Basis video editing 750-1000

Pagina: 1
Acties:

• A.Giant
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-01-2016
Dames en heren,

Ik heb een vraagje om een pc samen te stellen voor een tante die de pc alleen gebruikt voor het maken van filmpjes >120min op basis van de foto's en video's die ze op haar vakanties maakt. Haar huidige pc kan het renderen van de meeste filmpjes niet meer aan, krijgt tijdens het renderen dan issues en kapt er mee (en is ook gewoon een enorm oud ding) dus ik ben gevraagd iets nieuws te bouwen. Helaas kan ik geen (recente) adviezen vinden die hier goed bij passen. Maar zie voor de details verder onderin.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de basis hoeft er alleen op te worden gewerkt met video editing. Niet te geloven, maar er wordt vooral gebruik gemaakt van Windows Movie maker (en wellicht in de toekomst Pinnacle Studio). Daarnaast natuurlijk je standaard verhaal met Office.
Op een of andere manier krijgt de gebruiker het voor elkaar om haar pc's sneller kapot te krijgen dan ik ooit zelf voor elkaar heb gekregen (ze kocht steeds DELL pc's, heeft het voor elkaar gekregen om HDD's kapot te krijgen, geheugen, en videokaart) dus zit te denken aan hardware van merken die zo'n laag mogeliijke break-down rate hebben, want hoe meer er kapot gaat, hoe meer tijd ik er steeds aan kwijt ben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het absolute maximum staat op 1000 euro, maar ik zat te denken dat je met 800 ook een heel eind komt om 3 redenen:
- in de adviezen voor pc's boven 800 euro zie ik vooral pc's die verwerking van 4K video's gericht zijn. De kern van de activiteiten zal hier waarschijnlijk niet op gericht zijn, dus overbodig?
- in de meeste adviezen wordt gebruik gemaakt van een losse GPU. Maar van wat ik uit de verschillende topics haal, en wat ik op internet er over lees, gebruiken Windows Movie Maker en Pinnacle Studio geen van beide de GPU voor hun activiteiten. Dan lijkt een losse GPU me dus totaal overbodig en houd je (veel) budget over. Maar moet je die budgetruimte per se gebruiken? zijn er toevoegingen waar de gebruiker significant iets van merkt?
- Windows 10: zolang de gratis upgrade periode van windows 10 nog loopt, is het uberhaupt zinnig om daar dan een licentie voor te kopen? Bespaar je niet 100 euro door gewoon een ISO torrent te pakken en die dan te upgraden naar een legale W10?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
rand apparatuur is niet nodig. Muis/toetsenbord/beeldscherm zijn al beschikbaar.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Beetje de basis: CPU, Mobo, geheugen, voeding, dvd lezer/schrijver (ja, alle filmpjes worden nog gebrand), kast, SSD, HDD een een kaarlezer (de foto's komen direct van een geheugenkaarje).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 264,80€ 264,80
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 58,77€ 58,77
1Corsair Carbide 400R€ 99,90€ 99,90
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 72,98€ 72,98
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 83,-€ 83,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 77,-€ 77,-
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 22,-€ 22,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 843,77

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er moet in de kast en moederbord een voor firewire poort zitten, omdat die verbinding vanaf de videocamera via zo'n verbinding loopt.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb mijn lijstje gebaseerd op verschillende andere topics en adviezen maar is dit een goede configuratie? Directe levering is niet nodig (ik heb toch pas rond de kerst tijd om de boel te bouwen), maar zit dus wel met een maximum levertijd van 3 weken. En de 3 punten bij budget: wat is daar jullie oordeel van?

Also, vertel me: wat kan beter, wat kan anders, wat is ovekill, en wat mis ik?
Bedankt voor jullie feedback!

Verwijderd

CPU: een overklok cpu met een niet overklok bord is zonde van het geld en het levert niet echt veel winst op. Een http://tweakers.net/product/447081/intel-core-i5-6500/ gaat het dus net zo goed doen.
Moederbord is een prima keuze, hd ook.
Behuizing is erg duur en groot tov het budget. Een pricewatch: Cooler Master Silencio 352 is passend voor het moederbord en heerlijk stil.
Je zou nog een cpu-koeler ter vervanging van de boxed koeler kunnen overwegen om het geheel lekker stil te maken. Een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is dan een goede keuze.
Rest van de onderdelen ziet er goed uit.

Verwijderd

Volgens mij kun je hier ook al prima mee uit de voeten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4460 Boxed€ 186,90€ 186,90
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
1Cooler Master Silencio 352€ 58,95€ 58,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 43,51€ 43,51
1Seasonic M12II Evo 520W€ 66,95€ 66,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 642,43

De cardreader kun je vergeten aangezien deze in de behuizing zit.
8GB geheugen is meer dan voldoende als je niet professioneel werkt, ik lees uit jouw verhaal dat dit niet het geval is?
- Windows 10: zolang de gratis upgrade periode van windows 10 nog loopt, is het uberhaupt zinnig om daar dan een licentie voor te kopen? Bespaar je niet 100 euro door gewoon een ISO torrent te pakken en die dan te upgraden naar een legale W10?
Microsoft biedt de gratis upgrade aan voor legale versies van win 7 en hoger, ik zou het risico niet nemen.

