Nieuwe tv: Verschillen kwaliteit per merk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisseol
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09-2020
Beste tweakers,

Voor mijn nieuwe kamer ben ik op zoek naar een nieuwe televisie. De televisie zal met name gebruikt worden om series en films te kijken. Ik zat te denken aan een tv van tussen de 40 en 48 inch en mijn budget gaat tot 800 euro.
Nu is mij opgevallen dat de prijzen per merk nogal verschillen. Zo verkoopt LG televisies televisies die zo 200 euro goedkoper zijn dan bijvoorbeeld Panasonic, terwijl ze dezelfde specificaties hebben. Hetzelfde geldt voor Samsung en Sony bijvoorbeeld. Zijn de televisies van Panasonic en Sony zo veel beter dan die van Samsung en LG dat ze zo veel duurder zijn?

Ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Ik heb het idee dat jij je nogal blind staart op specificaties. De geadverteerde specificaties zeggen uiteindelijk weinig over de daadwerkelijke kwaliteit.

Kun je misschien wat voorbeelden plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een televisies kiezen is eigenlijk heel simpel; kies je maat, kies je budget, en ga op zoek naar die lijstjes waarin gegeven is wat het beste model is voor dat budget (let op; sommige modellen zijn niet in Europa te verkrijgen, denk aan Vizio). Dat is een soort van je shortlist en lees nu andere reviews van deze modellen, waarbij je op let met wat voor jouw belangrijk is. LET OP; hou rekening met de datum waarop zo een lijstje is gemaakt. Dit lijst is bijv speciaal voor gamers, maar je ziet dat hij al ouder is dan een jaar; hij is dus minder relevant; https://www.avforums.com/article/best-gaming-tvs-2015.10616. (Op deze website kan je dus meer en recentere van dit soort lijstjes vinden, maar dit is het eerste resultaat bij Google.)

Er zijn ook twee gouden regels bij het kopen van een tv; specs moet je niet vergelijken, op resolutie na, is het grotendeels aan de fabrikanten zelf om de specs te noemen en aangezien dit niet door een derde instantie wordt gecontroleerd, verzinnen ze zelf maar wat; het is totaal niet tussen fabrikanten te vergelijken. Misschien wel nuttig om verschillende modellen bij dezelfde fabrikant te vergelijken, maar anders niet.

En alles wat betreft smart tv moet je negeren; dat is met jouw budget en zelfs hoger allemaal helemaal niks. Gewoon een Apple TV, Chromecast, Android TV, Roku etc. kopen. Ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisseol
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09-2020
Bedankt voor jullie reacties.
@moh.moh, ik ga het internet nog maar eens goed af en uitzoeken wat de beste tv's zijn die binnen mijn budget vallen. Ik zat ook nog te denken om meteen een tv te kopen die 4K content ondersteund. Zou je dat ook doen als je nu een tv moest kopen of denk je dat dat nu nog niet de moeite waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
moh.moh schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:03:
Er zijn ook twee gouden regels bij het kopen van een tv; specs moet je niet vergelijken, op resolutie na
Ook op resolutie kun je niet vergelijken, aangezien een hogere resolutie niet betekent dat de kwaliteit daarmee omhoog gaat. Ook qua specificaties hoeft het niet altijd te kloppen, zoals bij bijvoorbeeld de LG UF675V en UF680V het geval is. Op papier is het een UHD-televisie, maar door de gebruikte RGB/WRG/BWR/GBW-subpixelstructuur, is niet iedere pixel in staat om alle kleuren te reproduceren. Feitelijk zijn er dus meerdere pixels nodig om het gehele kleurenspectrum te bereiken waardoor je effectief een lagere resolutie hebt. Tevens heeft het ook nog eens nadelige gevolgen voor de kleurweergaven.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/rgbw-201510084189.htm

