Toyota corolla stottert

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Topicstarter
Goedemorgen!

Ik heb een vreemd probleem met mijn auto en ik vraag hierbij jullie hulp. Een goede Toyotamonteur kan er niet achter komen, van meerde zoektochten op google wordt ik niet zoveel wijzer. Dus misschien hebben jullie nog ideeën.

Mijn auto stottert, het motorblok in ieder geval.
• niet altijd, zo'n 30% van de tijd
• als ik de koppeling in trap is het over
• vooral bij accelereren, maar ook bij 'gas' los

Verdachte 1 en 2: koppelingsplaten of vliegwiel
• koppelingsplaten, drukgroep en vliegwiel is vervangen, geen oplossing

Verdachte 3:
• injectoren, bij het uitlezen zitten injector #1 en #3 rond waarde 0. #2 zit rond 0,6 en injector 4 zat rond - 1,4. Daarom injector #4 vervangen, die zit nu rond waarde - 0,7 in de test. Geen oplossing.

Overige kenmerken van de auto:
• Toyota Corolla e12 uit 2002
• 2.0 D4D turbo diesel
• ruim 680.000km op de teller.
• motormanagement geeft geen fouten of lampjes

Iemand enig idee wat dit nog meer zou kunnen zijn? Iemand die onderbouwd misschien de turbo, brandstofpomp of nog een ander onderdeel verdacht kan maken?

Alvast heel erg bedankt!

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb 't gehad waar het de motorsteun was, die was compleet gaar, waardoor het blok kon bewegen, en er bij proberen rustig te rijden bij een laag toerental een soort feedback-loop onststond tussen de toerental-regeling en het heen-en-weer kantelen van het blok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 20:48
EWK schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:30:
_/-\o_ d:)b

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:23
EWK schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:30:
Goedemorgen!

Ik heb een vreemd probleem met mijn auto en ik vraag hierbij jullie hulp. Een goede Toyotamonteur kan er niet achter komen, van meerde zoektochten op google wordt ik niet zoveel wijzer. Dus misschien hebben jullie nog ideeën.

Mijn auto stottert, het motorblok in ieder geval.
• niet altijd, zo'n 30% van de tijd
• als ik de koppeling in trap is het over
• vooral bij accelereren, maar ook bij 'gas' los

Verdachte 1 en 2: koppelingsplaten of vliegwiel
• koppelingsplaten, drukgroep en vliegwiel is vervangen, geen oplossing

Verdachte 3:
• injectoren, bij het uitlezen zitten injector #1 en #3 rond waarde 0. #2 zit rond 0,6 en injector 4 zat rond - 1,4. Daarom injector #4 vervangen, die zit nu rond waarde - 0,7 in de test. Geen oplossing.

Overige kenmerken van de auto:
• Toyota Corolla e12 uit 2002
• 2.0 D4D turbo diesel
• motormanagement geeft geen fouten of lampjes

Iemand enig idee wat dit nog meer zou kunnen zijn? Iemand die onderbouwd misschien de turbo, brandstofpomp of nog een ander onderdeel verdacht kan maken?

Alvast heel erg bedankt!

Dat zijn aardig wat kilometers, weet niet of ik een dergelijke reparatie zou uitvoeren (afhankelijk van de kosten) aan z'n auto.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:08

nexhil

BAM!

Misschien een Kat/Lambda sonde probleem. Maar dan had je dat waarschijnlijk wel kunnen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:28
bardi-1 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:11:
[...]

Dat zijn aardig wat kilometers, weet niet of ik een dergelijke reparatie zou uitvoeren (afhankelijk van de kosten) aan z'n auto.
En daar gelijk het probleem tegenwoordig :P.

200k is je auto wel afgeschreven 8)7

Als de auto prima in orde is en het bv alleen de koppeling zou zijn dan is dat met een goed prijsje best te fixen en kan die best nog wel is 200.000 weer er goed mee rijden.

Economisch is die allang afgeschreven, maar wil niet zeggen die perse naar de schroot moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
AlexanderB schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:10:
Ik heb 't gehad waar het de motorsteun was, die was compleet gaar, waardoor het blok kon bewegen, en er bij proberen rustig te rijden bij een laag toerental een soort feedback-loop onststond tussen de toerental-regeling en het heen-en-weer kantelen van het blok.
Hmm, dat is een mooie nieuwe verdachte.
Mektheb schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:27:
[...]

