Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Screen tearing in games.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Kayliz
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 08-12-2015
Hallo Tweakers,

Sinds enkele tijd ervaar ik in al mijn games screen tearing. Dit is alleen als v-sync uitstaat. Ik heb opzich geen probleem met v-sync maar in shooters is het toch wel een stuk fijner als dit uitstaat ivm input lag. Het rare is dat ik er eerder nooit last van gehad heb, ook als ik meer frames had dan de refresh rate van mijn monitor (60hz). Wanneer ik nu v-sync uizet en meer dan 60 heb,
heb ik last van tears en/of het loopt niet soepel zoals het hoort

Mijn PC:

Intel i5 4590
Asus r9 280x
Gigabyte b1 sniper
8GB ram

Monitor: iiyama prolite X2483HSU

Ik heb al veel gezocht op internet en allerlei dingen geprobeerd:

Windows opnieuw geinstalleerd. (zelfs teruggegaan naar windows 8.1)

Nieuwe drivers geprobeerd, oude drivers geprobeerd. (met clean install)

FPS locken op 60. ( FPS is gewoon stabiel 60)

In ccc v-sync aanzetten en het in game uitzetten

Niks hiervan heeft resultaat gehad. Zoals ik al zei vind ik het zeer raar omdat ik eerst nergens last van had. Ik kon games spelen met 100 fps en v-sync uit zonder screen tearing.

Misschien weten jullie iets wat kan helpen, of hebben jullie misschien een idee hoe het kan dat ik er nu wel last van heb en eerst niet.

Bij voorbaat dank!

[Voor 4% gewijzigd door Kayliz op 05-12-2015 00:38]

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:04

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Speel je Fullscreen of (Fullscreen borderless) Windowed?

[Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 05-12-2015 00:01]

• Kayliz
D4NG3R schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 00:00:
Speel je Fullscreen of (Fullscreen borderless) Windowed?
Ik speel fullscreen, maar heb ook borderless en windowed geprobeerd maar dit lost het probleem niet op.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 01:14

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zonder freesync zal je altijd tearing hebben als je fps niet gelijk is aan je monitor. Dus of je speelt met vsync aan met de daarbijhorende input lag of je speelt zonder vsync waar je last hebt van tearing.
Overigens als je niet op de tearing let dan is het goed te doen, ik vind de tearing persoonlijk minder vervelend dan de input lag.

Battle.net tag

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:38:
Zonder freesync zal je altijd tearing hebben als je fps niet gelijk is aan je monitor.
De TS geeft aan dat het probleem zowel met als zonder VSync voorkomt en dat zijn framerate zonder VSync ruim boven de 60 blijft.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

D4NG3R schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:42:
[...]

De TS geeft aan dat het probleem zowel met als zonder VSync voorkomt en dat zijn framerate zonder VSync ruim boven de 60 blijft.
Sinds enkele tijd ervaar ik in al mijn games screen tearing. Dit is alleen als v-sync uitstaat. Ik heb opzich geen probleem met v-sync maar in shooters is het toch wel een stuk fijner als dit uitstaat ivm input lag.
Of ik zie iets over het hoofd :+.

Overigens aan de ts, welke driver gebruik je? Is het de nieuwe crimson driver? Het kan zijn dat deze in sommige gevallen de flip que size op 2 zet ipv 3. Met 2 heb je minder input lag maar kan je iets meer last hebben van stuttering.

Battle.net tag

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:45:
[...]

[...]

Of ik zie iets over het hoofd :+.
Ja:
Kayliz schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 23:59:

[Voor 108% gewijzigd door D4NG3R op 05-12-2015 17:54]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wanneer ik nu v-sync uizet en meer dan 60 heb,
heb ik last van tears en/of het loopt niet soepel zoals het hoort
Volgens mij komt de TS erachter dat hij last heeft van tearing met vsync uit (logisch); dit terwijl hij hier vroeger nooit last van had. Het lukt hem dus prima om vsync aan te zetten zoals hij ook aangeeft.

Hij wil het beste van 2 werelden wat alleen op te lossen is met freesync/gsync.

Ik lock mijn fps ook op 60 of 120 maar dan heb ik nog steeds last van tearing, hoewel minder dan de fps niet locken.
Misschien weten jullie iets wat kan helpen, of hebben jullie misschien een idee hoe het kan dat ik er nu wel last van heb en eerst niet.
Daarom ook de vraag naar de driver die hij nu heeft.

