Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stane
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:09
Hallo!

Misschien een beetje vroeg, maar beter vroeg dan laat. Ik doe momenteel vwo en ik hoop in mei het examen (hopelijk succesvol) te doen. Daarna komt dan de lange periode van vakantie, maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik als 17-jarige in die vakantie kan doen.

Ik werk momenteel in een supermarkt, maar ik heb eigenlijk wel interesse in een ander baantje. Ik heb het na 2 jaar in een supermarkt allemaal wel gezien.

Ik wil niet per se schreeuwen om een baan, maar meer suggesties over wat ik ongeveer kan doen. Ik wil graag later iets in de economie / het management doen, maar ik denk niet dat een bedrijf een 17-jarige wil aannemen voor administratief werk (of heb ik het mis?). Ik heb redelijk veel ervaring in webdevelopment, maar dat is niet iets wat ik later wil gaan doen als beroep.

Wat kan ik als 17-jarige allemaal doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(Simpel) administratief werk zou geen probleem moeten zijn voor een 17-jarige, er zijn zat bedrijven die om een goedkope vakantiekracht zitten te springen en met een VWO-diploma (zo goed als) op zak zou dat geen probleem moeten zijn.

Ikzelf heb precies dat* gedaan in de maanden tussen school en uni, ik werkte bij een garage in de administratie.
* Dat en vakantie en feestjes, zoals dat gaat na een eindexamen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door anandus op 03-12-2015 17:20 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-05 09:20
Ik werkte des tijds op uitzendbasis (tijdelijk werk) voor een OV bedrijf in de voorlichting. Best zwaar werk (hele dag staan in weer en wind en mensen, boos, verwonderd, dom, geïrriteerd, alles) helpen met hun vragen. Kreeg er wel leuk voor betaald voor een 17-jarige (2x minimum jeugduurloon, vrij reizen binnen de stad, etc). Alleen ik moest wel om 6 uur in de ochtend weg van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ga je daarna studeren? Misschien is het leuk om coursera cursussen te doen?

Of een toffe reis maken? Iets avontuurlijks bijvoorbeeld, fietsvakantie, wandelvakantie, ergens heen liften, vrijwilligerswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stane
anandus schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:18:
(Simpel) administratief werk zou geen probleem moeten zijn voor een 17-jarige, er zijn zat bedrijven die om een goedkope vakantiekracht zitten te springen en met een VWO-diploma (zo goed als) op zak zou dat geen probleem moeten zijn.

Ikzelf heb precies dat* gedaan in de maanden tussen school en uni, ik werkte bij een garage in de administratie.
* Dat en vakantie en feestjes, zoals dat gaat na een eindexamen ;)
Bedankt voor je ervaring! Heb je ook enig idee wat voor soort bedrijven ik het beste kan benaderen?
Pizza_Boom schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:44:
Ik werkte des tijds op uitzendbasis (tijdelijk werk) voor een OV bedrijf in de voorlichting. Best zwaar werk (hele dag staan in weer en wind en mensen, boos, verwonderd, dom, geïrriteerd, alles) helpen met hun vragen. Kreeg er wel leuk voor betaald voor een 17-jarige (2x minimum jeugduurloon, vrij reizen binnen de stad, etc). Alleen ik moest wel om 6 uur in de ochtend weg van huis.
Zelf gesolliciteerd naar deze baan of ben je er ingerold?
wimjongil schreef op donderdag 03 december 2015 @ 19:46:
Ga je daarna studeren? Misschien is het leuk om coursera cursussen te doen?

Of een toffe reis maken? Iets avontuurlijks bijvoorbeeld, fietsvakantie, wandelvakantie, ergens heen liften, vrijwilligerswerk.
Ik bedoel meer van wat ik kan doen qua werk, maar bedankt voor de tip van die cursussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-04 06:55
Ik heb toen genoten van mijn vrije tijd (luiheid), veel feestjes, met vrienden opstap.. Als ik dan nog erbij zou moeten gaan werken ;O

Ik ben niet vies van werken maar richt me liever op me studie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 18:52
Gamen !

