[DISCUSSIE] Water vs Luchtkoeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SensLike
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-03 10:37
Beste Tweakers,

ik heb een vraag met betrekking tot waterkoeling ten opzichte van luchtkoeling.
Zelf heb ik nog nooit waterkoeling gehad in mijn pc's en moet eerlijk zeggen dat ik er geen behoefte aan heb aangezien ik niet overclock noch temperatuur problemen heb maar toch erg nieuwsgierig ben wat nou precies de voordelen zijn van waterkoeling t.o.v. luchtkoeling.

Steeds vaker zie ik om mij heen dat vrienden de Hydro-set cpu koeling in hun pc drukken, maar koelt dit alles nou beter dan luchtkoeling of is het stiller?

Prijs-technisch ben je met een waterkoelingset toch een stuk duurder uit dan een goeie / stille luchtkoeler waar zitten de voordelen? Stukje 'looks' of 'mijne is watergekoeld' O-)

Wie zou mij een opsomming kunnen geven van de grote voordelen en de eventuele nadelen?
Kortom, waarom zou jij mij waterkoeling adviseren?

Ben benieuwd!

:)

EDIT:
VOOR- EN NADELEN:

Voordelen waterkoeling:
- Haalt de belasting van de cpu/mobo bracket ipv grote koeler.
- Zorgt voor veel ruimte in je kast thv mobo omdat de grote koeler eruit is.
- Het oogt in veel gevallen veel mooier/netter (mening).
- Bij meerdere videokaarten setup consequentere cooling (voorkomt killen van lucht circulatie).

Nadelen waterkoeling:
- Prijs / efficientie verhouding erg hoog.
- Vereist sowieso case fans voor koeling van mobo + geheugen, mits je deze niet meeneemt in de waterkoeling circulatie.
- Op het forum lees ik toch nog wel wat problemen bij de ‘compacte all-in-one waterkoelers’.
- Radiator moet in de kast passen.
- Waterkoeling heeft inmiddels ook veel keuze, het probleem is vooral dat er weinig verschil zit in prestaties, terwijl dat bij luchtkoeling wel zo is.
- Airflow is ook bij waterkoeling een probleem, zeker bij 240 rads, je wilt immers geen onderdruk hebben in je pc [zuigt van alle kanten stof aan] dus je zult ook nog eens 2 120mm intakes moeten hebben minimaal. Rad als intake is af te raden, immers dan blaas je warme lucht over je componenten.
- Je keuze qua kasten is dan behoorlijk beperkt

Voordelen luchtkoeling:
- Veelkeuze voor een redelijk lage prijs.
- Prijs / efficientie verhouding laag.
- Relatief stil.

Nadelen luchtkoeling::
- Denk goed na over je airflow!
- Neemt veel ruimte in bij custom/non-stock koelers.

CONCLUSIE:
Wil je prijs-technisch goeie koeling en heb je geen meerdere videokaarten opstelling, kies voor luchtkoeling.

Heb je een meerdere videokaarten opstelling, ga je voor de ‘looks’ of heb je een ruim budget, kies voor waterkoeling.

Mocht jij nog voor- en/of nadelen hebben die toegevoegd moeten worden, reactie aub! _/-\o_

[ Voor 50% gewijzigd door SensLike op 06-12-2015 01:51 ]

PSN: SensLike_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, pak goede reviews erbij en je hebt heel snel je antwoord:

Kant en klare waterkoeling is voor de gemiddelde gebruiker zinloos of te duur, immers, de goedkope single-fan setjes koelen niet beter dan een luchtkoeler van dezelfde prijs en zijn vaak luider.

De erg dure 240 setjes zijn vaak wel ietsje koeler dan een luchtkoeler, maar vaak alsnog luider, en high-end luchtkoelers zijn vaak goedkoper.

Waarom mensen het dan toch nemen? Looks, pochen en formaat. Grote koeltorens passen niet in kleine kastjes, rads zijn veel beter weg te werken.

Een groot nadeel van kant en klare waterkoelingssetjes is overigens dat de VRM's van je mobo geen/veel minder lucht circulatie hebben, en dat is bij overclocken wat onhandig.

