[Windows10] Toegang geweigerd bij verwijderen windows.old

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-07 12:59

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Topicstarter
[OPGELOST]

Hallo,

Vandaag heb ik mijn Acer Iconia W700 geüpgraded naar Windows 10, hierbij had ik last van de terugkomende fout van Microsoft .NET framework HRESULT:0x80070102, welke vrij makkelijk was op te lossen door "C:\Program Files\Acer\MEMS enhancement utility" te veranderen "C:\Program Files\Acer\MEMS enhancement utility1". naar taakplanner te gaan, daar MEMS_Schedule op te zoeken en met de rechtermuisoptie uit te schakelen.

Vervolgen wilde ik Windows.old verwijderen want ik heb maar een ssd van 128gb en dat zou ~25gb vrijmaken, maar dit wil niet echt lukken. (grotendeels word het wel verwijderd, er blijft maar een aantal MBs van over. maar nu dat bijna alles is verwijderd, heb ik er niks aan wel wil het gewoon weg hebben.)
Ik ben ingelogd als administrator, als ik het mapje aanklik en vervolgens op Delete, dan krijg ik "U dient door SYSTEM gemachtigd te worden om wijzigingen aan deze map te kunnen aanbrengen".
Via schijfopruiming krijg ik ook deze melding (installatiefiles konden wel worden verwijderd).
In de CMD als administrator "RD /S /Q %SystemDrive%\Windows.old" geprobeerd met hetvolgende resultaat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Microsoft Windows [Version 10.0.10586]
(c) 2015 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

C:\WINDOWS\system32>RD /S /Q %SystemDrive%\Windows.old
C:\Windows.old\WINDOWS\System32\drivers\IntcDAud.sys - Toegang geweigerd.
C:\Windows.old\WINDOWS\System32\DRIVER~1\FILERE~1\INTCDA~2.INF\IntcDAud.sys - Toegang geweigerd.
C:\Windows.old\WINDOWS\System32\DRIVER~1 - Toegang geweigerd.

C:\WINDOWS\system32>

Heeft iemand hier nog een oplossing voor?, of iets om te proberen.

ZPx

[ Voor 3% gewijzigd door zekerpixels op 06-12-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-07 18:43

Koenvh

Hier tekenen: ______

Kun je de oude installatie wel via schijfopruiming verwijderen? En anders kun je vanuit een Linux LiveCD booten en de map handmatig verwijderen.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-07 00:49

WPN

Ja, je moet de ingebouwde windows cleaner gebruiken

klik op je startbutton en typ CLEANER in (ik heb de engelse versie)
Zo heb ik bij twee installaties 20GB opgeruimd, handmatig verwijderen lukt niet :)

edit: schijfopruiming is inderdaad de Nederlandse term

[ Voor 12% gewijzigd door WPN op 05-12-2015 01:07 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:50
Je Intel Display Audio driver wordt zo te zien nog gebruikt uit je oude installatie. Ik zou zeggen installeer deze is opnieuw (je Intel Graphics driver) volledig zodat ook de audio driver geïnstalleerd wordt en probeer daarna opnieuw schijfopruiming te draaien. Als het goed is kan deze nu wel de windows.old map verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Ik ga vanavond eens de drivers opnieuw te installeren, voordat ik iets ga verwijderen wat misschien nog wel word gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Starke schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 09:40:
Je Intel Display Audio driver wordt zo te zien nog gebruikt uit je oude installatie. Ik zou zeggen installeer deze is opnieuw (je Intel Graphics driver) volledig zodat ook de audio driver geïnstalleerd wordt en probeer daarna opnieuw schijfopruiming te draaien. Als het goed is kan deze nu wel de windows.old map verwijderen.
Ik ben er vrij zeker van dat ik die driver opnieuw heb geïnstalleerd, maar wondows.old is nog niet te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Als je echt zeker weet dat je driver opnieuw hebt geïnstalleerd. Voer dan het volgend uit vanaf elevated command prompt.
takeown /A /F %SystemDrive%\Windows.old /R /D Y
cacls %SystemDriver%\Windows.old /T /G Everyone:F
RD /S /Q %SystemDrive%\Windows.old

[ Voor 24% gewijzigd door Starke op 06-12-2015 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Link: http://www.vanderwaals.nl...verwijderen-c-windows-old

Windows.old mag je namelijk niet met de hand weg gooien met rd /s /q, want dan wis je namelijk ook data die niet weg mag. Je moet namelijk eerst de junctions opheffen die naar bestaande bestanden wijzen.

