[Ubuntu 15.10] Intel iGPU en Nvdia GPU drivers (desktop)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-08 19:25
In Ubuntu 15.10 krijg ik niet tegelijk de drivers voor een HD4000 gpu op een 3770K tegelijk aan de praat met een Nvidia GTX 560TI. Probleem zit 'm in het feit dat ik drie non-displayport monitoren tegelijk moet aansturen. Zowel de iGPU als de 560TI kunnen tegelijk maar twee DVI/HDMI poorten aandrijven.

In Windows had ik ze tegelijk aanstaan, en kon ik tegelijk mijn desktop naar alle monitoren verdeeld over de twee GPU's sturen, in Ubuntu krijg ik dit niet voor elkaar. Krijg wel beeld op ze, maar niet mijn desktop (1 monitor wel, de rest zwart beeld met witte underscore bovenin).

De drivers laden niet tegelijk.

Outputs van lspci:

code:
1
2
rd@LINUX:~$ lspci | grep VGA
01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GM200 [GeForce GTX 980 Ti] (rev a1)

code:
1
2
3
root@LINUX:/home/rd# lspci -nn | grep '\[03'
00:02.0 Display controller [0380]: Intel Corporation Xeon E3-1200 v2/3rd Gen Core processor Graphics Controller [8086:0162] (rev 09)
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: NVIDIA Corporation GM200 [GeForce GTX 980 Ti] [10de:17c8] (rev a1)

Ik draai de proprietary Nvidia drivers en Intel drivers (Nouveau voldoet niet voor mij)

Ben relatief nieuw in Linux, maar in ieder geval niet bang te experimenteren.

Iemand enig idee?

Edit:

Die 980TI in de outputs is inmiddels vervangen door de 560TI, maar probleem is nog altijd hetzelfde.

[ Voor 7% gewijzigd door computer1_up op 05-12-2015 22:45 ]

Did you try turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De problemen komen omdat de nVidia propriatary driver GLX modules vervangt. Daardoor kan X de MESA versie voor de Intel driver niet laden, want die zijn niet compatible. Als je iets beter had gezocht, had je dat antwoord gevonden. In het log van Xorg kan je dat ook terugvinden.

Een oplossing heb ik niet voor je, maar je kan eventueel nog zoeken of Bumblebee e.d. zou werken voor je op een desktop, hoewel de techniek juist voor laptops met dual graphics is ontwikkeld.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Hmm, duidelijk. Het is niet dat ik niet gezocht heb overigens, alleen ben ik nog bijna complete linux noob; dus zo veel begreep ik er niet van. Maar dat is dus duidelijk.

Wat bumblebee betreft; dat heb ik al eens geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar het draaiend te krijgen. Alles wat ik ermee doe resulteert in een niet-startende X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De enige manier om 't te laten werken, is door de open source nouveau drivers te gebruiken. Die zijn wel compatible met de Intel driver, aangezien beide onderdeel zijn van Xorg. Maarja, je wilt persé de gesloten nVidia driver gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Is het kopen van een displayport <-> ander formaat adapter wellicht een goedkope oplossing om een hoop frustratie te vermijden?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Moet hij wel een DP aansluiting op z'n videokaart hebben en dat wordt niet gemeld. Let er echter wel op dat sommige adapters van DP naar een ander formaat actieve adapters kan eisen, en die dingen zijn niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Inderdaad. de 560TI die ik op het moment gebruik heeft géén displayport, wat het dus erg lastig maakt. Integrated graphics hebben op mijn machine helaas ook geen DP, ik vond het überhaupt al raar dat ze bij deze machine (HP Elite 7300MT) de onboard DVI poorten hadden afgeschermd.

Om mijn situatie te verduidelijken: ik test op het moment een machine voor een kennis van me, en dit is de machine met de 3770K. Die HP machine is mijn eigen machine waar ik dadelijk op over ga, maar daar is het probleem nog exact hetzelfde.

[ Voor 30% gewijzigd door computer1_up op 07-12-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat afschermen van de poorten hebben ze gedaan voor de domme consument die anders gaat klagen dat ze geen beeld hebben of belabberde performance in games, omdat ze simpelweg de monitor op de verkeerde GPU hebben aangesloten. Niets nieuws eigenlijk.