En daar gelijk het probleem tegenwoordig :P.

200k is je auto wel afgeschreven 8)7

Als de auto prima in orde is en het bv alleen de koppeling zou zijn dan is dat met een goed prijsje best te fixen en kan die best nog wel is 200.000 weer er goed mee rijden.

Economisch is die allang afgeschreven, maar wil niet zeggen die perse naar de schroot moet
Voor de rest is de auto perfect in orde. Airco, dakraampje, winterbanden, carkit, stoelen twee jaar geleden vervangen (waren doorgezakt door het vele in- en uitstappen). Dus wegdoen kan altijd nog, ik wil graag eerst weten wat het probleem is, voordat ik ga bedenken of ik het de kosten waard vind :).

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
hoe stottert de motor? houd ie in, zie je toeren veranderen of bokt heel de auto gewoon?
Maakt het iets uit of de motor warm of koud is en maakt t iets uit of t buiten warm is of heel koud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zie stotteren icm met name bij acceleratie: Brandstoftoevoer in orde?
Hoe is de druk op de brandstofleiding? Brandstoffilter ooit vervangen? Zo nee, doen of iig controleren. Kan ook de pomp zijn idd, maar begin bij het filter. En de druk die de pomp opbouwt is door de monteur wel te meten verwacht ik.

[ Voor 45% gewijzigd door Ultraman op 05-12-2015 14:43 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:23
Ultraman schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:42:
Hoe is de druk op de brandstofleiding? Brandstoffilter ooit vervangen? Zo nee, doen of iig controleren. Kan ook de pomp zijn idd, maar begin bij het filter. En de druk die de pomp opbouwt is door de monteur wel te meten verwacht ik.
Diesel *

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Dirk33 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:40:
hoe stottert de motor? houd ie in, zie je toeren veranderen of bokt heel de auto gewoon?
Maakt het iets uit of de motor warm of koud is en maakt t iets uit of t buiten warm is of heel koud?
Hij houdt niet in, de toeren lopen gewoon op en de hele auto schudt.
Zowel bij een warm als bij een koud blok of hoge of lage buitentemperatuur.
Opnieuw starten van de motor helpt ook niet. Als het op de snelweg gebeurt en ik zoek een parkeerplaats op en start de auto opnieuw is het probleem niet weg.
Ultraman schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:42:
Brandstofdruk is in orde (fuell leak test heet het geloof ik). Brandstoffilter is recent nog vervangen (lees: half jaar terug of 20dk).

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 23:26
EWK schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:47:
[...]

Hij houdt niet in, de toeren lopen gewoon op en de hele auto schudt.
Zowel bij een warm als bij een koud blok of hoge of lage buitentemperatuur.
Opnieuw starten van de motor helpt ook niet. Als het op de snelweg gebeurt en ik zoek een parkeerplaats op en start de auto opnieuw is het probleem niet weg.

[...]

Brandstofdruk is in orde (fuell leak test heet het geloof ik). Brandstoffilter is recent nog vervangen (lees: half jaar terug of 20dk).
Klinkt als een motorsteun die versleten is (goedkoop te fixen) of de koppeling, en dan met name een versleten (dubbel?) massavliegwiel. Dat geeft ook schokken/trillingen in de aandrijflijn. Verder kan het probleem met dit kilometrage ook in de versnellingsbak zelf zitten, maakt deze ook krakende of jankende geluiden? Ik kan me voorstellen dat bepaalde lagers in de versnellingsbak onderhand ook niet zo fris meer zijn en speling kunnen hebben.

Verder wil ik nog even zeggen: respect voor die kilometerstand! In Nederland worden eigenlijk alle auto's met een km-stand boven de 3 ton voor de export naar het oostblok geknikkerd waar ze nog vele tonnen er bij rijden. Ik kan het altijd waarderen als een liefhebber z'n auto gewoon netjes onderhoud en lekker doorrijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:20

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Terrz schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:05:
[...]

