Alternatief voor RCA-kabel?

Pagina: 1
Acties:

• RobbertNL
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-12-2021
Hallo!

Ik heb thuis een oude stereo-installatie met FM-tuner van 35 jaar oud.
Nu wil ik af en toe nog wel eens m'n laptop aansluiten. Daarvoor gebruik ik een kabeltje met aan de ene kant een 3,5mm en aan de andere kant 2* RCA.
Nou is mijn vraag eigenlijk: zijn er ook alternatieve kabels die betere geluidskwaliteit leveren?

Bij voorbaat dank.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat maakt echt helemaal niks uit. Maar als de kabel die je nu hebt niet helemaal goed meer is, dan helpt vervangen wel. En de enige manier om daar achter te komen is om ± 4,95 een nieuw kabeltje te halen.

Ey!! Macarena \o/

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Over wat voor afstand?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kabel kan nog zo goed zijn maar op een gegeven moment is je apparatuur ook "op". (of je geluidsbestanden zijn prut, dat kan ook)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33

Jag

Als je nu niet tevreden bent over het geluid kan het aan het 101 zaken liggen en de kabel is daarvan de minst verdachte ongeveer. Tenzij de connector niet goed contact maakt oid.

Wat is het probleem precies?

• RobbertNL
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-12-2021
Ik dacht dat zo'n RCA-kabel die ik nu heb niet zulk goed kwaliteit levert als bijvoorbeeld een HDMI-kabel.
Radio klinkt fantastisch uit de 3-weg boxen, maar als ik m'n laptop op de versterker aansluit, dan klinkt de muziek die van m'n laptop komt wat doffig uit dezelfde 3-weg boxen. Ik kan het niet zo goed uitleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobbertNL op 06-12-2015 19:19 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:36
Dat ligt dan waarschijnlijk eerder aan de crappy onboard geluidskaart van je laptop. Een externe DAC kan dan al een hele hoop schelen in de geluidsbelevenis.

Je hebt zelfs de 'Tube DAC', een DAC met een elektronenbuis zoals je die wellicht kent van de ouderwetse buizenversterker. Dat soort buizenversterkers schijnen vaak een vrij warm geluid te geven, maarja dan mag je wel in de buidel tasten.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2015 19:26 ]

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-01 08:39
Zowieso geeft een computer altijd meer storingen door als een tuner!

Ik heb toevallig van de week mijn htpc via de Sonos connect aangesloten inplaats van rechtstreeks de 3,5 Jack met 2x tulp op de stereo versterker en het is een wereld van verschil .

Ik zou voor de laptop kijken naar een externe geluidskaart of een dac met analoog ingang en uitgang zoals toevallig mijn Sonos connect

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:21:
Dat ligt dan waarschijnlijk eerder aan de crappy onboard geluidskaart van je laptop. Een externe DAC kan dan al een hele hoop schelen in de geluidsbelevenis.
Over hoe waarschijnlijk het is is absoluut niet zeker. De meeste onboard geluidskaarten bevatten exact dezelfde componenten als consumenten of soms zelfs high-end producten. Verschil is dat de som van componenten vaak goedkoper is en er minder goed is gelet op afscherming van EM straling binnen de behuizing.
Maar je kan bijv je (of een) smartphone aansluiten en vergelijken. Als daar veel verschil in zit dan kan je daar verder naar gaan kijken. Als je blind een externe geluidskaart koopt dan is er een kans dat je er weinig mee opschiet.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:16
Met laptops is het ook nog vaak zo dat de stroomvoorziening zorgt voor een brom op de 3,5 jack uitgang, al klinkt dat vaak anders dan het doffige wat de TS omschrijft, het is duidelijk hoorbaar als brom (bij volume uit).

Probeer eens een ongeaard stopcontact, of de laptop zonder voeding aansluiten op de versterker.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:26:
[...]

Over hoe waarschijnlijk het is is absoluut niet zeker. De meeste onboard geluidskaarten bevatten exact dezelfde componenten als consumenten of soms zelfs high-end producten.
Ik weet niet wat je als high-end ziet, maar ik kom de ICs van een moederbord meestal niet tegen in dedicated apparatuur.
Verschil is dat de som van componenten vaak goedkoper is en er minder goed is gelet op afscherming van EM straling binnen de behuizing.
Maar je kan bijv je (of een) smartphone aansluiten en vergelijken. Als daar veel verschil in zit dan kan je daar verder naar gaan kijken. Als je blind een externe geluidskaart koopt dan is er een kans dat je er weinig mee opschiet.
Dat klopt dan wel weer ja.