[ Voor 41% gewijzigd door Wim-Bart op 06-12-2015 06:34 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
In Windows.old zitten als het goed is geen junctions meer, hij heeft al met disk cleanup een poging gedaan om deze te verwijderen en er zitten nu alleen nog maar bestanden in van die Intel Audio Driver die hij naar eigen zeggen geupdate heeft. Als dit zo is en je al een poging me disk cleanup hebt gedaan dan mag je best Windows.old op deze manier verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Starke schreef op zondag 06 december 2015 @ 05:36:
Als je echt zeker weet dat je driver opnieuw hebt geïnstalleerd vanuit elevated command prompt.
takeown /A /F %SystemDrive%\Windows.old /R /D Y
cacls %SystemDriver%\Windows.old /T /G Everyone:F
RD /S /Q %SystemDrive%\Windows.old
Niet op die manier, gaan we zo proberen.
(nog niet gegoogled, maar het eerste moet waarschijnlijk "takedown" zijn?) Het is take ownerschip van bestand, het valt wel op dat de sites met info hierover veelal met servers te maken hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door zekerpixels op 06-12-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
zekerpixels schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:08:
[...]

Niet op die manier, gaan we zo proberen.
(nog niet gegoogled, maar het eerste moet waarschijnlijk "takedown" zijn?) Het is take ownerschip van bestand, het valt wel op dat de sites met info hierover veelal met servers te maken hebben.
Sorry ik zat net na te lezen en zo te zien zag het eruit alsof ik ook aan gaf dat je de driver moest installeren vanuit elevated command prompt dit is niet het geval natuurlijk.

Ik zou van te voren nog wel even in Device Management (Computer Management/Device Management) kijken naar Audio Devices and Input > Intel Display Audio > Tab Driver -> Driver Details kijken of deze niet meer naar Windows.old verwijst om zeker te weten dat de bestanden uit de Windows.old map niet gebruikt worden. Als dit wel het geval is kan je deze updaten door deze eventueel uit de uitpak locatie van de Intel Display Setup laden (met behulp van Update Driver in plaats van Driver Details).

Takeown heb ik gegeven omdat je hiermee ownership kan nemem van bestanden (of mappen) in jouw geval is de ownership van Windows.old waarschijnlijk nog van TrustedInstaller deze wordt met het takeown commando aan de Administrators groep gegeven en dat recursive naar alle bestanden en mappen in de Windows.old folder.

Daarna word me calcs de security permissions op Full Control for Everyone gezet.

Daarna kan je als het goed is de bestanden verwijderen met RD /S /Q %SystemDrive%\Windows.old

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Starke schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:33:
[...]
Ik zou van te voren nog wel even in Device Management (Computer Management/Device Management) kijken naar Audio Devices and Input > Intel Display Audio > Tab Driver -> Driver Details kijken of deze niet meer naar Windows.old verwijst om zeker te weten dat de bestanden uit de Windows.old map niet gebruikt worden. Als dit wel het geval is kan je deze updaten door deze eventueel uit de uitpak locatie van de Intel Display Setup laden (met behulp van Update Driver in plaats van Driver Details).
Deze verwijst naar een paar bestanden in C:\\WINDOWS\system32\DRIVERS\xxxx.sys, dus niet naar de windows.old