Klinkt als een motorsteun die versleten is (goedkoop te fixen) of de koppeling, en dan met name een versleten (dubbel?) massavliegwiel. Dat geeft ook schokken/trillingen in de aandrijflijn. Verder kan het probleem met dit kilometrage ook in de versnellingsbak zelf zitten, maakt deze ook krakende of jankende geluiden? Ik kan me voorstellen dat bepaalde lagers in de versnellingsbak onderhand ook niet zo fris meer zijn en speling kunnen hebben.
Maar vliegwiel + koppeling is vervangen zoals in de topicstart staat? Dus motorsteun die niet meer lekker is?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 23:26
Touchdomex schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:12:
[...]

Maar vliegwiel + koppeling is vervangen zoals in de topicstart staat? Dus motorsteun die niet meer lekker is?
Hangt er natuurlijk wel vanaf met welke kilometrage deze is vervangen. Gemiddeld gaat een koppeling & dubbel massavliegwiel 300.000-350.000km mee (afhankelijk hoe er mee gereden is en of er vaak aanhangers achter hebben gehangen natuurlijk). Het zou dus best kunnen dat deze rond de 350.000 vervangen is en dus nu weer aan de beurt is.

Vliegwiel is te controleren door de koppeling licht op te laten komen zodat deze contact begint te maken met je drukgroep, vaak hoor je dan al een klapperend geluid. Zeker omdat TS aangeeft dat het stotteren weg gaat zodra hij de koppeling in trapt (en dus de koppeling van de drukgroep afgaat en de aandrijflijn onderbroken word) vind ik dat ook een goede kanshebber als oorzaak voor het probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Terrz op 05-12-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
:) , zie onderaan.
Terrz schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:05:
[...]

Geen jankende of krakende geluiden verder. Ook schudt de pook (?) niet meer dan de rest van de auto.
Het vliegwiel en (toen nog originele koppelingsplaten :D), zijn bij 680.000km vervangen. Recent dus ;).

De motorsteunen zijn nu verdachte nummer 4. Eens kijken of ik vrijdag bij de garage terecht kan, dan heb ik een vrije dag, dankje!
Verder wil ik nog even zeggen: respect voor die kilometerstand! In Nederland worden eigenlijk alle auto's met een km-stand boven de 3 ton voor de export naar het oostblok geknikkerd waar ze nog vele tonnen er bij rijden. Ik kan het altijd waarderen als een liefhebber z'n auto gewoon netjes onderhoud en lekker doorrijd :)
:), zie onderaan.
Touchdomex schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:12:
[...]

Daar ga ik dus aankomende vrijdag hopelijk achter komt, jij ook bedankt!
Terrz schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 16:16:
[...]

Hangt er natuurlijk wel vanaf met welke kilometrage deze is vervangen. Gemiddeld gaat een koppeling & dubbel massavliegwiel 300.000-350.000km mee (afhankelijk hoe er mee gereden is en of er vaak aanhangers achter hebben gehangen natuurlijk). Het zou dus best kunnen dat deze rond de 350.000 vervangen is en dus nu weer aan de beurt is.

Vliegwiel is te controleren door de koppeling licht op te laten komen zodat deze contact begint te maken met je drukgroep, vaak hoor je dan al een klapperend geluid. Zeker omdat TS aangeeft dat het stotteren weg gaat zodra hij de koppeling in trapt (en dus de koppeling van de drukgroep afgaat en de aandrijflijn onderbroken word) vind ik dat ook een goede kanshebber als oorzaak voor het probleem.
De koppelingsplaten en het vliegwiel waren nog origineel en hebben het dus 680.000km (6 weken geleden ofzo) volgehouden O+. Het probleem bestond toen ook, en toen was het vliegwiel de verdachte, maar bleek achteraf onschuldig.
Dat was een dure reparatie, daarom wil ook liever geen afscheid nemen van de auto.

En voor iedereen die ik gequote heb en de rest (pics or it didn't happen):
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/NyEMKGeDDZp49wACpkiaDwhT/full.jpg

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
680.000 op originele koppeling en drukgroep, respect.

Als de motor verder prima loopt en de koppeling/vliegwiel is uitgesloten dan zou ik ook de motorsteunen verdenken. Mochten deze versleten zijn pak dan alle steunen aan, dus motor maar ook de bak steunen als je toch bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Mijn vriendin heeft krakhetzelfde blok in haar rav4, daarvan heb ik onlangs de turbo vervangen omdat de auto soms bokte tijdens het optrekken. Soms ging die ook in limpmode en gooide een foutcode.

