Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjes
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik zit erover te denken een tablet aan te schaffen en die (ook) te gebruiken als mediaspeler (naast mijn tv),
Liefst zou ik dan eentje met dockingstation willen aanschaffen, zodat ik niet elke keer de power en hdmi kabel in de tablet hoef te stoppen. Daarnaast ziet her er wel slick uit, zo naast de tv.

Ik wil dan kodi (voor windows) gaan installeren om media af te spelen.
Ik zit te denken aan de HP Elitepad 900 of een dell latitude 10 (met dock dus).

Kan deze tablet dat aan: films afspelen op 1080p kwaliteit (extern dus op de tv)? (interne resolutie is veel kleiner)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjes
Realiseer me dat het in de verkeerde rubriek staat, kan ik helaas niet aanpassen, wellicht een mod? Zou zowel htpc forum als windows tablet forum geschikt achten. Excuses...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjes
Elitepad 900, zie bericht en koppeling bovenaan topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal wel blind zijn geweest. Zag het niet in de OP staan. Maar waarom zo'n oud model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjes
is wat goedkoper dan een nieuw model. Vandaar mijn vraag: kunnen de HP en de Dell fullhd aan in kodi onder windows?

[ Voor 9% gewijzigd door woutertjes op 05-12-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen flauw idee. Ik kan nergens terugvinden of dat ding uberhaupt een hdmi aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjes
ja zit hdmi op, op de dock iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Naja, tis in essentie gewoon een laptop.
Als je via de dock gewoon HDMI hebt, moet je daarmee gewoon fullHD (1080p) kunnen uitsturen. Het is gewoon een tweede display en de videokaart is gewoon een Intel integrated geval die dat prima kan.

Qua CPU... Tis wel een Atom, en dat is geen snelheidsmonster.
Aan de andere kant, ik heb XBMC (wat nu Kodi heet) jaren lang gedraaid op een Celeron 4xx serie (ik meen 420, 1,6Ghz) en die moet ongeveer vergelijkbaar zijn in snelheid.
Dus ik denk dat je daar mee wel in staat zal zijn om software decoding toe te passen, want hardware decoding zal m allicht niet gaan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 05-12-2015 11:29 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutertjes
Thanx, MCKaamos. Daar kan ik wat mee! Wordt idd softwarematig decoding, daarom ook mijn vraag of die atom dat aankan, maar dat is nu duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

You're welcome :)

Nu nog n XBMC/Kodi remote app op je telefoon en dan ben je helemaal klaar om onderuitgezakt voor de TV te hangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je maakt het jezelf wel onnodig duur door perse voor een met een dock te gaan. Volgens mij kan een atom prima HW decoding toepassen trouwens.

Als het je puur gaat om het afspelen en het OS niet interessant dan voldoet een simpele Android tablet van 200 euro ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:51:
Je maakt het jezelf wel onnodig duur door perse voor een met een dock te gaan. Volgens mij kan een atom prima HW decoding toepassen trouwens.

Als het je puur gaat om het afspelen en het OS niet interessant dan voldoet een simpele Android tablet van 200 euro ook gewoon.
Aan de eerste reactie begrijp ik dattie iets wil wat leuk staat op het TV meubel.
Dus ja, kosten effectief is het niet, maar als hij dat mooi vind staan kan ik m geen ongelijk geven.

Of de huidige Atoms HW-Decoding doen is mij onbekend, maar het moet ook snel genoeg zijn voor SW-Decoding. Dus je valt je er sowieso geen buil aan.

En sja, het kan ook nog goedkoper als een Android box. Gewoon een RaspberryPi2 pakken. Quadcore 1,2Ghz en HW-Decoding, gevoed met een een 5v USB plugje.
Kost je 5 tientjes oid.
Ff een kant-en-klare Linux+Kodi image op de SD kaart plempen en dan kan je ook van start,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat kan. Maar hij wil perse een tablet dus dat breng ik dan niet als optie aan natuurlijk.

Een tablet is een tablet. Het is alleen een beetje zonde geld als een tablet van 200 euro hetzelfde doet als 1 van 500 euro voor zijn specifieke doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:58:
Ja dat kan. Maar hij wil perse een tablet dus dat breng ik dan niet als optie aan natuurlijk.

Een tablet is een tablet. Het is alleen een beetje zonde geld als een tablet van 200 euro hetzelfde doet als 1 van 500 euro voor zijn specifieke doel.
Naja, met een model waar native Windows op draait heb je in ieder geval alle mogelijkheden open.
Een Android tablet moet eerst ge-root zijn om Kodi te kunnen draaien. Plus dat het systeem behoorlijk dicht zit en het dus lastig is om b.v. een IR remote reciever er aan te knuppen of iets dergelijks.