Wat dit aangeeft is dat een van ons geen/niet genoeg koffie heeft gehad en de ts geen duidelijke openingspost heeft :p.

Battle.net tag

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 02:24

Compizfox

Bait for wenchmarks

D4NG3R schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:42:
[...]

Volgens mij lees je dan verkeerd.
Sinds enkele tijd ervaar ik in al mijn games screen tearing. Dit is alleen als v-sync uitstaat.
Zoals al aangegeven, is dit volstrekt normaal. Je zult altijd een bepaalde mate van tearing hebben zonder VSync of FreeSync/G-Sync. Hoe merkbaar het is, hangt een beetje af van het spel, en hoeveel je framerate afzit van je refreshrate. In mijn ervaring is tearing het meest merkbaar als je framerate heel dicht in de buurt zit van je refreshrate.

• RoaDHouse
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 01:59
Gewoon een 120/144 hz scherm kopen en al je problemen zijn opgelost.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

RoaDHouse schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:15:
Gewoon een 120/144 hz scherm kopen en al je problemen zijn opgelost.
Wat een onzin. Met een scherm met een hogere refreshrate heb je net zo goed tearing, dat verandert echt niets aan het probleem.

De enige manier om 'het beste van beide werelden' (dus geen VSync, maar ook geen tearing) te krijgen, is FreeSync/G-Sync. Maar die schermen zijn best duur.

• RoaDHouse
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 01:59
Compizfox schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:20:
[...]

Wat een onzin. Met een scherm met een hogere refreshrate heb je net zo goed tearing, dat verandert echt niets aan het probleem.

De enige manier om 'het beste van beide werelden' (dus geen VSync, maar ook geen tearing) te krijgen, is FreeSync/G-Sync. Maar die schermen zijn best duur.
Heb jezelf een 120/144 scherm?

Zal wel niet, anders had je deze opmerking niet gemaakt.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Nogmaals, en lees voornamelijk de 2e:
Kayliz schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 23:59:

RoaDHouse schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:30:
[...]

VSync heb je zowel als je framerate boven als onder je refreshrate komt. Dus wij snappen jouw opmerkingen niet helemaal. ;)

Tearing heeft vrij weinig met de hoogte of laagte van je refreshrate te maken. Of je nou een scherm hebt welke 10Hz doet of eentje welke 1000Hz doet, tearing blijf je houden tenzij je framerate synchroon loopt met je refreshrate. Dat sommige schermen hier minder last van hebben is een andere discussie.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

RoaDHouse schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:30:
[...]

Ik mag dan wel geen 120/144 Hz scherm hebben, maar ik weet wel waar ik het over heb. Zoals D4NG3R al uitlegt, zul je altijd tearing houden zolang je framerate niet gesynchroniseerd is met je refreshrate. Ook op hogere refreshrates.

Tearing ontstaat namelijk doordat je monitor de framebuffer uitleest terwijl de GPU daar een nieuwe frame naartoe aan het schrijven is. Het resultaat is dat de bovenkant het nieuwe frame is, en de onderkant het oude frame. Daartussen zit een tearline. Dat gebeurt net zo goed op 120 Hz.

D4NG3R schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:53:
Nogmaals, en lees voornamelijk de 2e:
Volgens mij is de TS gewoon onduidelijk. Wat opheldering zou wel fijn zijn :P

[Voor 67% gewijzigd door Compizfox op 05-12-2015 18:00]

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Compizfox schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:55:
[...]

Volgens mij is de TS gewoon onduidelijk. Wat opheldering zou wel fijn zijn :P
De TS forceerd in CCC VSync, iets wat ik zelf ook doe in de drivers. ;)

Maar even iets anders, gebruikt de TS ook daadwerkelijk nog CCC of de nieuwste (Crimson) drivers?

• Kayliz
Bedankt voor jullie reacties.

Even wat opheldering. Ik maak nu gebruik van de nieuwste crimson drivers, maar deze heb ik pas gisteren geinstalleerd. Verder heb ik alleen tearing met v-sync uit en wanneer ik de fps dan op 60 lock. Wanneer ik deze lock weghaal loopt het allemaal minder soepel ondanks de hogere fps.

Ik begrijp wat jullie zeggen, maar het punt is dat ik eerder geen last van tearing gehad heb. Ik heb verder ook helemaal geen probleem met v-sync of een beetje tearing. Ik zou gewoon graag willen weten hoe het kan dat ik er nu opeens last van heb, dit moet toch een reden hebben?

