Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borghees
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-05-2017
Hallo,

Ik heb een ASUS RT-AC87U router gekocht. Die hangt achter mijn Speedport W724V van t-online (Duitse ISP, ik woon in DLD).

Ik heb dit gedaan met het oogmerk van het instellen van de VPN (Express VPN) in de router in plaats van lokaal op alle apparaten.

Dat lukt allemaal prima, maar de snelheid is abomidabel slecht. Ik heb een 100Mbit verbinding die normaal 91mbit doet op speedtest (zonder VPN). Als ik de Express VPN windows applicatie gebruik, dan valt de snelheid al behoorlijk terug, naar zo'n 50mbit.

Als ik de VPN via de router laat lopen dan kom ik niet boven de 5Mbit...

Het is een moderne router, die volgens de verhalen prima 50Mbit zou moeten halen.

Wat heb ik geprobeerd:

- Zowel openvpn, pppt, l2pt -> resultaten min of meer even slecht
- Verschilende DNS servers -> nauwelijks merkbaar
- Stock-, ASUS Merlin-, DD-WRT firmware -> weinig verschil
- Een combinatie hiervan met tussendoor de nodige resets en reboots :)

Ik snap dat een VPN (en zeker een openvpn) connectie de snelheid omlaag brengt, maar 90%+ lager is toch te veel niet waar?

Heeft er iemand suggesties of dezelfde ervaring?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34

Nox

Noxiuz

Je hebt encryptie, die kost veel rekenkracht. Overigens zou je met een goede PC die 100mbps ook wel dicht moeten krijgen. Maar dat is afhankelijk ook van de tegenpartij, die moet ook de capaciteit hebben.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borghees
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-05-2017
Ik begrijp die encryptie, maar kan me niet voorstellen dat er zoveel bandbreedte door verloren gaat. Maar misschien zit ik er naast.

Zijn er enigszins normaalwaardes van snelheidsverlies bekend voor een openvpn verbinding via de router?

Mijn PC is een high-end PC, dus het verlies daar van 50% duidt mij ook op iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

50 % is normaal.

Ik zit met StrongVPN via de PC op een 50 Mbps lijn van de ISP. Ik haal als ik inbel met software rond de 25-30 Mbps.

Ik heb de client ook op mijn router gezet (Mikrotik RB2011). Ik haal ook die 30 Mbps makkelijk.

Dus 50% drop is normaal. Maar 90% is dat niet.