Kwaliteit van muziek sonos vs Chromecast video naar audio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphons
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06 21:53
Bij Spotify en een Chromecast video, kun je muziek afspelen op je tv via spotify aldaar. Zodra je de tv laat spelen via de audio installatie heb je een verbinding tussen spotify via de app of laptop naar je audio installatie. Is een dergelijke constructie kwalitatief minder dan via een sonos connect ertussen? Maakt t uit of de muziek via de chromecast naar tv naar audio wordt gestreamd, ipv via de app naar sonos naar de audio?

Sonos op de audio en Spotify (via de sonos app) ben ik niet kapot van, vandaar, qua bediening en gebruiksgemak en mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Zolang het signaal digitaal blijft, maakt dit volgens mij geen (hoorbaar) verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd :)
En dat is afhankelijk van hoe de boel op je versterker is angesloten. Is dat allemaal digitaal, dan gebruik je dus altijd de DAC van de versterker en moet je geen verschil horen.
Heb je de sonos of de TV echter analoog aangesloten dan kun je meestal wel verschillen horen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Chromecast gaat via HDMI dus digitaal. Bij de Sonos Connect heb je de optie voor Optical (digitaal) naast enkele analoge aansluiting.

Voordeel van de Chromecast is dat het ook werkt met de gratis variant van Spotify, maar je hebt wel een versterker nodig met HDMI ingangen (zowiezo een aanrader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphons
Dus, zolang t digitaal met elkaar verbonden is en het
geluid uiteindelijk via de versterker wordt gebracht naar de luidsprekers, is er geen kwaliteitsverlies. Vraag: waarom zit er dan een dac in de sonos connect? Er zijn tegenwoordig zoveel manieren om geluid naar je versterker te pushen dat ik mij afvraag of t via een sonos connect wel toevoegende waarde heeft. Qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-06 18:54
SONOS is een volledig functioneel multiroom muzieksysteem. Chromecast speelt simpelweg de link die jij aangeeft zonder de mogelijkheid tot verdere integratie door je huis heen.

Het is maar net wat je zoekt.

Op de vraag waarom de SONOS Connect een DAC heeft: er zijn ook mensen met een analoge versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphons
Begrijp mij goed, ik ben een groot fan van Sonos. Maar de integratie van spotify in de sonos app is belabberd. Dat moet denk ik bewust zo zijn gedaan, al weet ik niet waarom.

Dus ik ben op zoek naar een alternatief en via het alternatief kwam ik op de vraag of de DAC in de sonos wel een doel heeft, of t het digitale geluid een kwaliteitsboost geeft of niet. Kan mij niet voorstellen dat een dac alleen zin heeft als de versterker analoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vertel nou eerst eens wat voor versterker je gebruikt (merk en type).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphons
Onkyo TX-NR 509

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:44

JT

VETAK y0

Alphons schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 08:48:
Dus, zolang t digitaal met elkaar verbonden is en het
geluid uiteindelijk via de versterker wordt gebracht naar de luidsprekers, is er geen kwaliteitsverlies. Vraag: waarom zit er dan een dac in de sonos connect? Er zijn tegenwoordig zoveel manieren om geluid naar je versterker te pushen dat ik mij afvraag of t via een sonos connect wel toevoegende waarde heeft. Qua geluid.
Er zit een DAC in zodat je de Connect ook aan kan sluiten op versterkers die geen DAC hebben of een slechte. In de praktijk komt het erop neer dat als jij een HT receiver hebt van een reputabel merk dat je de DAC in de connect niet nodig hebt. Maar je betaalt er wel belachelijk veel pegels voor :')

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

(jarig!)
Ja want DACs zijn me een partij duur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:44

JT

VETAK y0

Uiteraard. Anders vraagt Sonos er niet zoveel geld voor :+

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

(jarig!)
De kunst van high end: je neemt iets cheaps en maakt er een mooi verhaal van en ineens is het veel meer waard :+

wel hoop bedieningsgemak ook bij sonos waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-06 08:30

mr.paaJ

generatie cmd+z

Sonos biedt momenteel gewoon een totaal ander systeem dan Google met Cast. Gaat misschien nog wel veranderen, Cast zal ook wel multiroom worden enzo, maar dan nog zal Sonos niet goedkoper gaan worden: die moeten ervan leven, voor Google is het een leuke hobby.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-06 20:37
Deveon schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 18:51:
Chromecast gaat via HDMI dus digitaal. Bij de Sonos Connect heb je de optie voor Optical (digitaal) naast enkele analoge aansluiting.

Voordeel van de Chromecast is dat het ook werkt met de gratis variant van Spotify, maar je hebt wel een versterker nodig met HDMI ingangen (zowiezo een aanrader).
Er zijn nu twee chromecast devices.
De een heeft hdmi, de andere heeft een optische en jackplug uitgang.

Ikzelf heb iederdaad de hdmi variant achterin mijn versterker gepropt plus de power in de usb ingang ( scheelde me weer gedoe met de Powersupply)
En als je dan je versterker weer op je tv hebt staan is de cirkel weer rond :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:18
Alphons schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:47:
Begrijp mij goed, ik ben een groot fan van Sonos. Maar de integratie van spotify in de sonos app is belabberd. Dat moet denk ik bewust zo zijn gedaan, al weet ik niet waarom.

Dus ik ben op zoek naar een alternatief en via het alternatief kwam ik op de vraag of de DAC in de sonos wel een doel heeft, of t het digitale geluid een kwaliteitsboost geeft of niet. Kan mij niet voorstellen dat een dac alleen zin heeft als de versterker analoog is.
Spotify loopt via de Sonos app zelf ipv de Spotify app? Bij 1 device maakt dat niet uit, als je meerdere Sonos spelers in huis hebt ga je dat wel fijn vinden, dan kan je namelijk de spotify muziek op de Sonos manier overal gebruiken, via connect kan je slechts een speler aansturen, dus niet multi-room of zone. Als je dan 2 spelers ergens in stereo gebruikt bv kan Spotify maar een van de 2 aansturen...

De DAC is verder alleen van nut bij de analoge uitgangen, dat is precies wat een DAC doet.
Pagina: 1