Toon posts:

Via 4in1 drivers installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even voorop gezet dat ik weet hoe men zaken installeert, wordt ik niet goed van die Via 4in1 drivers.

Als ik de setup draai en vervolgens opnieuw opstart, wordt er allerlei nieuwe hardware gevonden. Dan kan ik kiezen tussen automatische detectie of handmatig de locatie aanwijzen. Bij detectie haalt hij ze uit c:\windows\inf waarvan ik niet weet of dat de nieuwe zijn (want VIA vindt het kennelijk niet nodig hun data aan te passen).
Wijs ik de drivers handmatig aan, accepteert de installatiewizard eigenlijk alleen viamach.inf als installatiefile voor alle zaken als PCI to ISA bridge, DMA to..., etc. Vervolgens heb ik in de devicemanager 4 keer een DMA to AGP bridge (of zoiets dergelijks) staat. Verwijderen en rebooten, levert op dat Windows allerlei dll's niet kan vinden (ook niet in veilige modus).

Wie kan mij bevestigen dat setup.exe de inf-files in c:\windows\inf overschrijft of kent een betere procedure deze k*tdrivers te installeren. Ik weet verdomd goed hoe een computer te installeren en heb een flinke dosis logica aan boord maar als ik dat in contact breng met de installatie van VIA drivers, rammelt dat aan alle kanten en dat ligt niet aan mij. Wat is de zin van een installatieprogramma als je het vervolgens zelf moet doen en de zin van nieuwe drivers als je de oude datum laat staan?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gewoon de standaard installatieprocedure volgen, dat gaat bij mij iig altijd goed en dan heb ik ook daadwerkelijk de nieuwe drivers erop.

Dus auto

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik kan het niet checken want in inf blijven de datums hetzelfde als de oude en in de device manager veranderd ook niets.... sterker nog: de drivers staat op augustus 2000 of zo...

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand het besvestigen of ontkennen?

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
ik heb nix te kiezen hij installeert automatisch en hoef zelf nix te doen..

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op woensdag 20 juni 2001 14:46 schreef okidokie het volgende:
Kan iemand het besvestigen of ontkennen?
Have some faith, de nieuwe komen er wel op...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 15:03 schreef Kev0867 het volgende:
ik heb nix te kiezen hij installeert automatisch en hoef zelf nix te doen..
Niet eens op OK te klikken dan? Want dan wordt mijn installatie wel erg vreemd....

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog iets toe te voegen?

• X-Mogwai
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik had met de vorige hetzelfde probleem hoor..
Gewoon met de bijbehorende setup geinstalleerd, vervolgens vond hij na de herstart steeds nieuwe apparaten, maar kreeg ik de melding 'Kan de bijbehorende driver niet installeren'
Heb mijn win2k opnieuw moeten installeren toen.. Dus ik denk dat ik een ronde oversla :)

Verwijderd

Heb de 4.31 4in1 drivers je moet gewoon setup draaien en dan gaat het vanzelf. Misschien dat je een andere IDE-driver installeert dan de oude dan moet je ook nog effe andere drivers voor je 1e en 2e IDE-bus installeren.
Nix moeilijks aan volgens mij (zet anders je systeem effe neer en de meldingen die je krijgt en de oude drivers die je had geinstalleerd.)

• bobsh
  • Laatst online: 28-06 18:52
ik heb juist hetzelfde probleem, en dat gebeurd bij elke via4in1 driver dat ik installeer. Ik gebruik dan gewoon de .inf file die in de windows dir zit. Problemen heb ik er toch niet mee dus ik nie dat da veel uitmaakt

PSN: bobsh .:. KZ2 Stats

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Gewoon niet klooooten met zulke dingen.
Windows lekker opnieuw installeren. Dus eerst DELTREE /Y C:\WINDOWS. En het dan nog eens proberen.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 18:45 schreef PipoDeClown het volgende:
Gewoon niet klooooten met zulke dingen.
Windows lekker opnieuw installeren. Dus eerst DELTREE /Y C:\WINDOWS. En het dan nog eens proberen.
Die nickname heb je zeker niet gekozen maar verdient hè :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar even serieus.... in c:\windows\inf heb ik dus geen mogelijkheid te checken of dit de door setup.exe nieuw geplaatste drivers zijn omdat de oude datum erbij staat. De inf-files uit het uitgepakte bestandje accepteert Windows niet en ik denk dat ik steeds de oude drivers heb en zo doende nog steeds op versie 4.23 of zo zit.

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem ik kan de via to agp kiezen van de nieuwe drivers maar de via tech to pci bridge wilt ie de nieuwe niet aanpakken ik heb ook ettelijke keren geprobeerd. uiteindelijk heb ik dan maar idd de driver van c:windows\ aangepakt dat was die viamach.inf ook, ik haal nu toch al vele beter op 3d marks dan dervoor dus ik denk wel dat ie de nieuwe heeft genomen maar zeker ben ik ook ni echt

Verwijderd

Even opstarten in veilige modus, alles wat naar via ruikt verwijderen, opnieuw opstarten, overal op 'volgende' klikken (dus zonder drivers te installeren) en daarna de default setup draaien. In principe zou het dan gewoon moeten werken. Wil je het echt zeker weten dan rename je die /windows/inf dir gewoon even naar iets anders alvorens je de setup uit gaat voeren. (wel de bestanden uit je 'nieuwe' /windows/inf even overzetten naar je 'oude' /windows/inf voordat je de handel weer 'terug-renamed'.

Die 'Dma to...' ofzoiets dat is idd normaal, waarsch. gaat het om IRQ koppelingen (acpi houder voor irq oid).

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 juni 2001 20:59 schreef hezik het volgende:

[..]