[Voor 11% gewijzigd door Kayliz op 06-12-2015 01:06]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Kayliz schreef op zondag 06 december 2015 @ 01:02:
Bedankt voor jullie reacties.

Even wat opheldering. Ik maak nu gebruik van de nieuwste crimson drivers, maar deze heb ik pas gisteren geinstalleerd. Verder heb ik alleen tearing met v-sync uit en wanneer ik de fps dan op 60 lock.
Dat is logisch. Je framerate locken op je refreshrate is niet voldoende om tearing te voorkomen. Het helpt wel om de tearline op (ongeveer) dezelfde plek te houden, maar ja, of dat nou wenselijk is...
Wanneer ik deze lock weghaal loopt het allemaal minder soepel ondanks de hogere fps.
Hmm, dat is apart.
Ik begrijp wat jullie zeggen, maar het punt is dat ik eerder geen last van tearing gehad heb. Ik heb verder ook helemaal geen probleem met v-sync of een beetje tearing. Ik zou gewoon graag willen weten hoe het kan dat ik er nu opeens last van heb, dit moet toch een reden hebben?
Ga eens bij jezelf na wat er veranderd is. Zoals ik al zei, hebben een hoop factoren invloed op tearing. Is het misschien vooral bij een bepaalde game zo, of echt bij alle games?

• Kayliz
Compizfox schreef op zondag 06 december 2015 @ 01:15:
[...]

Dat is logisch. Je framerate locken op je refreshrate is niet voldoende om tearing te voorkomen. Het helpt wel om de tearline op (ongeveer) dezelfde plek te houden, maar ja, of dat nou wenselijk is...

[...]

Hmm, dat is apart.

[...]

Ga eens bij jezelf na wat er veranderd is. Zoals ik al zei, hebben een hoop factoren invloed op tearing. Is het misschien vooral bij een bepaalde game zo, of echt bij alle games?
Sorry voor mijn late reactie.

Ik heb het nu eigenlijk bij alle games. Het is me gaan opvallen bij Black Ops II. Ik speelde dit altijd zonder fps cap zonder enige tearing. Nu is het zonder fps cap eigenlijk onspeelbaar, en met cap heb ik last van tearing.

Wat mijn eerste ingeving was, was dat de update naar Windows 10 de tearing veroorzaakt heeft. Maar ik denk dat ook dat niet het geval is aangezien ik dus Windows 8 opnieuw geprobeerd heb en nog steeds last had van tearing.

• toro
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:03
Dat is nou precies wat ik dus ook al heb een paar maanden.

Dat het altijd wel goed werkte en nu dus last heb van tearing in alle games (Far cry 4, BF4 enz.).

Wat ik gemeen heb met de TS is de monitor en Windows 10.

Mijn monitor is een ProLite E2483HS.

De game pc specs zijn hier:

i7 2600
Nvidia Geforce GTX 750 Ti.
Windows 10.
Plus het iiyama scherm.

Voorheen met 7/8.* nooit problemen gehad.

Eerst dacht ik nog dat het kwam door de DVI kabel. Dat veranderd door de game kaart aan te sluiten via HDMI. Dat veranderde niets. De temperaturen bleven ook laag, dus dat was het ook niet.

VSYNC aan in-game of global voor alles helpt maar een beetje, maar dit is niet wat ik wil. Het moet gewoon werken zoals het altijd deed als voorheen.

Ik wil dit nu wel eens opgelost hebben. Het zit hem dus misschien of in het scherm of in Windows of misschien een combinatie daarvan.

Zoveel tijd heb ik nou ook weer niet om te gamen in de week. De game pc gaat pas aan als ik ga gamen.

Dan moet het wel fatsoenlijk werken als ik wil gamen :(

• HStyles
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23-10 18:59

HStyles

Hbass

Eens spelen met triple buffer ?

Zhur > Exile > Roflcopter

• toro
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:03
HStyles schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:56:
Eens spelen met triple buffer ?
Dit geeft verbetering! Thanks *O*

Ik ga verder experimenteren.

