Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Server/nas verbindingsproblemen sinds Win10 op netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-11 09:34
Ik heb op mijn HoofdPC Win10 gezet vrijwel gelijktijdig met de launch.Hierop stond Win7. Sindsdien heb ik het volgende aan de hand:
Mijn OudePC doet nu dienst als een server/NAS. Hierop staat Win7. Tot de upgrade had ik weinig problemen in het netwerk. Altijd te vinden en te verbinden.
Alleen nu met Win10 op de HoofdPC is het soms onmogelijk om te verbinden. Ik kan kiezen om probleem op te lossen of te annuleren. Uiteraard heeft 'probleem oplossen' niet geholpen (wanneer wel binnen windows...)
Ik wacht ff 5 minuten, en hop! de boel verbindt weer.

Het gekke is, dat dit probleem zich óók voordoet als ik mijn mediaspeler verbinding wil laten maken met de server. En wederom, voor Win10 geen problemen. Sterker nog, ik moet hier de OudePC opstarten, anders is het onmogelijk verbinding te maken.
Ook nadat de boel opnieuw opgestart is, komt het voor dat de MP verbinding verliest, en ik mij opnieuw moet aanmelden. Keer op keer op keer. Net zolang totdat ik de HoofdPC uitzet, of opnieuw opstart...

op de HoofdPC heb ik alles opnieuw geinstalleerd. Win10, drivers, alles!
op de OudePC idem.
Mediaspeler geflashed naar nieuwste firmware.
router (standaard van Ziggo) gereset naar fabrieksinstellingen.
alle kabels nagelopen, inclusief stekkers. getest en OK bevonden.

En nog steeds heb ik problemen. Soms zo erg, dat de Server niet te verbinden valt, en alles op de HoofdPC vastloopt...
Vanzelfsprekend is er gecontroleerd op virus, malware en andere narigheid. En niets van dat al. Wat ook al ondervangen is door een verse installatie te gebruiken.

Ik heb geen flauw idee meer waar ik het zoeken moet.

Ik zit er sterk aan te denken om Win7 weer op de HoofdPC te zetten :'(

• Lednov
helemaal niemand...>???

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Linux op de NAS draaien?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

In je dhcp server (modem cq router) opzoeken wat 't IP-adres van je nas is
(en zo mogelijk vastzetten)
En dan op je mediaplayer een entry in de hosts file maken daarvoor

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Lednov
Oh goed punt, De NAS en HoofdPC hebben al een vast IP adres.
Op moment dat de MediaSpeler aangaat forceert het een vast ip Adres bij de router.
ik ga dit toch nog eens nalopen, het kan zomaar helpen!

@johnkeates, op welke manier zorgt het installeren van Linux dat de problemen verdwijnen?

• Lednov
IP adressen zijn vast en biedt geen uitkomst.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:04

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Dit is bijzonder vaag... Misschien kan je wireshark op je win10 machine zetten en kijken of daar interessante pakketten tussen zitten?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 13:23
Benader je de nas op basis van naam of ip-adres?
Als verbinden niet lukt kun je dan wel pingen naar de nas en verbinden met telnet op bijv. poort 445?

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:07

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Deel je vaste IP adressen uit binnen je DHCP range? Niet elke router/modem vindt dat even tof.
Wanneer ik dat probeerde met een Telfort modem (Zyxel 2601), blokkeerde de modem vrolijk het verkeer vanaf het vast toegekende IP. De client een IP buiten de DHCP range toekennen loste het probleem op.

Weet niet of Ziggo modems ook aan dat rare gedrag doen helaas..

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• Lednov
@ Piebas Op basis van Naam, daarom dat ik ze ook omschrijf als HoofdPC.

@Yariva Wireshark gaan we eens bekijken. Alleen heb ik geen idee wat rare pakketjes kunnen zijn...

@ Maestro Nee, de IP adressen worden door de PC afgedwongen. Dit zijn hoge nummers zodat een eventuele losse telefoon of iets dergelijks er niet opeens tussen kan gaan zitten rotzooien.
Heb dus in de router zelf wel gisteren de IPadressen vast gezet, alleen dat maakte niets uit, dus weer terug naar oude situatie.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Lednov schreef op zondag 06 december 2015 @ 11:21:
IP adressen zijn vast en biedt geen uitkomst.
Nou, op zoek dus naar de hosts file van je mediaspeler

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Lednov
Hmm... ik krijg met wireshark te zien dat er een uTorrent verbinding is. wat vreemd is, omdat op de HoofdPC (win10) géén enkel torrent programma staat geinstalleerd...
De OudePC heeft wél een torrent programma. alleen die heb ik uitgezet en kan dus geen verbinding hebben.
Source is ook IP van HoofdPC... hier is inderdaad iets vreemds aan de hand...

• Lednov
pfff

los je het ene probleem op dient het andere zich weer aan...
Had een nieuwe foutcode, 0x80070035. Deze keer was er op geen enkele manier mogelijk om verbinding te maken.

heb alles moet herstarten. Router, server PC, alles...

• Lednov
iemand nog ideeén suggesties?

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:51
Probeer eens alle firewalls er tussen uit te halen / af te zetten.
Windows firewall , firewall van de antivirus , eventueel nog andere, en kijk eens of het beter gaat ?

