Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Budget portret camera

Pagina: 1
Acties:

• arjants
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Voor het fotograferen van een smoelenboek ben ik op zoek naar een nieuwe camera.
Systeem- of compactcamera, ik kan niet echt een goed overwogen keus maken.

Op dit moment gebruiken we een Canon 350d met standaard kitlens maar die is zo ongeveer afgeschreven.

De foto's worden op een vaste plek gemaakt mbv een standaard studioset met matte achtergrond.
Deze set blijft ook staan, de camera zal altijd op het statief gemonteerd blijven zodat een nieuwe medewerker gelijk op de foto gezet kan worden.

Omdat de camera niet heel erg veel gebruikt zal worden zoek een niet al te dure optie.
Ik zie bij de spiegelreflex dat de portretlenzen zo ongeveer bij 300,- beginnen en daar moet dan nog een body bij.
Is er een alternatief te vinden in de compact camera serie of moet ik toch echt naar een spiegelreflex hiervoor?
2e hands is helaas geen optie :X

[Voor 12% gewijzigd door arjants op 04-12-2015 22:45]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• TooTall_NL
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 12:46
Denk dat je in dit geval genoeg zou moeten hebben aan een instap dslr met een prime lens van 35mm of 50mm ofsow.
Die kosten vaak de wereld niet hoor. Zag laatst bij media markt een setje van canon met kitlens en prime voor 650 euro ongeveer.
Sommige primes zijn al voor 200 euro te vinden.

Puur vanuit praktisch oogpunt zou ik bijna zeggen: Geen kwaliteitseis gewoon een simpel compact cameraatje en klaar 200 euro max.

Als het puur om smoelenboek foto's gaat is het dan niet slimmer om een lokale fotoshop te contacteren en een dealtje te sluiten.
Of medewerkers vragen eens in de zoveel tijd een nieuwe pasfoto in te leveren?

Lijkt me bijzonder hier een gehele ruimte op in te richten en al deze materialen aan te schaffen en bij te moeten houden...

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:11

Fiber

Beaches are for storming.

Definieer portretlens...

Bij het gebruik van flitsers en achtergronden zoals in bovenstaande set heb je m.i. geen lichtsterke lenzen nodig maar volstaat een simpele kitlens waarschijnlijk wel of voor headshots een eenvoudige 55-200 of zo.

Belangrijkste is dat de camera de flitsers goed kan aansturen. Of een goedkope spiegelreflex als de Nikon D3200 of Canon 1200D dat goed kunnen weet ik helaas niet maar dat kan een Tweaker met iets meer parate kennis op dit gebied je vast wel vertellen.

http://tweakers.net/categ...piMrLBxoXrWRoaW6hFFtbWwsA

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 29-10 23:14
pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM
Prima portretlens voor weinig geld. Zet hem op een modernere Canon dslr en je kunt weer fijn portretten maken.
Maar even goed kijk je naar een Nikon D3300 met een pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.8G
Of een systeemcamera met een 50mm f/1.8 lens.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Fiber

Fiber

Maar waarom zou je een 'snelle' f/1.8 lens nodig hebben als je met een egale vaste studio achtergrond en studio flitsers werkt, voor foto's die meer richting pasfoto gaan dan richting kunstzinnige foto's...?

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:17

Nomad

a.k.a. Martijn

Fiber schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 09:44:
Maar waarom zou je een 'snelle' f/1.8 lens nodig hebben als je met een egale vaste studio achtergrond en studio flitsers werkt, voor foto's die meer richting pasfoto gaan dan richting kunstzinnige foto's...?
Precies. De mensen die hierboven een 1.8 of 2.8 lens aanraden snap ik niet.
Er is beperkt budget, koop dan lekker een 55-200 achtige lens, dat werkt makkelijk en flexibel en is ruimschoots scherp genoeg. 50mm is niet flexibel en zou ik zodoende niet in de studio aanraden.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Fiber

Fiber

Maar dan terug naar mijn vraag/opmerking: Kan een instapmodel Canon of Nikon die flitsers aansturen...?