Ook de paneelfrequentie en het beeldinterpolatie-algoritme zijn belangrijk bij de resolutie. Een UHD-televisie met een 50Hz paneel is simpelweg direct een afrader. Het 50Hz paneel zal tijdens bewegingen alle scherpte verliezen waardoor een FHD-televisie met een goed 100Hz paneel op dit front beter zal presteren. En aangezien televisie voornamelijk bewegend beeld is, komt dit dus veel voor.
Wisseol schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:20:
Bedankt voor jullie reacties.
@moh.moh, ik ga het internet nog maar eens goed af en uitzoeken wat de beste tv's zijn die binnen mijn budget vallen. Ik zat ook nog te denken om meteen een tv te kopen die 4K content ondersteund. Zou je dat ook doen als je nu een tv moest kopen of denk je dat dat nu nog niet de moeite waard is?
Met jouw budget en keus qua televisieformaat vrijwel zeker niet. Met jouw budget is het enige interessante UHD-model de pricewatch: Panasonic Viera TX-40CX700 Zilver, en die is simpelweg te klein waardoor je op een normale kijkafstand van het toestel de pixels tussen FHD en UHD niet kunt onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dimens schreef op zondag 06 december 2015 @ 16:52:
Ook op resolutie kun je niet vergelijken, aangezien een hogere resolutie niet betekent dat de kwaliteit daarmee omhoog gaat.
Met resolutie bedoelde ik niet de discussie tussen FHD en UHD; dat vind ik tegenwoordig sowieso niet interessant; ik doelde meer dat je niet per ongeluk moest komen aankakken met een 720P scherm, want dat er is al wel content in 1080p beschikbaar en men zit al wel op de juiste afstand om dat verschil te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
@TS>> over de 600€ Samsung 48 inch H62xx kan ik wel wat zeggen>> dit is een 2014 model dat nog steeds te krijgen is, en is zeer goed voor zijn geld, bijv,. ook 100 Hz , dat is geen miskoop, als je ertegen kan dat die April 2014 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus dit topic hoort thuis in CEA en krijgt er een verhuizing naar toe.

Neem daar ook eens een aantal van de ontelbare soortgelijke topics door. Daar zul je ook voldoende informatie kunnen vinden rondom de discussie full-hd vs. 4k.

Verder is het handig om goede reviews te lezen. Beoordelen en vergelijken op basis van specs is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomB89
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-03 19:37
Ben zelf aan het kijken naar de volgende (4K) TV:

pricewatch: LG 49UF640V Zwart

Werkt met LG WebOS 2.0 (wat ik hier van gelezen heb werkt dit best goed).
De reviews die ik er van heb gelezen zijn ook prima. Als je aan 2 HDMI ingangen genoeg hebt zou ik niet weten waarom deze TV geen goede optie is, zeker voor z'n prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-10 14:21
ik heb sindskort zelf een UE40H6400, ik heb voor dit model gekozen ondanks dat het een 2014 model is vanwegen de specs maar vooral vanwegen de goede reviews.
Tot nu toe ben ik er erg tevreden mee maar ik heb nog niet alle functies getest.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
TomB89 schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:57:

De reviews die ik er van heb gelezen zijn ook prima. Als je aan 2 HDMI ingangen genoeg hebt zou ik niet weten waarom deze TV geen goede optie is, zeker voor z'n prijs.
Dit toestel beschikt, net als de rest van de LG UF6 line-up, over een RGB/WRG/BWR/GBW-subpixelstructuur en een 50Hz paneel. Toestel heeft vervolgens ook nog eens een zeer matig contrast, waardoor het toestel eigenlijk op geen enkel front uitblinkt. Een absolute afrader dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-10 00:32
TomB89 schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:57:

Ik weet niet welke reviews je gelezen hebt, maar zoals Dimens hierboven al opmerkt is het op de belangrijkste kenmerken zonder meer een afrader (contrast, 50hz paneel en slechte kleurechtheid en niet echt UHD door de subpixelstructuur).

Hier een review van de Amerikaanse versie van dit toestel (UF6400) welke al deze punten aanstipt:

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/uf6400

De eerste goede, betaalbare UHD tv is in mijn ogen de Panasonic CX700 serie, echter kan je je inderdaad afvragen in hoeverre UHD op 40 inch een verschil gaat maken, tenzij je hem als monitor gaat gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door InEtVa op 07-12-2015 12:13 ]

Pagina: 1