Daarom zie je dat bij custom loops voor overlocking vaak ook de VRM's meegenomen worden.

Zelf zou ik dus lekker bij luchtkoeling blijven, en als je echt serieuze koeling nodig hebt, een custom loop maken. Closed Loop setjes vind ik knap ruk op het gebied van prijs/prestatie.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SensLike
RobinHood schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 22:58:
Zelf zou ik dus lekker bij luchtkoeling blijven, en als je echt serieuze koeling nodig hebt, een custom loop maken. Closed Loop setjes vind ik knap ruk op het gebied van prijs/prestatie.
Hmm tjah precies mijn gedachtte, volgens mij kun je inderdaad met de prijs/prestatie verhouding beter voor luchtkoeling gaan..

Daarnaast ervaring met de onderhoud van waterkoelingssetjes?

Bedankt voor je snelle reactie, ik blijf lekker bij luchtkoeling en af en toe stof vrij maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Laatst online: 09:13
Naast de hele lucht vs water discussie is je airflow ook erg belangrijk, en dat wordt vaak vergeten.

Als je airflow niet goed is zal geen van beiden goed werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 20:34
RobinHood schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 22:58:
Een groot nadeel van kant en klare waterkoelingssetjes is overigens dat de VRM's van je mobo geen/veel minder lucht circulatie hebben, en dat is bij overclocken wat onhandig.
Kan je dit wat toelichten?

Ik zou denken dat "ouderwetse" luchtkoeling net de airflow in negatieve zin gaat beïnvloeden aangezien het koelblok vaak van RAM-slots tot I/O-shield loopt. Zeker bij de meer bekendere koelers hier zitten er echte joekels die gemakkelijk 3/4 van je mobo breedte overspannen als je de fan(s) meerekent.

Ook de airflow die van onderin je case vertrekt wordt volgens mij een stuk geblokkeerd door het koelblok, terwijl je bij custom waterkoelingsetjes op deze plek net heel wat ruimte vrijmaakt. En het ziet er ook direct een pak minder druk uit.

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 05-12-2015 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Een voordeel van waterkoeling is dat je niet een zwaar blok aan je mobo hebt hangen. Door moeheid of slechte kwaliteit/productiefout kan een bracket breken en als je blok dan in je tower pc naar beneden valt kan deze veel schade toebrengen. Je hoeft niet eens een Scythe 4 te hebben om dat voor elkaar te krijgen. In het nieuws heb je koelblokken van (weet even 123 niet meer welk merk) die de skylake processoren kunnen slopen door het gewicht (en voornamelijk door vervoer van de kast ipv stil staan). Ook heb je kans dat een zwaar blok je moederbord wat laat buigen wat ook na tijd meer en meer zou kunnen worden, dit komt ook niet ten goede van je mobo.

Ik heb een towerpc die op zijn zijkant ligt vanwege die reden. Ook is het blok al eens eraf gevallen omdat het bracket het begaf. Gelukkig was mn graka en alles nog heel omdat deze niet geraakt was. Wat ook fijn is van waterkoeling is dat je de warme op een andere plek af laat geven ipv in je kast op de plek waar het component zit. Ook door de ruimte die je bespaard kun je zorgen voor een betere airflow in je kast (wat SanderH al zegt) en zo wordt je geheugen bijvoorbeeld beter gekoeld.
Als je kijkt naar een sli opstelling waarbij de dual slot grafische kaarten zo dicht op elkaar zitten dat ze niet eens lucht kunnen aanzuigen eigenlijk verhelp je dat ook weer.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mrqPCQb.jpg
Dit kan nu niet bevorderlijk zijn voor de warmeproductie&afvoering.

[ Voor 4% gewijzigd door RadioKies op 05-12-2015 23:32 ]

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

SanderH_ schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 23:22:
[...]

Kan je dit wat toelichten?

Ik zou denken dat "ouderwetse" luchtkoeling net de airflow in negatieve zin gaat beïnvloeden aangezien het koelblok vaak van RAM-slots tot I/O-shield loopt. Zeker bij de meer bekendere koelers hier zitten er echte joekels die gemakkelijk 3/4 van je mobo breedte overspannen als je de fan(s) meerekent.

