GoT schreef op zondag 06 december 2015 @ 08:24:
Er wordt toch echt een concrete vraag gesteld of de kwaliteit van 1080P beter is op een 4k camera of native 1080P camera. En dat is niet iets wat je zomaar kan vinden op het Internet, als je op het Internet gaat zoeken dan krijg je te horen dat hoe meer MP des te beter is.
Hier zijn ook al legio discussies geweest over FF vs crop en dat is ook over een soortgelijke orde.
Het gaat om de grootte van je sensor:
Wikipedia: Image sensor format
Even snel beide opgezocht, maar als ik naar het plaatje kijk dan zijn het compact camera's, die zullen kleine sensoren hebben.
Zeker als ik ook nog naar het prijsverschil kijk zou ik gewoon de 1080P versie halen, als je 4k toch niet gaat gebruiken.
Je post raakt op veel plekken kant, noch wal.
Dat er een concrete vraag wordt gesteld is duidelijk, maar dat is mijn punt niet. Waar kunnen we terug zien wat er aan vooronderzoek is gedaan om zelf tot een antwoord te komen?
Vervolgens zeg je dat dit stukje informatie niet zomaar op het internet te vinden is. Dat lijkt me zeer vreemd, gezien er zat websites zijn die over beide toestellen een review geschreven hebben. DPreview heeft daarbij bijvoorbeeld de optie om ze in een "compare mode" naast elkaar te zetten.
Je vergelijking met FF versus crop loopt volledig mank. Dat is een discussie over de natuurkundige wetten van licht en wat het effect daarvan is bij verschillende sensormaten. Dit topic gaat over de technologische vooruitgang binnen één sensormaat, precies het punt dat bij de eerder genoemde discussie genegeerd dient te worden.
Het gaat dus niet om de grootte van de sensor, die is immers in beide gevallen gelijk.
Als laatste geef je dan ook nog op basis van nul inzichtelijke informatie een aankoopadvies, waarbij je alleen prijs als argument noemt.