12V 12cm Fan langzamer krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Topicstarter
Hé tweakers ;)

Ik heb uit een oude server een Tetra TF0123812DQ (Yeah...whatever) gehaald om thuis te gebruiken in mijn PC kast.
Fan schijnt ultra quiet te zijn (plastic...hmmm, eerst maar eens zien ;) )
Hoe krijg ik dat ding op een langzamere snelheid?

Ik ben geen ster in weerstandjes ertussen solderen ofzo (maatje van me wel), dus ...
is er misschien iemand van jullie die mij een soortement stappenplannetje kan geven met welke weerstand en waar deze te solderen de fan op 1/2 kracht kan zetten maar toch genoeg airflow over te houden?

Enne...zo'n fan kan je helaas niet zomaar in elke kast goed kwijt, dus iemand ideëen om dit goed op te lossen? Heb ruimte voor 8cm van voorin kast, maar bij athlon (k7m mobo) nauwelijks. Wil echter geen gat maken in kast als 't ff kan.

edit:

Oh ja..'t is 12Volt, 0,25A

specs | 3360wP met SE3000

Verwijderd

wie zegt dat ie in je kast moet :) Boor een mooi gat aan de zijkant; kost je geen ruimte, zit bovenop cpu en video.

Verwijderd

Je kan een weerstand nemen van 15 ohm / 1 watt.
Je kan een weerstand nemen van 48 ohm / 1 watt.

Of ertussen in.

Liever meer als 1 watt maar niet minder , maar 1 watt is voldoende.

Voltage = Stroom X weerstand

Wattage = voltage X stroom

Probeer maar eens.

R12

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
ik heb net een 12*12 cm fan aangesloten, 6.5 watt is het ding dus ongeveer twee keer zo sterk als de jouwe. ik heb het gedaan met een potmeter van 25 ohm/4watt zodat ik mooi kan regelen hoe hard hij gaat.
4 watt is eigenlijk te weinig maar ach, dan wordt ie maar een beetje warm. (de 10 watts waren op bij de winkel) ik heb er inclusief een mooi knoppie 10 piek ofzo voor betaald.

Verwijderd

sluit em geweoon aan op zon 5V stekkertje die in je kast bungelen.... ;)
ken gnoeg mensen die dat doen om de herrie te stoppen (ik heb een 24V fan in de bestelling voor mn voeding)

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 08:37
Nee, niet op 5 Volt. Na een tijdje (een beetje slijtage van de fan) zal dit niet genoeg zijn om um op te starten en blijft ie heen en weer tikken..
Zet hem op 7 V (verschil tussen 12 en 5 Volt), tussen de rode en gele draad !

Verwijderd

IK heb nu een 24 volt in mn voeding en hij is geruisloos!!!
hahahah!
aleen moet ik em nu wel een zetje geven bij het opstarten...,maja,ik zet em toch maar 1x per dag aan..

Verwijderd

Waarom zou je hem langzamer willen laten lopen? Hoe harder die blaast hoe beter toch? Als hij toch 'ultra quiet' schijnt te zijn...

Ach, ik zal het punt wel weer gemist hebben... :)

btw
Ben je the tai-pan waar je werkt? ;)
Pagina: 1