Dus qua gemak zit je wel goed met een Elitepad.

Maar, ja, ik ben het wel met je eens dat 500 euro een forse prijs is als je alleen maar een mediaplayer wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kodi draait gewoon native op iedere Androidtablet.

Begrijp mij trouwens goed, ik heb wat tablets betreft geen voorkeur voor Android. Sterker nog, heb er een ontzettende hekel aan. Wat mij betreft is een Win tablet veel veelzijdiger. Maar als een mediaspelertje je enige doel is dan is kan een android tablet financieel voordeliger zijn.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:10:
Laatste keer dat ik Kodi wou installeren, stond er nog expliciet bij op de website dattie ge-root moest zijn.
Maar ik zie idd dat ze m inmiddels in de appstore hebben staan. Dat was eerder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, dat is al heel erg lang niet meer. Kodi draait zo ongeveer overal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Uhm, dat is hooguit een jaar geleden.
Toen heb ik namelijk nog een Android tablet gekocht (kruidvat aanbieding! wat een traag kreng :P ) en toen stond er nog dat je je Android device ge-root moest hebben.
Gelukkig waren die tablets af-fabriek ge-root. Dus dat was wel erg handig :P

Edit:
Oh en 2 maand later heb ik nog een Aspire One Atom netbook voorzien van Android-x86+Kodi en ook daar voor moest Android rooted zijn.
Dus minder dan een jaar geleden zelfs.
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:10:

Begrijp mij trouwens goed, ik heb wat tablets betreft geen voorkeur voor Android. Sterker nog, heb er een ontzettende hekel aan. Wat mij betreft is een Win tablet veel veelzijdiger. Maar als een mediaspelertje je enige doel is dan is kan een android tablet financieel voordeliger zijn.
Oh, n edit :P
Helemaal met je eens dat een Windows tablet veelzijdiger is, afgezien van Windows RT tablets (gebrek aan software voor ARM based Windows, werkt alleen met Universal Apps uit de store).
Android is ook niet mijn voorkeurs-OS, maar het is inderdaad prijstechnisch interessanter.

Mijn Android tablet is na een paar keer gebruiken ook in de kast beland. Afgelopen zomer nog geprobeerd om m te starten, maar toen was de accu dood, en het ding wil niet booten als de powerkabel er in geprikt zit (like, wtf? 8)7 )
Als ik ooit nog weer eens voor een mobiel apparaat ga, dan zeker een Windows tablet. Misschien zelfs Windows RT. Zou ik best mee kunnen leven...

[ Voor 93% gewijzigd door McKaamos op 05-12-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjes
Android tablet zou een optie zijn, mits er een nette standaard met hdmi aansluiting opzit. Ik wil niet elke keer de stroomkabel en hdmi kabel aansluiten als ik een filmpje/serie wil kijken, dat is de overweging. Daarnaast zou ik graag popcorntime willen gebruiken (op mijn huidige atompctje draait ptime niet vloeiend, in kodi wel)
Ik ga hem trouwens 2dehands kopen, dus onder 200 euro moet wel lukken.
Wat zou een optie zijn voor een android tablet die:
- standaard heeft met hdmi en liefst ook usb
- kodi kan draaien (als ik jullie begrijp draait die op zo goed als elke android tablet
- popcorn time vloeiend full hd op externe monitor kan draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In je OP vertel je dat een dock niet echt moet maar uit je verhaal verder in het topic blijkt toch wel dat dat een harde eis is. Dat maakt de keus al een stuk beperkter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Misschien een Asus Transformer, als die met Android geleverd worden?
Laat je het toetsenbord, waar praktisch alle fysieke connectivity in zit, staan met alle kabels er in.
Wil je TV kijken er mee, prik je hem op het toetsenbord en heb je alles direct aangesloten. Dus tis een soort van dock met ingebouwd toetsenbord.

edit
Ik zat ff te kijken bij Asus. https://www.asus.com/nl/Tablets/Transformer-Pad-Products/
Ze leveren ze schijnbaar alleen nog maar met Android er op, en ze zijn er met vrij rappe CPU's en HW Decoding GPU's.

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 05-12-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou het iets wat anders doen:

Haal voor 7 tientjes (gemak dient de mens), een complete Raspberry Pi medplayer setje. Dan heb je een raspberry pi, een sd-kaartje met kodi er al op, een behuizing en een afstandsbediening.

