Het is gewoon een beetje irritant dat iets in twijfel wordt getrokken, wat binnen elektrotechniek als voldongen feit staat. Zeker met een opmerking dat de impedantie van een signaalkabel zeer gering is. Sorry dat ik het zeg, maar dan snap je de term impedantie niet, want een goede signaalkabel voor audio heeft een impedantie van 75 Ohm, dat is een standaard waarop alle apparatuur gebaseerd is en waarop de terminators in de RCA-aansluitingen van een versterker en/of cd-speler (of welke andere audio bron ook) afgestemd zijn. Is het verschil niet goed, gaan reflecties optreden in het signaal die de nauwkeurigheid van het signaal keihard aan gaat tasten.
Kabels voor signaaloverdracht moeten een bepaalde impedantie hebben, ongeacht wat voor een signaal dat is, en een dergelijke dropveter is qua impedantie bijna net zo slecht als een simpel tweeling-snoertje.
Ik denk dat je karakteristieke impedantie bedoelt, maar dat is wat anders dan de impedantie van de geleider.
Ik weet niet wat je precies bedoeld met impedantie van de geleider... Impedantie van een kabel is altijd tussen beide geleiders, is een weerstand afhankelijk van frequentie en wordt uitgedrukt in Ohm. Ik denk dat je daar de fout in gaat en het verward met elektrische weerstand, die ook in Ohm wordt uitgedrukt, maar niet te vergelijken is met de impedantie.
Ik ben zelf geen elektrotechnicus, maar dat heeft iets te maken met reflecties die kunnen optreden. Maar dat gaat echt pas op voor hoog frequente signalen, niet voor audio signalen die zeer laag frequent zijn relatief. Dat gebeurt sowieso vaak, fenomenen die gelden voor hoog frequente signalen op de audio range toepassen, zoals skin effect en transmissie lijn ed.
Hoe hoger de frequenties, hoe gevoeliger een systeem ervoor wordt, maar dat neemt niet weg dat ze niet op kunnen treden bij 1kHz. Op de site waar ik naar linkte is juist getest bij frequentie in het audio-spectrum.
Wat lastig is bij audio, is dat ondanks de relatief lage frequenties, de de spreiding wel ongewoon groot is (een factor 1.000) en dwars door wat vervelende banden gaat qua storing (50Hz (net , 100Hz, 200Hz, etc (wisselspanning van het lichtnet en de hogere harmonen) en 15 kHz (veel schakelende voedingen werken op die frequentie)). Daar moet een kabel mee overweg kunnen en dat blijkt bij goedkope kabels vaak mis te gaan.
[...]
Sja, kan me wel iets bij voorstellen dat de ene kabel wat eerder last heeft van storing van buitenaf dan de andere. Radio ontvangen is wel een beetje lastig. Maar dat is toch wat anders dan dat de signaal overdracht anders is. Ook een dropveter geeft gewoon hetzelfde signaal door als een dure kabel, allemaal kaarsrecht

.
Helaas, elke kabel beïnvloed het signaal als dat niet pure gelijkspanning is.
Op de site die ik linkte staat dit plaatje:
Het bovenste schema is hoe een signaal kabel zich elektrisch gezien gedraagt. Het is een complexe schakeling van weerstanden, spoelen en condensatoren. Welke (virtuele) waarden de verschillende onderdelen hebben, is afhankelijk van de exacte opbouw van de kabel (inclusief gebruikte metaallegering en isolatiematerialen) en de bouwkwaliteit.
Bij alle kabels treedt er een meetbare vervorming van het signaal op, alleen is de vraag of die in het werkgebied van waar de kabel voor bedoeld is, ligt of daarbuiten. Voor kabels zoals de Bandridge waar ik naar linkte, ligt dit buiten het werkgebied, voor de meeste dropveters niet.
[...]
Wat voor ruis bedoel je hier?
Wat voor smaak wil je? Witte? Gewoon achtergrond ruis, niet meer, niet minder.
[...]
Er is ooit wel eens een mooi topic geweest op DIYaudio waarin iemand bananen, appels, aardappelen en modder als kabels had gebruikt. Werkt ook gewoon, het verschil was eigenlijk niet te horen. Denk jij dan dat je het verschil gaat horen tussen de ene en de andere koperen kabel

? Relativeert de boel een beetje toch

?
Als het signaalpad maar kort genoeg is, doet het er inderdaad niet meer toe. Alleen in heel extreme toepassingen hoeft er bijvoorbeeld pas op een printplaat rekening gehouden te worden met impedantie (zoals bij wifi).
Heb voor de aardigheid ook eens twee onboards hier thuis door gemeten. Gemeten met Arta, EMU tracker pre en dropveter kabels
Dell XPS laptop onboard loop ADC - DAC
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Gigabyte onboard loop ADC - DAC
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Beide kaarsrechte respons, weinig distortion (-70dB), weinig noise

. En mogelijk zelfs nog dat de noise floor van mijn eigen meet setup hier beperkend was. Niet slecht toch voor random onboard audio chips die altijd zo afgezeken worden

?
Leg mij even uit hoe je distortion in dB kan meten, aangezien dat een percentage is van de mate waarin het gemeten signaal afwijkt van het origineel... Als de -70dB je S/N ratio is, dan is die eigenlijk best slecht. Een goede S/N ratio hoort -90dB of lager te zijn.
Ik heb geen illusies dat ik super oren heb. Sterker nog, ik weet dat ik boven de 16kHz nagenoeg niets hoor. Maar ik heb hier een versterker staan met een SN-ratio van -75dB op de ingangen (niet eens heel geweldig dus), maar als ik hem in "bioscoop modus" zet (volume redelijk hard om maximaal van de dynamiek van DTS te kunnen profiteren), hoor ik bij een goedkope dropveter ruis, die bij een goede kabel niet te horen is.
Idem in mijn tijd dat ik nog weleens in een studio stond. Daar viel een goedkope kabel ook direct door de mand door de hoeveelheid ruis.
Wat betreft je Dell laptop, petje af als Dell een goede uitgang heeft weten te bouwen. Apple is een ander merk die het redelijk goed voor elkaar krijgt. Maar ik ken persoonlijk alleen maar laptops waar bij met een beetje goede koptelefoon of versterker er bakken ruis en vervorming te horen was.
Maar goed, als je van mening bent dat er geen verschil te horen is tussen dropveters en goede kabels en je dat ook kan bewijzen, dan nodig ik je uit bij alle studio's langs te gaan en hen te overtuigen dat die dure kabels die ze hebben liggen, ongestraft vervangen kunnen worden voor draadjes van een paar euro
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier