Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Valandin
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 28-10 09:56
Hey Tweakers,

Begin februari gaat mijn vriendin bij mij intrekken. Ze heeft geen inkomen buiten haar studiefinanciering.
Nou ging ik er zelf van uit dat dit telt als inkomen bij de opgave voor huurtoeslag.

Echter heb ik me laten vertellen dat studiefinanciering niet telt als inkomen, omdat dit in werkelijkheid een lening is. Dus haar inkomen zal als '€0,-' opgegeven worden.

Ik vind dit nogal vreemd. Aangezien ik op mezelf geen recht heb op huurtoeslag. Maar nu ze bij mij in zou trekken zonder inkomen heb ik dus wél recht op huurtoeslag omdat mijn inkomen nu voor twee mensen telt.

De vraag is dus: Klopt dit?

| Website: Nuloh.nl (Fotografie) | Nikon D600 | Nikon 50mm F/1.8 | Sigma 70-200 F/2.8 OS |

• Hooglander1
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ja dat klopt volledig. :)

Huurtoeslag word achteraf berekend op het verzamelinkomen van de inwoners. Dat is bij haar dus €0 of het inkomen van een bijbaantje. Dat vul je in in de toeslagcalculator en dan weet je wat je krijgt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Valandin
Volgens de proefberekeningen ga ik dan €112,- per maand aan toeslag krijgen.
...Dat is dan wel een leuke meevaller.

Al vind ik dit wel een beetje apart. Hier is toch ongelofelijk makkelijk mee te frauderen?
Stel dat het niet mijn vriendin was die werkelijk bij mij intrekt, maar gewoon een kennis die studeert.
Die zou zich dan bij mij thuis kunnen inschrijven en een uitwonende studie financiering krijgen, waar ik dan van zou kunnen profiteren door huurtoeslag.

| Website: Nuloh.nl (Fotografie) | Nikon D600 | Nikon 50mm F/1.8 | Sigma 70-200 F/2.8 OS |

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Valandin schreef op zondag 06 december 2015 @ 20:56:

Al vind ik dit wel een beetje apart. Hier is toch ongelofelijk makkelijk mee te frauderen?
Stel dat het niet mijn vriendin was die werkelijk bij mij intrekt, maar gewoon een kennis die studeert.
Die zou zich dan bij mij thuis kunnen inschrijven en een uitwonende studie financiering krijgen, waar ik dan van zou kunnen profiteren door huurtoeslag.
tot je gesnapt wordt... dan zijn de rapen best gaar hoor

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• Hooglander1
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Valandin schreef op zondag 06 december 2015 @ 20:56:

Totdat je door de mand valt bij bepaalde controles en dan ga je keihard nat...

Je gaat ook weer meer belastingen betalen omdat je dadelijk een tweepersoonshuishouden hebt. Dus het niet alleen maar mooi hè :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Valandin
Hooglander1 schreef op zondag 06 december 2015 @ 20:58:
[...]

Totdat je door de mand valt bij bepaalde controles en dan ga je keihard nat...

Je gaat ook weer meer belastingen betalen omdat je dadelijk een tweepersoonshuishouden hebt. Dus het niet alleen maar mooi hè :)
Ja dat weet ik, maar dat is verder ook geen probleem. Dat scheelt ook maar 150-200 euro op jaarbasis. Maar ik ging er van uit dat ik alleen maar zou betalen aan het samenwonen. Blijkt nu dus dat er eigenlijk toch wel een beetje aan 'verdien' (natuurlijk verdien ik er niet aan met het toegenomen g/w/l, dat ze mn koelkast leegvreet etc.)

[Voor 7% gewijzigd door Valandin op 06-12-2015 21:10]

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:57
Hooglander1 schreef op zondag 06 december 2015 @ 20:53:
Ja dat klopt volledig. :)

Huurtoeslag word achteraf berekend op het verzamelinkomen van de inwoners. Dat is bij haar dus €0 of het inkomen van een bijbaantje. Dat vul je in in de toeslagcalculator en dan weet je wat je krijgt.
Voor huurtoeslag hoef je inderdaad geen toeslagpartners/getrouwd te zijn.

