Welk beeldscherm bij veel kolommen in excel

Pagina: 1
Acties:

• RE14
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-11 23:15
Ik kan een Samsung syncmaster bx2240w 22 inch beeldscherm overnemen. Ik wil deze gebruiken voor brede excel bestanden. Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten om zo veel mogelijk in beeld te krijgen.

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12 16:53
resolutie?

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:15
Of misschien doorzoeken naar een 21:9 scherm. Breder gaat het niet worden en wanneer ik een nieuw excel document open op 100% zie ik Kolom A tot en met kolom BA i

21:9 scherm i.p.v. een normaal breedbeelscherm (of 16:9 scherm). Op 100 % zie ik in Excel bijvoorbeeld kolom A tot en met BA (53 kolommen) op een Dell Ultrasharp U3415W.

Op V&A zie ik bijvoorbeeld voor 150 euro al een 21:9 Ultra wide scherm staan (V&A aangeboden: LG 25UM55-P Zwart). Ideaal voor jou als ik het zo hoor.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het genoemde scherm is een wat verouderde low-end 1680x1050 geval met TN-panel. Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken, maar dit is gewoon geen goed scherm met een dagwaarde van een paar tientjes max en zeker niet het eerste waar ik aan zou denken met jouw eisen - ook niet als je weinig budget hebt :o

Zoals gezegd, resolutie bepaalt hoeveel informatie je tegelijk op het scherm kunt krijgen, en dan gaat het bij aantal kolommen vooral om horizontale resolutie. Dit scherm toont 1680 puntjes. Exact hoeveel kolommen daarin passen hangt af van kolombreedte in Excel. Default is echter 75 pixels per kolom. Dat houdt in dat je op dit scherm 22 default kolommen kwijt kunt. Een wat gangbaarder scherm met 1920x1080 resolutie, dus 1920 horizontale beeldpuntjes, kan 25 kolommen kwijt. Veel mensen die hoge eisen hebben mbt info op het scherm werken tegenwoordig met schermen met 2560x1440 resolutie, dus 2560 horizontale puntjes, dus 34 default kolommen. Er bestaan ook hogere resoluties, op basis van bovenstaande zou je prima zelf moeten kunnen berekenen hoe het met hogere of anderszins afwijkende resoluties zit.

Hou er rekening mee dat IRL kolommen zelden op default 75 pixels staan, meestal zijn ze breder - dus je gaat in praktijk ws minder overhouden.

Gezien hoe crappy dit scherm is zou ik het in ieder geval niet als ook maar enigszins optimaal hiervoor bestempelen. Wat wel hangt totaal af van je budget en evt overige eisen (TN panelen als deze hebben zeer slechte kleurweergave en kijkhoek, waardoor ze voor bijv films kijken of iedere vorm van fotobewerking ongeschikt zijn).

Maareh, dit gemist?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!