Ik denk dat studeren een goede optie is :)

[ Voor 76% gewijzigd door SmokingSig op 04-12-2015 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Drinken, feesten, reizen, gamen, films kijken, uit eten: alles dat je leuk vind. Daarna kan je nog 5 jaar studeren en 43 jaar werken :)

Al dat "voor"-studeren heb je ook niks aan. Dat leer je tijdens je studie wel, en veel sneller. Het enige dat je dan doet is vrije tijd verplaatsen naar 2x halve vrijetijd dat je niet echt iets kan doen.

[ Voor 43% gewijzigd door Zoijar op 04-12-2015 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-01 06:15
Doe wat je leuk vind en probeer ondertussen zoveel mogelijk geld te verdienen. Je gaat 't nodig hebben.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-05 09:20
stane schreef op donderdag 03 december 2015 @ 23:05:
Zelf gesolliciteerd naar deze baan of ben je er ingerold?
Zag het staan, dus lekker gesolliciteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhitik
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-01-2023
Je kunt doen wat je zelf wilt. Dat klinkt misschien simpel, maar als je straks werkt is dat niet meer vanzelfsprekend. Je MOET dan heel veel. Natuurlijk heb je altijd je eigen keus, maar dat betekend vaak dat je heftige keuzes moet maken. Bijv stoppen met werken / verhuizen / relatie beëindigen / etc...

Als (bijna) 30'er, zou ik je willen adviseren om te doen wij jij leuk vind. Werken kan altijd nog. Probeer werken te zien als hulpmiddel (geld) voor het bereiken van je doel (en niet andersom; je leeft niet om te werken, maar je werkt om te leven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 16:58
Zoijar schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 08:18:
Al dat "voor"-studeren heb je ook niks aan. Dat leer je tijdens je studie wel, en veel sneller. Het enige dat je dan doet is vrije tijd verplaatsen naar 2x halve vrijetijd dat je niet echt iets kan doen.
Dat sowieso. "Voor-studeren" zonder dat je weet wat je moet studeren (en uberhaupt ook maar 1 college hebt gehad) is totaal zinloos.

Ik zou zeggen, maak plezier, doe wat je leuk vindt, en houd een goede balans tussen bijbaan (om toch geld te verdienen) en wat je leuk vindt. Het lijkt een hele lange vakantie, maar hij is echt zo voorbij hoor.

* yannickie111 heeft altijd in een supermarkt gewerkt (nu in 3e jaar van mijn studie nog). Ook daar zijn echt wel meer uitdagende dingen te doen en leren, in plaats van vakkenvullen en kassa doen. (En wat een stuk beter oplevert.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco_Dijk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:57
stane schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:15:

Ik wil graag later iets in de economie / het management doen
Ik zelf ben inmiddels Masterstudent aan de UVA (Entrepreneurship & Innovation), nadat ik jaren de bachelor Bedrijfskunde heb gedaan. Met jouw wens voor later, zoals hierboven genoemd, kan het best eens zijn dat jij een soortgelijk traject gaat doorlopen.

Management functies zijn natuurlijk altijd het uiteindelijke doel, maar vergeet niet dat daar (Vaak) een periode van lagere functies aan vooraf gaat. Ik heb daarom jaren geleden besloten me te focussen om samenwerken met collega's, verkopen en presentatie skills. Dingen die altijd in je latere carrière in de richting die jij noemt van pas gaan komen. Baantjes als verkoper (Telefoonwinkels, door-to-door, goede doelen, autoverkoop) kunnen je daar ontzettend bij helpen. Je wordt gedwongen om in een team te werken, leert mensen overtuigen, te luisteren naar wat mensen willen en leert jezelf op de juiste wijze presenteren. Absoluut zaken die in een later stadium onmisbaar zullen zijn. Ook is het salaris vaak bovengemiddeld ;)

Ik zou me in jouw geval dus focussen op dit soort baantjes. Het feit dat je 17 bent zal denk ik niet echt een probleem vormen. Zeker niet als je een beetje mondig en/of volwassen bent.

Cheers,

Marco

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Op kamers gaan, verven, behangen, verhuizen, kamer inrichten is ook een goed idee om in die periode te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-01 06:15
Marco_Dijk schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:02:
[...]

Ik zelf ben inmiddels Masterstudent aan de UVA (Entrepreneurship & Innovation), nadat ik jaren de bachelor Bedrijfskunde heb gedaan. Met jouw wens voor later, zoals hierboven genoemd, kan het best eens zijn dat jij een soortgelijk traject gaat doorlopen.