Ook de airflow die van onderin je case vertrekt wordt volgens mij een stuk geblokkeerd door het koelblok, terwijl je bij custom waterkoelingsetjes op deze plek net heel wat ruimte vrijmaakt. En het ziet er ook direct een pak minder druk uit.
Ligt aan de koeler, mijn koeler pricewatch: Thermalright Macho Rev.B heeft zoals je kan zien een klein stukje fan waar geen koeltoren voorzit, waardoor er wat lucht naar de VRM's wordt gewapperd, en als ik zo even kijk hebben wel meer koelers dat, al is het bij de Macho echt een groot gat.

Bij een waterkoelset is er echt niks wat lucht over die plaats trekt, hooguit de rear-fan, maar ik betwijfel of die echt goed de VRM's koelt.

Vallende koelblokken bestaan inderdaad, maar wat dacht je van lekkende waterkoelsets, minimaal net zo schadelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SensLike
RadioKies schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 23:31:
Een voordeel van waterkoeling is dat je niet een zwaar blok aan je mobo hebt hangen. Door moeheid of slechte kwaliteit/productiefout kan een bracket breken en als je blok dan in je tower pc naar beneden valt kan deze veel schade toebrengen.
Ik heb inderdaad laatste gelezen over koelblokken die CPU's beschadigen, zelf heb ik deze ervaring nog nooit gehad maar verplaats ik mijn pc ook niet wekelijks/maandelijks..

Over AIRFLOW is natuurlijk een logisch puntje wat sommige mensen nog wel eens willen vergeten, moet ik zeggen dat ik daar goed van op de hoogte ben om de 'ideale' airflow te creeeren in mijn kast.

Het geval van SLI (zoals op de afbeelding) denk ik inderdaad dat waterkoeling de oplossing is om zo de flow van de kaarten zelf niet te killen, maar ik ben geen dual-kaart gebruiker.. O-)

Ik heb dan zelf ook niets te showen in mijn kast, want ik heb een gesloten kast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

RadioKies schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 23:31:
In het nieuws heb je koelblokken van (weet even 123 niet meer welk merk) die de skylake processoren kunnen slopen door het gewicht (en voornamelijk door vervoer van de kast ipv stil staan).
Niet door het gewicht, maar de bijgeleverde schroeven waren niet geschikt (te lang) doordat de hoogte (want lager) van de LGA 1151 is aangepast op de Skylake moederborden. Hierdoor was het heel goed mogelijk om de schroeven "te vast" draaien omdat het draadeind niet stopte.
Ook heb je kans dat een zwaar blok je moederbord wat laat buigen wat ook na tijd meer en meer zou kunnen worden, dit komt ook niet ten goede van je mobo.
Ronduit kul, inmiddels maak ik al een kleine 10 jaar gebruik van towermodel koelers. En het gebruik van deze koelers is nooit een nekslag geweest voor een defect aan een moederbord.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SensLike
Kan ik dit dus als voor en nadelen neerzetten in TS of mis ik hier dingen?

VOOR- EN NADELEN:

Voordelen waterkoeling:
- Haalt de belasting van de cpu/mobo bracket ipv grote koeler.
- Zorgt voor veel ruimte in je kast thv mobo omdat de grote koeler eruit is.
- Het oogt in veel gevallen veel mooier/netter (mening).
- Bij meerdere videokaarten setup consequentere cooling (voorkomt killen van lucht circulatie).

Nadelen waterkoeling:
- Prijs / efficientie verhouding erg hoog.
- Vereist sowieso case fans voor koeling van mobo + geheugen, mits je deze niet meeneemt in de waterkoeling circulatie.
- Op het forum lees ik toch nog wel wat problemen bij de ‘compacte all-in-one waterkoelers’.
- Radiator moet in de kast passen.
- Waterkoeling heeft inmiddels ook veel keuze, het probleem is vooral dat er weinig verschil zit in prestaties, terwijl dat bij luchtkoeling wel zo is.
- Airflow is ook bij waterkoeling een probleem, zeker bij 240 rads, je wilt immers geen onderdruk hebben in je pc [zuigt van alle kanten stof aan] dus je zult ook nog eens 2 120mm intakes moeten hebben minimaal. Rad als intake is af te raden, immers dan blaas je warme lucht over je componenten.
- Je keuze qua kasten is dan behoorlijk beperkt

Voordelen luchtkoeling:
- Veelkeuze voor een redelijk lage prijs.
- Prijs / efficientie verhouding laag.
- Relatief stil.