• A.Giant
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:30:
CPU: een overklok cpu met een niet overklok bord is zonde van het geld en het levert niet echt veel winst op. Een http://tweakers.net/product/447081/intel-core-i5-6500/ gaat het dus net zo goed doen.
Moederbord is een prima keuze, hd ook.
Behuizing is erg duur en groot tov het budget. Een pricewatch: Cooler Master Silencio 352 is passend voor het moederbord en heerlijk stil.
Je zou nog een cpu-koeler ter vervanging van de boxed koeler kunnen overwegen om het geheel lekker stil te maken. Een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is dan een goede keuze.
Rest van de onderdelen ziet er goed uit.
Hi ACB,
Dat onderscheid tussen overclockbaar en niet overclocken wist ik niet. Bedankt voor die feedback. Beetje domme fout van mij :)
De kast heb ik gebaseerd op het feit dat deze een firewire poort heeft.
Goedekopere kast met zo'n poort is deze pricewatch: NZXT Lexa S, maar met window aan de zijkaant vind ik dat niets voor een vrouw ver voorbij de pensioenleeftijd.
Misschien deze nog: pricewatch: Cooler Master Centurion 534 (ik had zelf vaker met Centurion towers gebouwd, goede airflow) maar die van de kast die ik nu heb staan vind ik het voordeel dat de knoppen aan de bovenkant van de kast zitten. Aangezien de gebruiker aan geregelde heup en knie operatie-gebruiker is, zijn knoppen aan de bovenkant van de kast een feature die waardevol zijn voor de gebruiker.

Maargoed, als jullie andere kasten hebben die hieraan voldoen dan is dat ook heel erg fijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 20:31:
Volgens mij kun je hier ook al prima mee uit de voeten:

De cardreader kun je vergeten aangezien deze in de behuizing zit.
8GB geheugen is meer dan voldoende als je niet professioneel werkt, ik lees uit jouw verhaal dat dit niet het geval is?

[...]

Microsoft biedt de gratis upgrade aan voor legale versies van win 7 en hoger, ik zou het risico niet nemen.
Hey E65, een veel goedkoper systeem :) daar word ik wel blij van, maar wil je het toelichten?
520W voeding lijkt me overkill voor zo'n systeem?
En merkt ze het verschil van die I5 4460 CPU?

Trouwens, ik merk sowieso nu pas iets: het moederboord heeft geen firewire poort. Nog erger, zoekend op mobo selectie met firewire poorten houdt ik sowieso helemaal geen mobo's meer over met DDR4 ram.

DDR3 ram met intell CPU zou ik dan denk ik kiezen voor deze
pricewatch: Asus P8P67 Deluxe (3.0)
Maar die heeft een 1155 socket, terwijl ik geen enkele CPU meer vind met die socket.

Kan die 1151 van de 6500 ook?
Of moet ik gewoon een heel andere moederbord zoeken?

any thoughts and ideas?

Verwijderd

A.Giant schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 21:29:
[...]

Hey E65, een veel goedkoper systeem :) daar word ik wel blij van, maar wil je het toelichten?
520W voeding lijkt me overkill voor zo'n systeem?
En merkt ze het verschil van die I5 4460 CPU?
Mijn keuze voor deze voeding heeft een beetje te maken met de afdeling futureproof. Mocht je er ooit een grafische kaart bij prikken.
Bovendien is seasonic een degelijk merk en is de voeding modulair.
Of zij verschil gaat merken hangt uiteraard af van het huidige systeem, welke processor zit daar in?
Trouwens, ik merk sowieso nu pas iets: het moederboord heeft geen firewire poort. Nog erger, zoekend op mobo selectie met firewire poorten houdt ik sowieso helemaal geen mobo's meer over met DDR4 ram.
Firewire kun je afvangen met een los kaartje.
Deze processor is socket 1150, bij mijn weten hebben al deze moederborden DDR3 sloten.
Socket 1155 is eigenlijk niet meer gangbaar, socket 1150 (haswell) is prima te doen.
Jouw lijstje is gebaseerd op de nieuwste hardware hetgeen in mijn ogen duur en overkill is.
Kijk even goed in de pricewatch wat de gangbare sockets zijn.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hiermee kan ze zeker een hele tijd vooruit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 264,51€ 264,51
1MSI B85M-G43€ 73,50€ 73,50
1WD AV GP WD20EURX, 2TB€ 93,-€ 93,-
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 76,95€ 76,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 22,-€ 22,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 792,26

+ Quadcore met HT = 8 threads CPU
+ 16GB Ram (altijd lekker met video-editing software)
+ Gold CPU (lekker zuinig)
+ Harddisk speciaal ge-optimaliseerd voor videobewerking

ps: Die 2TB Seagatea zou ik iig nooit nemen, blijken een hoog uitval ratio te hebben.

oja, er moet nu ook nog een videokaart in, die heeft de Xeon niet. Komt er nog een paar tientjes bij.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
No offense guys, maar..
Die van E65 is een beetje outdated maar zal wel prima werken.
Idem voor die van Madrox. Die processor is alleen maar duurder geworden over de jaren en die bang-for-buck is een beetje weg. Enne, geen videokaart zoals je zegt...