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Fiber schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:11:
Maar dan terug naar mijn vraag/opmerking: Kan een instapmodel Canon of Nikon die flitsers aansturen...?
sure, met een kleine adapter vanaf de hotshoe :)

• Universal Creations
Nomad schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:04:
[...]

Precies. De mensen die hierboven een 1.8 of 2.8 lens aanraden snap ik niet.
Er is beperkt budget, koop dan lekker een 55-200 achtige lens, dat werkt makkelijk en flexibel en is ruimschoots scherp genoeg. 50mm is niet flexibel en zou ik zodoende niet in de studio aanraden.
Het gaat niet zozeer om die f/1.8, maar om de vaste brandpuntsafstand. Er wordt een smoelenboek gemaakt en dan is consistentie wel zo mooi (imho), een zoomlens heb je dan niets aan en een 50/1.8 kost heel weinig (bij Canon iig).
Overigens kun je ook met een egale achtergrond prima werken met kleine scherptediepte. Ik heb ook weleens een smoelenboek gemaakt en deed dat met 100mm f/2.8 op fullframe. Je krijgt dan meer diepte in je foto's. Met een 50/1.8 heb je dus meer flexibilteit qua scherptediepte dan met een trage zoomlens.

[Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 05-12-2015 11:15]

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Universal Creations schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:08:
[...]

Het gaat niet zozeer om die f/1.8, maar om de vaste brandpuntsafstand. Er wordt een smoelenboek gemaakt en dan is consistentie wel zo mooi (imho), een zoomlens heb je dan niets aan en een 50/1.8 kost heel weinig (bij Canon iig).
Overigens kun je ook met een egale achtergrond prima werken met kleine scherptediepte. Ik heb ook weleens een smoelenboek gemaakt en deed dat met 100mm f/2.8 op fullframe. Je krijgt dan meer diepte in je foto's. Met een 50/1.8 heb je dus meer flexibilteit qua scherptediepte dan met een trage zoomlens.
Je hebt duidelijk niet zoveel gewerkt met studioflitsers. Die dingen kunnen niet zachtjes. Dus zelfs al wil je op 2.8 schieten, je zit aan minimaal 5.6 ofzo wel vast. De flitsers gaan niet zachter, dus iso100 en dan alsnog 5.6.
En hoewel je consistentie wilt is niet elk hoofd en lichaam gelijk, dus niet bij iedereen is 50mm even mooi. Beter nog, ik vind 50mm voor een smoelenboek een kloten brandpunt. Vervormt teveel. Ik zou zeker 70+mm pakken en gezien je niets aan lichtsterkte hebt, is een 55-200 achtige lens dan ineens niet meer zo'n dure optie, als het alternatief een 85mm prime is.

• Universal Creations
Ik weet dat je met studioflitsers tegen die beperking aan loopt, maar een 2stops nd filter doet al wonderen.
Betreffende de brandpuntsafstand: we hebben het hier over 50mm op aps-c en niet fullframe. Dan is de vertekening echt heel klein en hij schoot al met soortgelijke brandpuntsafstand met de kitlens.

• Soinar
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-07-2016
Een 50mm f1.8 kan je toch ook instellen op f/5.6, f/8.0 of wat anders. Het is goedkoop en met de crop factor al een redelijk lange lens van ~80mm. Zo'n goedkope zoom is al duurder en je moet wel de ruimte hebben om die dan te kunnen gebruiken. Een 85mm prime op crop word al 135mm. Heb je op crop nog steeds die vervorming met een 50mm? Je staat toch verder weg om dezelfde foto te kunnen maken als met een FF. Heb je dan nog steeds dezelfde probemen?

Canon AE-1, EOS 7D Mark II, EOS M - Fujifilm X-T1

• Fiber

Fiber

Universal Creations schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:42:
Ik weet dat je met studioflitsers tegen die beperking aan loopt, maar een 2stops nd filter doet al wonderen.
Betreffende de brandpuntsafstand: we hebben het hier over 50mm op aps-c en niet fullframe. Dan is de vertekening echt heel klein en hij schoot al met soortgelijke brandpuntsafstand met de kitlens.
Bedenk ook dat het geheel een keer ingesteld gaat worden en dan waarschijnlijk door een stagiaire of junior HR medewerkster bediend moet kunnen worden...