Nadelen luchtkoeling::
- Denk goed na over je airflow!
- Neemt veel ruimte in bij custom/non-stock koelers.

CONCLUSIE:
Wil je prijs-technisch goeie koeling en heb je geen meerdere videokaarten opstelling, kies voor luchtkoeling.

Heb je een meerdere videokaarten opstelling, ga je voor de ‘looks’ of heb je een ruim budget, kies voor waterkoeling.

[ Voor 23% gewijzigd door SensLike op 06-12-2015 01:48 . Reden: Bijgewerkt mbv mede-tweakers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik vind veel voor en nadelen te kort door de bocht:

Voor bij waterkoeling:
Veel ruimte? Het kost elders ruimte om die dikke 240 rad kwijt te kunnen, bovenin gaat bij lang niet alle kasten lekker met het mobo, voorin kost je vaak HDD of ODD bays
Mooier = mening. Ik vind een mooi glimmend koelblok veel mooier dan slangetjes.

Ook snap ik niet echt wat CPU koeling en GPU warmte met elkaar te maken hebben, wel is je GPU's waterkoelen bij een multi-gpu setup vrij snel interessant, zeker bij tri en quad setups.

Airflow is ook bij waterkoeling een probleem, zeker bij 240 rads, je wilt immers geen onderdruk hebben in je pc [zuigt van alle kanten stof aan] dus je zult ook nog eens 2 120mm intakes moeten hebben minimaal. Rad als intake is af te raden, immers dan blaas je warme lucht over je componenten. Je keuze qua kasten is dan behoorlijk beperkt, Bij 120mm's is dat al minder vervelend, maar, wie koopt die nou?

Overigens is er bij waterkoeling inmiddels ook veel keuze, het probleem is vooral dat er weinig verschil zit in prestaties, terwijl dat bij luchtkoeling wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SensLike
Ik heb je punten verwerkt bij de conclusie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:29

D4NG3R

kiwi

:)

Het ligt maar net aan de definitie van waterkoeling, een AiO waterkoeler is in mijn ogen niet meer als een verijdelde luchtkoeler met bijbehorend prijskaartje. Een echte custom loop kan ver boven luchtkoeling gaan qua performance, maar daar betaal je dan ook naar.

Maar goed, alle 3 zijn dan ook gericht op andere markten. Luchtkoeling is goedkoop en doet gewoon wat het moet doen, AiO setjes presteren vaak minder dan gelijk geprijsde luchtkoelers* (zowel op het gebied van temperatuur als geluidsproductie) maar zien er volgens velen 'mooier' uit, en een custom loop is echt gericht op hardcore gebruik dan wel lage temperaturen en/of weinig geluid.

*En vaak presteren luchtkoelers van half het geld nog steeds beter op het gebied van temperatuur en is het verschil in geluidsproductie ook verwaarloosbaar, al helemaal als je stillere aftermarket fans erbij koopt.

Ach, ik vind het uiteindelijk prima wat iedereen doet. Maar ik word zelf een beetje flauw van de mensen die beweren dat AiO per definitie beter is dan X luchtkoeler. Pas boven de €100,- beginnen AiO setjes echt stiller te worden dan luchtblazers, voor de temperatuur hoef je het over het algemeen niet te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 06-12-2015 02:00 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 20:34
Beetje jammer dat AiO setjes bijna als de duivel worden afgeschilderd. Zo slecht zijn ze namelijk niet. Qua pure prestaties is het bijna altijd de Noctua NH-D15 die in de buurt komt, maar dan heb je wel een motorblok in je kast bengelen.