De variabele schoepen in de turbo koeken vast door het root, zo werkt de turbo niet goed en gaat die lopen stotteren.

In het begin ook stotteren zonder foutcode, tot de schoepen zover vast zitten dat de ECU leest dat er een verkeerde turbodruk is en zodoende in limpmode gaat en met een foutcode gooit.

[ Voor 44% gewijzigd door Jellabie op 05-12-2015 21:47 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Jellabie schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 21:40:
Mijn vriendin heeft krakhetzelfde blok in haar rav4, daarvan heb ik onlangs de turbo vervangen omdat de auto soms bokte tijdens het optrekken. Soms ging die ook in limpmode en gooide een foutcode.
Helaas alleen geen foutcode bij mij, dat zou het een stuk makkelijker maken ;).

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

EWK schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 21:46:
[...]

Helaas alleen geen foutcode bij mij, dat zou het een stuk makkelijker maken ;).
Zo begon het bij mijn vriendin ook.

Heb je het probleem al lang?

Probeer anders eens een turbocleaner, ik heb deze gebruikt;

http://www.turboreiniger.nl/

Kost je 100€ of zo.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik kan je niet helpen, maar ik wil wel graag zeggen: Respect voor die km stand. Op een gegeven moment bereik je een kilometerstand waarbij zelfs een set remblokken al duurder is dan de restwaarde van de auto. Soms moet je gewoon meer geld steken in onderhoud dan de auto economisch waard is :)

Ik zit zelf op de 330.000 km (ook de originele koppeling) en na 24 jaar zitten zelfs de oorspronkelijke vloermatten er nog in. Vorig jaar moesten de schokbrekers en remschijven voor het eerst worden vervangen en die reparatie was duurder dan de dagwaarde van de auto. Ik heb geen moment getwijfeld en ik heb het gewoon laten repareren. Ik hoop dat je klokje rond haalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Jellabie schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 21:52:
[...]

Zo begon het bij mijn vriendin ook.

Heb je het probleem al lang?

Probeer anders eens een turbocleaner, ik heb deze gebruikt;

http://www.turboreiniger.nl/

Kost je 100€ of zo.
Een maand of drie.
Heb je eerst de cleaner gebruikt en daarna alsnog de turbo vervangen?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

EWK schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 21:54:
[...]

Een maand of drie.
Heb je eerst de cleaner gebruikt en daarna alsnog de turbo vervangen?
Jep, het ging een maand ofzo goed, stotteren was over. Tot het plots terug kwam. Is uw turbo nog steeds de eerste?

Bij mijn vriendin staat er maar 150k op de teller, de levensduur van een turbo is een dikke 200k. Als het uw eerste turbo nog steeds is zet ik daar mijn geld op.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Jellabie schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 21:56:
[...]

Jep, het ging een maand ofzo goed, stotteren was over. Tot het plots terug kwam. Is uw turbo nog steeds de eerste?

Bij mijn vriendin staat er maar 150k op de teller, de levensduur van een turbo is een dikke 200k. Als het uw eerste turbo nog steeds is zet ik daar mijn geld op.
De turbo is nog origineel inderdaad. Bedankt voor je input, ik ga eerst de motorsteunen laten onderzoeken (dat kan snel en is redelijk goedkoop). De turbo wordt dan verdachte nummer 5.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Laat maar weten wanneer je de code p1250 of p1251 krijgt ;)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Jellabie schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 22:05:
Laat maar weten wanneer je de code p1250 of p1251 krijgt ;)
I will. Maar zoals ik al zei, tot nu toe geen codes. Dat maakt het ook zo lastig.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:27
EWK schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 22:07:
[...]

I will. Maar zoals ik al zei, tot nu toe geen codes. Dat maakt het ook zo lastig.
Zijn de SCV kleppen (sensoren brandstofpomp) al eens vervangen? Die geven nog wel eens problemen bij deze motoren, ook zonder foutcodes.

Nette kilometerstand trouwens! :D

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Denman schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 23:30:
[...]