Maar waarom zou hij ineens recht hebben omdat zijn vriendin bij hem intrekt?

Ik woon alleen en ben tussen de 18 en 23
uw rekenhuur minimaal € 231,87 en maximaal € 409,92 per maand is
uw inkomen maximaal € 22.100 per jaar is
u maximaal € 21.437 aan vermogen hebt

Ik woon niet alleen en ben tussen 18 en 23:
uw rekenhuur minimaal € 231,87 en maximaal € 409,92 per maand is.
het gezamenlijke inkomen maximaal € 30.000 per jaar is
u, uw toeslagpartner en medebewoners ieder maximaal € 21.437 aan vermogen hebben. Voor alleenstaande ouders gelden extra regels.

In dit geval zou het dus betekenen dat TS aan de rekenhuur voldoet maar een inkomen heeft dat tussen de 22.100 en 30.000 is?

http://www.belastingdiens...rwaarden_huurtoeslag_2016

• Lars.
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11-07-2018
Valandin schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:08:
[...]

Ja dat weet ik, maar dat is verder ook geen probleem. Dat scheelt ook maar 150-200 euro op jaarbasis. Maar ik ging er van uit dat ik alleen maar zou betalen aan het samenwonen. Blijkt nu dus dat er eigenlijk toch wel een beetje aan 'verdien' (natuurlijk verdien ik er niet aan met het toegenomen g/w/l, dat ze mn koelkast leegvreet etc.)
off topic: de koelkast leeg vreten deed ze vermoedelijk eerder ook al. ;)

Maar ja, dit klopt inderdaad precies. De studiefinanciering Is een (voorlopige) lening die eventueel kwijt wordt gescholden als je onder het oude regime valt en je binnen 10 jaar een diploma haalt. Als zij dus verder geen bijbaantje heeft Is haar inkomen voor de overheid (en dus alle toeslagen, tip: ook de persoonlijke zorgtoeslag, mogelijk kan die dus ook hoger als ze daar geen €0 heeft opgegeven.) dus daadwerkelijk €0.

Dura lex, sed lex
Aangeboden: allerlei hardware.
Vaarwel en tot nooit meer ziens dan maar. :'( ;w

• Valandin
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zojuist even via DigiD naar de aanvraag gekeken. Alleen begrijp ik het niet helemaal.

Ik vul het volgende in:

Vanaf welke datum:
01-02-2016

Bent u op de ingangsdatum getrouwd of geregistreerd partner?
Nee - Het is mijn vriendin. Verder geen 'officieel' geregistreerd partnerschap

Woont u op de ingangsdatum alleen?
Nee - Ze gaat dan natuurlijk bij me inwonen

Zijn alle huisgenoten uw kinderen of ouders?
Nee

Hebt u met 1 van uw huisgenoten op de ingangsdatum een samenlevingscontract dat is afgesloten bij een notaris?
Nee - Manmanmanmanman

Hebt u samen met 1 van uw huisgenoten een kind?
Nee

Bent u met 1 van uw huisgenoten partner voor elkaars pensioenregeling?
Nee

Hebt u 2 of meer huisgenoten die 18 jaar of ouder zijn?
Nee - Ik heb maar 1 huisgenoot die ouder dan 18 is per 01-02-2016, en dat is m'n vriendin

Hebt u of uw huisgenoot een inwonend kind dat op de ingangsdatum jonger is dan 18 jaar?
Nee

Was 1 van uw huisgenoten in 2015 uw toeslagpartner?
Nee

Resultaat: U hebt geen toeslagpartner.

Vervolgens ga ik door naar de aanvraag, daar komt de vraag:
Hebt u een partner?, echter is deze niet in te vullen door de vorige vragen.

Kan ik nu dus concluderen dat vóór ik huurtoeslag kan aanvragen ik een samenlevingscontract of een geregistreerd partnerschap nodig heb?

• rr7r
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 25-10 00:27
Je vriendin is een medebewoner, maar geen toeslagpartner. Voor huurtoeslag moet je dus aangeven dat je een medebewoner hebt, maar niet dat je een toeslagpartner hebt.