• Hamazaki
  • Registratie: februari 2013
  • Niet online
werkt triple buffer goed ? ik zet ook mijn vsync altijd aan door tearing. kan ik dan straks 60+ fps spelen met triple buffer zonder tearing ? gaat dit via de nvidia control panel ?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

lennox-06 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:15:
werkt triple buffer goed ? ik zet ook mijn vsync altijd aan door tearing. kan ik dan straks 60+ fps spelen met triple buffer zonder tearing ? gaat dit via de nvidia control panel ?
Double buffering (dat is V-Sync zonder triple buffering) zorgt er ook voor dat je kunt spelen zonder tearing. Ten minste, als het goed is wel.

Triple buffering verhelpt het probleem dat je framerate naar de 30 fps zakt als je onder de 60 fps komt (bij een 60 Hz monitor). Met triple buffering kan je framerate dus alles aannemen, terwijl bij double buffering je framerate alleen waarden van R/n kan aannemen (waarbij R de refreshrate van je monitor is, en n een integer is).

Triple buffering zorgt volgens mij wel voor (nog meer) input lag.

De enige manier om het beste van beide werelden te krijgen (dus geen tearing en ook geen input lag) is een monitor met een variabele refreshrate, oftewel G-Sync/FreeSync.

[Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 05-04-2016 16:22]

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

lennox-06 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:15:
Zolang je framerate niet gelijk is aan je refreshrate ga je ook met Triple buffering screentearing niet voorkomen. Zie ook wat ik eerder al schreef:
D4NG3R schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:53:
VSync heb je zowel als je framerate boven als onder je refreshrate komt. Dus wij snappen jouw opmerkingen niet helemaal. ;)

Tearing heeft vrij weinig met de hoogte of laagte van je refreshrate te maken. Of je nou een scherm hebt welke 10Hz doet of eentje welke 1000Hz doet, tearing blijf je houden tenzij je framerate synchroon loopt met je refreshrate. Dat sommige schermen hier minder last van hebben is een andere discussie.
Wanneer je VSync gebruikt word er normaal een frame buffer gebruikt, double en triple buffering bufferen respectievelijk 2 en 3 keer zo veel frames. Zet je vsync niet aan doet dit alsnog niks.
Afaik heeft het letterlijk alleen met de grote van het vsync buffer te maken?

[Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 05-04-2016 16:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

D4NG3R schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:22:
[...]

Zolang je framerate niet gelijk is aan je refreshrate ga je ook met Triple buffering screentearing niet voorkomen.
Jazeker wel. Sterker nog, zelfs met normale V-Sync (double buffering) zou je tearing moeten voorkomen. Het effect van V-Sync is natuurlijk wel dat je framerate gelijk is aan je refreshrate (of een gehele fractie ervan).
D4NG3R schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:22:
[...]
Wanneer je VSync gebruikt word er normaal een frame gebuffered, double en triple buffering bufferen respectievelijk 2 en 3 frames ipv 1. Zet je vsync niet aan doet dit alsnog niks.
Je hebt altijd één framebuffer, ook zonder V-Sync. V-Sync voegt daar een backbuffer aan toe, waardoor je double buffering krijgt (tenzij je expliciet triple buffering aanzet, dan heb je één framebuffer en twee backbuffers).
[...]

Afaik heeft het letterlijk alleen met de grote van het vsync buffer te maken?
Triple buffering voegt er een buffer aan toe. Ik snap niet direct wat je met "de grootte van de V-Sync buffer" bedoelt, de buffer is natuurlijk precies zo groot als ie moet zijn (dat er één bitmap van de gebruikte resolutie en colour depth in past).

[Voor 55% gewijzigd door Compizfox op 05-04-2016 16:31]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik was te laat, om het verhaal wat duidelijker te maken:
Je zal met vsync aan een extra inputlag hebben die gelijk staat aan de tijd die je gpu nodig heeft om een frame te renderen. In het geval van 60fps zal dit 16.6ms zijn, in het geval van 30fps dan is dat 33.3ms. Als je tripple buffering dan heb je een extra frame in het buffer waardoor je dus een inputlag hebt van 33.3ms op 60fps en op 66.6ms op 30fps (op 45fps zal dit ongeveer 50ms zijn).

Als je geen beschikking hebt over Free/G-sync dan raad ik je aan om Adaptive vsync van Nvidia te gebruiken. Deze zet vsync aan op 60fps en op lagere snelheden houdt je dus tearing maar heb je tenminste geen inputlag.
http://www.geforce.com/ha...adaptive-vsync/technology

Inputlag
Input lag is de tijd die er verstrijkt tussen het bewegen van je muis of het indrukken van een toest op je toetsenbord tot het daadwerkelijk op je beeldscherm verschijnt. Als dit te hoog is dan kan je last krijgen van motion sickness, niet iedereen is hier even gevoelig voor. Dit is overigens beter merkbaar met VR, daardoor is een van de hoofddoelen van VR er voor zorgen dat de inputlag zo laag mogelijk is.