Zijn de SCV kleppen (sensoren brandstofpomp) al eens vervangen? Die geven nog wel eens problemen bij deze motoren, ook zonder foutcodes.

Nette kilometerstand trouwens! :D
Ja, die geven netjes een foutcode. Ze leggen ongeveer om de 30.000km het loodje. Dat is nu niet aan de hand denk ik.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-06 21:55
Egr kan ook vastzitten. Wat wij laten doen met diesels en "onverklaarbare" fouten is eerst laten reinigen. Wij besteden dat op het werk uit aan Vos Dieselservice uit Heino, weet niet waar jij vandaan komt? Kost uit mijn hoofd 175 ex btw. Het hele blok wordt weer fris van binnen. Al het vastzittende roet wordt losgeweekt terwijl de motor loopt en wordt stukje bij beetje verbrand. Na reiniging wel een keer de olie verversen bij hoge kkilomterstanden is aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
TFDev schreef op zondag 06 december 2015 @ 00:13:
Egr kan ook vastzitten. Wat wij laten doen met diesels en "onverklaarbare" fouten is eerst laten reinigen. Wij besteden dat op het werk uit aan Vos Dieselservice uit Heino, weet niet waar jij vandaan komt? Kost uit mijn hoofd 175 ex btw. Het hele blok wordt weer fris van binnen. Al het vastzittende roet wordt losgeweekt terwijl de motor loopt en wordt stukje bij beetje verbrand. Na reiniging wel een keer de olie verversen bij hoge kkilomterstanden is aan te raden.
Ik heb gegoogled op vos dieselservice, maar behalve zijn Facebook kan ik er niet zoveel over vinden. Heb hem een berichtje gestuurd met de vraag of hij verwacht of hij mij van het probleem kan verlossen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Update:
Afgelopen vrijdag bij vos dieselservice geweest. Die heeft hem gereinigd, dit hielp niet. Auto is stiller, maar stottert nog steeds. Ook heeft hij waardes uitgelezen en overlegd met iemand. Daar kwam uit dat hij dacht dat het het brandstoffilterhuis was. Dit ook omdat ik twee keer per jaar de scv kleppen moet vervangen.

Zaterdag bij een Toyotamonteur geweest en die heeft de egr-klep schoongemaakt,maar ook dat hielp niet.
Nog steeds geen foutcodes overigens.

Twee verdachten:
- turbo
- brandstoffilterhuis

Iemand die hier nog wat nuttigs over kan zeggen?
Wat ik zelf nog bedenken kan, is dat het stotteren niet ophoudt als ik het gas los laat (wordt wel veel minder uiteraard) ,maar pas als ik de koppeling helemaal in trap. Als ik het gas los laat, dan krijgt hij geen brandstof lijkt me . Dus zal het brandstoffilterhuis afvallen?
Doet de turbo iets als ik het gas los laat?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Hoe zat het met de motorsteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:25

Tomatoman

Fulltime prutser

EWK schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:03:
Update:
Als ik het gas los laat, dan krijgt hij geen brandstof lijkt me .
Dat lijkt me niet, anders zou de motor immers afslaan als je het gas losliet.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Tomatoman schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:05:
[...]

Dat lijkt me niet, anders zou de motor immers afslaan als je het gas losliet.
Als de auto in de versnelling staat en rijdt, dan zal de motor toch blijven draaien omdat hij door de wielen aangedreven wordt ;) ? Op dat soort moment is er geen brandstofinspuiting.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2015 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:10
AlexanderB schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:10:
Dit, heb het ook gehad bij een Clio volgens mij (is alweer wat jaartjes auto's geleden).

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Heb zojuist een afspraak gemaakt voor 29 december. Ik laat het weten :).

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Ik zet nog steeds mijn geld in op vast gekoekte turbonozzles :P

Afbeeldingslocatie: http://wiki.tdiclub.nl/images/b/bb/Vw-garrett-14.gif die dingen dus.

[ Voor 41% gewijzigd door Jellabie op 20-12-2015 22:41 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Jellabie schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:39:
Ik zet nog steeds mijn geld in op vast gekoekte turbonozzles :P

[afbeelding] die dingen dus.
Als de motorsteunen nog goed zijn, dan komt er een andere turbo in :) . Heb geïnformeerd bij de sloop en een andere turbo valt me nog mee.