• Fantasma7988
Hmm ik was toch echt in de veronderstelling dat een externe geluidskaart geen last heeft van EM straling.
of bedoel je dat de kwaliteit van de componenten net zo hoog liggen?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Er is ook EM straling buiten de PC natuurlijk dus _geen_ last is wat overdreven. Het is wel een stuk beter als 3cm naast een 100Watt quadcore op hetzelfde moederbord . Een ander verdachte is de stabiliteit (decoupling) van de voeding aan de onboard chip. Ik heb al meerdere onboard kaarten een ruis horen maken die synchroon liep met de processor usage. Ook dat is vaak beter geregeld bij een externe DAC

• Fantasma7988
@atomicShockwave Ik was ook in de veronderstelling dat een externe dac of geluidskaart beschermt was tegen EM straling.
en dat de componenten die gebruikt worden zo minimaal mogelijk uitstralen om de geluidkwaliteit van de dac of geluidskaart zo optimaal mogelijk me maken.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-01 13:16

donny007

Try the Nether!

Probeer anders ook eens aan andere muziekbron, zoals een telefoon of MP3-speler. En probeer ook eens een andere ingang (bijv. Tape of Aux, niet de Phono gebruiken).

In wat voor conditie is die 35 jaar oude versterker/receiver nog? De kans is groot dat hij met nieuwe condensators (en een schoonmaakbeurt van alle schakelaars en potmeters) al beter klinkt...

[ Voor 13% gewijzigd door donny007 op 09-12-2015 14:19 ]

/dev/null

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Fantasma7988 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:18:
@atomicShockwave Ik was ook in de veronderstelling dat een externe dac of geluidskaart beschermt was tegen EM straling.
en dat de componenten die gebruikt worden zo minimaal mogelijk uitstralen om de geluidkwaliteit van de dac of geluidskaart zo optimaal mogelijk me maken.
Niet per sé.
Er zal vast rekening worden gehouden met pcb layout wbt. ruis. Maar je hebt ook een stuk minder om mee te dealen. Er komt een 5V binnen van de usb, en als je die netjes filtert en reguleert bij binnenkomst kan er veel.
Maar de instappers zitten vaak gewoon in een plastic kastje en zijn dan per definitie niet beschermd tegen EM straling (wat een vrij breed begrip is trouwens :+ )

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

EM straling is niet eens de grootste veroorzaken, het is de ruis op voedingslijnen in een laptop die storing veroorzaakt. In een laptop is de analoge geluidsuitgang eigenlijk nooit ontworpen op geluidskwaliteit, maar puur om geluid mogelijk te maken. Er is domweg geen ruimte in een laptop voor een nette voedingsstabilisatie. Daardoor hoor je ruis die afhankelijk is van processorbelasting en harde schijf gebruik (ook een beruchte).

Een losse DAC met eigen voeding (anders blijf je risico houden op ruis) minimaliseert dat. Daarbij hoeft die DAC niet eens per sé in een metalen huis hoeft te zitten. Een goede DAC werkt symmetrisch op de analoge lijnen, en filtert daarmee automatisch EM-ruis weg.

Maar als het geluid dof klinkt, is dat geen ruis uit de voeding. Dat is of een audio-uitgang die te beperkt bereik heeft (het is niet ongewoon dat een simpele audio-uitgang niet hoger komt dan 15kHz), slechte kwaliteit kabel (juist de hogere frequenties vallen als eerste weg) of problemen met de ingang van de versterker.

Het makkelijkste is gewoon even met een telefoon of ander apparaat met jack-aansluiting testen hoe het geluid daarmee is. Is het even slecht, dan weet je dat je het of in de kabels of versterker moet zoeken.
Is de versterker geïntegreerd of staat die los? Staat die los, dan kan je namelijk ook de tuneringang gebruiken om te testen. Het signaal is gelijk (alleen phono wijkt af), en je weet van die ingang dat de geluidskwaliteit wel goed is.