Je kan er wel van uitgaan dat Corsair / Cooler Master / NZXT er alles aan doen om quasi het enige grote minpunt (naast de kleine meerprijs), namelijk de pomp die vrij veel lawaai maakt, weg te werken. Daarnaast zie ik ze binnenkort ook wel afkomen met een AiO die een 360 rad heeft (zoals Fractal Design of Thermaltake bvb), wat op zich bijna automatisch tot nog betere prestaties gaat leiden aangezien je het oppervlak vergroot.

En die ramp scenarios van een lekkende AiO set zijn volgens mij even onwaarschijnlijk als een koelblok die je moederbord in 20 stukken breekt aangezien bovenvermelde producenten (over het algemeen) wel weten waar ze mee bezig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 06-12-2015 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-06 19:28
Bij nadelen zou je ook nog kunnen zetten dat waterkoelers kans hebben op lekkage. Tegenwoordig komt dit nog maar erg weinig voor, maar er zijn nog steeds gevallen waar het gebeurt en dan is het dag het handje, gezien je alleen een rma kan sturen voor de waterkoeler ... Bij een luchtkoeler hoor je quasi nooit problemen mee en is dus een iets betrouwbaardere oplossing imo.

De meerprijs van een waterkoeler verantwoord zich niet tov een luchtkoeler. Prijs/prestatiegewijs zou je enkel naar de high end waterkoelers moeten kijken om echte meerwaarde in prijs/prestaties te krijgen dan een ordinaire towerkoeler. Voor de prijs van een CM seidon 120V bijvoorbeeld kan je een evenzogoede luchtkoeler, zoniet betere/stillere aanschaffen.

Koelt een waterkoeler na verloop van tijd ook niet slechter door oxidatie van de koelvloeistof? Mij zou het verwonderen moest een waterkoeler altijd dezelfde koelprestaties geven doorheen de jaren, gezien koelvloeistof 'verwakt' bij gebruik, niet? Ik weet het niet, maar andere forumleden zullen hier wel meer over kunnen zeggen, ikzelf heb nog nooit een waterkoeler gehad en sta ook niet op het punt er in de komende jaren eentje te kopen. Mijn punt hier is dat je een luchtkoeler kan blijven gebruiken, het enige dat je soms eens moet vervangen is de fan.

Bij de airflow wil ik nog toevoegen dat het echt van de positie van je luchtkoeler/waterkoeler afhangt. Bij een goede plaatsing van beide wordt de airflow niet belemmerd, maar bij een slechte plaatsing (bv boven 240-rad intake) kan de airflow wel verstoord worden, hetzelfde met een luchtkoeler (top-flow vs tower). Linus Sebastian heeft daar ooit eens een video van gemaakt welke invloed de plaatsing heeft, maar ik kan deze niet direct terugvinden.

Denk dat het overigens vrij veel marketingpraat is en vooral hobbyistisch. Overclocken is niet nodig, of je betaalt er fors meer voor, terwijl de prestaties niet lineair stijgen, zeker niet bij custom waterkoeling. De marketing die hierachter zit; 'kijk ik heb een waterkoeler' denk ik dat een zeer grote invloed (nog steeds) heeft op de aanschaf ervan.

Waterkoelers kunnen zeker wel interessant zijn, maar ik denk dat ze vooral voor een specifiek doelpubliek (die hard gamers, liefhebbers en hobbyisten) zijn ontworpen en voor de gewone consument/gamer niet echt interessant zijn tov ordinaire luchtkoeling. Zelf heb ik een be quiet! pure rock luchtkoeler en ik moet zeggen dat dit ook erg mooi oogt in mijn windowed kast :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Fordox

00101010

Ik kan hier ook niet achter blijven :)
Mijn mening:

Waterkoeling is veel meer voor de hobby. Het ziet er strak uit en het aanleggen vergt enige moeite die je gewoon leuk moet vinden. Ook is custom waterkoeling, en AIO setjes ook wel, erg duur.