Management functies zijn natuurlijk altijd het uiteindelijke doel, maar vergeet niet dat daar (Vaak) een periode van lagere functies aan vooraf gaat. Ik heb daarom jaren geleden besloten me te focussen om samenwerken met collega's, verkopen en presentatie skills. Dingen die altijd in je latere carrière in de richting die jij noemt van pas gaan komen. Baantjes als verkoper (Telefoonwinkels, door-to-door, goede doelen, autoverkoop) kunnen je daar ontzettend bij helpen. Je wordt gedwongen om in een team te werken, leert mensen overtuigen, te luisteren naar wat mensen willen en leert jezelf op de juiste wijze presenteren. Absoluut zaken die in een later stadium onmisbaar zullen zijn. Ook is het salaris vaak bovengemiddeld ;)

Ik zou me in jouw geval dus focussen op dit soort baantjes. Het feit dat je 17 bent zal denk ik niet echt een probleem vormen. Zeker niet als je een beetje mondig en/of volwassen bent.

Cheers,

Marco

Helemaal eens, Goede post, ik had er zelf nog niet eens aan gedacht. Samenwerken en presentatieskills zijn enorm belangrijke competenties.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-04 08:47
[...]
...Baantjes als verkoper (Telefoonwinkels, door-to-door, goede doelen, autoverkoop) kunnen je daar ontzettend bij helpen. Je wordt gedwongen om in een team te werken, leert mensen overtuigen, te luisteren naar wat mensen willen en leert jezelf op de juiste wijze presenteren. Absoluut zaken die in een later stadium onmisbaar zullen zijn. Ook is het salaris vaak bovengemiddeld ;)
...
Yes, dit kan ik zeker aanbevelen! Heb zelf een tijdje bij de lokale expert gewerkt, maar ook sales op uitzendbasis bij Hamilton Bright (demo's 3D tv, salessupport Acer en andere leuke promo-klusjes). Je werkt door heel Nederland, dus ook vast mogelijkheden in jouw regio. Verder kun je face2face promowerk proberen. Het moet je liggen (in de stad staan, of deur tot deur) maar het is in ieder geval heel leerzaam! Ik heb nog een paar maanden bij StreetWise gezeten, maar je hebt er genoeg (the salesunit, Pepperminds etc.). Je verdient er leuk en je kunt er veel leren. Vaak zijn er allerlei bonussen te verdienen, zijn er onderlinge competities en probeer je elkaar verder te helpen (en daarnaast hebben ze vaak borrels / activiteiten, altijd leuk!). Nog een voordeel, ze zijn vaak actief in grote (studenten)steden, dus je kunt na de zomer eventueel blijven werken, al dan niet op een andere vestiging.

Vergeet niet te genieten van je zomer, das' ook lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coster1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-03 02:53
Ga op reis naar het buitenland, eventueel met paar vrienden, sowieso een onvergetelijke ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Zoijar schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 08:18:
Drinken, feesten, reizen, gamen, films kijken, uit eten: alles dat je leuk vind. Daarna kan je nog 5 jaar studeren en 43 jaar werken :)

Heb jij een rijke pappie die je alles geeft? Wat is er mis met werken om dit te bekostigen? Niets zo goed voor schoolgaande jeugd als erbij te werken.

Je leert de waarde van geld kennen, leert wat het is om te werken in een team en het motiveert je om vooral na de vakantie weer gas te geven op school zodat je straks een fijne baan kan vinden wat vakantiebaantjes meestal nu eenmaal niet zijn.

Ik had op mijn 18,5 mijn eerste eigen verdiende auto terwijl ik nog op school zat, kocht op mijn 23e mijn eerste huis wat ik in kon richten van mijn eigen centen en had altijd geld genoeg om te stappen zonder schulden. ;)

Ze noemde ons de patatgeneratie maar zo slecht heb ik het nog niet gedaan. Hoe gaan we jullie generatie noemen met zo'n instelling?

Vooruit aan de bak !!!! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stane
[...]

Cheers,

Marco

Ik begrijp uiteraard dat het altijd nog wel even duurt voordat je in die managementlaag komt. Is ook meer dan logisch, want je hebt ook niets geen ervaring met managen van te voren. Al helemaal niet als universiteitstudent.