Maar andere vraag, wat voor een kabel gebruik je nu? Zo'n simpele dropveter:
Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1gy6rrw3ns0.jpg
Of iets van betere kwaliteit? Zo'n dropveter gaat namelijk nooit super geluid geven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Jag

Jag

Dat is of een audio-uitgang die te beperkt bereik heeft (het is niet ongewoon dat een simpele audio-uitgang niet hoger komt dan 15kHz), slechte kwaliteit kabel (juist de hogere frequenties vallen als eerste weg)
Dat zeg je nou wel, maar heb je daar ook een voorbeeld van met metingen? Als het hoog wegvalt moet dat toch te meten zijn of niet?

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:10

WCA

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6

Juist, een slechte kabel zou een gedeelte van het probleem kunnen zijn maar alles wat enigszins van normale kwaliteit is zal voldoen.

Ik ga er van uit dat het door de crappy dac/amp combi in de laptop komt. Veel telefoons klinken nog beter

Share and Enjoy!

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:43:
Ik weet niet wat je als high-end ziet, maar ik kom de ICs van een moederbord meestal niet tegen in dedicated apparatuur.
Ik had het over de AD/DA IC. Er zijn maar een handjevol bedrijven die ze maken en veel modellen die in high-end spullen zitten worden ook in reguliere consumenten producten gebruikt. Wellicht dat de rand electronica anders is waar dan ook het verschil in zit.
deepbass909 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:40:
Of iets van betere kwaliteit? Zo'n dropveter gaat namelijk nooit super geluid geven.
Zolang er niet teveel stroom door die dropveter gaat voldoet ook die prima in zijn rol.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:10

WCA

Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:07:
[...]

Ik had het over de AD/DA IC. Er zijn maar een handjevol bedrijven die ze maken en veel modellen die in high-end spullen zitten worden ook in reguliere consumenten producten gebruikt. Wellicht dat de rand electronica anders is waar dan ook het verschil in zit.

[...]

Zolang er niet teveel stroom door die dropveter gaat voldoet ook die prima in zijn rol.
In laptops zit toch meestal een Realtek chip, die zijn niet al te goed.

Share and Enjoy!

• deepbass909

deepbass909

Jag schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:00:
[...]
Dat zeg je nou wel, maar heb je daar ook een voorbeeld van met metingen? Als het hoog wegvalt moet dat toch te meten zijn of niet?
Is het ook, van de Raspberry Pi (die qua audio uitgang niet eens heel veel verschilt van een laptop) zijn metingen beschikbaar waaruit gewoon keihard blijkt dat alles boven de 15kHz afgekapt wordt. Voor de meeste mensen is dit ook geen probleem, want vanaf je 20ste loopt de gevoeligheid voor tonen van boven de 15kHz heel hard terug.

Bovendien is de noodzaak in veel computeraudio van weergave boven de 15kHz helemaa niet aanwezig. Een 128 kb mp3 bevat nauwelijks nog hoorbare audio boven de 15kHz, en dat geldt voor meer compressie protocollen.
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:07:
[...]

Bij audio heeft het niks met stroomsterkten te maken (dat speelt alleen bij speakerkabels), maar alles met afscherming en impedantie, en beiden zijn belabberd slecht bij die dropveters. Een slechte impedantie heeft ook vooral weer impact op de hoge tonen doorgifte, die teveel gedempt worden (zie je al een patroon ontstaan? ;) ), naast de introductie van ruis door slechte afscherming. En ja, dat is tot op zekere hoogte gewoon hoor- en meetbaar. Een audiosnoer moet qua gedrag het liefst gelijk zijn aan RG59-kabel, maar dat is een heel onpraktische kabel (heel stug). Dus zijn er verschillende varianten ontwikkeld, die praktischer zijn, maar vaak ook veel slechter.

