• casparhorsch
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-04 15:13
Beste allemaal,
Ik zou graag een redelijk kleine camera kopen om voornamelijk in 1080p mee te filmen. Ik had gelezen dat de videokwalitiet van de Sony rx100 iv erg goed is, maar de 4k functie zou ik niet echt gebruiken. Kan ik dan beter de rx100 iii kopen of is de videokwalitiet op 1080p van de mark iv ook veel beter?
Alvast bedankt!

Verwijderd

Wat heb je zelf al uitgezocht om tot een antwoord te komen?
Op Tweakers verwachten we altijd eigen inzet, voordat er een vraag wordt gesteld.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Er wordt toch echt een concrete vraag gesteld of de kwaliteit van 1080P beter is op een 4k camera of native 1080P camera. En dat is niet iets wat je zomaar kan vinden op het Internet, als je op het Internet gaat zoeken dan krijg je te horen dat hoe meer MP des te beter is.
Hier zijn ook al legio discussies geweest over FF vs crop en dat is ook over een soortgelijke orde.

Het gaat om de grootte van je sensor: Wikipedia: Image sensor format
Even snel beide opgezocht, maar als ik naar het plaatje kijk dan zijn het compact camera's, die zullen kleine sensoren hebben.
Zeker als ik ook nog naar het prijsverschil kijk zou ik gewoon de 1080P versie halen, als je 4k toch niet gaat gebruiken.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
De 1080p is tot 60fps bij beide camera's ongeveer even goed. Als je ook slow-motion wilt is de RX100 IV echter beter, deze kan in 1080p met 120fps opnemen, en tot 4 seconden lang in 1080p 240fps.

Verwijderd

GoT schreef op zondag 06 december 2015 @ 08:24:
Er wordt toch echt een concrete vraag gesteld of de kwaliteit van 1080P beter is op een 4k camera of native 1080P camera. En dat is niet iets wat je zomaar kan vinden op het Internet, als je op het Internet gaat zoeken dan krijg je te horen dat hoe meer MP des te beter is.
Hier zijn ook al legio discussies geweest over FF vs crop en dat is ook over een soortgelijke orde.

Het gaat om de grootte van je sensor: Wikipedia: Image sensor format
Even snel beide opgezocht, maar als ik naar het plaatje kijk dan zijn het compact camera's, die zullen kleine sensoren hebben.
Zeker als ik ook nog naar het prijsverschil kijk zou ik gewoon de 1080P versie halen, als je 4k toch niet gaat gebruiken.
Je post raakt op veel plekken kant, noch wal.
Dat er een concrete vraag wordt gesteld is duidelijk, maar dat is mijn punt niet. Waar kunnen we terug zien wat er aan vooronderzoek is gedaan om zelf tot een antwoord te komen?
Vervolgens zeg je dat dit stukje informatie niet zomaar op het internet te vinden is. Dat lijkt me zeer vreemd, gezien er zat websites zijn die over beide toestellen een review geschreven hebben. DPreview heeft daarbij bijvoorbeeld de optie om ze in een "compare mode" naast elkaar te zetten.
Je vergelijking met FF versus crop loopt volledig mank. Dat is een discussie over de natuurkundige wetten van licht en wat het effect daarvan is bij verschillende sensormaten. Dit topic gaat over de technologische vooruitgang binnen één sensormaat, precies het punt dat bij de eerder genoemde discussie genegeerd dient te worden.
Het gaat dus niet om de grootte van de sensor, die is immers in beide gevallen gelijk.
Als laatste geef je dan ook nog op basis van nul inzichtelijke informatie een aankoopadvies, waarbij je alleen prijs als argument noemt.

• casparhorsch
Ik heb inderdaad op internet meerdere reviewa gelezen, onder andere de beide van Dpreview, maar bij de mark iv wordt toch voornamelijk over de 4k opties gesproken, zoals in de meeste reviews.http://www.eoshd.com/2015/10/sony-rx100-iv-review-with-1080p-this-good-4k-is-merely-a-bonus/ deze heb ik ook gelezen, maar hij vergelijkt de camera hier niet zozeer met zijn voorganger. Ik denk dat ik niet veel op 120fps zal opnemen dus daarvoor zou ik de mark iv niet nodig hebben..
Zou het voor de kwaliteit beter zijn om in 4k op te nemen en dit te downscalen naar 1080p?

Edit: dit artikel net gelezen http://www.dpreview.com/a...advanced-zoom-compacts/12, zou de lx100 ook een optie zijn?

[ Voor 19% gewijzigd door casparhorsch op 06-12-2015 10:39 ]

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

casparhorsch schreef op zondag 06 december 2015 @ 10:12:
Zou het voor de kwaliteit beter zijn om in 4k op te nemen en dit te downscalen naar 1080p?
Naar mijn mening niet echt, maar wat wel weer leuk is aan 4k is dat je er ook een 1080 beeld uit kunt croppen en zo een interessantere compositie of een meer "ingezoomd" beeld uit kunt halen zonder kwaliteitsverlies in full HD.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 december 2015 @ 09:56:
[...]
Je post raakt op veel plekken kant, noch wal.
etc.
Waar is de zo aardige Woutoud gebleven, bij ons allen beter bekend als verantwoord en liefdevol pedagoog in blije en bange dagen??
Slecht gegeten misschien, of deed iemand de deur van de doka te vroeg open?? :+

Nee Wout, deze rekenen wij helaas niet goed. _/-\o_

Verwijderd

Woutoud heeft gewoon gelijk. Zijn antwoord raak gewoon op veel plekken kant, noch wal.

