Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
Na laatst mijn systeem te upgraden naar Skylake loop ik tegen problemen aan. Mijn systeem POST niet, hierom heb ik eerst het RAM RMA gestuurd omdat het er op leek dat deze defect was. Hiervoor heb ik netjes een nieuwe gekregen, maar weer POST mijn systeem niet.

Om die reden heb ik het moederbord RMA gestuurd, bij tests van de winkel blijkt dat het moederbord naar behoren werkt met ram van onder de 2400Mhz, maar bij hoger POST deze inderdaad niet.
Mijn RAM is 3200Mhz, maar alleen als ik het XMP profiel activeer om deze over te klokken. Standaard draait deze dus op 2133Mhz en ook bij deze snelheid wil mijn systeem niet werken.

Nu zeggen ze bij de winkel dat dit een compatibiliteitsprobleem is, en niet defect omdat het bij hen wel werkt met lagere snelheden. In de specificaties van het moederbord staat echter duidelijk dat mijn RAM en deze snelheid (zelfs tot 3800Mhz volgens Asus, en 3600Mhz staat op de site van de winkel) wordt ondersteund, en ook op de site van de webwinkel staat dus dat dit moederbord deze snelheden aan kan.

Nu is mijn vraag, als de winkel hem niet als defect wil accepteren, kan ik dan zeggen dat ik mijn geld terug wil op basis van het feit dat er niet wordt geleverd wat ze zeggen te leveren?

Ik zit al weken in de stress door dit akkefietje, als jullie tips voor mij hebben stel ik het zeer op prijs.

Mijn relevante hardware is:
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4B3200C16
pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed

[ Voor 3% gewijzigd door Nycrea op 04-12-2015 10:45 ]

πŸ‡ΊπŸ‡¦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mijn RAM is 3200Mhz, maar alleen als ik het XMP profiel activeer om deze over te klokken. Standaard draait deze dus op 2133Mhz en ook bij deze snelheid wil mijn systeem niet werken.

Maar in de winkel werkt het wel met lager dan 2400MHz? Gebruiken ze daar ook het XMP profiel?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Ik weet ook niet hoe het komt dat het daar wel werkt, bij mij werkt het RAM dus niet out of the box, wat 2133Mhz is. Ze gebruiken daar voor zo ver ik weet gewoon de standaard snelheid zonder overkloks, als ik het goed begrijp.

πŸ‡ΊπŸ‡¦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat het geheugen op de QVL van jouw moederbord? Asusborden zijn nog wel eens kieskeurig als het op geheugen aankomt.

Als je het geheugen korter hebt dan 2 weken dan kun je het mogelijk nog onder de wet koop op afstand terugsturen, en ander geheugen halen voor je setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:44

E-Vix

Nu met sneeuw!

In de QVL lijst van jouw moderbord staat bij het lijstje geheugen waar jouw geheugen onder valt de volgende annotatie:
*When running XMP at DDR4 3200 MHz or higher, the system’s stability depends on the CPU’s capabilities.
Oftewel je CPU zou het XMP profiel wel eens de nek om kunnen doen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hoe werkt het bij hen wel ? Testen ze het soms in een ander mobo ? Andere bios versie, etc.
Als je al eens iets aankaart onder de klacht van DOA, dan kun je dus niet meer WKOA aanroepen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieVeenman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01-2019

DieVeenman

.NET Gekkie

Zijn alle kabels goed aangesloten?

Wat voor voeding heb je, en had je die al uit een werkende computer gehaald?

Zit er een speaker op je moederbord, zo ja hoeveel beeps hoor je, als je geen piepjes hoort is het waarschijnlijk je PSU.

[ Voor 35% gewijzigd door DieVeenman op 04-12-2015 11:12 ]

“Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
TERW_DAN schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:06:
Staat het geheugen op de QVL van jouw moederbord? Asusborden zijn nog wel eens kieskeurig als het op geheugen aankomt.

Als je het geheugen korter hebt dan 2 weken dan kun je het mogelijk nog onder de wet koop op afstand terugsturen, en ander geheugen halen voor je setup.
Mijn geheugen staat inderdaad wel op de QVL van Asus. Dit heb ik gecheckt.
DieVeenman schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:10:
Zijn alle kabels goed aangesloten?

Wat voor voeding heb je, en had je die al uit een werkende computer gehaald?
Mijn voeding is de HX1000i, deze werkte in mijn vorige systeem prima.
Alle kabels zijn ook naar behoren aangesloten.
E-Vix schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:08:
In de QVL lijst van jouw moderbord staat bij het lijstje geheugen waar jouw geheugen onder valt de volgende annotatie:

[...]

Oftewel je CPU zou het XMP profiel wel eens de nek om kunnen doen.
De i7-6700K is op dit moment de 'beste' skylake processor, ik betwijfel of dit het probleem is.

Het probleem zit volgens mij duidelijk in het moederbord, aangezien ze bij de winkel ook problemen ondervinden met hogere snelheden van RAM, er moet dus iets fout gaat in het moederbord.

[ Voor 7% gewijzigd door Nycrea op 04-12-2015 11:18 ]

πŸ‡ΊπŸ‡¦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nycrea schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:14:
De i7-6700K is op dit moment de 'beste' skylake processor, ik betwijfel of dit het probleem is.