Voor minder dan €10 tot €30 koop je een uitstekende kabel die duidelijk beter is dan zo'n dropveter, zonder in de extreme regio's te komen van het zilveren kabels topic. Wil je gewoon een goede kabel voor een scherpe prijs, koop dan Bandridge (€ 7,99 voor 2 meter) of beter (maar ook duurder) Profigold (€ 29,95 voor 2 meter) bij een zaak als http://www.allekabels.nl/.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Jag

Jag

Is het ook, van de Raspberry Pi (die qua audio uitgang niet eens heel veel verschilt van een laptop) zijn metingen beschikbaar waaruit gewoon keihard blijkt dat alles boven de 15kHz afgekapt wordt.
link?
Bij audio heeft het niks met stroomsterkten te maken (dat speelt alleen bij speakerkabels), maar alles met afscherming en impedantie, en beiden zijn belabberd slecht bij die dropveters. Een slechte impedantie heeft ook vooral weer impact op de hoge tonen doorgifte, die teveel gedempt worden (zie je al een patroon ontstaan? ;) ), naast de introductie van ruis door slechte afscherming. En ja, dat is tot op zekere hoogte gewoon hoor- en meetbaar. Een audiosnoer moet qua gedrag het liefst gelijk zijn aan RG59-kabel, maar dat is een heel onpraktische kabel (heel stug). Dus zijn er verschillende varianten ontwikkeld, die praktischer zijn, maar vaak ook veel slechter.
Zelfde vraag, link naar metingen? De impedantie van een signaal kabel, ook "dropveter" is zeer gering. En capaciteit ook. Ik benieuwd of jij metingen kent dat er wel veel effect is op de hoge tonen, ik ken die niet iig.

• deepbass909

deepbass909

Alstu
[...]
Zelfde vraag, link naar metingen? De impedantie van een signaal kabel, ook "dropveter" is zeer gering. En capaciteit ook. Ik benieuwd of jij metingen kent dat er wel veel effect is op de hoge tonen, ik ken die niet iig.
Je weet wat impedantie betekend, mag ik hopen? We hebben het over kabels die 75 Ohm impedantie horen te hebben en minimale capaciteit.

Hier staat vrij duidelijk uitgelegd wat er gebeurd als in een signaal systeem (zender, ontvanger en kabel) een mismatch zit in impedantie. Voor de duidelijkheid maakt hij in z'n testen gebruik van 100meter kabel, omdat de fout groter wordt naar mate een kabel langer is.

Ik heb zelf ooit ook een mooi praktijkvoorbeeld ondervonden, ik had een coax-kabel waarvan ik dacht dat hij 75 Ohm impedantie had. Die kabel was een meter of 20 en gebruikte ik om m'n keyboard aan een mengpaneel aan te sluiten. Tot bleek dat die kabel (dankzij een achteraf compleet verkeerde impedantie) een perfect kortegolf antenne was geworden :X Radio 10 Gold was luid en duidelijk te horen over de speakers. 8)7

Bovendien heeft een dropveterkabel een afscherming die absoluut niet toereikend is. Ik heb jaren diverse kabels verkocht en daarbij heel wat dropveterkabels gestript en die waren zonder uitzondering allemaal van beschamende kwaliteit. In de beste gevallen zat er folie om de binnenisolatie met daar tegenaan een een bundeltje litze, in de ergste gevallen zat er alleen een paar dunne bundeltjes litze omheen gewikkelt en was de afscherming meer open dan dicht :X

Het is geen verrassing dat je niet eens een heel goede versterker hoeft te hebben om te horen (je hoeft het niet eens te meten) dat een dropveter meer ruis geeft dan een goede kabel. Ik heb kabels liggen die geen hoorbare ruis boven de ruis van de versterker zelf geven, maar ook kabels die op normaal luisterniveau al hoorbare ruis geven op de ingang geven.

En nogmaals, ik heb het absoluut niet over zilveren kabels gesmeed door elfjes bij maanlicht, maar gewoon betaalbare kabels, zonder "speciale" connectoren of exotische filters in de kabel. Ik claim alleen dat de goedkope, zwarte dropveters gewoon prut kwaliteit zijn en als je problemen hebt met de geluidskwaliteit, die kabels mijn eerste verdachte zullen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door deepbass909 op 10-12-2015 16:29 ]

• Jag

Jag

Dank u, ziet er niet helemaal optimaal uit. Heb nog wat zitten googlen, erg simpel uitgevoerd en erg noisy in het hoog.
Je weet wat impedantie betekend, mag ik hopen? We hebben het over kabels die 75 Ohm impedantie horen te hebben en minimale capaciteit.
Je klinkt een beetje boos, lijkt me niet nodig :)

