niet. Vodafone gooit zelf je snelheid omlaag zodra ze dit zien. De snelheid was meteen een stuk lager zodra je het P2P protocol gebruikt.
Volgens mij wordt de snelheid lager omdat je verbinding volloopt met torrent verkeer. Zeker als je upload volraakt stort je download snelheid in.

Ook is torrents aardig zwaar voor je telefoon, dat kan natuurlijk ook een rol spelen. Je telefoon kan maar een beperkte hoeveelheid doen per clock cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dancol
nachtnet schreef op maandag 07 december 2015 @ 14:23:
Vodafone doet wel gewoon aan Deep Packet Inspection, dit om bepaald verkeer voorrang te geven

[...]
https://www.vodafone.nl/_...one-privacy-statement.pdf

Dat ze dan torrentverkeer een lagere snelheid geven zou heel waarschijnlijk kunnen zijn.

nieuws: Vodafone gaat klanten inzicht geven in dataverbruik apps
&
http://tweakers.net/nieuw...ne+deep+packet+inspection
Kijk dat is wat ik zocht. Thanks for het linken van de info!
Kan er denk ik weinig tegen doen.
job schreef op maandag 07 december 2015 @ 14:24:
[...]

Volgens mij wordt de snelheid lager omdat je verbinding volloopt met torrent verkeer. Zeker als je upload volraakt stort je download snelheid in.

Ook is torrents aardig zwaar voor je telefoon, dat kan natuurlijk ook een rol spelen. Je telefoon kan maar een beperkte hoeveelheid doen per clock cycle.
Torrents is totaal niet zwaar voor een telefoon. Het heeft er gewoon niks mee te maken. Er zit iets in de lucht wat mijn verbinding blokkeert want op WiFi en voorheen op 4G+ haalde ik zo rond de 9MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15

Sorcerer8472

Mens sana?

Voor een netwerk is het ook redelijk zwaar omdat het heel fijnmazig verkeer is met heel veel verbindingen die continu open staan; gewoon één bestand downloaden van één server is een stuk 'lichter', met name qua upstream die je gebruikt. Mogelijk vertragen ze het daarom bewust.

Overigens mogen ze dat onder huidige wetgeving ook doen als blijkt dat jouw activiteiten die van andere klanten duidelijk vertragen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Pagina: 1