Even een paar punten want als ik een heel verhaal ga typen wordt het wat onoverzichtelijk:

Voordelen van custom water cooling (CWC):
* Esthetisch veel mooier
* Jouw PC wordt echt jouw PC, er is geen PC hetzelfde met CWC. Het wordt een kunstwerk.
* Het koelt geweldig. Een 200MHz extra uit je processor trekken is realistisch
* In de kast heb je minder airflow nodig
* Je kan beter bepalen waar je de warmte naartoe wilt voeren
* Multi-GPU opstellingen worden beter gekoeld

Nadelen van CWC:
* Het is duur. Voor prestatie winst moet je het niet doen. Bijvoorbeeld, mijn loop voor alleen de CPU kostte al 300 euro. Voor 300 euro kun je een veel betere mobo en cpu halen.
* Upgraden van je systeem wordt lastiger. Waar onderdelen makkelijk te verwijderen zijn als ze een luchtkoeler hebben, moet je ze bij waterkoeling loskoppelen. Dit is voornamelijk lastig met GPU's, maar met CPU's vind ik het juist makkelijker. Maar dan ook alleen bij flex-tube. Bij hard-tube is ook het verwijderen van de cpu blok lastig.
* Alles verhuizen naar een andere kast is ook zeer lastig. Sowieso moet je nieuwe tubing maken en moet je rekening houden met radiator ruimte in je nieuwe kast.
* Altijd kans op lekken. Al komt het weinig voor, het is nog steeds een risico.
* Je PC wordt 3x zo zwaar. Als je je pc wilt showen op een LAN, bereid je rug dan maar voor.
* Mensen vragen zich af of je het geld niet beter aan iets anders kan uitgeven :p
* Onderhoud. Ookal kun je het gemakkelijk 2-3 jaar volhouden met dezelfde tubing en vloeistof, je moet het wel in de gaten houden.

Naast CWC heb je ook de AIO koelers (all in one). In mijn mening zijn deze nooit echt aan te raden, behalve in zeer specifieke situaties. Hieronder weer een opsomming:

Voordelen van AIO:
* Scheelt ruimte en zijn vaak makkelijker te monteren dan een dikke luchtkoeler.
* Ook ideaal voor ITX builds waar weinig airflow beschikbaar is.
* Je drukt de hitte uit je kast ipv dat je hotpockets krijgt.

Nadelen van AIO:
* (veel) duurder dan luchtkoelers met dezelfde prestaties.
* Pomp kan kapot gaan en dan moet de gehele set op garantie.
* Lekken is altijd mogelijk
* Pomp kan zeer irritant ratelen/resoneren in je kast
* Niet elke kast kan elke AIO set aan

Dit valt dus niet aan te raden ten opzichte van luchtkoelers. Want:

Voordelen van luchtkoelers:
* Geweldige prijs/prestatie verhouding
* Onderhoudsvrij
* Geen bewegende onderdelen die snel kapot kunnen gaan, op de ventilatoren na. Maar dat heeft elke vorm van koeling.
* Goed voor de airflow in je pc mits je het goed positioneert. De fans van luchtkoelers kunnen ook een briesje leveren over je RAM en je VRM's op je moederbord.

Nadelen van luchtkoelers:
* Een fatsoenlijke luchtkoeler vreet ruimte, al zijn de maten van een luchtkoeler wel zo beperkt dat alle sloten op je moederbord goed bereikbaar zijn.
* Installatie is soms een b*tch, maar gelukkig is dit vaak maar 1-malig. Op het moment dat het goed zit hoef je niks meer te doen.
* Kan onnodige stress leveren op je moederbord, al moet ik wel het eerste verhaal nog aanhoren dat een luchtkoeler door zn gewicht het bord gesloopt heeft. (Ja ik weet van de skylake processors, maar dat is meer een designfout van de socket IMO.)
* Het bereiken van RAM of de 8/4-pin CPU connector op je moederbord is soms enorm lastig
* Je kan hotpockets creëeren
* Iets gevoeliger voor stof. Stof kan zich makkelijk zetten op de finnen van een luchtkoeler, waar het lastig is om het weer te verwijderen.

