Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 675470

Topicstarter
Na zoeken op het internet heb ik niet kunnen vinden of er watercooling-systemen zijn voor laptops.

ik lees al 5 jaar tweakers en het kwam ook op in me dat ik eigenlijk nooit een artikel erover heb gezien/gelezen.

ik heb altijd het zelfde probleem namelijk:

ik heb altijd een laptop omdat voor de compactheid (scherm etc.) echter gaan ze ook bijna nooit meer als 2-2,5 jaar mee omdat ik meestal de laptop gebruik om spellen te spelen en zware applicaties draai.

ik heb op het moment een Lenovo g505s waarvan ik denk dat de APU naar zijn "thermal work limit"aan het drijven is ( zo nu en dan een bsod'tje of een reboot) mijn idle temps zijn ca 87c en bij zwaar gebruik is het rond de 116c wanneer hij hoger komt blijft hij een x aantal minuten draaien maar gaat dan (gelukkig maar) uit.

ik heb een vervangende APU gevonden een A8-5500m FSr1 socket die er in past en het ook ietsje upgraded waarna ik hopelijk i.i.g af ben van 87c idle.

nu komt de eigenlijke vraag:

Bestaan er wel dergelijk voor laptops water koel systemen en zo ja waar kan ik die vinden ?
ik heb veel gezocht op het internet maar kom niet verder dan aliexpress en via daar bestel ik niets meer, ebay kan ik ook niets op vinden en google idem.

ik heb besloten dat als ik er niet een kan vinden ik er een zelf ga maken het voordeel is dat ik beschik over een APU dus hoef ik in principe maar 1 onderdeel te koelen omdat de CPU en GPU ineen gebakken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35
Leuk dat je na 5 jaar lezen een berichtje post.

Laten we bij het begin beginnen. Een laptop wel of niet gekoeld met een systeem anders dan lucht zal idle niet zulke temps moeten halen. Mijn laptops hebben idle een temp van 30-40 graden en bij fanatiek gebruik 65-70.

Indien je niet angstig bent kun je de laptop even open maken. Maak je ventilator schoon en haal je heatsink los en ververs je koelpasta. Hier staat een mooie uitleg: http://www.instructables....d-Apply-Thermal-Paste-on/

OF

http://www.maximumpc.com/...aptop-a-cooling-overhaul/

Gebruik bijvoorbeeld een koelpasta als Artic Silver http://tweakers.net/price...ver-5-3-komma-5-gram.html

Je zult merken dat je temperaturen nu gaan zakken.

[ Voor 16% gewijzigd door Bo0bz op 04-12-2015 10:39 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
Volgens mij is het bijna niet mogelijk om waterkoeling in een laptop te plaatsen ivm ruimte. Het warme water moet zijn warmte ook weer kunnen afgeven en dat word, mede door het formaat, lastig.

Overigens heeft Asus hier een oplossing voor:
http://www.pcworld.com/ar...cooled-gaming-laptop.html

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het koelen van laptops met water heeft een nadeel voor laptops:
er is meer ruimte nodig, pomp, radiatior, heatsink op de CPU.

De APU wordt nu al gekoeld met vloeistof via heatpipes en dat is uiteindelijk gewoon de meest efficiente methode. Ik zou inderdaad eens kijken hoe je het schoon kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
misschien had ik moeten vermelden dat ik al een aantal keer de heatsink en de ventilator heb schoon gemaakt en de APU heb voorzien van nieuwe koelpasta :P

na de laatste keer loopt ie wat "beter" maar idle nog steeds ca 85c vandaar dat ik op zoek ben geweest op ebay op zoek naar een vervanging/upgrade en heb er voor een prikkie één gevonden.

Zodra ik hem binnen heb ga ik hem vervangen en hopen van die temps af te zijn.

Lenovo heeft voor de G505s (en ws andere modellen) in de power management een dust flower optie die een aantal keer de fan op volle toeren laat draaien waarna de temperaturen soms 10c zakken.

weet iemand of er een optie is om de fan constant op full power te draaien ?

wat betreft het waterkoel systeem dacht ik er aan alleen de APU er op aan te sluiten de 2 kabeltjes kunnen prima door de gaten voor de ventilator (anders kan ik altijd nog een stukje er uit snijden)
en de pomp wil ik extern hebben omdat het er niet in gaat passen.

eigenlijk een hele simpele set-up met complex resultaat.

Wat ik nog er bij wil vermelden is dat Speccy mij verteld dat de CPU ~85c is maar de GPU rond de 40c

ik maak ook gebruik van en GXT-277 cool pad en dat scheelt een klein beetje.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 675470 op 04-12-2015 14:27 . Reden: gxt-277 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35
Laptop komt volgens mij uit 2013? Heb je nog nog gewoon garantie voordat je gaat dremelen?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bo0bz schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:31:
Laptop komt volgens mij uit 2013? Heb je nog nog gewoon garantie voordat je gaat dremelen?
nee garantie is voorbij.
Pagina: 1