Ik vind je voorstel van als verkoper werken wel een goed voorstel, maar ik vrees een beetje voor het feit dat ik 'nog maar' 17 ben. Hoe kan ik het beste deze bedrijven benaderen? Vacatures zijn vooral gericht op afgestudeerden.

Heel erg bedankt voor je advies!
T-!-M schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:27:
[...]

Yes, dit kan ik zeker aanbevelen! Heb zelf een tijdje bij de lokale expert gewerkt, maar ook sales op uitzendbasis bij Hamilton Bright (demo's 3D tv, salessupport Acer en andere leuke promo-klusjes). Je werkt door heel Nederland, dus ook vast mogelijkheden in jouw regio. Verder kun je face2face promowerk proberen. Het moet je liggen (in de stad staan, of deur tot deur) maar het is in ieder geval heel leerzaam! Ik heb nog een paar maanden bij StreetWise gezeten, maar je hebt er genoeg (the salesunit, Pepperminds etc.). Je verdient er leuk en je kunt er veel leren. Vaak zijn er allerlei bonussen te verdienen, zijn er onderlinge competities en probeer je elkaar verder te helpen (en daarnaast hebben ze vaak borrels / activiteiten, altijd leuk!). Nog een voordeel, ze zijn vaak actief in grote (studenten)steden, dus je kunt na de zomer eventueel blijven werken, al dan niet op een andere vestiging.

Vergeet niet te genieten van je zomer, das' ook lekker!
Genieten doe ik zeker! Maar er moet toch wel een beetje geld binnenkomen en werk is ook leuk (als je maar een leuk baantje hebt)! Bedankt voor de suggesties, ik keek even op de sites maar het zijn meestal banen voor studenten (HBO, MBO, universiteit), niet aankomende studenten. Ook is de minimale leeftijd vaak 18 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Loop gewoon bij lokale bedrijven naar binnen en presenteer je persoonlijk. Onderscheid je van de massa en motiveer goed waarom je bij hen wil werken en wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:39
stane schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 16:22:
[...]
Vacatures zijn vooral gericht op afgestudeerden.
mwoah dat valt nogal mee bij bijvoorbeeld bcc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

445033 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 16:17:
Heb jij een rijke pappie die je alles geeft? Wat is er mis met werken om dit te bekostigen? Niets zo goed voor schoolgaande jeugd als erbij te werken.
...
Ze noemde ons de patatgeneratie maar zo slecht heb ik het nog niet gedaan. Hoe gaan we jullie generatie noemen met zo'n instelling?
Nouja, om te beginnen heb ik het jaar 80 nog meegemaakt, dus het gaat niet direct om mij :) En nee, wij waren nooit rijk. Ik heb wel veel steun en liefde gekregen, zeker niet onbelangrijk, maar verder heb ik het ook gewoon zelf gedaan.
Je leert de waarde van geld kennen, leert wat het is om te werken in een team en het motiveert je om vooral na de vakantie weer gas te geven op school zodat je straks een fijne baan kan vinden wat vakantiebaantjes meestal nu eenmaal niet zijn.

Ik had op mijn 18,5 mijn eerste eigen verdiende auto terwijl ik nog op school zat, kocht op mijn 23e mijn eerste huis wat ik in kon richten van mijn eigen centen en had altijd geld genoeg om te stappen zonder schulden. ;)
Werken leer je als je gaat werken. En op dat moment en vlak daarvoor zal ik de laatste zijn die ontkent dat je er dan keihard voor moet gaan: loop stage bij een vooraanstaand bedrijf, en daarna gewoon 60 of zelfs 80 uur in de week knallen, vooruit komen en verdienen. Prima. Geweldig plan.

Maar die tijd daarvoor moet je gewoon kunnen genieten als kind/puber/jongere/student. Ik denk ook dat je meer baat hebt bij de contacten die je legt tijdens je studie en het uitgaan, die drinkmaat die later manager is bij een investmentbank waar je kan werken, dan dat je leert hoe het is om uitgeknepen te worden voor 4 euro per uur bij de lokale supermarkt waar je helemaal niks over echt werken leert (heb ik zelf overigens ook nog gedaan). Tijdens je studie wat nuttig werk als bijbaan doen dat in je vakgebied ligt, ook prima, maar overdrijven hoeft niet.