Vervolgens kan je met elke willekeruige tablet of smartphone de boel bedienen. Geen gehannes met kabels ompluggen, en de tablet kan je ook nog voor andere dingen gebruiken, want die hoeft immers niet bij de TV te liggen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RaZ schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:07:
Ik zou het iets wat anders doen:

Haal voor 7 tientjes (gemak dient de mens), een complete Raspberry Pi medplayer setje. Dan heb je een raspberry pi, een sd-kaartje met kodi er al op, een behuizing en een afstandsbediening.

Vervolgens kan je met elke willekeruige tablet of smartphone de boel bedienen. Geen gehannes met kabels ompluggen, en de tablet kan je ook nog voor andere dingen gebruiken, want die hoeft immers niet bij de TV te liggen.
Dat idee had ik al neergegooid, maar TS wil iets wat leuk staat op het TV meubel.
Plus, het moet een dock hebben zodattie het ding in de hand kan hebben en er mee in z'n luie stoel kan gaan zitten.

Edit:
https://www.asus.com/nl/Tablets/ASUS_Transformer_Pad_TF300T/
Is dit een optie? Transformer TF300T, met nVidia Tegra 3 Quadcore CPU/GPU.

Zat rond de 400 euro nieuw.
pricewatch: Asus Transformer Pad 300T WiFi + Dock 16GB Zwart

Of, met ongeveer gelijke specs aan de HP tablet van het begin van het topic:
pricewatch: Asus Transformer Book T200TA-CP003H Zilver

Of, nog goedkoper zelfs:
pricewatch: Lenovo Yoga Tablet 2 8" WiFi 32GB (Windows) Aluminium

Of dit, met Windows 10:
pricewatch: Acer Aspire One 10 S1002-13W5

Met geintegreerd fullHD scherm:
pricewatch: Acer Aspire Switch 10 (Atom Z3745F, Full HD) 32GB Aluminium

Allemaal splittables waarvan de keyboardmodule dienst doet als dock.

[ Voor 47% gewijzigd door McKaamos op 05-12-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:17

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Dit topic hoort thuis in MAA omdat het een aankoopvraag betreft. Graag de volgende keer een tr maken ipv het in het topic te posten, mods lezen echt niet alles....

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

woutertjes schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:00:
Ik zit erover te denken een tablet aan te schaffen en die (ook) te gebruiken als mediaspeler (naast mijn tv),
Liefst zou ik dan eentje met dockingstation willen aanschaffen, zodat ik niet elke keer de power en hdmi kabel in de tablet hoef te stoppen. Daarnaast ziet her er wel slick uit, zo naast de tv.
Hier al aan gedacht i.p.v. een docking?
pricewatch: Microsoft Wireless Display Adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

McKaamos schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:10:
[...]

Dat idee had ik al neergegooid, maar TS wil iets wat leuk staat op het TV meubel.
Plus, het moet een dock hebben zodattie het ding in de hand kan hebben en er mee in z'n luie stoel kan gaan zitten.

[..]
Voor 3 tientjes heb je een 8" digitaal fotolijstje ;)

Goed, TS zit lekker met z'n tablet in z'n luie stoel, beetje te smurfen over tweakers. Vervolgns ziet ie een leuke video reportage, en die wil die wel even op z'n grotere TV bekijken. Dan moet ie uit z'n luie stoel klimmen, ding in het dock doen, video starten, en weer terug de stoel in. Filmpje afgelopen, opstaan, tablet uit het dock halen, en weer terug de stoel in.

Dat is met een setup die net zo veel kost, en je alles nieuw hebt, ipv 2de hands, meer hardware (more is less gaat natuurlijk niet op als het om gadgets gaat), veel flexibeler bent, gewoon in je luie stoel kan blijven zitten, omdat je gewoon de video via de R-Pi afspeelt, omdat deze gewoon altijd aan de TV hangt.

Dat scheelt je 2x opstaan, 2x gaan zitten, en 4x de afstand tussen zetel en dock. Dan hou je meer tijd over om een nieuw biertje te pakken voor bij het filmpje :Y >:)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hoef je ons niet wijs te maken. ;)

Je zal je relaas op de TS moeten richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjes
Dank voor alle tips. R-pi had ik al, maar is een systeem met wat minder mogelijkheden en vaak vergt het wat tweaken (en tijd) om iets voor elkaar te krijgen.

Heb inmiddels de dell gekocht, tweedehands voor 150 euro. Alles werkt perfect, precies wat ik wilde!
Pagina: 1