Een conclusie is er niet. Waterkoeling is nooit een logische keuze, alleen een persoonlijke keuze. Het verschilt enorm per case (pun intended, want in sommige kasten is waterkoeling weer wel een betere keuze)

Verder +1 voor D4NG3R :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 06-12-2015 14:29 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-04 09:05
zo als veel mensen hier boven al aangeven moet je All-In-One waterkoelen(dus sets van Cooler Master of Corsair) als iets anders zien dan een custom loop. hier is een lijstje met de dingen die voor mij vooral uitmaken;

All-In-One
voordeel
- makkelijke montage.
- geen gewicht aan het moederbord, maar dat is bij luchtkoelen vaak geen probleem
- looks, maar dat is subjectief
- warmte wordt verplaatst naar buiten de kast.
- vaak stiller onder zware load
nadeel
- duur
- pomp geluid bij idle
- je hebt ruimte voor een radiator nodig.

Custom Loop;
voordeel
- leuk om te doen
- erg goede koelprestaties
- kan erg stil zijn
- looks, en dit is denk ik niet subjectief :)
- je kan alles maken wat je wilt
nadeel
- relatief moeilijk om te monteren
- kost veel tijd om uit te zoeken en te bouwen
- heel erg duur
- zwaar
- meeste kan op een defect

lucht;
voordeel
- goedkoop
- bijna onhoorbaar bij lage load
- duurdere modellen kunnen geruisloos zijn.
- biedt redelijke koelprestaties
- kan bijna niet kapot gaan
nadeel
- monteren kan voor frustratie zorgen
- zwaar
- veel gewicht aan moederbord, maar dit is alleen een probleem bij transport
- goedkopere modellen goed hoorbaar onder zware load

het komt er dus op neer dat AIO geen goede prijs/prestatie verhouding heeft vergeleken met luchtkoeling, maar veel mensen vinden het er mooier uitzien. het geluid van de pomp kan storend zijn aangezien dit zelfs bij licht gebruik hoorbaar is, echter is een AIO vaak wel stiller dan een luchtkoeler bij zware load.

een custom loop is een hobby, het biedt kleine prestatiewinst tegenover kant en klare koelers maar is een stuk duurder. als het goed gedaan wordt ziet het er wel fantastisch uit. er is dan ook geen reden om een custom loop te bouwen in een kast zonder raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-06 19:28
Fordox schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:16:
* Iets gevoeliger voor stof. Stof kan zich makkelijk zetten op de finnen van een luchtkoeler, waar het lastig is om het weer te verwijderen.
Ben ik het eigenlijk niet mee eens. Met een compressor is stof in de koelvinnen van een luchtkoeler makkelijker te verwijderen dan in de koelvinnen van een radiator. Het stof daaruit krijgen lijkt me een veel moeilijker karwij dan een luchtkoeler schoonmaken, niet? Voor de rest sta ik volledig achter je verhaal :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Fordox

00101010

Een radiator kom je makkelijker bij met de compressor omdat deze vaak aan de rand zit van een kast. Ook ligt het er maar net aan hoe dik je rad is.

Het probleem bij koelblokken is dat de vinnen die daarop zitten groot zijn en je soms niet recht in het koelblok kan blazen.
Als je met een compressor op een hoek blaast in het koelblok, blijft er altijd wel ergens stof achter haken en dan zit ik vaak te pielen met sate stokjes :p
Vooral rond de heatpipes blijft stof vaak haken en het is al helemaal erg wanneer een koelblok zon plastic shroud er omheen heeft zoals vele gpu's hebben.
Met een waterblok komt daar ten eerste al geen stof te zitten en blijft het stof ook niet 'plakken' aan de componenten van je kaart, gezien alle arflow door de radiatoren wordt geblazen.

