High-end laptop Dual Boot W/L (X•BOOK 17CL78)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NumesSanguis
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-04 02:20
Keuze gemaakt!
Ik heb de keuze voor een laptop gemaakt: NumesSanguis in "Clevo P771DM-G, Clevo P670RE6, Clevo P670RG of BTO 17CL78"
Gelieve niet meer op deze post te reageren. Deze post is meer verwarrend dan de andere en bevat oudere informatie.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek een high-end laptop dat dient als PC vervanger. OS: dual boot Windows en Linux (Ubuntu wss). Windows voor games/Photoshop/video-bewerking en Linux voor programeren, app-development en Machine Learning (heavy AI dingen).

Wat is je budget?
€1500-€2000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Vooral thuis, maar ook voor op de universiteit en op en neer bregen als ik naar mijn ouders ga.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Liever geen MSI. Ik heb op het moment de MSI GT780R en qua hardware/prijs verhouding prima. Echter de software (bijv windows herstel functie met F3) en hun klantenservice is waardeloos. Ook was het niet mogelijk om Linux te dual booten (zelf niet met de hulp van een informatica professor die thuis zit in Linux).

Op het moment zit ik te denken aan de X•BOOK 17CL78 (https://www.bto.eu/bto-x-book-17cl78.html, niet op tweakers) met de volgende specs:
  • X•BOOK 17CL78: 17.3" mat Full HD IPS-scherm met NVIDIA GeForce GTX 970M 6GB
  • Intel® Z170 Express Chipset
  • Intel Core i5-6500T / i7-6700T (35 Watt)
  • 2x 8GB DDR4L (2133MHz) Kingston HyperX / Crucial Performance
  • 250-256GB SSD Crucial MX200 / ADATA SP900NS38 / Samsung 850 EVO / Integral INSSD-GM
  • (Heb ik al zelf:) 1x Crucial CT256MX100 (256 GB SSD, 2.5-inch) + 1x Seagate Momentus (750GB HDD, 2.5-inch)
  • Prijs: €1.850-2.050
Aanvullend
Voor Machine Learning moet ik op Linux zitten en heb ik een NVIDIA videokaart nodig voor CUDA. Lager dan GTX 970M is wss niet goed genoeg (6 GB geheugen is belangrijk), maar 980 is te duur. Een andere belangrijke reden dat ik bij BTO ben gekomen is omdat ik mijn eigen SSD+HDD in de laptop kan stoppen zonder garantie verlies (gevraagt in een email). Echter ondersteunen ze niet Linux (ook via email gevraagt), dus het is afhankelijk van de onderdelen die ik heb of het Linux ondersteund.

Vragen:
  1. Heeft iemand ervaring met ervaring met de X•BOOK 17CL78 en Linux of uberhaupt BTO laptops en Linux?
  2. Welke van de bovengenoemde hardware zou ik wel/niet moeten kiezen om Linux zo goed mogelijk te draaien?
  3. De i7 is aan de dure kant, maar ondersteund Hyper-Threading technology. Als ik voor de i5 ga, zou dat een bottle-neck voor mijn systeem zijn?
  4. Zijn de verschillen groot tussen de verschillende RAM geheugens en SSDs? Ze zijn ongeveer gelijk qua prijs.
  5. Eventuele andere laptops? Wil wel graag mijn eigen SSD+HDD behouden zonder garantie verlies en moet een NVIDIA GTX >970M
  6. Ander advies?
Gevonden Linux support/drivers:Edit:
Klopt het dat BTO Clevo laptop cases gebruikt? Wat is het voordeel dan om voor BTO te gaan? Want Laptop Plus levert ongeveer dezelfde laptops, maar best wel goedkoper?