Beetje lol in het leven als je nog jong bent, dat is ook belangrijk. Dat, en je familie en vrienden blijven zien. Keihard werken van je 25ste tot je 45ste (ideaal gezien) en dan afbouwen of wat leukere dingen doen tot je 60-65ste hoort er ook bij, maar gewoon nog niet als je 17 bent. Dan moet je domme dingen doen met je vrienden, een vriendinnetje hebben, je kent het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-04 21:16
Probeer via een uitzendbureau bij de overheid aan de slag te gaan. Ik heb na mijn VWO bij de belastingdienst administratief werk gedaan (vanwege mijn enorme efficientie stroomde ik al snel door naar bezwaarbehandelen wat echt ontzettend leuk werk was zeker zo na je VWO, maar dat terzijde).. Vrienden van mij hebben bij rijkswaterstaat in de postkamer gewerkt. Het UWV is ook een optie, zulke dingen.

Waarom? Ik verdiende op mijn 19e met 32u in de week 290€, netto! Een tip: Investeer het wel in nuttige dingen. Ik heb wel wat geinvesteerd, maar als ik terugkijk had ik gewild dat ik wat minder met geld had lopen smijten... Ag ja, je bent jong en je wilt wat. Heb twee jaar veel te luxe kunnen leven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:28
...
Ik heb redelijk veel ervaring in webdevelopment, maar dat is niet iets wat ik later wil gaan doen als beroep.
...
Wat kan ik als 17-jarige allemaal doen?
Misschien moet je juist wel dingen doen die je niet perse later wilt doen. Heb jaren lang in een bloemenkwekerij gewerkt. Daarna uitzendbureau dingetjes. Daar ben ik zelfs een dag met de vuilniswagen mee geweest, kan je om lachen maar heb sindsdien toch echt wel respect voor dat werk als ik weer een vuilniswagen zie langs rijden. Aanpakken word je nooit dommer van, websites maken kan je altijd in de avonduren er nog bij doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-04 22:49

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Ik heb redelijk veel ervaring in webdevelopment, maar dat is niet iets wat ik later wil gaan doen als beroep.
Ik heb destijds ook websites gebouwd, flexibele werktijden en een goed salaris zorgden ervoor dat ik het feest gedeelte van die periode (zegmaar vakantie met vrienden, uitgaan, feesten en de intro) uitstekend heb kunnen bekostigen.

Mocht je t iets meer pro dan ik willen aanpakken kun je zelfs overwegen een kvk-nummer te registeren voor je 'webbedrijfje' tijdens die periode. Staat leuk op je cv :Y

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stane
Speedway4 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 22:27:
Probeer via een uitzendbureau bij de overheid aan de slag te gaan. Ik heb na mijn VWO bij de belastingdienst administratief werk gedaan (vanwege mijn enorme efficientie stroomde ik al snel door naar bezwaarbehandelen wat echt ontzettend leuk werk was zeker zo na je VWO, maar dat terzijde).. Vrienden van mij hebben bij rijkswaterstaat in de postkamer gewerkt. Het UWV is ook een optie, zulke dingen.

Waarom? Ik verdiende op mijn 19e met 32u in de week 290€, netto! Een tip: Investeer het wel in nuttige dingen. Ik heb wel wat geinvesteerd, maar als ik terugkijk had ik gewild dat ik wat minder met geld had lopen smijten... Ag ja, je bent jong en je wilt wat. Heb twee jaar veel te luxe kunnen leven ;)
Dit vind ik een heel leuk idee! Dankjewel! Overheid had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Hoe ben je daar terechtgekomen? Gewoon open sollicitatie?
Achilles schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 04:36:
[...]

Ik heb destijds ook websites gebouwd, flexibele werktijden en een goed salaris zorgden ervoor dat ik het feest gedeelte van die periode (zegmaar vakantie met vrienden, uitgaan, feesten en de intro) uitstekend heb kunnen bekostigen.

Mocht je t iets meer pro dan ik willen aanpakken kun je zelfs overwegen een kvk-nummer te registeren voor je 'webbedrijfje' tijdens die periode. Staat leuk op je cv :Y
Zit ik zelf ook te overwegen. Is verder ook wel een mooi baantje om dan straks naast de studie te doen, vanwege de flexibiliteit.
Pagina: 1