Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Flixbus - alternatief voor auto en traditioneel ov?

Pagina: 1
Acties:

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-11 22:34
Zag zojuist een artikel en test van de telegraaf over de flixbus http://www.telegraaf.nl/b...ller_dan_de_trein___.html

vraag me alleen af hoe jullie hier over denken? Zou het een waardig alternatief (prijstechnisch) voor NS kunnen zijn?

...

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16
Waarom niet? Ik denk dat het niet per se oncomfortabeler is dan de trein.

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-10 13:17
Midden op de dag met de trein reizen en dan zeggen dat het comfortabel is, zo kan ik ook wel een leuk nieuwsberichtje maken. Had liever gezien dat ze dit in de ochtendspits gedaan hadden.

Lijkt mij best interessant, ik heb wel een iets langere reistijd over als ik niet als een sardientje in de trein hoef te staan. Als het dan ook nog goedkoper is dan de trein is dat mooi meegenomen.

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:51
Mogelijk dat het een alternatief gaat worden, maar vooralsnog ben ik een beetje sceptisch. Ze rijden alleen op lange afstanden (moeten wel door de wet mbt openbaar vervoer) en die doelgroep is wel specifiek.

Als ze ook op kortere afstanden gaan rijden en je kan betalen met je ov chipkaart geef ik ze wel een kans. Dan is het ook meer een alternatief

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
Dit kan zelfs beter zijn.
Maar begrijp ik het nu goed dat ze echt alleen tussen deze grotere steden op en neer pendelen?
Of draaien ze bij een ritje eindhoven-enschede ook bijvoorbeeld in Arnhem even van de autobaan af om mensen uit/in te laten stappen?
Anders wordt het wel een hele specifieke rit... Als je net tussen die twee plaatsen op en neer moet.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:17
Eindhoven-Enschede heeft wel het potentieel om nog wat studenten mee te pakken die college volgen aan beide universiteiten (zijn een aantal programma's voor).

Zelf toch ook wel redelijk wat keren Eindhoven-Enschede gereisd en het is gewoon klote per trein. En per auto is het vooral lang.

Ik zou het wel hebben geweten met een comfortabele bus.

Hij stopt inderdaad niet onderweg. Denk dat de kracht ook weg zou vallen bij meer dan een stop. De bus zal daarvoor namelijk van de snelweg afmoeten en minimaal een half uur verliezen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb onlangs Flixbus uitgeprobeerd bij weekendje Antwerpen, en terug gereids met Eurolines ter vergelijking.

Conclusie: veel nieuwe marketingblaat en vriendelijke website, maar uiteindelijk is het gewoon een bus.

Bovendien is het net zoals bij Eurolines eigenlijk een koepel over individuele busbedrijven/eigenaars heen, dus de kwaliteit en toestand van je bus kan sterk verschillen. Mijn rit naar Antwerpen was mooi op tijd (maar goed, op zaterdagochtend was dat ook te verwachten), bus was niet allernieuwste maar comfortabel zat. Enig minpunt was een muffe geur die ik als 'Romeense landarbeider' zou beschrijven, geur van iemand die lichamelijk werk deed en structureel niet zichzelf of z'n kleren waste. Er zat overduidelijk niet zo'n figuur in de bus, maar blijkbaar was deze bus niet al te lang geleden gebruikt voor vervoer van zo'n groep.

Terug via Eurolines was exact hetzelfde, maar dan zonder de geur.

Voor kortere ritten (tot 8u onderweg) zou ik het prima aanraden als de prijs goed is en de reistijd acceptabel, voor langere ritten niet. De stoelen zelf zijn misschien even comfortabel als treinstoelen (zeker niet comfortabeler), maar feit dat je niet even op kunt staan en wandelen naar WC of ander coupe ofzo breekt je op zo'n lange rit op. Overnacht in de bus is een ellende. En door langere reistjid loop je al veel sneller tegen dergelijke overnachtritten aan.

