IPsec/L2TP VPN met Windows clients achter zelfde NAT.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 17:26
Ik heb hier een L2TP/IPsec VPN opgezet op een Ubuntu server 14.04 machine. Via deze guide.
Die werkt perfect als ik test met Android, Mac, Windows clients, maar wanneer ik een 2e Windows client probeer te verbinden die achter dezelfde NAT zit lukt dit niet en krijg ik deze error:
The L2TP connection attempt failed because the security layer encountered a processing error during initial negotiations with the remote computer.

Nu, door zelf al wat onderzoek te doen in de logs weet ik al wat meer. De relevante delen uit de logs:

Windows 1:
NAT-Traversal: received 2 NAT-OA. Using first, ignoring others
responding to Quick Mode proposal {msgid:01000000}
us: SER.VER.I.P<SER.VER.I.P>:17/1701
them: N.AT.I.P[10.0.0.187]:17/1701 <———— CONFLICT !!!!
transition from state STATE_QUICK_R0 to state STATE_QUICK_R1

Windows 2:
DNAT-Traversal: received 2 NAT-OA. Using first, ignoring others
Dresponding to Quick Mode proposal {msgid:01000000}
them: N.AT.I.P[10.0.0.184]:17/1701 <———— CONFLICT !!!!
Dcannot install eroute -- it is in use for "L2TP-PSK-noNAT"[98] N.AT.I.P #495

Mac:
NAT-Traversal: received 2 NAT-OA. Using first, ignoring others
responding to Quick Mode proposal {msgid:c7d79bd5}
them: N.AT.I.P[10.0.0.171]:17/52592 <———— Random, no conflict.
transition from state STATE_QUICK_R0 to state STATE_QUICK_R1

Je ziet dus dat de ports bij Windows voor een conflict zorgen. Mijn vraag nu is natuurlijk... Hoe kan ik dit oplossen? Kan ik iets aanpassen op de clients? Kan ik iets doen op de server om dit te vermeiden?

Ik heb de vraag ook al gesteld op serverfault, maar daar lijkt ook niemand te kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06 22:02
Oei, ja dat is een lastige. IPsec/L2TP in combinatie met meerdere connecties achter 1 nat werkt niet zomaar. Je moet de policies goed instellen en niet alles is even goed gedocumenteerd wat dat betreft. Ook wel eens lang mee aan het stoeien geweest.

OpenVPN doet dit namelijk veel beter, is het een bewuste keuze op IPsec/L2TP te gebruiken ipv openVPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 17:26
rxr1991 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:06:
Oei, ja dat is een lastige. IPsec/L2TP in combinatie met meerdere connecties achter 1 nat werkt niet zomaar. Je moet de policies goed instellen en niet alles is even goed gedocumenteerd wat dat betreft. Ook wel eens lang mee aan het stoeien geweest.

OpenVPN doet dit namelijk veel beter, is het een bewuste keuze op IPsec/L2TP te gebruiken ipv openVPN?
Het lijkt ook een heel moeilijk oplosbaar probleem te zijn. Niemand kan me verder helpen, en ik ben zelf ook al radeloos. De instellingen van de server zijn correct, in dit geval is het gewoon Windows die elke keer dezelfde port gaat gebruiken, dat doet Mac of Android bijvoorbeeld niet.
En ja, het is een bewuste keuze aangezien we hiervoor geen extra software hoeven te installeren. Maar als ik echt geen betere oplossing kan vinden zal ik moeten overschakelen naar OpenVPN. Spijtig wel, want de huidige VPN werkt precies zoals ik het wil, alleen zitten windows clients met dit probleem.