Edit:
Bij de Nederlandse versie moet je dus
takeown /A /F C:\Windows.old /R /D Y
cacls  C:\\Windows.old /T /G iedereen:F Y
RD /S /Q  C:\\Windows.old

Edit:
OPGELOST, thx Starke

[ Voor 12% gewijzigd door zekerpixels op 06-12-2015 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

1. Zoeken
2. type CMD
3. klik met rechts op opdrachtprompt
4. type RD /S /Q C:\Windows.old en enter

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
r44 schreef op zondag 06 december 2015 @ 16:46:
1. Zoeken
2. type CMD
3. klik met rechts op opdrachtprompt
4. type RD /S /Q C:\Windows.old en enter
zekerpixels schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 01:02:
\[...]
In de CMD als administrator "RD /S /Q %SystemDrive%\Windows.old" geprobeerd met hetvolgende resultaat.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sorry, toch even de vraag waarom zo ongeduldig. Het bestand windows.old dient alleen om als spijtoptant binnen een maand de updatate naar Windows10 ongedaan te maken en foutloos terug te keren naar Windows 7 of -8,1. Maak je binnen die maand daarvan geen gebruik, dan wordt automatisch de file volledig verwijderd.

Heb je echt die (inderdaad nogal forse) ruimte zo hard nodig dat je niet even die tijd kan afwachten? Dat is natuurlijk wel de cruciale vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Techneut schreef op zondag 06 december 2015 @ 22:58:
Sorry, toch even de vraag waarom zo ongeduldig. Het bestand windows.old dient alleen om als spijtoptant binnen een maand de updatate naar Windows10 ongedaan te maken en foutloos terug te keren naar Windows 7 of -8,1. Maak je binnen die maand daarvan geen gebruik, dan wordt automatisch de file volledig verwijderd.

Heb je echt die (inderdaad nogal forse) ruimte zo hard nodig dat je niet even die tijd kan afwachten? Dat is natuurlijk wel de cruciale vraag.
Ik heb na problemen te hebben gehad met te weinig ruimte waardoor alles erg traag werd, de tablet volledig opnieuw geinstalleerd met de bijgeleverde cd's. Hierna direct geupgrade naar windows 10, en mijn software geïnstalleerd. Als ik nog terug wil doe ik dat weer gewoon door opnieuw te installeren.

ja, ik had misschien een maand kunnen wachten. Al twijfel ik eraan of dan alsnog alles zou worden verwijderd, ik neem aan dat dit dan automatische door een schijfopruiming achtige manier word uitgevoerd. Waardoor deze bestanden alsnog zouden achterblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-07 11:41
Ik zwengel deze discussie maar weer even aan want na de Windows10 update van build 1511 "Threshold 2" naar 1607 "Redstone 1" krijg ik de Windows.old directory er niet af...
Het zit weer vast op de inaccessible IntcDAud.sys file.

Unlocker 1.9.2, veranderen van Adminrechten en bovengenoemde CMD in admin mode werken niet.
Iemand een oplossing? of moet ik 'gewoon' een maand wachten.... :o

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

BazerK schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:23:
Ik zwengel deze discussie maar weer even aan want na de Windows10 update van build 1511 "Threshold 2" naar 1607 "Redstone 1" krijg ik de Windows.old directory er niet af...
Het zit weer vast op de inaccessible IntcDAud.sys file.

Unlocker 1.9.2, veranderen van Adminrechten en bovengenoemde CMD in admin mode werken niet.
Iemand een oplossing? of moet ik 'gewoon' een maand wachten.... :o
Koenvh in "[Windows10] Toegang geweigerd bij verwijderen windows.old" niet gezien? Het is doodsimpel, gewoon schijfopruiming en klaar. Dat je daarom een topic van 9 maanden moet kicken is niet de bedoeling.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-07 11:41
Nog even doorgespit, dit werkte uiteindelijk...
Open Device Manager
Under Sound, video and game controllers
Disable Intel Display Audio
Now delete the Windows.old folder
Enable Intel Display Audio

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

Pagina: 1