Ik denk dat je karakteristieke impedantie bedoelt, maar dat is wat anders dan de impedantie van de geleider. Ik ben zelf geen elektrotechnicus, maar dat heeft iets te maken met reflecties die kunnen optreden. Maar dat gaat echt pas op voor hoog frequente signalen, niet voor audio signalen die zeer laag frequent zijn relatief. Dat gebeurt sowieso vaak, fenomenen die gelden voor hoog frequente signalen op de audio range toepassen, zoals skin effect en transmissie lijn ed.
Ik heb zelf ooit ook een mooi praktijkvoorbeeld ondervonden, ik had een coax-kabel waarvan ik dacht dat hij 75 Ohm impedantie had. Die kabel was een meter of 20 en gebruikte ik om m'n keyboard aan een mengpaneel aan te sluiten. Tot bleek dat die kabel (dankzij een achteraf compleet verkeerde impedantie) een perfect kortegolf antenne was geworden :X Radio 10 Gold was luid en duidelijk te horen over de speakers. 8)7

Bovendien heeft een dropveterkabel een afscherming die absoluut niet toereikend is. Ik heb jaren diverse kabels verkocht en daarbij heel wat dropveterkabels gestript en die waren zonder uitzondering allemaal van beschamende kwaliteit. In de beste gevallen zat er folie om de binnenisolatie met daar tegenaan een een bundeltje litze, in de ergste gevallen zat er alleen een paar dunne bundeltjes litze omheen gewikkelt en was de afscherming meer open dan dicht :X
Sja, kan me wel iets bij voorstellen dat de ene kabel wat eerder last heeft van storing van buitenaf dan de andere. Radio ontvangen is wel een beetje lastig. Maar dat is toch wat anders dan dat de signaal overdracht anders is. Ook een dropveter geeft gewoon hetzelfde signaal door als een dure kabel, allemaal kaarsrecht :).
Het is geen verrassing dat je niet eens een heel goede versterker hoeft te hebben om te horen (je hoeft het niet eens te meten) dat een dropveter meer ruis geeft dan een goede kabel. Ik heb kabels liggen die geen hoorbare ruis boven de ruis van de versterker zelf geven, maar ook kabels die op normaal luisterniveau al hoorbare ruis geven op de ingang geven.
Wat voor ruis bedoel je hier?
En nogmaals, ik heb het absoluut niet over zilveren kabels gesmeed door elfjes bij maanlicht, maar gewoon betaalbare kabels, zonder "speciale" connectoren of exotische filters in de kabel. Ik claim alleen dat de goedkope, zwarte dropveters gewoon prut kwaliteit zijn en als je problemen hebt met de geluidskwaliteit, die kabels mijn eerste verdachte zullen zijn.
Er is ooit wel eens een mooi topic geweest op DIYaudio waarin iemand bananen, appels, aardappelen en modder als kabels had gebruikt. Werkt ook gewoon, het verschil was eigenlijk niet te horen. Denk jij dan dat je het verschil gaat horen tussen de ene en de andere koperen kabel :P ? Relativeert de boel een beetje toch :) ?

Heb voor de aardigheid ook eens twee onboards hier thuis door gemeten. Gemeten met Arta, EMU tracker pre en dropveter kabels :+

Dell XPS laptop onboard loop ADC - DAC
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Misc/Dell%20THD+N.png

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Misc/Dell%20ampl+dist.png

Gigabyte onboard loop ADC - DAC
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Misc/Server%20THD+N.png

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Misc/Server%20ampl+dist.png

Beide kaarsrechte respons, weinig distortion (-70dB), weinig noise :). En mogelijk zelfs nog dat de noise floor van mijn eigen meet setup hier beperkend was. Niet slecht toch voor random onboard audio chips die altijd zo afgezeken worden :P ?

• deepbass909

deepbass909

Jag schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:37:
[...]