Maar goed, dat een lens voor dit doel geen 300 Euro of meer hoeft te kosten zoals de TS dacht daar zijn we het in ieder geval over eens... :)

• Universal Creations
Fiber schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:59:
Bedenk ook dat het geheel een keer ingesteld gaat worden en dan waarschijnlijk door een stagiaire of junior HR medewerkster bediend moet kunnen worden...
Ik ga even uit van een vaste opstelling met vaste instelling in dit soort situaties en wat is er dan handiger dan een prime (met nd filter) en de camera in standje M. Gewoon schieten en klaar.

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Universal Creations schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:42:
2 stops ND filter en je zit al moeilijker te focussen in de studio. Ik neem aan dat er gewerkt wordt met de instellampen van de flitsset qua continuelicht om te focussen. Het kan allemaal wel wat je wilt, maar het is gewoon niet handig en weer extra variabelen die je toevoegt. Met bovendien donker zoekerbeeld met een crop camera etc.

En ik vind 50mm ook op crop geen mooi brandpunt. Ik schoot/schiet zelf dus ook geen headshots/smoelenboek met mijn 24-70, maar met mijn 70-200. Is gewoon flatteuzer wat mij betreft.

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Nu online

Woutoud

P/√P

Voor een beperkt budget en deze wensenlijst voldoet elke camera met een APS-C-sensor, hotshoe en 18-55 kitlens, volgens mij. Gezien er nu een Canon 350D is, zou ik daar dan gewoon de betaalbare opvolger van pakken.

Daarmee komen we op de vraag, wat is het budget?
Voor €500,- heb je bijvoorbeeld een Canon EOS 700D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart

[Voor 37% gewijzigd door Woutoud op 05-12-2015 12:56]

Woutoud.com | Grace SDAC Balanced - THX AAA 789 - Audeze LCD-2C \ Meze 99 Noir \ Sennheiser HD 650 \ Drop Panda

• Universal Creations
Nomad schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:13:
2 stops ND filter en je zit al moeilijker te focussen in de studio. Ik neem aan dat er gewerkt wordt met de instellampen van de flitsset qua continuelicht om te focussen. Het kan allemaal wel wat je wilt, maar het is gewoon niet handig en weer extra variabelen die je toevoegt. Met bovendien donker zoekerbeeld met een crop camera etc.
f/1.8 lens met 2 stops ND geeft je een f/3.5 lichtsterkte, wat dus minder donker is dan een 55-250 op grootst mogelijke diafragma (f/4). Als je die 55-250 een beetje gaat inzoomen, zoals jij voorstelt, wordt dit al heel snel f/4.5 wat je meer focusproblemen gaat geven dan f/3.5 (je kunt geen gebruik meer maken van f/4 focuspunten).
En ik vind 50mm ook op crop geen mooi brandpunt. Ik schoot/schiet zelf dus ook geen headshots/smoelenboek met mijn 24-70, maar met mijn 70-200. Is gewoon flatteuzer wat mij betreft.
70mm op fullframe is nog altijd minder dan 80mm. Maar goed, klein verschil, maar in de praktijk merk je daar volgens mij verrekte weinig van.

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Universal Creations schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:50:
[...]
(je kunt geen gebruik meer maken van f/4 focuspunten).
Ik geloof er niets van dat zodra je met zo'n lens gaat zoomen, dat dan sommige AF punten ineens uit gaan, dat zou verschrikkelijk verwarrend zijn.

Hoe dan ook, ik vind een prime in de studio niet handig en 50mm niet een mooi bereik.

Het is voor mij vrij duidelijk dat jij niet veel in de studio gewerkt hebt, lezende dat je een zoom maar onhandig vind.

Stel jij zet de camera op statief met je 50mm. Nu komt er iemand van 1.60m langs, schattige kleine dame. Zij moet op dezelfde plek staan als ieder ander, dus jij gaat met je statief aan de wandel en je prime erop.
Meteen daarna komt grote Dirk, hij is 2m en een echte bourgondiër. Jij gaat al kijkend door je zoeker met je statief naar achteren lopen totdat Dirk in je beeld past. Dirk loopt nog even snel naar de spiegel om zijn jasje goed te doen en loopt terug en staat net weer even ergens anders. Jij pakt je statief weer op en gaat weer al door de zoeker kijkend wandelen. Vanaf statief portretten maken in de studio is een ramp, tenzij je perfectionist bent en werkt met modellen die echt voorspelbaar en stuurbaar zijn en het gaat om die laatste 2% kwaliteit.

