Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VMWare] Daily builds automatisch laten installeren op VMs

Pagina: 1
Acties:

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 21:27
In ons ontwikkel-proces moet functionaliteit die gebouwd is door de ene ontwikkelaar door een andere ontwikkelaar in een build getest worden. Dat levert nu gedoe op, omdat dat nu op eigen installaties die nieuwe functionaliteit 'bij gepatcht' wordt -- da's dus geen build, dus dat moet aan het einde van de rit dunnetjes over.
Da's natuurlijk zonde van de tijd. En het ontwikkelproces levert elke nacht een 'daily' (of misschien 'nightly') build op -- dus die zou je dan kunnen gebruiken. Maar je heb natuurlijk verschillende platformen (Windows Server versies en database server versies), dus alles handmatig installeren is ook weer zo iets.
We hebben een deployment package dat met een Powershell script de software gewoon automatisch uitrolt en configureert, dus dat gaat grotendeels automatisch.

En dat bracht me op het idee: zouden we niet een setje VMs kunnen hebben met verschillende OS'en en databases, automatisch een daily build op de schijf zetten, dat automatisch de VM opstarten en het deployment script draaien, en dan de VM weer afsluiten? Dan zou je elke ochtend een vers setje VMs hebben met de daily build er al op, zodat developer-tests en eventuele (automatische) regressietests zonder tijdsverlies kunnen worden gedaan.

Ik heb eventjes gekeken naar gescripte installs van VMs, maar alles wat ik kan vinden gaat over het deployen van VMs op ESXi servers en dergelijke -- en dat heb ik dus niet nodig. En ik ben geen VMWare beheerder, dus ik weet ook niet waar ik moet beginnen met lezen in de documentatie...

Is wat ik wil mogelijk?

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
fub schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:33:
Ik heb eventjes gekeken naar gescripte installs van VMs, maar alles wat ik kan vinden gaat over het deployen van VMs op ESXi servers en dergelijke -- en dat heb ik dus niet nodig.
Wel dus.
Ik heb bij verschillende software boeren gewerkt waar zulke zaken werden toegepast. Daar werd Hyper-V gebruikt icm Virtual Machine manager. Dit is geen wereld van verschil (relatief gezien) van vmware esxi en vsphere.
Je auto deployed een VM en dan zijn er tal van wegen die naar Rome leiden. Bijvoorbeeld een stuk script wat je op de VM pushed en een pull doet van jouw build en die af trapt.
Als je SCCM hebt kan je ook via task sequences wat zaken oppakken.

Alternatief is (als je het niet op host niveau wilt oppakken) is een lege vm laten booten en via MDT iets in elkaar knutselen wat het OS deployed en naderhand jouw zaakjes regelt via een task sequence bijvoorbeeld.

Nog een alternatief, laat een VM draaien (24/7) snapshot die (schoon) laat een scheduled task een pull doen van jouw build, draai de build. Alles klaar? revert snapshot.
edit: als de machine in AD hangt beter dit doen: schedule maken snapshot, pull de build, run de build, revert snapshot, delete snapshot. Waarom? Computer account pwd in AD veranderd om de X dagen. Met oude snapshot gaat dat op den duur mis.

Ik kan je geen panklare oplossing geven hier, maar een beetje creatieve beheerder kan hier tal van oplossingen voor verzinnen mits de vraagstelling correct is. Misschien een idee om externe hulp te vragen/in te huren. Zonder beheerders kennis kom je niet ver.

[ Voor 13% gewijzigd door Razwer op 04-12-2015 14:39 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waar loop je op vast?

Het weer klaarzetten van de VM's, of het automatisch installeren van jullie eigen software?

Als dit het eerst is, zou ik gewoon eenmalig een aantal template(s) maken en die elke nacht weer scheduled laten uitrollen (nadat de "oude" vm's verwijderd zijn).

Zie voorbeeld 10 in: https://www.vmware.com/su...werCLI51/html/New-VM.html

Overigens, als het hebben van veel testomgevingen belangrijk is in jullie omgeving, en dat niet een van jullie sterkste punten is, kijk dan ook even of je dat kunt uitbesteden. De ontwikkelingen op dat gebied gaan erg hard. Laat een andere partij zich maar druk maken om de infra, zodat jullie je tijd nuttig kunnen besteden aan ontwikkelen en testen.

https://azure.microsoft.com/en-us/services/devtest-lab/

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• thaizzz
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05-2024
Is Desired State Configuration hier geen optie?
Voor zover ik weet kan alles wat je vraagt hiermee worden gerealiseerd.
MSDN: Windows PowerShell Desired State Configuration Overview

Eventueel in de toekomst worden Windows Server containers interessant voor jullie.
MSDN: Windows Containers

Ik vermoed dat de combinatie van deze 2 dit soort processen aanzienlijk gaan versnellen.

[ Voor 8% gewijzigd door thaizzz op 05-12-2015 11:58 ]

MCP, MCSA:2008/2012R2, MCSE:Comm

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
thaizzz schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:55:
Is Desired State Configuration hier geen optie?
Voor zover ik weet kan alles wat je vraagt hiermee worden gerealiseerd.
MSDN: Windows PowerShell Desired State Configuration Overview

Eventueel in de toekomst worden Windows Server containers interessant voor jullie.
MSDN: Windows Containers

Ik vermoed dat de combinatie van deze 2 dit soort processen aanzienlijk gaan versnellen.
Zo ver komt hij niet eens :)
Als je de startpost leest zijn de issues er al met het (automatiseren van het) deployen van de VM's zelf.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 21:27
Allen dank voor de reacties. Ik heb nu genoeg leads om eens verder te zoeken!
Pagina: 1