Je klinkt een beetje boos, lijkt me niet nodig :)
Het is gewoon een beetje irritant dat iets in twijfel wordt getrokken, wat binnen elektrotechniek als voldongen feit staat. Zeker met een opmerking dat de impedantie van een signaalkabel zeer gering is. Sorry dat ik het zeg, maar dan snap je de term impedantie niet, want een goede signaalkabel voor audio heeft een impedantie van 75 Ohm, dat is een standaard waarop alle apparatuur gebaseerd is en waarop de terminators in de RCA-aansluitingen van een versterker en/of cd-speler (of welke andere audio bron ook) afgestemd zijn. Is het verschil niet goed, gaan reflecties optreden in het signaal die de nauwkeurigheid van het signaal keihard aan gaat tasten.
Kabels voor signaaloverdracht moeten een bepaalde impedantie hebben, ongeacht wat voor een signaal dat is, en een dergelijke dropveter is qua impedantie bijna net zo slecht als een simpel tweeling-snoertje.
Ik denk dat je karakteristieke impedantie bedoelt, maar dat is wat anders dan de impedantie van de geleider.
Ik weet niet wat je precies bedoeld met impedantie van de geleider... Impedantie van een kabel is altijd tussen beide geleiders, is een weerstand afhankelijk van frequentie en wordt uitgedrukt in Ohm. Ik denk dat je daar de fout in gaat en het verward met elektrische weerstand, die ook in Ohm wordt uitgedrukt, maar niet te vergelijken is met de impedantie.
Ik ben zelf geen elektrotechnicus, maar dat heeft iets te maken met reflecties die kunnen optreden. Maar dat gaat echt pas op voor hoog frequente signalen, niet voor audio signalen die zeer laag frequent zijn relatief. Dat gebeurt sowieso vaak, fenomenen die gelden voor hoog frequente signalen op de audio range toepassen, zoals skin effect en transmissie lijn ed.
Hoe hoger de frequenties, hoe gevoeliger een systeem ervoor wordt, maar dat neemt niet weg dat ze niet op kunnen treden bij 1kHz. Op de site waar ik naar linkte is juist getest bij frequentie in het audio-spectrum.

Wat lastig is bij audio, is dat ondanks de relatief lage frequenties, de de spreiding wel ongewoon groot is (een factor 1.000) en dwars door wat vervelende banden gaat qua storing (50Hz (net , 100Hz, 200Hz, etc (wisselspanning van het lichtnet en de hogere harmonen) en 15 kHz (veel schakelende voedingen werken op die frequentie)). Daar moet een kabel mee overweg kunnen en dat blijkt bij goedkope kabels vaak mis te gaan.
[...]

Sja, kan me wel iets bij voorstellen dat de ene kabel wat eerder last heeft van storing van buitenaf dan de andere. Radio ontvangen is wel een beetje lastig. Maar dat is toch wat anders dan dat de signaal overdracht anders is. Ook een dropveter geeft gewoon hetzelfde signaal door als een dure kabel, allemaal kaarsrecht :).
Helaas, elke kabel beïnvloed het signaal als dat niet pure gelijkspanning is.

Op de site die ik linkte staat dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.6moons.com/audioreviews/dartzeel2/Zeel%20Fig2.gif

Het bovenste schema is hoe een signaal kabel zich elektrisch gezien gedraagt. Het is een complexe schakeling van weerstanden, spoelen en condensatoren. Welke (virtuele) waarden de verschillende onderdelen hebben, is afhankelijk van de exacte opbouw van de kabel (inclusief gebruikte metaallegering en isolatiematerialen) en de bouwkwaliteit.

Bij alle kabels treedt er een meetbare vervorming van het signaal op, alleen is de vraag of die in het werkgebied van waar de kabel voor bedoeld is, ligt of daarbuiten. Voor kabels zoals de Bandridge waar ik naar linkte, ligt dit buiten het werkgebied, voor de meeste dropveters niet.
[...]
Wat voor ruis bedoel je hier?
Wat voor smaak wil je? Witte? Gewoon achtergrond ruis, niet meer, niet minder.
[...]
Er is ooit wel eens een mooi topic geweest op DIYaudio waarin iemand bananen, appels, aardappelen en modder als kabels had gebruikt. Werkt ook gewoon, het verschil was eigenlijk niet te horen. Denk jij dan dat je het verschil gaat horen tussen de ene en de andere koperen kabel :P ? Relativeert de boel een beetje toch :) ?
Als het signaalpad maar kort genoeg is, doet het er inderdaad niet meer toe. Alleen in heel extreme toepassingen hoeft er bijvoorbeeld pas op een printplaat rekening gehouden te worden met impedantie (zoals bij wifi).
Heb voor de aardigheid ook eens twee onboards hier thuis door gemeten. Gemeten met Arta, EMU tracker pre en dropveter kabels :+