Het probleem zit volgens mij duidelijk in het moederbord, aangezien ze bij de winkel ook problemen ondervinden met hogere snelheden van RAM, er moet dus iets fout gaat in het moederbord.
De MCH van je CPU is gespecced tot DDR4-2133, alles daarboven draai je dus buiten spec. Dus als je het draait als DDR4-3200 kan je tegen compatibility aanlopen.

Dus als 2133 zou het moeten lopen, daarboven kan het simpelweg compatibility zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Dan nog verklaart dit niet waarom het bij mij op 2133Mhz niet werkt :/

πŸ‡ΊπŸ‡¦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:44

E-Vix

Nu met sneeuw!

Nycrea schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:42:
Dan nog verklaart dit niet waarom het bij mij op 2133Mhz niet werkt :/
Bios? de 6700k wordt vanaf 0401 ondersteund.
Sowieso zou je als je nog niet de meest recente bios (=1202) hebt deze kunnen proberen te upgraden. Wellicht dat dit nog een compatibiliteits-issue oplost

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27

rdejongjr

Gnome

Skylake en 4x8GB DDR4 is helaas niet stabiel te noemen wanneer het sneller dan 2133MHz staat ingesteld, al diverse builds op stock laten staan omdat het systeem anders weigerd op te starten.

Het bord van TS heb ik zelf niet verder dan 2400MHz gekregen met 32GB, en dat moest zelfs in meedere stappen zonder XMP.
Wellicht dat het over een jaar (of 2) eindelijk wat verder te duwen is qua geheugen maar momenteel ben ik al blij als ik willekeurig DDR4 kan gebruiken.

XMP geeft de specs/instellingen aan het moederbrord door, of deze (en CPU) ze ook fatsoenlijk aan kan is dan weer en 2e blijkbaar. :X

Het is zelfs zo erg dat van een kit die netjes in de QVL stond de ene verpakking prima werkte en de andere weigerde POST (beide sets 20+ passes memtest in X99 platform).

Doet mij denken aan mijn goede oude ASUS A7N8X-E Deluxe, standaard ddr400? yumyumyum, OC geheugen? Nope nope nope nope.

[ Voor 7% gewijzigd door rdejongjr op 04-12-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
De geheugencontroller zit op je processor, niet het moederbord, waarschijnlijk heeft die dus problemen met je geheugen. Een Core i7 6700K is dan misschien wel het topmodel, maar niet elke 6700K is gelijk. Net zoals er verschil zit in hoe goed processors overklokken, zit er ook verschil in de geheugen controller. Zoals ook al gezegd heb je maar gegarandeerde werking tot 2133 MHz, met alles hoger overklok je de controller (vandaar ook dat alleen Z170 hoger dan 2133 MHz kunnen).

Dat je dan ook nog eens 4 DIMMs tegelijk gebruikt, maakt het nog lastiger.

Heb je al geprobeerd met 1 of 2 DIMMs in plaats van 4?

Indien nog mogelijk kun je de processor terug sturen, misschien heb je meer geluk met de volgende. Anders ga je toch moeten proberen van je geheugen af te geraken en een minder extreme set kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Ik heb alleen getest met slechts een DIMM van 8 GB, nooit met het volledige setje.
Toen hij het de eerste keer niet doet ben ik meteen in test modus gegaan en dus ook alle DIMMs in hun eentje geprobeerd.

πŸ‡ΊπŸ‡¦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27

rdejongjr

Gnome

[b]Nycrea schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:44:[/b
Bij tests van de winkel blijkt dat het moederbord naar behoren werkt met ram van onder de 2400Mhz, maar bij hoger POST deze inderdaad niet.
MacPoedel schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:55:
De geheugencontroller zit op je processor, niet het moederbord, waarschijnlijk heeft die dus problemen met je geheugen. Een Core i7 6700K is dan misschien wel het topmodel, maar niet elke 6700K is gelijk. Net zoals er verschil zit in hoe goed processors overklokken, zit er ook verschil in de geheugen controller. Zoals ook al gezegd heb je maar gegarandeerde werking tot 2133 MHz, met alles hoger overklok je de controller (vandaar ook dat alleen Z170 hoger dan 2133 MHz kunnen).
Dit,

En zie ook de Belastingaangifte, ehm QVL van asus zelf waar het in rode text staat aangegeven.
- Alles op/boven 3200MHz moet je maar net geluk mee hebben blijkbaar.

En helemaal onderaan;
- Alles boven 2133Mhz en/of zonder JEDEC spec wordt niet gegarandeerd, dat het tijdens het opstellen van hun QVL lijstje werkte is blijkbaar meer geluk dan wijsheid.

Waarom denk je dat er zoveel bios updates worden uitgebracht voor deze nieuwe borden?
Was het eerst enkel voor het ondersteunen van een nieuwere cpu of her en der een videokaart/kleine bugfix, nu hollen ze steeds achter fouten aan voor het herkennen, inlezen en toepassen van geheugeninstellingen.

Daarom weigert de webshop ook jouw moederbord als defect te beschouwen, het werkt naar behoren met de door Intel en Asus gestelde gegarandeerde specificaties, alles erboven moet je maar net geluk mee hebben.
Pagina: 1