Toon posts:

Pc halve seconde freezes random.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
TL:DR random freezes heel kort altijd als er geluid is.

Ik ben in het bezit van deze setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 228,90€ 228,90
1ASRock Z97M Pro4€ 98,95€ 98,95
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD5000AAKX, 500GB€ 46,-€ 46,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 46,95€ 46,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 420,80

Tijdens afspelen van video of in games zoals CSGO heb ik af en toe( 1-2 keer per uur) een korte freeze van beeld en geluid a 0.25 seconden. Het geluid stuttert alsof alles vastloopt. Ik ondervind hier geen problemen van maar ben ongerust of dit te maken heeft met levensduur van producten.

Video drivers zijn up to date
Draait windows 10
Temperaturen CPU en GPU beiden laag dmv waterkoeling.

Waar kan ik nog meer aan denken?

Verwijderd

Topicstarter
shameless selfbump

Verwijderd

Topicstarter
bumping?

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-01 23:09

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Veel en veel te vaag vrees ik.Heb je dit altijd al gehad? Of is het plotseling op komen zetten? In welke gevallen gebeurd het? Vindt er op dat moment iets plaats wat het kan veroorzaken (net starten film, laden van mappen, enz...). Hoe oud zijn de afzonderlijke onderdelen? Wat zegt de SMART van je HDD? Welke programma's draaien er (op de achtergrond) Virus Scanner?

Verwijderd

Is in zo'n geval de belasting van de HDD, CPU, GPU of RAM erg hoog? Is wel te zien als je taakbeheer open hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de pc nu zo'n 1-2 maand, onderdelen muv gpu 5 maand oud.

De belasting van CPU/GPU/RAM ligt niet hoog op dat soort momenten.
Het gebeurt of tijdens gamen, of het kijken van series.

Jullie geven beiden aan de belasting en SMART van de HDD. Dit is een goede tip welke ik vanavond zal uitproberen.

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Verwijderd schreef op maandag 07 december 2015 @ 14:26:
Ik heb de pc nu zo'n 1-2 maand, onderdelen muv gpu 5 maand oud.

De belasting van CPU/GPU/RAM ligt niet hoog op dat soort momenten.
Het gebeurt of tijdens gamen, of het kijken van series.

Jullie geven beiden aan de belasting en SMART van de HDD. Dit is een goede tip welke ik vanavond zal uitproberen.
Bij 1-2 maanden zou ik het niet direct in de levensduur van je onderdelen zoeken. Misschien heb je wat compabiliteitsproblemen. Is je RAM compatible met het moederbord?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:16

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar PMG.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54

bonzz.netninja

Niente baffi

Misschien voeding die niet zo stabiel is? Kans om daar onderzoek naar te doen?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-01 21:49
Ik merk eenzelfde soort stutter bij tekort aan RAM (dan gaat ie je HDD aanslagen). Maar 8GB zou voldoende moeten zijn... Of heb je stiekem massa's prog's, browser tabs, etc. open staan?
Ik zet m'n centen in op de HDD als (serieuze) bottleneck bij piekmomenten.

Verwijderd

Topicstarter
bonzz.netninja schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:17:
Misschien voeding die niet zo stabiel is? Kans om daar onderzoek naar te doen?
Is er een tool net als voor een HDD om dit te onderzoeken?
freelh schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:45:
Ik merk eenzelfde soort stutter bij tekort aan RAM (dan gaat ie je HDD aanslagen). Maar 8GB zou voldoende moeten zijn... Of heb je stiekem massa's prog's, browser tabs, etc. open staan?
Ik zet m'n centen in op de HDD als (serieuze) bottleneck bij piekmomenten.
Mijn ram komt bij lange na niet in de buurt van zijn max.
Point.Flare schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:23:
[...]
Bij 1-2 maanden zou ik het niet direct in de levensduur van je onderdelen zoeken. Misschien heb je wat compabiliteitsproblemen. Is je RAM compatible met het moederbord?
Ja dit is compatible.

Gister met een SMART tool de HDD welke aangaf dat hij nog goed was. Wel zag ik dat hij tijdens games idd rond 90% zat(acitivity). Is dit te hoog?