[ Voor 12% gewijzigd door NumesSanguis op 07-12-2015 17:41 . Reden: Deprecated ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
Als ik jou was zou ik voor de gaming laptop uit de best buy guide gaan, deze laptop is 1,4kg lichter en dus een stuk beter mee te nemen.

ook van die laptop is een 17" versie*

[ Voor 13% gewijzigd door Azerion op 05-12-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NumesSanguis
Ik wil wel graag een 17" scherm, dus het verschil is ongeveer 3.9-3.2 = 0.7k, wat natuurlijk prettig is en natuurlijk de prijs. Maar als ik dan ga kijken wat ik daarvoor inlever (links 17CL78, rechts best-buy):
  • 82-60=12 Watt aan batterij (wat vooral het gewicht is).
  • i7-6700T tegenover i7-6700HQ (T versie bespaard meer energie)
  • Intel® Z170 Express Chipset tegenover Mobile Intel® HM170 Express Chipset (weet niet of dit uitmaakt)
  • NVIDIA® GeForce® GTX 970M 6GB GDDR5, PhysX™ + CUDA™, DirectX® 12 compatible tegenover NVIDIA® GeForce® GTX 970M 6GB GDDR5, Optimus* en DirectX 12 compatible (heeft best-buy CUDA? Zeer belangrijk)
Dus het lijkt me dat behalve het gewicht en prijs, de 17CL78 ook meer stroom besparend/meer stroom beschikbaar. Behalve dan dat de best-buy een stroom zuinige ingebouwde videokaart heeft (Intel® HD Graphics 530). Echter de belangrijkste vraag blijft dan of best-buy videokaart CUDA ondersteunt?

Edit: En ik ben bang dat de interne videokaart moeilijk gaat doen als ik in Linux zit.
Edit2: De 17CL78 heeft ook G-Sync

[ Voor 6% gewijzigd door NumesSanguis op 05-12-2015 15:13 . Reden: Linux + ingebouwde videokaart ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
  • 82-60=12 Watt aan batterij (wat vooral het gewicht is).
  • [b]Batterij duur zal inderdaad korter zijn, echter zolang je niet aan het gamen bent gaat hij nog behoorlijk lang mee, aangezien de 980m dan wordt uitgeschakeld, heb je de grafische kracht wel nodig, dan zal die 12 extra watt uur ook weinig uithalen(Ik zie hem letterlijk leeglopen)[/b]
  • i7-6700T tegenover i7-6700HQ (T versie bespaard meer energie)
  • [b]het verschil in TDP is 10 watt, echter is de 6700T wel beter dan de 6700HQ.[/b]
  • Intel® Z170 Express Chipset tegenover Mobile Intel® HM170 Express Chipset (weet niet of dit uitmaakt)
  • [b]Z170 chipset is beter, echter is dit vooral bedoeld om mee te kunnen overclocken(lijkt me niet handig in een laptop) Vergelijkings-tabel http://www.gamersnexus.net/guides/2099-intel-chipset-comparison-z170-h170-h110[/b]
  • NVIDIA® GeForce® GTX 970M 6GB GDDR5, PhysX™ + CUDA™, DirectX® 12 compatible tegenover NVIDIA® GeForce® GTX 970M 6GB GDDR5, Optimus* en DirectX 12 compatible (heeft best-buy CUDA? Zeer belangrijk)
  • [b]Ik vermoed dat het dezelfde kaarten betreft, echter staat op de Clevo website dat ook de P670RE6 CUDA heeft.[/b]
Beide CPU's bevatten dezelfde interne GPU en zullen gebruik maken van deze GPU wanneer deze toereikend is(Dit wil je ook anders is je batterij duur om te huilen!)

Wat betreft G-sync, ik weet niet in hoeverre je dit echt merkt, kan iets zijn van 'als je het nooit hebt gehad, dan mis je het ook niet'

http://clevo.com/clevo_prodetail.asp?id=865&lang=en

[ Voor 6% gewijzigd door Azerion op 06-12-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NumesSanguis
Ik heb de keuze voor een laptop gemaakt: NumesSanguis in "Clevo P771DM-G, Clevo P670RE6, Clevo P670RG of BTO 17CL78"

Please reageer hier niet meer op. Deze post bevat oudere informatie en is dus alleen maar verwarrend.