Nieuwe vs 2e hands macbook

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilwat
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:11
Mijn MacBook uit 2008 begint ondertussen toch een stuk langzamer te worden. Nu ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe. Vooral zal ik de nieuwe laptop gebruiken voor mail/internetten/ HD film en licht Photoshop en indesign werk.

Wat zouden jullie aanschaffen?
de basic 13 mbp à 1450 euro?
Of
Een een gebruikte. Zo zie ik op marktplaats geregeld verschillende MacBook pro 15 inch retina uit medio 2012 voor rond de 1000 euro staan.
Zelfde hoeveelheid ram (8 gb) als de instap MacBook. Vaak ook nog met een tweede grafische kaart ( nvidea 650).

Mijn vraag is vooral of het snelheidsverschil tussen de twee groot is te noemen? Is het de 450 euro extra waard om een nieuwe te halen?
Daarbij vindt ik de 2 extra inch een leuke meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Tja, zoek reviews op en je ziet wat het verschil in performance is, dan kun je heus wel zelf die overweging maken....

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 21:08
SSD in jouw mac plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilwat
Fietsbel schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:24:
Tja, zoek reviews op en je ziet wat het verschil in performance is, dan kun je heus wel zelf die overweging maken....
Reviews van de MacBook uit 2012 komen uit 2012 waar hij erg goed scoorde (uiteraard), niet hoe een 2012 MacBook scoort in 2015. Benchmarks heb ik opgezocht, maar de cijfers zeggen me niet genoeg om goed te kunnen beoordelen hoe je dit verschil merkt. Wellicht heeft iemand hier ervaring met beide en kan die een indicatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wilwat schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:30:
[...]

Reviews van de MacBook uit 2012 komen uit 2012 waar hij erg goed scoorde (uiteraard), niet hoe een 2012 MacBook scoort in 2015. Benchmarks heb ik opgezocht, maar de cijfers zeggen me niet genoeg om goed te kunnen beoordelen hoe je dit verschil merkt. Wellicht heeft iemand hier ervaring met beide en kan die een indicatie geven.
Om een product uit 2012 in 2015 te testen heeft inderdaad geen nut, vandaar de vaak universele benchmarks zodat je de resultaten wel kan vergelijken. Als je niet goed weet wat de benchmarks naar de praktijk weerspiegelen dan zoek je dat op.

Edit:
Ik geef je een richting waarin je kunt zoeken. Op dit forum verwacht men eigen inzet, maar dat is soms teveel voor mensen.

[ Voor 8% gewijzigd door Fietsbel op 04-12-2015 14:49 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilwat
Fietsbel schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:33:
[...]

Om een product uit 2012 in 2015 te testen heeft inderdaad geen nut, vandaar de vaak universele benchmarks zodat je de resultaten wel kan vergelijken. Als je niet goed weet wat de benchmarks naar de praktijk weerspiegelen dan zoek je dat op.
Als je me niet kan helpen is dat natuurlijk ook goed. Maar het lijkt me een redelijke vraag hoe mensen het verschil in praktijk merken ipv een benchmark score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:44
Misschien een gekke vraag: Waarom zoek je niet tweedehands op een budget van ongeveer 1400 euro? Dan komen er toch ook recentere MacBooks naar boven?

Edit: voorbeeld een

[ Voor 40% gewijzigd door MartijnMartijn op 04-12-2015 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
De 15 inch Retina modellen van 2012 hadden GPU problemen. Raad je niet aan om een 2012 model te kopen, dat waren de allereerste modellen.

Kijk eens naar een late 2013/mid 2014. Dat zijn modellen die Haswell gebruiken en dus langere accuduur bied (afhankelijk ook van de staat van de accu).

Aan de ene kant moet je dan ook wel afvragen of het wel verstandig is als je ongeveer 1000 euro gaat uitgeven voor een tweedehands model, terwijl de basic 13 inch retina ongeveer 1400 euro is.