Tenzij iemand nog een heel goed verhaal heeft bij een ander verdacht onderdeel.

[ Voor 7% gewijzigd door EWK op 20-12-2015 23:31 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Doe je zelf een plezier en haal die even uit elkaar, zijn maar 3 boutjes met sleuteltje 10, dan trek je de turbo zo uit elkaar. En dan goed die klepjes poetsen. Dat zeker al het roet er af is.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:58

DaWaN

'r you wicked ??

EWK schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:03:
Iemand die hier nog wat nuttigs over kan zeggen?
Wat ik zelf nog bedenken kan, is dat het stotteren niet ophoudt als ik het gas los laat (wordt wel veel minder uiteraard) ,maar pas als ik de koppeling helemaal in trap. Als ik het gas los laat, dan krijgt hij geen brandstof lijkt me . Dus zal het brandstoffilterhuis afvallen?
Doet de turbo iets als ik het gas los laat?
Als het probleem blijft bestaan wanneer je het gas loslaat dan is het denk ik een mechanisch probleem en niet zozeer een probleem met de brandstof.

Zowel je turbo als brandstofsysteem doen praktisch niets wanneer je gas loslaat: het enige wat de motor dan nog doet is meedraaien en de aandrijflijn moet de motor door de compressieslagen heentrekken. Normaliter trekt de motor de auto voort; dus de krachten door de versnellingsbak en koppeling zijn bij gas los omgedraait. Als het stotteren zijn oorsprong vind in het brandstofsysteem dan moet het volledig weg zijn wanneer de krachten omdraaien: dat is dus niet het geval.

Ik vermoed dus dat er iets mechanisch niet helemaal lekker zit. Motorsteunen zijn inderdaad een mogelijkheid. Wat ik zelf verwacht in het geval van een kapotte motorsteun is dat het stotteren begint bij een vaste snelheid en/of toerental. Heb je al eens geprobeerd 1 / 2 versnellingen terug te schakelen en volgas te geven zodra het begint?
Het kan ook in de rest van de aandrijflijn zitten: zodra je de koppeling intrapt koppel je de motor af, maar daarmee zijn ook meteen alle krachten door de aandrijflijn weg. M.a.w.: wanneer het probleem weggaat door de koppeling in te trappen wil niet zeggen dat het probleem in de motor zit.

Andere tip: heb je al eens een ervaren monteur laten rijden in jouw auto zodat hij het probleem kan ervaren?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Differentieel en/of tripodes

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
DaWaN schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:43:
[...]

Als het probleem blijft bestaan wanneer je het gas loslaat dan is het denk ik een mechanisch probleem en niet zozeer een probleem met de brandstof.

Zowel je turbo als brandstofsysteem doen praktisch niets wanneer je gas loslaat: het enige wat de motor dan nog doet is meedraaien en de aandrijflijn moet de motor door de compressieslagen heentrekken. Normaliter trekt de motor de auto voort; dus de krachten door de versnellingsbak en koppeling zijn bij gas los omgedraait. Als het stotteren zijn oorsprong vind in het brandstofsysteem dan moet het volledig weg zijn wanneer de krachten omdraaien: dat is dus niet het geval.

Ik vermoed dus dat er iets mechanisch niet helemaal lekker zit. Motorsteunen zijn inderdaad een mogelijkheid. Wat ik zelf verwacht in het geval van een kapotte motorsteun is dat het stotteren begint bij een vaste snelheid en/of toerental. Heb je al eens geprobeerd 1 / 2 versnellingen terug te schakelen en volgas te geven zodra het begint?
Het kan ook in de rest van de aandrijflijn zitten: zodra je de koppeling intrapt koppel je de motor af, maar daarmee zijn ook meteen alle krachten door de aandrijflijn weg. M.a.w.: wanneer het probleem weggaat door de koppeling in te trappen wil niet zeggen dat het probleem in de motor zit.