Wil je het echt zeker weten dan rename je die /windows/inf dir gewoon even naar iets anders alvorens je de setup uit gaat voeren.

[..]
Inderdaad zo simpel. Had ik zelf moeten bedenken. Blond momentje ben ik bang... :)

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Zorg wel als je het Via-agpdriver gedeelte installeert, dat je je videodrivers van je vid kaartje heb geuninstalled!!

En natuurlijk worden er nieuwe harde waren gevonden, de automatische setup zet de bestanden ergen in win/sys, na de reboot wordt de hardware automatisch door win gedetecteerd, bv via Northbridge, of AMD 760.

Het ide gedeelte kan je willekeurig installeren, voor UDMA ect. , ik gebruik altijd IDE tool van via.

Niet op voorraad.

Verwijderd

Ik heb alleen maar problemen met die IDE-tool...
Mijn harddisk wordt gezien als SCSI-Disk terwijl het gewoon IDE is.

Misschien ligt het aan je north/south-bridge of je hem wel/niet kunt gebruiken.
Mijn North/South-bridge zijn beide van VIA en nix van AMD......

Verwijderd

Topicstarter
Nou, opnieuw geïnstalleerd. Eerst de nieuwe drivers op voorhand gekopieerd naar c:\windows\inf en daarna setup.exe gedraaid. Hij blijft nieuwe hardware vinden na d ereboot en nu ook kan hij de viagart.vxd niet vinden. Verwezen naar de directory van de uitgepakte drivers en van daaruit geïnstalleerd. De rest automatisch laten detecteren en uiteindelijk uit c:\windows\inf gehaald.

Maar... als ik dan de drivers check zijn deze allemaal van 8 januari 2000! Zijn ze bij Via soms gewoon lui?

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

ik heb bij de 4 in 1 drivers iig nergens last van, maar als het aankomt op het installeren van de sound-drivers van mijn mobo, dan vergeet het maar!! :( Dat moet ik namelijk steeds en steeds weer zelf doen! In dat opzicht is VIA gewoon...... je weet wel wat het is he :)

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

Verwijderd

Topicstarter
Vrouwelijk geslachtdeel ja.... kunnen ze bij Via geen normaal installatieprogramma maken???

Verwijderd

Is inderdaad stevig k dat dit niet goed terug te vinden is welke er nou eigenlijk draaien. In mijn kinderlijke onschuld installeerde ik pas de laatste nieuwe versie 4.31 (bij mijn Abit MOBO zat 4.28). Maar er veranderde schijnbaar niks. Bij rebooten geen nieuwe H/W gedetecteerd o.i.d.. Ligt inderdaad wel voor de hand dat je eerst de videokaart drivers moet verwijderen. Maar dit zou toch wel eens fatsoenlijk aangegeven kunnen worden ???
Is het al de moeite wel waard trouwens ?
Nu we het er toch over hebben een nieuwe vraag: waarom adviseert men bij VIA chipsets de AGP op "normal" te zetten i.p.v. "turbo" (da's nog zoiets, waarom niet gewoon AGP 2x en 4x ???). Eigenwijs als ik ben heb ik natuurlijk voor Turbo gekozen en geen enkel probleem.....

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
Op woensdag 20 juni 2001 15:10 schreef okidokie het volgende:

[..]

Niet eens op OK te klikken dan? Want dan wordt mijn installatie wel erg vreemd....
ok dan, wel een keertje ok drukken voor te kiezen uit installeren en verwijderen(kies dan installeren he!!)en een keertje bij de keuze van standaard en turbo, en dan vervolgens nog een keer ok drukken en klaar...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 juni 2001 00:01 schreef Kev0867 het volgende:

[..]

ok dan, wel een keertje ok drukken voor te kiezen uit installeren en verwijderen(kies dan installeren he!!)en een keertje bij de keuze van standaard en turbo, en dan vervolgens nog een keer ok drukken en klaar...
Nu wil je corrigeren en ga je nog overdrijven. Bij alle 4 de hardwarecomponenten die je computer aantreft moet je toch echt 4 of 5 keer op een knop klikken. En dan sla ik er ook echt nog een paar over, ervoor en erna.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 juni 2001 22:57 schreef LeveL_42 het volgende:
[..]

Bij rebooten geen nieuwe H/W gedetecteerd o.i.d.. Ligt inderdaad wel voor de hand dat je eerst de videokaart drivers moet verwijderen. Maar dit zou toch wel eens fatsoenlijk aangegeven kunnen worden ???
[..]
Dit is nieuw. Is dat zo dat je de drivers eerst moet verwijderen?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee hoor hoeft helemaal niet, gewoon eroverheen, altijd gedaan, altijd gewerkt.

//add//
Het is trouwens wel 1 van de opties bij de setup.exe om de oude drivers te verwijderen, per exemplaar.
//add//

Verwijderd

Topicstarter
Thanx!

Verwijderd

Toch vind ik dit vreemd. Mij is altijd op het hart gedrukt EERST de moederbordrivers en dan pas de Videokaartdrivers te installeren. Dat zou bij een update dan ineens niet meer hoeven ?

Het zou wel een stuk makkelijker zijn trouwens...

Aangenomen dat dit zo is: hoe kun je dan alsnog constateren dat daadwerkelijk de nieuwe versie is geinstalleerd ? Bij mij wordt in elk geval geen nieuwe hardware gedetecteeerd bij de reboot na de installatie. En van de datums in de System Devices wordt je ook niks wijzer.
Op vrijdag 22 juni 2001 13:54 schreef KillerAce_NL het volgende:
Nee hoor hoeft helemaal niet, gewoon eroverheen, altijd gedaan, altijd gewerkt.

//add//
Het is trouwens wel 1 van de opties bij de setup.exe om de oude drivers te verwijderen, per exemplaar.
//add//
Pagina: 1