Wat ga je er vooral mee doen?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilwat
Meest zware wordt Photoshop. Maar dit is niet meer dan foto's bijwerken.
Voordeel van de tweede hands is natuurlijk ook het grotere scherm en het lagere prijskaartje.
Maar van die problemen was ik niet opende hoogte. Beter dan toch een kleiner scherm accepteren maar wel de nieuwste, kan ik het langst mee vooruit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Ik heb een macbook pro retina late 2013 256 gb ssd en 8 GB ram voor 650 eur tweedehands op de kop getikt. Wie zoekt die vindt.

Heeft nog bovenop een jaar apple care

[ Voor 14% gewijzigd door Zuttasoxx op 04-12-2015 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38

nelizmastr

Goed wies kapot

RWK__ schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:47:
De 15 inch Retina modellen van 2012 hadden GPU problemen. Raad je niet aan om een 2012 model te kopen, dat waren de allereerste modellen.
Het waren de eerste retina modellen, maar de GPU problemen zaten in de 2011, niet de 2012.

De 15" modellen hebben quad cores, dat is het voornaamste verschil. Tussen ivy bridge en broadwell zit geen wereldschokkend prestatieverschil, dus de quad zal wel sneller zijn. Een 13" instapper scoort rond de 7-8k geekbench, de 15" 10k+

Maar het blijven oudere machines. Mede daardoor ben ik toch voor een nieuwe 13 gegaan.

[ Voor 32% gewijzigd door nelizmastr op 05-12-2015 08:57 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
nelizmastr schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 08:55:
[...]

Het waren de eerste retina modellen, maar de GPU problemen zaten in de 2011, niet de 2012.
Ik heb het over de retina modellen. In 2011 waren er geen retina modellen. Daarnaast waren er wel degelijk GPU problemen met de 2012 versies. Er is zelfs een reparatieprogramma ervoor (die ook geldt voor voorgaande modellen).

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 07:09
Tweedehands koop ik alleen maar Macs als het echt een koopje is met een korting die genoeg ruimte hebben om ook vervangingsonderdelen zoals een HDD/SSD of batterij te installeren, omdat dit juist de onderdelen zijn die je in veel gevallen bij een gebruikte laptop mag vervangen.

Helaas is het zo dat gebruikte Macs een dusdanig hoge prijskaartje hebben waardoor je eigenlijk beter af bent met een nieuw exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 10:47
Als iemand die 13" en 15" MacBooks Pro Retina of Airs (eind 2013 of nieuwer) verkoopt, kan ik zeggen dat er niets mis is met 2e hands.

Vooral een 13" Retina van bijvoorbeeld Februari 2014 verschilt dit nog weinig qua performance met een 2015 model. Maar dan kan je wel een 256GB kopen voor €1050 en dan scheelt het al snel €600,-. Bij aandachtig zoeken heb je dan gewoon een model dat niet van nieuw te onderscheiden is.

Het loont absoluut om 2e hands te kopen! Ook op modellen van enkele maanden kan je al honderden euro's voordeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Idutchman schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 07:58:
Als iemand die 13" en 15" MacBooks Pro Retina of Airs (eind 2013 of nieuwer) verkoopt, kan ik zeggen dat er niets mis is met 2e hands.

Vooral een 13" Retina van bijvoorbeeld Februari 2014 verschilt dit nog weinig qua performance met een 2015 model. Maar dan kan je wel een 256GB kopen voor €1050 en dan scheelt het al snel €600,-. Bij aandachtig zoeken heb je dan gewoon een model dat niet van nieuw te onderscheiden is.

Het loont absoluut om 2e hands te kopen! Ook op modellen van enkele maanden kan je al honderden euro's voordeel hebben.
Volledig mee eens. Zo heb ik een Macbook Pro 13" 2014 weten te kopen voor 875 euro. Deze laptop was echt zo goed als nieuw. Had zelfs maar 11 cycles en en was slechts 11 maanden oud. Nu nog op zoek naar een iMac ;P.
Pagina: 1