Dell XPS laptop onboard loop ADC - DAC
[afbeelding]

[afbeelding]

Gigabyte onboard loop ADC - DAC
[afbeelding]

[afbeelding]

Beide kaarsrechte respons, weinig distortion (-70dB), weinig noise :). En mogelijk zelfs nog dat de noise floor van mijn eigen meet setup hier beperkend was. Niet slecht toch voor random onboard audio chips die altijd zo afgezeken worden :P ?
Leg mij even uit hoe je distortion in dB kan meten, aangezien dat een percentage is van de mate waarin het gemeten signaal afwijkt van het origineel... Als de -70dB je S/N ratio is, dan is die eigenlijk best slecht. Een goede S/N ratio hoort -90dB of lager te zijn.

Ik heb geen illusies dat ik super oren heb. Sterker nog, ik weet dat ik boven de 16kHz nagenoeg niets hoor. Maar ik heb hier een versterker staan met een SN-ratio van -75dB op de ingangen (niet eens heel geweldig dus), maar als ik hem in "bioscoop modus" zet (volume redelijk hard om maximaal van de dynamiek van DTS te kunnen profiteren), hoor ik bij een goedkope dropveter ruis, die bij een goede kabel niet te horen is.
Idem in mijn tijd dat ik nog weleens in een studio stond. Daar viel een goedkope kabel ook direct door de mand door de hoeveelheid ruis.

Wat betreft je Dell laptop, petje af als Dell een goede uitgang heeft weten te bouwen. Apple is een ander merk die het redelijk goed voor elkaar krijgt. Maar ik ken persoonlijk alleen maar laptops waar bij met een beetje goede koptelefoon of versterker er bakken ruis en vervorming te horen was.

Maar goed, als je van mening bent dat er geen verschil te horen is tussen dropveters en goede kabels en je dat ook kan bewijzen, dan nodig ik je uit bij alle studio's langs te gaan en hen te overtuigen dat die dure kabels die ze hebben liggen, ongestraft vervangen kunnen worden voor draadjes van een paar euro ;)

• Jag

Jag

deepbass909 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:33:
[...]

Het is gewoon een beetje irritant dat iets in twijfel wordt getrokken, wat binnen elektrotechniek als voldongen feit staat. Zeker met een opmerking dat de impedantie van een signaalkabel zeer gering is. Sorry dat ik het zeg, maar dan snap je de term impedantie niet, want een goede signaalkabel voor audio heeft een impedantie van 75 Ohm, dat is een standaard waarop alle apparatuur gebaseerd is en waarop de terminators in de RCA-aansluitingen van een versterker en/of cd-speler (of welke andere audio bron ook) afgestemd zijn. Is het verschil niet goed, gaan reflecties optreden in het signaal die de nauwkeurigheid van het signaal keihard aan gaat tasten.
Kabels voor signaaloverdracht moeten een bepaalde impedantie hebben, ongeacht wat voor een signaal dat is, en een dergelijke dropveter is qua impedantie bijna net zo slecht als een simpel tweeling-snoertje.
Deze discussie heeft alles weg van een uit de hand lopende kabel discussie ;). Als jij nou ook gewoon chill doet kunnen we het er normaal over hebben, lijkt me wel wenselijk!

Met de impedantie van de geleider bedoel ik de serie weerstand afhankelijk van de frequentie. Waar jij op doelt, is de karakteristieke impedantie van de kabel, en dat is toch wel wat anders lijkt me. Zie ook deze wikipedia pagina waar het wordt toegelicht link. Of er reflecties optreden is afhankelijk van de golflengte tov van de kabellengte, en audio frequenties hebben een lange golflengte.
Helaas, elke kabel beïnvloed het signaal als dat niet pure gelijkspanning is.

Op de site die ik linkte staat dit plaatje:
[afbeelding]

Het bovenste schema is hoe een signaal kabel zich elektrisch gezien gedraagt. Het is een complexe schakeling van weerstanden, spoelen en condensatoren. Welke (virtuele) waarden de verschillende onderdelen hebben, is afhankelijk van de exacte opbouw van de kabel (inclusief gebruikte metaallegering en isolatiematerialen) en de bouwkwaliteit.