Toevallig heb ik gisteren hier geen last van gehad de gehele avond, maar zondag wel meerdere keren per uur.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2015 13:11 ]

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 13:10:
[...]

Is er een tool net als voor een HDD om dit te onderzoeken?

[...]

Mijn ram komt bij lange na niet in de buurt van zijn max.

[...]

Ja dit is compatible.

Gister met een SMART tool de HDD welke aangaf dat hij nog goed was. Wel zag ik dat hij tijdens games idd rond 90% zat(acitivity). Is dit te hoog?

Toevallig heb ik gisteren hier geen last van gehad de gehele avond, maar zondag wel meerdere keren per uur.
Wat gaf 90% aan. Je taakbeheer? An sich niet raar, je bent aan het gamen. Zoek het meer in drivers en optimalisatie van je PC. Bios up to date? Videokaart driver opnieuw installeren, idem voor de audio. Even kijken of je chipset drivers ed. up to date zijn..

Misschien even wat kleine optimalisaties doen. Onnodige ruimte vrijmaken, defragmenteren. Largesystemcache, enz.

[ Voor 10% gewijzigd door Point.Flare op 08-12-2015 13:19 ]

Verwijderd

Een hardeschijf belasting van 90% is gewoon veel, op het moment dat het dus iets hoger wordt, wat sowieso wel zal gebeuren heb je direct al een probleem, dan gaat het systeem dus haperen.

Voeding kun je alleen testen met apparatuur van tienduizenden euro's, maar het kan sowieso onmogelijk de voeding zijn. Dat is technisch gezien simpelweg onmogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie advies, ik zat al te denken om gewoon een fresh install te doen op een anders schijf alvorens de drivers van audio video en bios te nalopen.

Ik hoorde dat er namelijk een nieuwe AMD driver was (alhoewel beta).

• freelh
Een beetje off-topic:
Ik merk in mijn omgeving op dat meer en meer pc's zonder HDD flink tegen deze mechanische bottleneck aanlopen. Ofwel zit de CPU uit zijn neus te vreten bij een vreselijk lange boot, duurt het opstarten van een programma enorm, openen bestanden lang,... En loopt de disk-load continue op 40% en al snel >90%...
Gaat Windows 10 uit van een SSD dezer dagen? Of zou het louter kwestie zijn van stabiele drivers, non-multitasking?

PS Het zijn vaak net die personen die niet 'geloven' in het nut van een SSD...

Verwijderd

Programma's worden steeds zwaarder en groter, maar ook malware kan diskactiviteit vragen.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
ze mogen zeggen wat ze willen, de evolutie van HDD in de laatste 15 jaar is gewoon belabberd in vergelijking met andere onderdelen
de sequential read/write is in die tijdspanne wel goed toegenomen, de access time (grotendeels afhankelijk van de rotatiesnelheid van de schijf) en dus random read/write is dat echter niet
als je dan weet dat een harde schijf in random read maar een paar MB/s haalt en games, films, programma's,... de laatste jaren enorm zijn toegenomen in grootte, dan mag het duidelijk zijn dat een HDD niet meer kan gebruikt worden als primaire schijf (wel nog voor data opslag) in een modern systeem

een modern OS doet (in tegenstelling tot vroeger) dankzij cpu's met meerdere cores wel degelijk verschillende zaken op de achtergrond
het kan zeker aan een driver probleem liggen, maar het kan evengoed zijn dat Windows of een ander programma gewoon even connectie maakt met een server op het internet

gezien de rest van de onderdelen die niet echt budget zijn (behalve dan die WD Blue, hoewel ik een Black niet echt veel hoger inschat): zet er een SSD in en hou de WD als data schijf
ik kan je verzekeren dat je nooit meer terug wil! (zelf al is het probleem niet opgelost)

• freelh
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:07:
[ ], maar ook malware kan diskactiviteit vragen.
Touché :-). Maar als een virusscan of een (snel) handmatig doorlopen van lopende processen en geïnstalleerde prog's geen antwoord biedt, steek ik mijn tijd er niet meer in (bij friends & family).
Pagina: 1