Wil je dat ze je toeslagpartner wordt? Dan moet ze aan één van de criteria voldoen.

http://www.belastingdiens...rtner/mijn_toeslagpartner
http://www.belastingdiens...tner/index.html?jaar=2016

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:57
Je vriendin is geen partner van je, maar een medebewoner. Dat het je vriendin is dat klopt, maar geen partner inderdaad

• Valandin
rr7r schreef op maandag 07 december 2015 @ 15:04:
Je vriendin is een medebewoner, maar geen toeslagpartner. Voor huurtoeslag moet je dus aangeven dat je een medebewoner hebt, maar niet dat je een toeslagpartner hebt.

Wil je dat ze je toeslagpartner wordt? Dan moet ze aan één van de criteria voldoen.

http://www.belastingdiens...rtner/mijn_toeslagpartner
http://www.belastingdiens...tner/index.html?jaar=2016
Dan is het dus inderdaad een medebewoner. Tellen dezelfde regels ook voor een medebewoner?

Of moeten wij eerst toeslagpartners worden voordat ik haar inkomen als '0' kan rekenen om zo huurtoeslag te krijgen? Dat lijkt me natuurlijk vrij sterk, aangezien er ook gewoon kennissen en vrienden zijn die met elkaar gaan samen wonen.

[Voor 6% gewijzigd door Valandin op 07-12-2015 16:15]

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 16:33
Je moet eerst toeslagpartner/fiscale partner zijn om als gezamenlijk inkomen te tellen.

• insante
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:08
Vul een proefberekening toeslagen in, kan ook met een medebewoner:
http://www.belastingdiens...proefberekening_toeslagen

• Xqlusive
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:59
Als ik bovenstaande proefberekening invul kom ik uit op 110 euro huurtoeslag voor TS, en daarnaast ook nog eens op 110 euro huurtoeslag voor de vriendin van TS (Uitgaande van het opgegeven jaarinkomen van TS).

Als je geen toeslagpartner bent, krijg je dus beide afzonderlijk huurtoeslag neem ik aan?
Zodoende kan je de berekening voor beide uitvoeren en zodoende dus 220 euro hurtoeslag vangen.

• Valandin
Xqlusive schreef op maandag 07 december 2015 @ 17:32:
Als ik bovenstaande proefberekening invul kom ik uit op 110 euro huurtoeslag voor TS, en daarnaast ook nog eens op 110 euro huurtoeslag voor de vriendin van TS (Uitgaande van het opgegeven jaarinkomen van TS).

Als je geen toeslagpartner bent, krijg je dus beide afzonderlijk huurtoeslag neem ik aan?
Zodoende kan je de berekening voor beide uitvoeren en zodoende dus 220 euro hurtoeslag vangen.
Dit zal waarschijnlijk niet zo zijn. Mits de regeling verandert is..
Naar mijn weten kan je maar 1 keer per huishouden een huurtoeslag aanvragen en het inkomen van alle inwonende telt hiervoor.
Daar kan ik inderdaad een medebewoner opgeven. Maar in het officiele formulier niet..
Zal waarschijnlijk maar even naar de beltel moeten bellen.

• alwind
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 23:35
Xqlusive schreef op maandag 07 december 2015 @ 17:32:

Nee alleen de hoofdhuurder kan aanvragen. je kunt wel los van elkaar zorgtoeslag ontvangen als je aan de voorwaarden voldoet.

[Voor 7% gewijzigd door alwind op 08-12-2015 20:37]

• fisbel
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 09-06 18:42
Voor de huurtoeslag wordt u de aanvrager en uw vriendin wordt medebewoner (geen fiscaal partner)
De verzamelinkomens van beide worden opgeteld voor het recht op huurtoeslag. Het verzamelinkomen van uw vriendin is € 0. De maximumgrens inkomen voor huurtoeslag voor samenwonenden is hoger dan voor een alleenstaande. Daarom kan het zijn dat u in de oude situatie van alleenstaande geen recht had op huurtoeslag en in de nieuwe situatie van samenwonen wel.

Voor zorgtoeslag woont u weliswaar samen, maar zolang er geen samenlevingscontract, kind o.i.d. is bent u geen fiscaal partners c.q. toeslagpartners van elkaar.
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True