Ik zoek een?
Upgrade van mijn game-pc. Mijn huidige build (zie hieronder) is inmiddels alweer uit december 2010 en naar mijn idee toe aan een upgrade.
wat wil je gaan doen met het systeem?
Gamen en audio bewerken. Gamen gebeurt op een enkel scherm in FHD. Ik zou graag met de settings uiteindelijk tussen High en Ultra willen zitten, al besef ik dat dat grotendeels afhankelijk is van de GPU en dat die van mij dat nu niet gaat halen.
Wat denk je nodig te hebben?
CPU+mobo (en waarschijnlijk ook geheugen). Ik ga er vanuit dat de voeding nog afdoende is ondanks de leeftijd. Ik ga niet overklokken. De GPU wil ik over een jaar of 2 weer een upgrade geven (tenzij jullie vinden dat ik het geld beter nu in een GPU update kan steken en dat mijn huidige CPU nog wel een aantal jaren mee kan).
Wat is je budget?
Tussen de €300-400.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel processor. De serie twijfel ik nog over, maar ik neig naar Skylake aangezien dit wat meer toekomstvast is. Ik kan ook voor Haswell kiezen, maar het prijsverschil is in mijn ogen zo gering dat ik net zo goed meteen voor Skylake kan gaan.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hieronder de lijst met mijn huidige build:
Hiervan wil ik het volgende overnemen:
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb gekeken naar zowel Haswell als Skylake.
Haswell build:
Skylake build:
Zoals te zien, is het prijsverschil nog geen €30. Naar mijn idee niet voldoende om nog voor een Haswell build te gaan gezien de leeftijd van mijn Phenom X6. De i5-6500 is qua frequenties wel wat minder, maar voor gaming nog steeds potent genoeg (de i5-6400 zou ook nog kunnen, waardoor het prijsverschil nog kleiner wordt). Plus het DDR4 geheugen is er ook al in meegenomen. Daarnaast kan ik natuurlijk mijn huidige CPU+mobo+geheugen nog verkopen via de V&A zodat dit ook wat compenseerd.
Wat verwacht je van ons?
Ten eerste: ik zie hier op het forum dat er vaak (1) een mobo met B150 chipset en (2) een mATX mobo wordt geadviseerd. Ik ben benieuwd naar de afweging hiervan, en waarom er niet voor een H170 mobo wordt gekozen. Hetzelfde geldt voor de mATX keuze. Het verschil tussen bijvoorbeeld een Gigabyte GA-B150M-D3H en een Gigabyte GA-H170-HD3 is ongeveer €16. Zelf zou ik (gezien het geringe prijsverschil) kiezen voor H170 en ATX, maar waarom wordt er dan toch vaak een B150 mATX geadviseerd?
Ten tweede: is mijn huidige voeding nog afdoende? PC wordt hooguit 3x in de week voor een paar uurtjes gebruikt.
Ten derde: bevestiging dat dit een zinvolle upgrade is en geen weggegooid geld. Hoe potent is de X6-1075T nog in deze tijd van al dat core i5 geweld?
Upgrade van mijn game-pc. Mijn huidige build (zie hieronder) is inmiddels alweer uit december 2010 en naar mijn idee toe aan een upgrade.
wat wil je gaan doen met het systeem?
Gamen en audio bewerken. Gamen gebeurt op een enkel scherm in FHD. Ik zou graag met de settings uiteindelijk tussen High en Ultra willen zitten, al besef ik dat dat grotendeels afhankelijk is van de GPU en dat die van mij dat nu niet gaat halen.
Wat denk je nodig te hebben?
CPU+mobo (en waarschijnlijk ook geheugen). Ik ga er vanuit dat de voeding nog afdoende is ondanks de leeftijd. Ik ga niet overklokken. De GPU wil ik over een jaar of 2 weer een upgrade geven (tenzij jullie vinden dat ik het geld beter nu in een GPU update kan steken en dat mijn huidige CPU nog wel een aantal jaren mee kan).
Wat is je budget?
Tussen de €300-400.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel processor. De serie twijfel ik nog over, maar ik neig naar Skylake aangezien dit wat meer toekomstvast is. Ik kan ook voor Haswell kiezen, maar het prijsverschil is in mijn ogen zo gering dat ik net zo goed meteen voor Skylake kan gaan.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hieronder de lijst met mijn huidige build:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Phenom II X6 1075T Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asrock 870 Extreme3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | XFX Radeon HD7950 Black Edition Double Dissipation | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master CM 690 II | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 | € 32,95 | € 65,90 |
| 1 | Cooler Master Silent Pro M600 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 135,32 | |
Hiervan wil ik het volgende overnemen:
| 1 | XFX Radeon HD7950 Black Edition Double Dissipation | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master CM 690 II | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master Silent Pro M600 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 135,32 | |
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb gekeken naar zowel Haswell als Skylake.
Haswell build:
| 1 | Intel Core i5-4690 Boxed | € 229,95 | € 229,95 |
| 1 | Gigabyte GA-H97-D3H | € 100,- | € 100,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 329,95 | |
Skylake build:
| 1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 213,90 | € 213,90 |
| 1 | Gigabyte GA-H170-HD3 | € 91,95 | € 91,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | € 50,95 | € 50,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 356,80 | |
Zoals te zien, is het prijsverschil nog geen €30. Naar mijn idee niet voldoende om nog voor een Haswell build te gaan gezien de leeftijd van mijn Phenom X6. De i5-6500 is qua frequenties wel wat minder, maar voor gaming nog steeds potent genoeg (de i5-6400 zou ook nog kunnen, waardoor het prijsverschil nog kleiner wordt). Plus het DDR4 geheugen is er ook al in meegenomen. Daarnaast kan ik natuurlijk mijn huidige CPU+mobo+geheugen nog verkopen via de V&A zodat dit ook wat compenseerd.
Wat verwacht je van ons?
Ten eerste: ik zie hier op het forum dat er vaak (1) een mobo met B150 chipset en (2) een mATX mobo wordt geadviseerd. Ik ben benieuwd naar de afweging hiervan, en waarom er niet voor een H170 mobo wordt gekozen. Hetzelfde geldt voor de mATX keuze. Het verschil tussen bijvoorbeeld een Gigabyte GA-B150M-D3H en een Gigabyte GA-H170-HD3 is ongeveer €16. Zelf zou ik (gezien het geringe prijsverschil) kiezen voor H170 en ATX, maar waarom wordt er dan toch vaak een B150 mATX geadviseerd?
Ten tweede: is mijn huidige voeding nog afdoende? PC wordt hooguit 3x in de week voor een paar uurtjes gebruikt.
Ten derde: bevestiging dat dit een zinvolle upgrade is en geen weggegooid geld. Hoe potent is de X6-1075T nog in deze tijd van al dat core i5 geweld?