Battle.net tag

• Mr_Thomasz
  • Laatst online: 00:55
Had ook een half jaar last van screen tearing van alles geprobeerd maar het bleek aan het windows basic thema zonder Aero te liggen. Ik dacht dat het windows basic thema voor extra performance zorgt maar het veroorzaakt juist screen tearing. http://superuser.com/ques...ro-prevent-screen-tearing

• Hamazaki
  • Niet online
heb je wel freesync/gsync monitors vanaf 46+ inch ? ik game op mijn tv. zal wel niet te betalen zijn.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zover ik weet niet, het wordt momenteel alleen nog ondersteunt op DP. De meeste tv's hebben dat niet en zullen het dus ook niet kunnen.
AMD is bezig met Freesync over HDMI. Maar tot dat een beetje ingeburgert is (hetzelfde voor DP) zie ik het niet snel verschijnen.
Overigens beredeneer ik dit, ik heb niet in de pricewatch gekeken of op google :P.

Overigens is gamen op je tv niet echt aan te raden, tvs hebben vaak een hele hoge inputlag. Als je een gaming modus hebt op je tv dan zou ik die aanzetten omdat de inputlag dan meer in de buurt komt van een normaal scherm.

Battle.net tag

• aercaen
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23-10 15:58

aercaen

Proud framerate whore

Compizfox schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:21:
[...]

Double buffering (dat is V-Sync zonder triple buffering) zorgt er ook voor dat je kunt spelen zonder tearing. Ten minste, als het goed is wel.

Triple buffering verhelpt het probleem dat je framerate naar de 30 fps zakt als je onder de 60 fps komt (bij een 60 Hz monitor). Met triple buffering kan je framerate dus alles aannemen, terwijl bij double buffering je framerate alleen waarden van R/n kan aannemen (waarbij R de refreshrate van je monitor is, en n een integer is).

Triple buffering zorgt volgens mij wel voor (nog meer) input lag.
Dat klopt niet volledig.

V-Sync met een dubbele buffer kan nog steeds screen tearing hebben. Dit omdat dubble buffering (zoals de naam doet vermoeden) twee buffers gebruikt. Een buffer die de monitor gebruikt om zijn beeld weer te geven en een buffer die door de videokaart wordt gevuld. Dan word zodra de GPU buffer vol zit of een bepaalde tijd is verstroken de frames van de GPU buffer gekopieerd naar de monitor buffer. Maar dit heeft wel 2 mogelijke problemen. Het eerste is dat er onafgewerkte frames kunnen worden gekopieerd van de GPU buffer naar de monitor buffer. Ten tweede kan een nieuwe refresh cycle starten terwijl er nog een kopieeractie bezig is naar de monitor buffer. In beide gevallen kan dit het resultaat hebben dat er screen tearing ontstaat. Dit is in mijn ervaring wel heel game specifiek.

Dit hebben ze dan opgelost door nog een buffer toe te voegen of te wel met triple buffering V-Sync. Hier heb je een extra buffer tussen de monitor en GPU buffer zitten welke enkel afgewerkte frames accepteerd van de GPU en deze dan doorstuurd naar de monitor buffer zodra hij vol zit of een bepaalde tijd is verstreken. Daardoor heb je wel meer last van input lag omdat al deze buffers goed afgesteld moeten zijn en ook vaak op elkaar moeten wachten. (ook kopieren naar 2 buffers duurt langer dan maar naar één logischer wijs)

Dus als je last hebt van screen tearing zal in meeste gevallen triple buffering de beste oplossing zijn.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Compizfox schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:23:
Triple buffering voegt er een buffer aan toe. Ik snap niet direct wat je met "de grootte van de V-Sync buffer" bedoelt, de buffer is natuurlijk precies zo groot als ie moet zijn (dat er één bitmap van de gebruikte resolutie en colour depth in past).
Ik doelde er op dat double en triple buffering respectievelijk 1 en 2 extra frames aan buffer toevoegen. 1 frame (de huidige) een 'buffer' noemen gaat mij wat ver, maar is technisch inderdaad correct.