Let trouwens ook op waar de bussen exact rijden. In sommige steden is dat op practische locaties, in andere niet bepaald. Zo woon ik in A'dam Zuidoost en ben ik drie kwartier bezig om op Sloterdijk te komen om daar Flixbus te pakken. Dat is voor mij een sterk argument om liever Eurolines te nemen, aangezien zij in Duivendrecht, hier om de hoek, stoppen.
thefox154 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 14:50:
Dit kan zelfs beter zijn.
Maar begrijp ik het nu goed dat ze echt alleen tussen deze grotere steden op en neer pendelen?
Of draaien ze bij een ritje eindhoven-enschede ook bijvoorbeeld in Arnhem even van de autobaan af om mensen uit/in te laten stappen?
Anders wordt het wel een hele specifieke rit... Als je net tussen die twee plaatsen op en neer moet.
Eindhoven en Enschede noem ik nou niet bepaald "grotere steden" :z

Maar wees blij dat het point-to-point is! Iedere keer dat de bus onderweg stopt bij een stad is het minimaal een halfuur kwijt tussen snelweg, halteplaats en snelweg. Mede daarom dat de bussen zoveel trager zijn dan treinen, die minder last hebben van verkeerslichten en drukte enzo.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Grote argument voor mij om er geen gebruik van te maken, is het risico dat hij bij een ongeluk betrokken raakt. Daarom haat ik touringcars ook, ik pak liever de trein.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-11 22:34
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 15:56:
Grote argument voor mij om er geen gebruik van te maken, is het risico dat hij bij een ongeluk betrokken raakt. Daarom haat ik touringcars ook, ik pak liever de trein.
het risico op een ongeval? Bij treinen kan er ook wat gebeuren... (al wil ik nu niet gelijk heel pessimistisch overkomen).

Ik zag het artikel en vanochtend kwam ik de Fflixbus ook al tegen vlakbij Nijmegen.
Het concept vind ik wel aardig. Hoe het in de praktijk gaat uitpakken is dan weer een ander verhaal.
Blijkbaar zijn er nog geen korte tickets te koop maar alleen voor de lange afstandsritten. Nogmaals ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen aangezien een nieuwe speler op de verplaatsingsmarkt misschien nog niet zo slecht zou zijn. Laat staan zeker concurrerend op het gebied van de €€€€

...

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Laat ze Rotterdam Utrecht in de ochtend, of precies andersom in de avondsplits maar eens in diezelfde tijd als een trein laten doen :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Juup
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 03 december 2015 @ 14:54:
Eindhoven en Enschede noem ik nou niet bepaald "grotere steden" :z
Eindhoven en Enschede zijn respectievelijk de 5e en 11e grootste steden van Nederland (van de 84).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Juup schreef op donderdag 03 december 2015 @ 23:06:
[...]

Eindhoven en Enschede zijn respectievelijk de 5e en 11e grootste steden van Nederland (van de 84).
...een klein moeras aan het uiteinde van de Rijn dat opvalt door relatief veel relatief kleine steden :z

We hebben het hier over een bedrijf dat rijdt op Paris, Brussel, Berlin en tig andere miljoenensteden. Dan is 5e stad van NL niet genoeg om het over een 'grote' stad te hebben. Je kunt zelfs de vraag stellen of A'dam of R'dam die titel waardig zijn.

De kracht van Flixbus is juist het verbinden van steden die te klein zijn om rechtstreekse intercitytreinverbindingen met elkaar te hebben. Daarom dat er geen bussen A'dam-Eindhoven of R'dam-Enschede aangeboden worden. Enschede-Eindhoven is daar perfect voorbeeld van.

Oslik blyat! Oslik!

• Rukapul
  • Laatst online: 22:17
Je kunt ook stellen dat het spoornet/hoofdnet onevenwichtig in elkaar zit. Ik wil nog niet dood gevonden worden in het westnederlandse getto, maar een fatsoenlijke noord-zuid verbinding bestaat niet in midden-oostelijk Nederland. Het equivalent van de A50 etc. ontbreekt.

Elke niet doorgaande treinverbinding die over Utrecht loopt kun je meteen een penalty geven van 50%.