Lastig uit te leggen. Ik vind een radiator uitblazen met een compressor veel makkelijker.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Lip schreef op zondag 06 december 2015 @ 00:00:
[...]
Niet door het gewicht, maar de bijgeleverde schroeven waren niet geschikt (te lang) doordat de hoogte (want lager) van de LGA 1151 is aangepast op de Skylake moederborden. Hierdoor was het heel goed mogelijk om de schroeven "te vast" draaien omdat het draadeind niet stopte.
Ze waren idd te strak aangedraaid, maar icm met het gewicht van de koeler kwam het probleem op zo ver ik begrepen had anders had je er geen last van.
Ronduit kul, inmiddels maak ik al een kleine 10 jaar gebruik van towermodel koelers. En het gebruik van deze koelers is nooit een nekslag geweest voor een defect aan een moederbord.
Gefeliciteerd, bij jouw N=1 onderzoek komt het niet voor dus is het kul. Niet elk moederbord is even (kwalitatief) stevig en ook afhankelijk van hoe een koelblok vast zit kan ook effect hebben. Bij buiging van je mobo gaat ook niet meteen het ding stuk overigens omdat ze wel iets stress kunnen hebben, maar om nu te zeggen dat er geen kans op is gaat te ver.

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z900
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-04 13:23
Hoi,

Sinds ik sedert enkele maanden waterkoeling heb (Nepton 240 CM) loopt mijn temperatuur in de kamer (3x2mtr) wel 3-5 graden omhoog in 5 a 10 min. als ik een game speel. Met luchtkoeling had ik daar nooit in die mate last van.
Is dit een feit met waterkoeling, doordat er meer warmte wordt afgevoerd?
Je hebt als het ware een straalkachel gecreeerd.
Maar ja de warme lucht van de luchtkoeling blaast ie ook naar buiten in de kamer.....

Waar kan dit toch wel grote verschil vandaan komen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:48
Z900 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 14:16:
Hoi,

Sinds ik sedert enkele maanden waterkoeling heb (Nepton 240 CM) loopt mijn temperatuur in de kamer (3x2mtr) wel 3-5 graden omhoog in 5 a 10 min. als ik een game speel. Met luchtkoeling had ik daar nooit in die mate last van.
Is dit een feit met waterkoeling, doordat er meer warmte wordt afgevoerd?
Je hebt als het ware een straalkachel gecreeerd.
Maar ja de warme lucht van de luchtkoeling blaast ie ook naar buiten in de kamer.....

Waar kan dit toch wel grote verschil vandaan komen ?
Ik zou hier denk ik even een eigen topic over openen in plaats van deze te necro'en.

Met het "koelen" van een computer probeer je eigenlijk de hitte die binnen de kast ontstaat buiten de kast te krijgen. De warmte die in de kast ontstaat zal dus via je radiator naar buiten gepompt worden en de kamer opwarmen.

Het verschil kan meerdere oorzaken hebben. Misschien koelt de waterkoeling veel meer omdat hij simpelweg meer hitte naar buiten afvoert. Of is de plaatsing van de radiator zo dat de warmte direct de kamer ingeblazen wordt in plaats van eerst tegen een muur of tegen een bureau zoals bij de luchtkoeling.

6m^2 is ook niet echt een grote kamer, dus als er geen hoog plafond is denk ik dat een gemiddelde computer die ruimte redelijk snel opstookt.
Ik had vroeger een Lenovo Y510P met twee GT755M kaarten die zo heet werden dat je aan weerszijden van de laptop je handen niet meer neer kon leggen. Dat apparaat verwarmde een kamer van 5 bij 6 meter nog met een paar graden... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z900
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-04 13:23
OK dank je wel Pyramiden voor t uitgebreide aantwoord. Ik denk dat ik ermee moet leven dan..... !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 14:47
Waterkoeling in een custom loop is met voldoende rad oppervlak ook een hoop stiller. Met een loop zoals die van @PilatuS hoeven de fans niet of nauwelijks te draaien.
Ook met minder oppervlak kunnen je fans vaak zachter dan bij een lucht setup. Fans zijn ook minder abrupt qua snelheidsveranderingen (mits je het goed insteld) bij CWC.

Koel capaciteit is ook zeker hoger mits je een goede setup hebt, zelfs een 240+ AiO heeft vaak al meer capaciteit dan de high end luchtkoelers.

Ik zie net pas dat 't een necro is die gebumpt is. My bad.

[ Voor 6% gewijzigd door Nycrea op 15-05-2018 22:42 ]

🇺🇦

Pagina: 1