Dit is mijn variant.
Nieuwste generatie processor (met intel QuickSync*), Gold rated voeding (zoals lijstje van de TS), Lexar PRO 25-in-1 cardreader USB 3.0. Een degelijke kast met stoffilters en goede reviews. En omdat filmpjes branden zo belangrijk is, waarom DVD en niet gelijk een BluRay brander.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 213,90€ 213,90
1MSI B150M PRO-DH€ 74,45€ 74,45
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,95€ 87,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 51,95€ 51,95
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 67,95€ 67,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Lexar USB Multi Card Reader USB3.0 25 in 1€ 26,-€ 26,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 798,90

*= "Intel® Quick Sync Video delivers fast conversion of video for portable media players, online sharing, and video editing and authoring." (http://ark.intel.com/prod...r-6M-Cache-up-to-3_60-GHz)

[ Voor 3% gewijzigd door uname -r op 06-12-2015 05:33 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Waarom pak je wederom zo'n onbetrouwbare hardisk ???
pricewatch: Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB

Lijkt me uitermate ongeschikt voor zo'n pc.

Bovendien is 400watt zwaar overkill voor een pc zonder of met een lichte videokaart.

ps: de cpu is idd niet goedkoop maar dan heb je wel 8 threads, ideaal voor een multitasking/videobewerkings pc.

[ Voor 29% gewijzigd door Madrox op 06-12-2015 12:06 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Madrox schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:04:
Betrouwbare getallen hierover heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien ;). De enige betrouwbare weg is goede backup.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 06-12-2015 12:35 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Is dat dan perse nodig? Als je het vaak om je heen hoort en ziet, denk je dan: dat kan niet waar zijn, ik koop er ook eentje !

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Madrox schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:04:
Waarom pak je wederom zo'n onbetrouwbare hardisk ???
pricewatch: Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB

Bovendien is 400watt zwaar overkill voor een pc zonder of met een lichte videokaart.

ps: de cpu is idd niet goedkoop maar dan heb je wel 8 threads, ideaal voor een multitasking/videobewerkings pc.
Je hebt gelijk over de HDD.

Qua voeding zou ik niet te laag gaan. Mocht er ooit een stevige videokaart bij moeten ivm uitbreiden naar gpgpu rendering voor scenes ed. dan is de PC al wel daarop voorbereid. En semi- /volledig modulaire Gold voedingen met een 50W lagere rating, of lager zijn er niet. So..

• A.Giant
hey guys,
Bedankt voor alle adviezen.
Ik had niet gedacht dat je voor die 800 euro zoveel variaties kan hebben.

Na alle feedback gelezen te hebben denk ik dat ik in de basis dan zeadope. Als er inderdaad in de alternatieven een CPU zit die minder geschikt of mindere prijs/kwaliteit verhouding heeft op dit moment, en die 6500 juist geschikt is voor video editing, dan lijkt me dat een goede keuze.
Die 400 watt voeding lijkt me meer dan zat. Als deze pc ooit geupdate gaat worden dan is dat omdat mn gebruiker is overleden en een neefje of nichtje die pc oppikt uit de erfenis... geen scenario waar we rekening mee gaan houden.

Alleen wat Madrox zegt over onbetrouwbare HDD ben ik nog wel gevoelig voor. Zoals in mn startpost stond heb ik bij deze mevrouw iets te vaak hardware kapot zien gaan, en toeval of niet, ik wil dat hier liever niet.

Madrox: wat voor alternatief zou je daarvoor voorstellen?

Nu dus nog even een firewire kaartje erbij prikken (en een andere HDD?)

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

Trygve

Redacteur
Schaalt Windows Movie Maker wel over meerdere cores? Want 4 cores+HT is erg gaaf, maar als ze niet gebruikt worden is het zonde van het geld, en zou een snelle dual core dezelfde rendertijd geven.

• A.Giant
Mwah, waarschijnlijk niet zo goed (de development is al even gestopt van dat product WMM), maar ik heb toch liever dat ze Pinnacle gaat gebruiken, en die is wel multicore.

@Madrox: bedankt voor de suggestie, die neem ik dan ook mee.

Verder heb ik over de W10 vernomen dat je die goedkoop als student kan kopen en er ook genoeg websites zijn waar ze keys verkopen, dus daar sparen we nog een 50 euro uit. Blijft het een en ander na bestelling toch lekker dicht bij de 800.

Dank allen voor het advies en meedenken!
You guys are the best!
Pagina: 1