Zonder VSync heb je geen double of triple buffer, hence dat ik vsync buffer zij, waarom weet ik ook niet. :')

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mr_Thomasz schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:32:
Had ook een half jaar last van screen tearing van alles geprobeerd maar het bleek aan het windows basic thema zonder Aero te liggen. Ik dacht dat het windows basic thema voor extra performance zorgt maar het veroorzaakt juist screen tearing. http://superuser.com/ques...ro-prevent-screen-tearing
Dat zou kunnen, omdat er dan geen compositor gebruikt wordt. Maar dit heeft alleen effect in normale applicaties, niet in games, lijkt me? (en windowed games, natuurlijk). Games in full-screen gaan om de compositor heen.

aercaen schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:37:
[...]

Dat klopt niet volledig.

V-Sync met een dubbele buffer kan nog steeds screen tearing hebben. Dit omdat dubble buffering (zoals de naam doet vermoeden) twee buffers gebruikt. Een buffer die de monitor gebruikt om zijn beeld weer te geven en een buffer die door de videokaart wordt gevuld. Dan word zodra de GPU buffer vol zit of een bepaalde tijd is verstroken de frames van de GPU buffer gekopieerd naar de monitor buffer. Maar dit heeft wel 2 mogelijke problemen. Het eerste is dat er onafgewerkte frames kunnen worden gekopieerd van de GPU buffer naar de monitor buffer. Ten tweede kan een nieuwe refresh cycle starten terwijl er nog een kopieeractie bezig is naar de monitor buffer. In beide gevallen kan dit het resultaat hebben dat er screen tearing ontstaat. Dit is in mijn ervaring wel heel game specifiek.

Dit hebben ze dan opgelost door nog een buffer toe te voegen of te wel met triple buffering V-Sync. Hier heb je een extra buffer tussen de monitor en GPU buffer zitten welke enkel afgewerkte frames accepteerd van de GPU en deze dan doorstuurd naar de monitor buffer zodra hij vol zit of een bepaalde tijd is verstreken. Daardoor heb je wel meer last van input lag omdat al deze buffers goed afgesteld moeten zijn en ook vaak op elkaar moeten wachten. (ook kopieren naar 2 buffers duurt langer dan maar naar één logischer wijs)

Dus als je last hebt van screen tearing zal in meeste gevallen triple buffering de beste oplossing zijn.
Volgens mij worden de buffers geroteerd (ping-pong buffering), dus er wordt niks gekopieerd.

En zover ik weet moet er met double buffering ook geen tearing kunnen ontstaan. Zoals je zelf al zegt, de GPU rendert een frame in de backbuffer. Als de monitor klaar is met het grabben van een frame worden de frame- en backbuffer omgedraaid. De GPU gaat nu renderen in de backbuffer (wat zonet de framebuffer was) en bij de volgende refresh pakt de monitor een compleet frame uit de framebuffer (wat zonet de backbuffer was).

Als de GPU klaar is met het renderen van een frame maar de monitor is nog niet toe aan z'n nieuwe refresh, dan laat dit systeem de GPU lekker een refreshcycle wachten. Dit is meteen de reden dat je met double buffering alleen framerates die en gehele fractie van je refreshrate zijn kunt hebben (dus bij 60 Hz: 60 fps, 30 fps, 20 fps, 15 fps, enz).

Maar ik zie niet in hoe het met bovenstaande systeem kan gebeuren dat je tearing krijgt. Triple buffering is er dus voornamelijk om het probleem van de framerate-terugval op te lossen.

• Hamazaki
  • Niet online
dus als ik v-sync uit zet in game en tripple buffering aan zet in de control panel van nvidia, kan ik dan 60+ fps zonder tearing spelen ?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

lennox-06 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:00:
dus als ik v-sync uit zet in game en tripple buffering aan zet in de control panel van nvidia, kan ik dan 60+ fps zonder tearing spelen ?
Wat is de refreshrate van je monitor? 60 Hz? In dat geval, nee. Triple buffering is nog steeds een vorm van V-Sync en het doel van V-Sync is om je framerate te synchroniseren met je refreshrate.

Zoals ik al zei, als je én variabele framerates wil én geen tearing, dan is de enige perfecte oplossing FreeSync of G-Sync.

[Voor 29% gewijzigd door Compizfox op 05-04-2016 17:44]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

lennox-06 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:00:
Nee, vsync is nodig voor tripple buffering.

Battle.net tag

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True