Bij alle kabels treedt er een meetbare vervorming van het signaal op, alleen is de vraag of die in het werkgebied van waar de kabel voor bedoeld is, ligt of daarbuiten. Voor kabels zoals de Bandridge waar ik naar linkte, ligt dit buiten het werkgebied, voor de meeste dropveters niet.
Een kabel is een passief ding, wat zich gewoon lineair gedraagt. Hoe zou dat vervorming of ruis toevoegen?

Ik wil anders wel 10 meter dropveter ertussen hangen (als ik het heb) en de meting herhalen, dan denk ik dat ik dezelfde transfer function krijg als zonder.
Leg mij even uit hoe je distortion in dB kan meten, aangezien dat een percentage is van de mate waarin het gemeten signaal afwijkt van het origineel... Als de -70dB je S/N ratio is, dan is die eigenlijk best slecht. Een goede S/N ratio hoort -90dB of lager te zijn.
Nou, dat kan zeker. Het gaat om een verhouding, zowel met percentage als dB, dus je kan dat in beide eenheden uitdrukken.
Wat betreft je Dell laptop, petje af als Dell een goede uitgang heeft weten te bouwen. Apple is een ander merk die het redelijk goed voor elkaar krijgt. Maar ik ken persoonlijk alleen maar laptops waar bij met een beetje goede koptelefoon of versterker er bakken ruis en vervorming te horen was.
Nou, dan heb ik toch wel heel toevallig twee perfect presterende onboard audio chips :).
Maar goed, als je van mening bent dat er geen verschil te horen is tussen dropveters en goede kabels en je dat ook kan bewijzen, dan nodig ik je uit bij alle studio's langs te gaan en hen te overtuigen dat die dure kabels die ze hebben liggen, ongestraft vervangen kunnen worden voor draadjes van een paar euro ;)
Ander soort toepassing wel natuurlijk microfoon signalen. Maar goed, dat er ergens exotische dingen worden gebruikt zegt natuurlijk niet zoveel.

Verwijderd

deepbass909 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:54:

Voor minder dan €10 tot €30 koop je een uitstekende kabel die duidelijk beter is dan zo'n dropveter, zonder in de extreme regio's te komen van het zilveren kabels topic. Wil je gewoon een goede kabel voor een scherpe prijs, koop dan Bandridge (€ 7,99 voor 2 meter) of beter (maar ook duurder) Profigold (€ 29,95 voor 2 meter) bij een zaak als http://www.allekabels.nl/.
Het gaat hier om een 35 jaar oude stereo aansluiten die je voor nog geen 50 euro bij een 2e hands winkel kan kopen en dan zou je er een kabel van 30 euro aan moeten hangen? Dat staat niet in verhouding en je hoort het er bijna niet aan af of je moet de stereo helemaal open gooien en dan naar de 'zee' willen luisteren.

Je hebt wel gelijk als zo'n dropveter van copper clad aluminium gemaakt is want dan is de geleiding niet goed. Dat kan je van de buitenkant vaak niet zien ook niet als die vergulde stekkers heeft.
Overigens heb ik zelf een geluidsstudio en daar liggen ook een paar dropveters tussen. Beetje ruis heeft ook zo zijn charme. ;)

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 21:32
Wat een loze discussie.
Jullie dwalen enorm af waaroor ts geen flauw idee meer heeft wat hij moet.

Een kabel gedraagt zich voor audio gewoon als een geleider. Maakt niet uit hoe dik dun lang of kort deze is.

Impedanties capaciteiten en inducties komen pas in beeld als we het over hf signalen >100 khz hebben!
Wat hooguit meespeelt is de slechte afscherming waardoor de kabel brom oppikt, of waardeloze pluggen.

Kijk eens naar de geluidsinstellingen van je laptop, vaak is er een programma om het crappy geluid uit de laptop speakers op te krikken. Kijk eens of zoiets aan staat. Daardoor gaan goede speakers opeens slecht klinken.
Zelfs een slechte geluidskaart moet nog redelijk klinken.
Pagina: 1