Na het oplappen van een oude laptop (asus x71a) door er een ssd in te zetten ging er iets mis. De laptop maakte een hoog piepend geluid tijdens het opladen, de batterij laadde wel gewoon op. Als ik de laptop zonder batterij opstarte was het geluid weg. Na het openmaken van de laptop zag ik dat er een mosfet doorgebrand was:

(klik om te vergroten)
De bovenste contacten zitten los, de onderste zitten nog wel vast, al lijkt de mosfet intern bijna helemaal horizontaal door te zijn gebrand.
Wat ik ervan kan lezen is dit:
4800B
(logo?)ZE△
L...
Ik vermoed dat deze verantwoordelijk was voor de stroomvoorziening van de batterij.
Omdat de tekst niet meer te lezen is weet ik niet wat ik nu als vervanging moet bestellen. Ik heb verder ook geen ervaring met het aflezen van mosfets.
Mijn vraag is nu dus: Hoe kan ik er achter komen welke mosfet ik moet bestellen?

(klik om te vergroten)
De bovenste contacten zitten los, de onderste zitten nog wel vast, al lijkt de mosfet intern bijna helemaal horizontaal door te zijn gebrand.
Wat ik ervan kan lezen is dit:
4800B
(logo?)ZE△
L...
Ik vermoed dat deze verantwoordelijk was voor de stroomvoorziening van de batterij.
Omdat de tekst niet meer te lezen is weet ik niet wat ik nu als vervanging moet bestellen. Ik heb verder ook geen ervaring met het aflezen van mosfets.
Mijn vraag is nu dus: Hoe kan ik er achter komen welke mosfet ik moet bestellen?