Toch zie ik dit project in deze vorm alsnog falen. Met name door halteplaatsen en filerisico.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De Flixbus heb ik niet geprobeerd. Maar DB rijdt met bussen de route Dusseldorf - Eindhoven - Antwerpen, te boeken via de site van NS. Tussen Eindhoven en Antwerpen is het zowel goedkoper als sneller dan de treinreis, de DB-bus gaat bij file over de vluchtstrook. Daarnaast zijn de bussen ook nog eens luxe.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 15:56:
0,2 doden per miljard reiskilometers bij de trein
8 doden per miljard reiskilometers met de auto/bus
63 doden per miljard reiskilometers met de fiets
75 doden per miljard reiskilometers met de benenwagen

Je gaat wel lopend en fietsend naar het station en vervolgens ga je miepen over een onveilige bus?
bron: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/kengetallen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rukapul schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 09:21:
Je kunt ook stellen dat het spoornet/hoofdnet onevenwichtig in elkaar zit. Ik wil nog niet dood gevonden worden in het westnederlandse getto, maar een fatsoenlijke noord-zuid verbinding bestaat niet in midden-oostelijk Nederland. Het equivalent van de A50 etc. ontbreekt.

Elke niet doorgaande treinverbinding die over Utrecht loopt kun je meteen een penalty geven van 50%.
Punt is dat het spoornet juist goed aansluit bij de grootste reizigersstromen, grof gezegd van wonen in de periferie naar werk in westelijke Randstad. Er zijn niet genoeg reizigers om de trajecten die jij benoemt om een rendabele treindienst op te zetten met redelijke frequentie, en zonder frequentie gebruikt niemand het traject.

Dat is juist het gat waar Flixbus in springt: je hebt veel minder reizigers nodig om een bus zinnig in te zetten dan een trein.
Toch zie ik dit project in deze vorm alsnog falen. Met name door halteplaatsen en filerisico.
Inderdaad. Probleem is m.i. vooral gebrek aan integratie met andere vervoersvormen. Wat je zou willen is haltes aan de rand van de steden met zeer hoogwaardig vervoer naar de binnenstad. In plaats daarvan rijden de bussen (muv in A'dam) pal stad binnen naar het grootste station, met fors tijdsverlies en onvoorspelbaarheid.

Oslik blyat! Oslik!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn indruk van het spoor is dat het veel te weinig rijdt. In Zuid Holland heb je een metro tussen den Haag en Rotterdam, iedere 10 minuten gaat dat ding. Stopt het wel bij iedere boom maar als je naar de tijd kijkt die je onderweg bent en vergelijkt met de tijd die verkwist aan wachten op de NS ben je er bijna vlotter dan met de intercity. Iets meer beenruimte en een dikker kussentje op het stoeltje zou wel mogen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het spoor veel te weinig rijden?

Tenzij je in Japan woont op het traject Tokyo-Osaka heb je een erg vreemde kijk als je het in NL weinig vindt rijden. Op het hoofdspoornet is er elk kwartier een IC, met tussendoor sprinters om het halfuur. Alle sporen in NL worden minimaal uurlijks bediend.

Vergelijk dat maar eens met BE of DE, waar je blij mag zijn met een IC eens per twee uur, zelfs tussen de grootste steden, en zat trajecten waar er sowieso maar eens per twee uur een trein rijdt.

Neem bijv het traject wat je noemt, R'dam CS -> Den Haag CS. Er gaat iedere 10 minuten een metro, maar per uur zijn er ook 6 treinen, oftewel ook iedere 10 minuten gemiddeld - 2 IC's en 2 sprinters. De sprinter doet er een halfuur over. Die metro doet er met 34 minuten zeker ook niet overdreven lang over, maar nog altijd 4 minuten langer dan de sprinter en 10 minuten langer dan de IC.

Daar komt bij dat dit in de Randstad een worst-case scenario is voor de trein omdat de helft van de treinen van R'dam naar Den Haag niet op CS stoppen maar via HS doorrijden richting Leiden en verder - en dan nog wint de trein het qua tijd en speelt het gelijk qua frequentie. Met een metro 8)7

Er is genoeg op- en aan te merken op het NL spoorsysteem, maar niet dat er te infrequent treinen rijden.

