Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter1969
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06-2023
Beste forumbewoners,

Misschien schandalig dat ik me pas meld omdat ik tegen een probleem aanloop bij mijn Mac mini.

Hardware:
Mac mini Late 2012
24-01-2013 gekocht
i7
8 Gb
1 TB Toshiba HDD

============
Enkele weken geleden begaf de harde schijf van de Mac Mini.
Zelf een andere harde schijf besteld en deze er eergisteren erin gezet.

Alles verliep vlot en na een install van OS Yosemite draaide het weer als vanouds.

Gisteravond wou ik de Mac mini verplaatsen, kabeltjes los...
Maar na opstarten van de mini kreeg ik een folder met vraagteken in beeld....grrrrrr

Mini weer geïnstalleerd, want hij ziet de harde schijf wel.

Ik ben erachter gekomen, dat als ik het voedingskabeltje/stekker lostrek uit stopcontact, de mini even laat staan.
Daarna weer stekker erin, hij weer opstart met folder en vraagteken in beeld.

Heb HDD al laten controleren en herstellen.
Ook HDD als opstartschijf aangegeven.

Iemand een idee of dit probleem eenvoudig te verhelpen is en hoe?

Alvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:15
Wellicht een probleem met de HDD-kabel? Of iets niet goed aangesloten tijdens het inbouwen van de nieuwe schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter1969
hmmmm.. kabeltje zat inderdaad erg los, maar heb hem vastgedrukt. en harde schijf er weer uitgehaald en er opnieuw erin gezet.

probleem doet zich alleen voor als ik de stekker uit de mac mini trekt, deze even laat staan en daarna stekker weer erin en weer aanzet.

dan moet ik weer een install/opstartschijf kiezen.

heb ik dit gedaan dan kan ik zonder problemen de mac mini gewoon afsluiten en opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Peter1969 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 14:58:
hmmmm.. kabeltje zat inderdaad erg los, maar heb hem vastgedrukt. en harde schijf er weer uitgehaald en er opnieuw erin gezet.

probleem doet zich alleen voor als ik de stekker uit de mac mini trekt, deze even laat staan en daarna stekker weer erin en weer aanzet.

dan moet ik weer een install/opstartschijf kiezen.

heb ik dit gedaan dan kan ik zonder problemen de mac mini gewoon afsluiten en opstarten.
https://support.apple.com/nl-nl/HT204063
http://www.makeuseof.com/tag/reset-macs-smc-pram/

Heb geen verstand van de Mac Mini hardware, maar deze zal toch ook wel een CMOS batterij hebben?
Dit zou het probleem kunnen veroorzaken, door de Mac Mini van de stroom af te halen, wordt de 'BIOS' gereset, daardoor moet je alles weer opnieuw instellen.

Zoek eens op je model en dan op CMOS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter1969
thnx,

was ook mijn gedachte dat het mogelijk de batterij zou kunnen zijn.
zal het vanavond eens proberen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 15:04
HollowGamer schreef op donderdag 03 december 2015 @ 15:01:
[...]

https://support.apple.com/nl-nl/HT204063
http://www.makeuseof.com/tag/reset-macs-smc-pram/

Heb geen verstand van de Mac Mini hardware, maar deze zal toch ook wel een CMOS batterij hebben?
Dit zou het probleem kunnen veroorzaken, door de Mac Mini van de stroom af te halen, wordt de 'BIOS' gereset, daardoor moet je alles weer opnieuw instellen.

Zoek eens op je model en dan op CMOS. :)
Je zit zeker niet fout met de gedachte dat hier de oorzaak ligt maar je verklapt het zelf al dat je er niet veel verstand van hebt, A for effort though :)

Een Moderne Mac zal niet spontaan niet meer opstarten als de de backup battery leeg zou zijn, ook niet als de stroom er van af gehaald wordt.
Een SMC reset zal er niet voor zorgen dat het systeem ineens de opstartpartitie niet meer kan vinden/lezen (dat is dat mapje met het vraagteken) evenals een NVRAM reset.

Het komt redelijk vaak voor dat dat kabeltje op het mainboard wel eens los wilt springen bij dit type Mac Mini bij beweging van het apparaat.
Je hebt waarschijnlijk wel gemerkt dat het stukje zwart plastic wat je er terug op klikt redelijk wat ruimte over laat tussen dat en de connector, omdat je de HDD er ook hebt uitgehad kan hier wat meer speling op komen.. je kan die ruimte opvullen met iets dat niet ESD gevoelig is waardoor het niet meer zal gebeuren.
Ik verwacht (en hoop) dat dit het is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter1969
@ Joon.

Bedankt voor de tip.
Heb de HDD connector vastgezet en sindsdien geen problemen, heb er al mee geschud en gegooid..:-)

Maar enfin.

draait nu 2 dagen zonder problemen.

Hier mag een slotje op.
Iedereen bedankt voor de input.

Peter
Pagina: 1