Voor een smoelenboek wil je snel en flexibel zijn. Mensen moeten ongeveer op dezelfde plek staan zodat het licht goed valt van je studioflitsers en jij zoomt in tot een mooi portret en klikt af. Dat werkt echt 50x fijner.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Nomad schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:26:
[...]

Je hebt duidelijk niet zoveel gewerkt met studioflitsers. Die dingen kunnen niet zachtjes. Dus zelfs al wil je op 2.8 schieten, je zit aan minimaal 5.6 ofzo wel vast. De flitsers gaan niet zachter, dus iso100 en dan alsnog 5.6.
want er bestaan geen ND filters :?
Nomad schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:02:
[...]

jawel en daar heb ik al op gereageerd schat :)
ow sorry, had nog niet het hele draadje gelezen.

[Voor 22% gewijzigd door mrc4nl op 05-12-2015 13:04]

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

mrc4nl schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:01:
[...]

want er bestaan geen ND filters :?
jawel en daar heb ik al op gereageerd schat :)

• Universal Creations
Nomad schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:58:
Ik geloof er niets van dat zodra je met zo'n lens gaat zoomen, dat dan sommige AF punten ineens uit gaan, dat zou verschrikkelijk verwarrend zijn.
Dat zeg ik ook niet. Jij hebt het over focusproblemen met het ND filter, terwijl de AF met f/1.8 lens + ND filter beter zal werken dan met een zoomlens op f/4.5.
Hoe dan ook, ik vind een prime in de studio niet handig en 50mm niet een mooi bereik.
Dat kan, maar veel mensen zweren bij hun 85mm op fullframe.
Het is voor mij vrij duidelijk dat jij niet veel in de studio gewerkt hebt, lezende dat je een zoom maar onhandig vind.
Ook dat hoor je mij niet zeggen. Een zoom is handig voor veel dingen, maar als je naar deze situatie kijkt, is een prime helemaal niet onhandig en daarnaast veel goedkoper. We hebben het over een beperkt budget. Een studiofotograaf die allerlei soorten portretten maakt, zal graag met zoomlenzen werken, maar dat zullen toch in 90% van de gevallen de bekende f/2.8 zoomlenzen zijn.
Stel jij zet de camera op statief met je 50mm. Nu komt er iemand van 1.60m langs, schattige kleine dame. Zij moet op dezelfde plek staan als ieder ander, dus jij gaat met je statief aan de wandel en je prime erop.
Meteen daarna komt grote Dirk, hij is 2m en een echte bourgondiër. Jij gaat al kijkend door je zoeker met je statief naar achteren lopen totdat Dirk in je beeld past. Dirk loopt nog even snel naar de spiegel om zijn jasje goed te doen en loopt terug en staat net weer even ergens anders. Jij pakt je statief weer op en gaat weer al door de zoeker kijkend wandelen. Vanaf statief portretten maken in de studio is een ramp, tenzij je perfectionist bent en werkt met modellen die echt voorspelbaar en stuurbaar zijn en het gaat om die laatste 2% kwaliteit.

Voor een smoelenboek wil je snel en flexibel zijn. Mensen moeten ongeveer op dezelfde plek staan zodat het licht goed valt van je studioflitsers en jij zoomt in tot een mooi portret en klikt af. Dat werkt echt 50x fijner.
Het is een smoelenboek, dus ik ging er vanuit dat het om kop-schouder portretten ging en dan zou het trouwens wel raar zijn als Dirk opeens een even groot hoofd heeft als de kleine schattige dame. De kleine schattige dame wordt dan namelijk ook meer uitvergroot dan Dirk. Of ze daarop zit te wachten...
Maar goed, ieder zijn ding. Het is aan de TS om een keuze te maken. Ik heb mijn argumenten voor een goedkope prime gegeven en jij voor een telezoom.