Oslik blyat! Oslik!

Bensimpel

Positieve meneer

NL is gewoon te klein om dit met een bus te doen, het trein netwerk is gewoon te goed.

In NL pak ik liever de trein, als ik bijv in Polen ben, waar de afstanden wat groter zijn pak ik toch liever de bus.

😆 - Denk ook eens om ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In Polen liever bussen? Heb trauma's opgelopen met oeverloos lange ritten daar in krappe bussen met uiteraard praatzieke cq onwelriekende cq mentaal gehandicapte personen naast je en geen mogelijkheid om andere stoel te kiezen. PL treinen zijn traag en rijden allesbehalve frequent, maar ik heb ze vele malen liever dan de bus daar. Ook omdat het eten in de treinen opmerkelijk goed is :)

Oslik blyat! Oslik!

Bensimpel

Positieve meneer

dion_b schreef op maandag 07 december 2015 @ 01:14:
In Polen liever bussen? Heb trauma's opgelopen met oeverloos lange ritten daar in krappe bussen met uiteraard praatzieke cq onwelriekende cq mentaal gehandicapte personen naast je en geen mogelijkheid om andere stoel te kiezen. PL treinen zijn traag en rijden allesbehalve frequent, maar ik heb ze vele malen liever dan de bus daar. Ook omdat het eten in de treinen opmerkelijk goed is :)
Polskibus/Neobus is best goed te doen, meerdere malen Krakow>wroclaw gedaan, sneller dan de trein.
Krakau > Auschwitz doet de trein 2,5 uur over. Busje 1,5 uur.
Krakau > Warsaw doe ik dan wel met de trein, (Pendelino/hogesnelheidstrein). Die heeft ook een bar aan boord. Meeste treinen niet hoor.

😆 - Denk ook eens om ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mijn ervaringen waren vooral Poznan -> Bialystok en Warszawa -> Talinn (slechts ten dele in PL, maar toch...), dus aanzienlijk langere routes.

De nachttreinen van Berlin -> Warszawa zijn m'n vergelijkingsmateriaal (en trouwens Poznan-Prezemyzl en de vreselijke Budapest - Warszawa nachttrein)

Oslik blyat! Oslik!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:32
dion_b schreef op zondag 06 december 2015 @ 23:55:
Het spoor veel te weinig rijden?

Tenzij je in Japan woont op het traject Tokyo-Osaka heb je een erg vreemde kijk als je het in NL weinig vindt rijden. Op het hoofdspoornet is er elk kwartier een IC, met tussendoor sprinters om het halfuur. Alle sporen in NL worden minimaal uurlijks bediend.

Vergelijk dat maar eens met BE of DE, waar je blij mag zijn met een IC eens per twee uur, zelfs tussen de grootste steden, en zat trajecten waar er sowieso maar eens per twee uur een trein rijdt.

Neem bijv het traject wat je noemt, R'dam CS -> Den Haag CS. Er gaat iedere 10 minuten een metro, maar per uur zijn er ook 6 treinen, oftewel ook iedere 10 minuten gemiddeld - 2 IC's en 2 sprinters. De sprinter doet er een halfuur over. Die metro doet er met 34 minuten zeker ook niet overdreven lang over, maar nog altijd 4 minuten langer dan de sprinter en 10 minuten langer dan de IC.

Daar komt bij dat dit in de Randstad een worst-case scenario is voor de trein omdat de helft van de treinen van R'dam naar Den Haag niet op CS stoppen maar via HS doorrijden richting Leiden en verder - en dan nog wint de trein het qua tijd en speelt het gelijk qua frequentie. Met een metro 8)7

Er is genoeg op- en aan te merken op het NL spoorsysteem, maar niet dat er te infrequent treinen rijden.
Nu ook niet overdrijven he. Kleinere lijnen worden bij ons uurlijks bediend en tussen grote steden is het meerdere malen per uur.

Ja de kleine verbindingen in wallonie worden misschien maar 1x per 2 uur bediend maar daar stapt toch maar 2 man en een paardenkop op.
Pagina: 1