Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:34

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik gebruik sinds een paar jaar twee verschillende IP camera's, maar ik vind het beeld zo slecht: het is blurry en onscherp (foto's uit een willekeurige telefoon zijn beter). Ik gebruik de camera's in de huiskamer en heb er destijds rond de 100 euro voor betaald.

De reden voor het slechte beeld schijnt te zijn dat er zo'n goedkope lens in dit soort camera's zit. Daarom ben ik op zoek gegaan naar IP camera's met verwisselbare lenzen en die blijken te bestaan. Ik ben van plan om binnenkort een IP camera met een Sony IMX222 sensor te kopen, voor 1080p beeld.

Nou las ik ergens dat je als vuistregel kunt hanteren dat als je op X meter scherp beeld wilt zien met je IP-camera, dat je dan een X millimeter lens moet kopen. Is dat inderdaad iets dat ik als altijd als vuistregel kan hanteren?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Wat bedoel je met "x meter scherp beeld"? Heb je het dan over hoe ver iets weg is, of hoeveel scherptediepte je wil hebben? Maar heb je dan een camera gevonden met die sensor en wisselbare lenzen? En die sensor is trouwens nog steeds erg klein (net zo groot als die van een gemiddelde telefooncamera).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
Wat voor ip camera's heb je nu dan en wat voor resolutie ?
(tevens hebben een hoop (pinhole) camera's een lensje wat je handmatig kunt scherpstellen (en wat dus ook van slag kan raken, zit vaak gelockt met een klein schroefje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Als ik het me goed herinner, dan ging de vuistregel over het lezen van een nummerbord. Dus als je over 20 meter een nummerbord wilt kunnen lezen, dan zou je een 20mm lens nodig hebben.

Ik heb nu een D-Link 630L (640×480) en een HD camera van E-bay (1600×1200). Maar als je met die HD camera bijvoorbeeld de muur aan de overkant van de straat in beeld wilt brengen, dan begin je met een rood/bruine vlek en na wat prutsen met helderheid en contrast begin je individuele stenen te herkennen, maar zelfs met veel moeite krijg ik het nog niet zo scherp als wanneer ik gewoon een foto maak met mijn Moto G telefoon. De camera van D-Link bevalt me eigenlijk nog beter, want daar werkt de bewegingsdetectie van.

Als vervanger kijk ik inderdaad naar mini camera's zoals bijvoorbeeld deze op aliexpress
(willekeurig voorbeeld, deze heeft een IMX122 sensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
aawe mwan schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:48:
Als ik het me goed herinner, dan ging de vuistregel over het lezen van een nummerbord. Dus als je over 20 meter een nummerbord wilt kunnen lezen, dan zou je een 20mm lens nodig hebben.
20mm zegt op zichzelf totaal niets. Het gaat om de beeldhoek. Die wordt bepaald door het aantal mm en de sensorgrootte.
Ik heb nu een D-Link 630L (640×480) en een HD camera van E-bay (1600×1200). Maar als je met die HD camera bijvoorbeeld de muur aan de overkant van de straat in beeld wilt brengen, dan begin je met een rood/bruine vlek en na wat prutsen met helderheid en contrast begin je individuele stenen te herkennen, maar zelfs met veel moeite krijg ik het nog niet zo scherp als wanneer ik gewoon een foto maak met mijn Moto G telefoon. De camera van D-Link bevalt me eigenlijk nog beter, want daar werkt de bewegingsdetectie van.
Veel goedkope camera's hebben helemaal geen HD-sensor, maar zijn gewoon upscaled, of hebben een dermate slechte kwaliteit lens, dat de scherpte gewoon ruk is.
Als vervanger kijk ik inderdaad naar mini camera's zoals bijvoorbeeld deze op aliexpress
(willekeurig voorbeeld, deze heeft een IMX122 sensor).
Met een dergelijke camera is 20mm echt wel beperkte beeldhoek. Te vergelijken met 200mm in 35mm-equivalent.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik heb intussen 2 cameraatjes ontvangen uit China (niet die waar ik naar linkte).

Het beeld van de Sony sensor bevalt me heel goed. Het is veel beter dan van mijn vorige IP camera's: het lijkt net iets scherper dan YouTube HD kwaliteit. Bij slecht licht (straatlantaarns) is het beeld net zo helder als wat je zelf ziet als je ogen het donker gewend zijn.

Ik heb er "varifocale" lenzen bij besteld:

Op de ene lens staat: 3.0 mega pixel 2.8-12mm 1:1.4 1/2,7" IR
Op de andere lens staat: HD 3MP 2.8-12mm 1:1.4 1/2,5" IR

Pagina: 1