Maar die 560TI heeft maar 2 aansluitingen? Niet 2x DVI of 1x DVI + 1x VGA met nog eens een HDMI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Hero of Time schreef op maandag 07 december 2015 @ 12:17:
Moet hij wel een DP aansluiting op z'n videokaart hebben en dat wordt niet gemeld. Let er echter wel op dat sommige adapters van DP naar een ander formaat actieve adapters kan eisen, en die dingen zijn niet goedkoop.
Ze zijn een stuk goedkoper geworden.

https://tweakers.net/pric...port-to-hdmi-adapter.html

11,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
op mijn laptop maak ik gebruik van Nvidia Prime. Ik weet niet of je dat al geprobeerd had en of dat jou probleem oplost, maar je kan het proberen.

Installeer de nieuwste nvidia closed drivers, en daarna sudo apt-get install nvidia-prime
thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als ik het zo lees, kan de 560ti maar 2 schermen tegelijk aan.
http://superuser.com/ques...560-ti-2-in-dvi-1-in-hdmi

Gisteren trouwens 3 schermen geprobeerd aan een Dell 790, 1 aan on-board vga, 2 aan Nvidia nvs 510, daar komt doorleuk een bios-melding op het scherm dat er een scherm aan de vga-poort is aangesloten en er een externe grafische kaart is gedetecteerd en dat het systeem zo niet wil booten.

Ik vermoet dat het niet gaat lukken zonder nieuwe hardware.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar dat is bij een Dell. Ik heb een HTPC met een iGPU en een aparte nVidia kaart en dat doet het prima met 2 schermen op beide kaarten. M'n behuizing heeft nog een schermpje en die wilde ik via de iGPU aansturen. Dat werkte maar half, vanwege de GLX modules. Maar het systeem klaagde niet erover. Het is dus maar net wat er in het BIOS zit verwerkt of het werkt of niet, bij Dell doen ze blijkbaar moeilijk (waarschijnlijk weer voor de domme consumenten), maar dat is geen garantie dat 't bij de HP van de TS ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Excuses voor de late reactie, heb het nogal druk gehad met school. Inderdaad, de 560TI heeft maar 2x DVI en 1x Mini HDMI, goed om tegelijk 2 schermen aan te sturen. Vandaar dat ik de onboard erbij wilde gebruiken. En ja, dat vermoeden over die afscherming had ik ook al :-)

Prime heb ik volgens mij al eens geprobeerd, maar dat resulteerde in een niet-opstartende Xserver. Waarschijnlijk komt er nog wat extra configuratie bij kijken, maar aangezien ik geen idee had waar ik moest beginnen heb ik het weer gedeinstalleerd.

Bovendien loop ik tegen nog enkele andere problemen aan bij Linux waardoor ik eigenlijk steeds meer mijn interesse begin te verliezen hierin en terug ga naar Windows.

En daarnaast, het enige scherm dat over displayport beschikt dat ik hier heb staan, is een geleend scherm (dat natuurlijk ook weer eens terug moet). En dan was ik niet van plan daar geld aan uit te geven.

[ Voor 12% gewijzigd door computer1_up op 12-12-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt dus eigenlijk 3 aansluitingen op de videokaart, maar die mHDMI gebruik je niet. Wat als je die eens wel ging gebruiken, met een mini-HDMI-DVI adapter?

Verder, met Prime en niet werkende Xserver, heb je het log bekeken? Die kan je vinden in /var/log/Xorg.0.log. Als er iets mis is, staat daar de reden in en kan je daar weer verder op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
De Mini HDMI connector is niet bruikbaar op het moment dat er twee DVI monitoren zijn verbonden (ook als ik één DVI monitor en één HDMI monitor heb verbonden, kan ik daarna niet nog een derde monitor via DVI aansturen. Had iets te maken met een of andere clock die de poorten moet aansturen, waarbij twee poorten op één clock zitten, maar daar kan ik je niet veel meer over vertellen).

Wat betreft Prime: nog niet echt. Dat is iets wat ik wellicht nog eens kan doen.

Pagina: 1