Veel firewalls houden een log bij, misschien is daar iets in te zien van protocollen die worden geblocked.

Als dat wel helpt is het misschien een kwestie van poorten open te zetten (discovery/pnp) enz.

• Lednov
vergeten te vermelden, heb alles getest met firewall/scanners/meuk uit en/of zelfs verwijderd.
maakte niets uit.

dit is de originele foutcode, 0x800704cf. Alle stappen die ik met google kan vinden heb ik al geprobeerd zonder enig resultaat.
Ik begin er langzaam aan genoeg van te krijgen :(

• Lednov
Ik breng het maar weer eens onder de aandacht...

het is nog steeds niet opgelost...

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik begrijp even het verhaal niet, kan je eens kort samenvatten wat er niet werkt TS? Je hebt PC1 en PC2 en die vinden elkaar niet of wat ik begrijp, soms niet?

Wat andere ook al aangaven wat gebeurt er als je pingt naar PC2, krijg je dan timeouts?
Zoals ook al aangeven, probeer PC2 eens te koppelen via IP, i.p.v. hostnaam.

En wat gebeurt er als je PC2 wilt openen? Want wat ik gegrijp uit je verhaal verteld Windows dat de PC niet bereikbaar is.

• Lednov
Ik krijg een foutcode, 0x800704cf Als ik van de HoofdPC naar de OudePC wil. De Oude PC gebruik ik als NAS/Server.

Deze problemen zijn ontstaan van de zomer toen ik Win10 op de HoofdPC had gezet. Ik heb toen als eerste een gezocht wat de foutcode is en doet. Dat leverde niets op.

Omdat ik Win10 al 'schoon' wilde installeren, daarmee aan de slag gegaan. Zaken die ik overnam door de update zouden daardoor weg moeten zijn. Helaas heeft alles opnieuw installeren geen oplossing gebleken.
Dus: HoofdPC verse installatie van win10. OudePC verse installatie van Win7.

Ik heb nog steeds de foutcode. Pingen naar de PCs gaat prima. Via IP bereiken gaat prima. Het gaat fout als ik de PC op zijn naam (dus via verkenner) wil bereiken.

Het gekke is alleen, dat mijn Mediaspeler opeens hetzelfde aan de hand kreeg. Vindt in het netwerk wel de PC, kan alleen geen verbinding maken. Ik moet dan inloggen wat dan niet mogelijk is. Pas nadat ik de server (OudePC dus) opnieuw opstart.
Dit gebeurt voornamelijk als ik via de HoofdPC al eerder verbinding heb gemaakt op de OudePC.

Alle suggesties in het topic heb ik opgevolgd. WireShark heb ik laten draaien. daaruit kwam dat de HoofdPC verbinding heeft via torrents, alleen hierop is geen enkel torrent programma geinstalleerd. Enige optie is dat games updates krijgen via mijn PC.

Wat het dus is dat voor problemen zorgt ik heb geen flauw idee meer.
Meest frappante vind ik nog wel dat alle ellende is gekomen nadat ik een update deed naar Win10...

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Lednov schreef op zondag 06 december 2015 @ 18:48:
Hmm... ik krijg met wireshark te zien dat er een uTorrent verbinding is. wat vreemd is, omdat op de HoofdPC (win10) géén enkel torrent programma staat geinstalleerd...
Dit is natuurlijk wel vreemd. Isdit al opgehelderd?
Heb je ook niet zoiets als popcorntime draaien?

• Lednov
Nope. ik vermoed dat het gameupdates zijn die vanaf mijn PC worden gedownload.

dat, of in mijn PC is ingebroken...

• HollowGamer
  • Niet online
Lednov schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:08:
Ik krijg een foutcode, 0x800704cf Als ik van de HoofdPC naar de OudePC wil. De Oude PC gebruik ik als NAS/Server.

[..]

Wat het dus is dat voor problemen zorgt ik heb geen flauw idee meer.
Meest frappante vind ik nog wel dat alle ellende is gekomen nadat ik een update deed naar Win10...
Even ter duidelijkheid, heb je hem gemapt (aan schijfletter) of ga je via de verkenner (Netwerk) naar de oude pc?

Lijkt mij dat je (interne) DNS niet werkt en daarom overschakelt op NETBIOS (niet echt fantastisch).

• Lednov
het laatste, via verkenner naar de OudePC.

• HollowGamer
  • Niet online
Lednov schreef op zondag 13 december 2015 @ 18:42:
het laatste, via verkenner naar de OudePC.
Dat werkt voor mij ook niet altijd super, waarom mapt je hem niet gewoon?
Kun je ook de logingegevens zetten in de credential manager van Windows, dacht dat die heet Referentiebeheer als je NL-versie hebt.

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Heb je op beide systemen je thuisnetwerk als vertrouwd/privé aangemerkt?

• Lednov
@ Tanooki, das een goeie vraag waar ik zo 123 niet ff het antwoord op weet, Ik denk het wel.

@Francois, ja dat kan. alleen dat gebruik ik als ik op IP inlog. Ik heb nog niet gekeken naar de DNS en netbios. daar ga ik morgen eens achteraan.
Pagina: 1