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Nu online

Woutoud

P/√P

Weer even terug naar een gericht aankoopadvies mannen.
Ik proef dat het allemaal niet te ingewikkeld moet worden, dus aan de haal gaan met prime vs. zoom, ND-filters e.d. lijkt met niet relevant.
Zodra we een budget weten kan er een lijstje met mogelijke kandidaten neergezet worden, waarbij een vervangend Canontoestel waarschijnlijk de meest praktische oplossing is.

Woutoud.com | Grace SDAC Balanced - THX AAA 789 - Audeze LCD-2C \ Meze 99 Noir \ Sennheiser HD 650 \ Drop Panda

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
Wat is er mis met de 350D dan eigenlijk? Volgens mij is die camera in genoemde setting nog steeds bruikbaar?

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Garyu schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:00:
Wat is er mis met de 350D dan eigenlijk? Volgens mij is die camera in genoemde setting nog steeds bruikbaar?
denk het ook :)

• 8819
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-12-2016
Ik snap ook niet waarom ts geen gebruikte wil
Cameraland verkoop ze gewoon met factuur en garantie ?

Verder een standaart dslr camera van nikon of canon is al voldoende om portretten te maken

YouTube: Best Portrait lens? 85mm vs 70-200mm

• arjants
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Een volle sinterklaas dag verder en behoorlijk wat om in te lezen.
Dat de 350D niet voldoet is wel duidelijk, een vervanger zou zo op het eerste gezicht de 3200 zijn.
Deze is dan eventueel bij bedrijfsfeestjes ook in te zetten met standaard lens.

Dat brengt me dan bij het budget, zijn portemonnee is mijn portemonnee :)
Hij verwacht dat ik met zijn geld net zo om ga als mijn eigen dus prijs/kwaliteit mag af en toe ook wel wat kosten afhankelijk van het gebruik/duurzaamheid.

De 350D is best wel oud en ik verwacht met een aankoop die alleen voor portretten gebruikt word minder uit te geven dan een camera/systeem die ik de komende jaren kan gebruiken om feestjes/jubilea vast te leggen. De 350D voldoet in redelijke zin daarvoor maar indien het makkelijker te bedienen is voor (inderdaad) de collega's dan zit er redelijk rek in het budget tot zullen we zeggen 750,-

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Zolang die 350D het doet waarom zou je hem vervangen dat snap ik echt niet kwaliteit (die zit vooral in de lens en dat ga je met een andere goedkope lens niet oplossen) Waarom een studio flits set gebruik gewoon twee normale spots en een prosumer compact en je maakt top foto's. Hou het vooral simpel.
Voordeel van een compact en vaste spots is wel dat men op het scherm ziet wat het gaat worden en dat is men tegenwoordig gewend. Zou dus zeker geen DSLR hiervoor kopen.
Nog sterker denk dat een noob met zijn telefoon ook een goede foto voor een smoelenboek kan maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Fiber

Fiber

Tja, je budget is dus opeens anders, het gebruik en doel is opeens anders... Lijkt me toch wel handig als je een volgende keer direct met de goede randvoorwaarden komt...

D3200 is overigens weinig mis mee, maar een Canon uit dezelfde prijsklasse zal het ook best doen. Ik blijf net als Nomad bij een medium telezoom als een 55-200 voor het portretwerk, anderen zien meer in een 50mm prime of zo. Denk niet dat we die discussie nogmaals over moeten doen. Voor de feestjes zou ik kiezen voor de Sigma 17-50/2.8 en wellicht nog een losse flitser erbij denk ik.

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik zou het lekker houden bij de 350D en die pas vervangen als 'ie kapot gaat. Betere beeldkwaliteit op ISO100 ga je echt niet nodig hebben, kwaliteit van de foto wordt veel meer bepaald door de fotograaf. Investeer liever in een goede fotocursus (misschien een leuk teamuitje?), daar heb je veel meer profijt van.

Ga je echt kijken naar een nieuwe body die ook geschikt is voor bedrijfsfeestjes, dan is een instapper (Canon of Nikon maakt niet zo veel uit) met Sigma 17-50mm f/2.8 een hele mooie vooruitgang.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True