Windows 10 opstarten duurt ineens 25 seconden

Pagina: 1
Acties:

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:18
Huidige situatie/ hardware van de Carbide 500R naar een Deep Silence 5 rev B
Net de hardware naar een nieuwe behuizing verplaatst. Samen met een vriend de nieuwe behuizing in elkaar gezet. Echter is het zo dat het nu 20-25 seconden duurt voordat Windows is opgestart. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

systeem
Z77 moederbord, MSI GTX 980, I7 3770K CPU, 16 gigDDR 3, Windows 10..

Actie verloop
Bij de eerste boot wilde de computer niet voorbij het moederbord introductiescherm, 2de en 3de boot ook niet. Uiteindelijk de batterij van CMOS maar eruit gehaald en weer erin. Hij laad Windows 10 nu dus na heel lang wachten.

Ik twijfel nog over het volgende, helpt het als ik de SSD op het moederbord op een andere SATA ingang aansluit? Hij zit nu op een slot van SATA 3... Of ligt het aan heel wat anders?

Ik hoor het graag, thanks!

• SensLike
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-11-2025
Hmm ik weet niet zeker, ik begrijp hieruit dat je alles los hebt gehad en opnieuw in elkaar hebt geplugged..
Persoonlijk weet ik niet heel veel af van boot etc, maar aangezien er nog geen reactie is gegeven zal ik persoonlijk de volgende stappen ondernemen:

1. In de BIOS kijken wat je start-up volgorde is, staat je SSD daadwerkelijk op first priority?

2. Staat Windows fast-boot nog aan in je systeem (lijkt me wel hoor);

info:
"Fast startup (aka: hiberboot, hybrid boot, or hybrid shutdown) is turned on by default in Windows and is a setting that helps your PC start up faster after shutdown. Even faster than hibernate. Windows does this by saving an image of the Windows kernel and loaded drivers to the hiberfile (C:\hiberfil.sys) upon shutdown so when you start your PC again, Windows simply loads the hiberfile (C:\hiberfil.sys) into memory to resume your PC instead of restarting it."

3. Had je voorheen "Instant Boot" aanstaan van je moederbord?

Hoop dat je er wat aan hebt, maar zoals gezegd, ben ik zeker geen expert op dit gebied.

Succes!

PSN: SensLike_

• gerbie71
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-01 07:24
Je hebt je bios gereset met het verwijderen van de batterij. Denkt hij nu soms dat er een floppydrive aan hangt die er niet is?

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:19
Logisch, je nieuwe kast is groter dan je oude kast (552mm vs. 508mm) dus Windows moet een langere weg afleggen om op te starten. :+

Serieus, welk moederbord heb je? Kijk of die SATA3 poort niet SATA-300 is, misschien dat de SSD daarop langzamer is en daarom Windows langzamer opstart. Sluit hem in dat geval aan op een SATA-600 poort (ik doe de harde schijf/SSD sowieso altijd op de SATA0 poort) en kijk of het dan sneller gaat. Of zoals de anderen al zeiden, is de bootvolgorde veranderd na de BIOS reset en blijft ie ergens op "hangen" waardoor het langer duurt om op te starten. De kast is het sowieso niet. Een kast is niks en doet niks.

• MetalSonic
SensLike schreef op zondag 06 december 2015 @ 03:42:
Hmm ik weet niet zeker, ik begrijp hieruit dat je alles los hebt gehad en opnieuw in elkaar hebt geplugged..
Persoonlijk weet ik niet heel veel af van boot etc, maar aangezien er nog geen reactie is gegeven zal ik persoonlijk de volgende stappen ondernemen:

1. In de BIOS kijken wat je start-up volgorde is, staat je SSD daadwerkelijk op first priority?

2. Staat Windows fast-boot nog aan in je systeem (lijkt me wel hoor);

info:
"Fast startup (aka: hiberboot, hybrid boot, or hybrid shutdown) is turned on by default in Windows and is a setting that helps your PC start up faster after shutdown. Even faster than hibernate. Windows does this by saving an image of the Windows kernel and loaded drivers to the hiberfile (C:\hiberfil.sys) upon shutdown so when you start your PC again, Windows simply loads the hiberfile (C:\hiberfil.sys) into memory to resume your PC instead of restarting it."

3. Had je voorheen "Instant Boot" aanstaan van je moederbord?

Hoop dat je er wat aan hebt, maar zoals gezegd, ben ik zeker geen expert op dit gebied.

Succes!
Ik heb net mijn bios geopend en dat roept vraagtekens.Ik heb daar de bios features tab geopend
Op 1 staat: Windows bootmanager
2 staat"HD ext hdd 1021
3 staat P4 HLD-DT- DVD RAM

iemand een idee hoe ik mijn SSD kan toevoegen aan dit rijtje en hoe ik bijvoorbeeld mijn HDD en P4 eruit kan halen?

Windows opstarten duurde vanochtend btw 54 seconden :+

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-01 12:12
Probleem van TS is het langzaam booten van Windows (tijdens splashscreen) terwijl hij een externe USB drive aangesloten heeft. Zonder die drive boot ie wel snel op.

Wellicht dat dat iemand helpt om het probleem te tackelen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom dit onder VB staat is mij niet helemaal duidelijk. Voorlopig schopje richting OT.

• SensLike
MetalSonic schreef op zondag 06 december 2015 @ 11:35:
[...]

Ik heb net mijn bios geopend en dat roept vraagtekens.Ik heb daar de bios features tab geopend
Op 1 staat: Windows bootmanager
2 staat"HD ext hdd 1021
3 staat P4 HLD-DT- DVD RAM

iemand een idee hoe ik mijn SSD kan toevoegen aan dit rijtje en hoe ik bijvoorbeeld mijn HDD en P4 eruit kan halen?

Windows opstarten duurde vanochtend btw 54 seconden :+
Heb je, of je Boot-disk of Boot-USB aangesloten op je PC?
Geeft hij bij opstarten de "Press any key to start setup" ?

MBT SSD toevoegen heb ik geen kaas van gegeten, sorry

[ Voor 4% gewijzigd door SensLike op 07-12-2015 21:10 ]

• MetalSonic
SensLike schreef op maandag 07 december 2015 @ 21:08:
[...]

Heb je, of je Boot-disk of Boot-USB aangesloten op je PC?
Geeft hij bij opstarten de "Press any key to start setup" ?

MBT SSD toevoegen heb ik geen kaas van gegeten, sorry
Hij geeft niks aan bij het opstarten. Maarja het loskoppelen van de externe hdd heeft het probleem eigenlijk wel opgelost ;)

• Robbie004
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Misschien staat erop de HDD nog een oude Windows installatie?

~ Kwaliteit staat boven alles!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:47
@ MetalSonic: Handig dat je in je TS of ergens hierboven niet vermeld dat je een externe schijf hebt aangesloten ....

• SensLike
Dus opgelost? :D

Pagina: 1