Zijn hele verhaal over sensor grote had niet gehoeven. Omdat de RX100 op een compact camera lijkt zullen ze wel een kleine sensor hebben. Dat klopt ook niet. Dan springt ie in eens naar dat de R100 M3 goedkoper is en dat hij die zou kopen, maar nergens waarom verder. Toch een kleinere sensor? of is ie juist groter in de RX100 M3? :+ Hij had net zo goed alleen zijn laatste zin kunnen posten hadden we net zoveel geweten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2015 20:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:07:
[...]

Waar is de zo aardige Woutoud gebleven, bij ons allen beter bekend als verantwoord en liefdevol pedagoog in blije en bange dagen??
Slecht gegeten misschien, of deed iemand de deur van de doka te vroeg open?? :+

Nee Wout, deze rekenen wij helaas niet goed. _/-\o_
offtopic:
Ik ben streng, doch rechtvaardig. Dit is echter niet de plek om mijn functioneren als moderator ter discussie te stellen. Daar hebben we eventueel het feedbacktopic voor, of dat mag je met mijn manager bespreken natuurlijk. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:38:
[...]
offtopic:
Ik ben streng, doch rechtvaardig. Dit is echter niet de plek om mijn functioneren als moderator ter discussie te stellen. Daar hebben we eventueel het feedbacktopic voor, of dat mag je met mijn manager bespreken natuurlijk. :)
offtopic:
'Rechtvaardig' is een vriendelijke vraag neerleggen waar die hoort en dat is bij deze gebeurd.
Jouw functioneren is hier totaal niet aan de orde Wout, "de managers" mogen deze ronde gewoon in hun hoeken blijven. ;)

Overigens noemen alle historische dictators zichzelf rechtvaardig, gelukkig heeft deze parabool niets met jou van doen.
Zover het riskante gebruik van het begrip 'rechtvaardigheid'. O-)

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-10 22:33
Sensor grootte is bij deze vergelijking natuurlijk niet van belang omdat deze bij beide versies hetzelfde is. Wat wel van belang is in de video modus of dat de hele sensor word uitgelezen of dat er line skipping of binning word toegepast.
Van de RX100iv weet ik dat de hele sensor word uitgelezen (in 4k maar ook 1080). Van de RX100iii weet ik het niet zeker maar verwacht van eigenlijk van niet.
De nieuwere versie heeft indien dit klopt dan automatisch een betere beeld kwaliteit.

• Balance
Incorrect.
  • De Sony RX100 I & II lezen niet de hele sensor uit, deze gebruiken pixel binning.
  • De Sony RX100 III en RX10 lezen de gehele sensor t/m 60fps uit.
  • De Sony RX100 IV en RX10 II lezen de gehele sensor t/m 120fps uit.

Verwijderd

robbertvw schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:26:

De nieuwere versie heeft indien dit klopt dan automatisch een betere beeld kwaliteit.
Dit is niet per se waar, kijk maar eens naar de A7RII. Daarbij is de super35 output beter dan die van FF.

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-10 22:33
Verwijderd schreef op maandag 07 december 2015 @ 17:59:
[...]

Dit is niet per se waar, kijk maar eens naar de A7RII. Daarbij is de super35 output beter dan die van FF.
Omdat in Super35 output alle pixels worden uitgelezen en in FF mode er pixels worden gecombineerd en/of weggelaten (heb hem zelf dus weet er alles van :))

Verwijderd

offtopic:
Okay je hebt gelijk, maar stelt het nu wel even te simpel.
Super35 is een crop-modus, dus zeker niet alle pixels worden uitgelezen. Van het stuk dat gebruikt wordt, worden wel alle pixels uitgelezen. Dat is echter niet hetzelfde. ;)

• Balance
Om ook dit maar eens in harde cijfers uit te drukken: De A7R II:
  • FullFrame: 7680*4320 via 2x2 pixel binning naar 3840*2160
  • APS-C crop: 5120*2880 via oversampling naar 3840*2160
Het is duidelijk te zien wat beter werkt.

Ter vergelijking:
  • Sony RX100 III / RX10: 5472*3078 naar 1920*1080 tot 60fps
  • Sony RX100 IV / RX10 II: 5472*3078 naar 1920*1080 tot 120fps en 3840*2160 tot 30fps

Sony zou eigenlijk met een A9 / A7 III moeten komen met 22 tot 24 MP, die wel de hele fullframe sensor kan uitlezen. Dan kan je 5k video downsamplen naar 3840*2160 Ultra HD, en in APS-C crop nog steeds 3840*2160 video uitspugen omdat je dan precies 3840*2160 pixels overblijven in die crop modus.

Blijkbaar is 42MP nog te veel, maar 24MP moet kunnen. Hetzelfde geld op APS-C formaat met een A6100 / A7000.

• casparhorsch
Bedankt iedereen, denk dat ik nog even wacht op een goede aanbieding voor een van de twee en dan beslis..

Edit: zelf bezit ik een Nikon D5000, zal de kwaliteit van de foto's van de mark 3 of 4 vergelijkbaar of beter/minder zijn dan die van de Nikon D5000? De Nikon heeft natuurlijk een grotere sensor maar is al een paar jaar oud..

[ Voor 52% gewijzigd door casparhorsch op 09-12-2015 13:53 ]

Pagina: 1