Andere tip: heb je al eens een ervaren monteur laten rijden in jouw auto zodat hij het probleem kan ervaren?
Dankjewel voor je uitgebreide informatie.
Ik zal het nog wat duidelijker proberen te maken:
- bij gas los stottert hij heel veel minder, maar pas bij het intrappen van de koppeling is het echt weg
- Als hij stottert en ik schakel terug en geef vol gas dan, stottert hij nog meer. Dan tril je de auto uit.
- mbt vaste snelheid en toerental: meestal begint het in de 5de versnelling tussen de 90 en 120km/u. De versnellingspook trilt niet.
- nieuwe informatie: vandaag toen ik van 110 naar 140 ging, toen hield ie even een aantal seconden in. Hij stotterde vandaag niet. Dat doet hij zo'n 20% van de dagen, zeg eens in de week.
- ik kan een autoruil doen met een monteur voor een week ofzo. Dat is nog een optie.
Ik werk meestal tijdens de uren dat de garage open is, dus als ik een keer later begin of vrij ben, moet hij maar net stotteren.
- ik kan het probleem met geen mogelijkheid reproduceren.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:44

Bommes

Capo del formaggio

Zit er nog een (grof) filter in de brandstof tank??
Met deze hoeveelheid kilometers en dus liters brandstof kan indien dit aanwezig is er wel eens iets verstopt zitten.

Alhoewel...
Bij gas los stopt de brandstof toevoer en zou dus het "stotteren" dus ook op moeten houden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Bommes schreef op maandag 21 december 2015 @ 19:46:
Zit er nog een (grof) filter in de brandstof tank??
Met deze hoeveelheid kilometers en dus liters brandstof kan indien dit aanwezig is er wel eens iets verstopt zitten.

Alhoewel...
Bij gas los stopt de brandstof toevoer en zou dus het "stotteren" dus ook op moeten houden.
Twee ton geleden is de vlotter er uit geweest, toen ook bij het zeefje geweest en was toen brandschoon. Ik tank gewoon marktbrandstof, geen witte pomp ofzo.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:58

DaWaN

'r you wicked ??

EWK schreef op maandag 21 december 2015 @ 19:26:
[...]
Dankjewel voor je uitgebreide informatie.
Ik zal het nog wat duidelijker proberen te maken:
- bij gas los stottert hij heel veel minder, maar pas bij het intrappen van de koppeling is het echt weg
- Als hij stottert en ik schakel terug en geef vol gas dan, stottert hij nog meer. Dan tril je de auto uit.
- mbt vaste snelheid en toerental: meestal begint het in de 5de versnelling tussen de 90 en 120km/u. De versnellingspook trilt niet.
- nieuwe informatie: vandaag toen ik van 110 naar 140 ging, toen hield ie even een aantal seconden in. Hij stotterde vandaag niet. Dat doet hij zo'n 20% van de dagen, zeg eens in de week.
- ik kan een autoruil doen met een monteur voor een week ofzo. Dat is nog een optie.
Ik werk meestal tijdens de uren dat de garage open is, dus als ik een keer later begin of vrij ben, moet hij maar net stotteren.
- ik kan het probleem met geen mogelijkheid reproduceren.
Ik gok dat het toch iets met de aandrijflijn is, ik gok dat er ergens speling op zit en een draaiend deel bij het stotteren uit balans raakt door de speling.
Chevy454 noemt de aandrijfassen: dat lijkt mij inderdaad ook niet onwaarschijnlijk.

Het niet kunnen reproduceren maakt het wel lastig: dat is altijd één van de eerste dingen die ik probeer als ik een probleem zou moeten oplossen. Als motorsteunen de hoofdoorzaak waren zou ik verwachten dat het altijd optreed bij hetzelfde toerental/snelheid.
Ik zou de komende tijd toch even goed in de gaten houden wanneer het begint: als je het zou kunnen reproduceren zou dit enorm helpen bij het oplossen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:54
DaWaN schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 10:14:
[...]

Ik gok dat het toch iets met de aandrijflijn is, ik gok dat er ergens speling op zit en een draaiend deel bij het stotteren uit balans raakt door de speling.
Chevy454 noemt de aandrijfassen: dat lijkt mij inderdaad ook niet onwaarschijnlijk.
Dit kan maar dan heb je 2 problemen. Het voor een paar seconden inhouden komt natuurlijk niet van speling op een aandrijfas.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Toch een subtiele kick.

Heb je het probleem al gevonden?

De Nederbelg !

Pagina: 1