Samen inschrijven voor een huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyjoe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 20:41
blap

[ Voor 102% gewijzigd door Jimmyjoe op 03-11-2017 21:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dus omdat hij niet in een flatje wil, vraagt hij jou om te helpen frauderen en je wilt weten of je dit wel moet doen? En als het lukt dat mensen die wel een eensgezinswoning nodig hebben, deze niet kunnen krijgen vanwege die "vriend"?

Het antwoord is heel simpel: niet doen :)

[ Voor 26% gewijzigd door gambieter op 03-12-2015 03:35 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 14:57

Stoney3K

Flatsehats!

Fraude is het niet als je er ook 2 maanden gaat zitten, maar heel sportief is het natuurlijk ook niet. Er zijn genoeg startende gezinnen die graag die eensgezinswoning willen hebben.

Als jullie je met zijn tweeën inschrijven en jij hoepelt na 2 maanden op, dan mag hij er gewoon blijven zitten als het huurcontract op zijn naam staat. Dat gebeurt immers ook als je als stelletje inverhuist en je na 2 maanden de relatie zou verbreken.

Ik vraag me sowieso af of je met deze situatie wel een woning toegewezen krijgt. Als het om urgentie gaat, dan kijken ze naar de op handen zijnde situatie, en als blijkt dat hij om financiële redenen uit zijn eigen huis geschopt moet worden, dan zullen ze niet erg happig zijn om een (duurdere) éénsgezinswoning aan te bieden.

Tenzij hij genoeg inschrijftijd heeft, zal een woningbouwvereniging ook zeggen (ook als je je met zijn 2en inschrijft): We kunnen je hooguit een flat aanbieden, of je blijft maar bij je ouders wonen.

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 03-12-2015 04:38 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zo snel mogelijk het huis uit en wilt niet in een flatje.
Daar gaat het al mis... Ik denk dat je je goede vriend gewoon maar eem het advies kan geven op het zure stokje te moeten gaan bijten in een flat of te kijken naar particuliere verhuur.

Bedoel jullie komen samen echt niet sneller bij de woningbouw aan bod omdat jullie met z'n 2'en zouden inschrijven. Als er een huurachterstand komt weet je niet wat de woningbouw eventueel doet.

Dus... doe maar gewoon wat beste is, laat je vriend dit aub zelf gewoon oplossen. Niet mee in zee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Stoney3K schreef op donderdag 03 december 2015 @ 04:33:
Fraude is het niet als je er ook 2 maanden gaat zitten, maar heel sportief is het natuurlijk ook niet. Er zijn genoeg startende gezinnen die graag die eensgezinswoning willen hebben.
Voorbedachten rade? Lijkt me net wel fraude :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op donderdag 03 december 2015 @ 06:31:
Voorbedachten rade? Lijkt me net wel fraude :)
Zolang je nergens aangeeft de intentie te hebben langer te blijven zou het in orde moeten zijn, al fiets je wel erg dicht langs het de randen van de moraliteit. Het verschil tussen onwenselijk en illegaal zijn de punten en de komma's in de respectievelijke wetten. Als niet is vastgelegd dat het niet mag, dan mag het blijkbaar wel.

Als dat niet genoeg reden is ervan af te zien, lijkt dat je af en toe met iemand botst dat wel. Als je wel de intentie hebt er netjes te gaan zitten is dat uiteraard een probleem, als je dat niet doet dan manoeuvreer je jezelf in een illegale en kwetsbare positie ten bate van iemand die af en toe lastig doet. Dat lijkt me, zacht gezegd, geen handige aanpak.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2015 06:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het boeit de meeste woningbouwverenigingen geen zak hoeveel mensen ergens wonen, zolang die elke maand hun huur vangen en je inkomen aan de eisen voldoet mag jij zo'n ding huren.
Woningbouwverenigingen die ik ken werken met vrije keuze, als je maar lang genoeg ingeschreven staat krijg je vanzelf een woning waar je op hebt gereageerd. Urgentie doen ze tegenwoordig niet meer aan, dat gaat over het algemeen via WMO voor mensen die echt met spoed een andere woning nodig hebben.

26 en wegens financiele omstandigheden het huis uit klinkt mij in de oren als bijna 27 en daarmee tel je voor belastingdienst mee voor het inkomen van je ouders, als die een uitkering vangen worden ze gekort zodra hij 27 wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het hele land staat op z'n achterste poten als we sociale huurwoningen aan vluchtelingen met een gezin toewijzen 'want die hebben er toch geen recht op!!', maar dit soort gevallen zijn dus wel aanvaardbaar? Ik zou zeggen, als je ergens in je eentje gaat wonen en niet particulier wil betalen, neem dan lekker genoegen met wat je krijgt en laat die grotere woningen over voor mensen die ze echt nodig hebben..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:42
@TS; die maat 'wilt' niet in een flatje? Volgens mij moet je als je door financiele omstandigheden uit huis moet blij zijn met wat er kan.

Ik zou hier zelf niet aan mee gaan werken. Dit kan alleen maar verkeerd aflopen. Bijvoorbeeld als hij de huur niet gaat betalen en jij er voor aansprakelijk wordt gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-07 22:16
Als het om een sociale huurwoning gaat, houd er dan wel rekening mee dat je eventueel je inschrijftijd kwijt bent nadat je iets tegewezen hebt gekregen. Ik weet niet of dit overal zo werkt, maar zo werkt(e) het in Utrecht in ieder geval wel.

Zijn er naast allerhande (ethishche) redenen om het niet te doen eigenlijk redenen om het wel te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Als samenwonende, ook voor een korte periode, draai je natuurlijk wel op voor alle kosten en kortingen die voortvloeien uit een verhuizing. Denk aan verzekeringen en belastingen: een alleenwonende betaalt bijvoorbeeld een laag tarief voor milieuheffing, twee samenwonenden betalen dan veelal samen het drievoudige aan de provincie. Verder hebben we het dan over gemeentelijke waterbelasting/rioolheffing, Waterschapsbelasting, zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing, WOZ gebruikersdeel.

Ik heb geen inzage in de kortingen en toeslagen die jij (of jouw vader) krijgt in het geval hij alleen komt te wonen, maar ga er van uit dat daar (ook administratief) een aantal maanden overheen gaat voordat duidelijk wordt wat de constructie (want dat is het) jou gaat kosten.

Even heel helder: hier zitten enkel nadelige financiele consequenties voor jou aan.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 13:42
Als hij niet in een 'flatje' wil, dan is er dus ook geen urgentie. Ik weet niet in welke regio je zit, maar ook met zijn tweeën inschrijven is bij meerdere jaren wachttijd vrij zinloos. Als je op die manier een woning toegewezen krijgt, dan kan je jezelf ook benadelen in de toekomst. Dan heb ik het nog niet eens erover dat hij het bv zat is of ruzie met jou krijgt en als eerste vertrekt, jou met een woning achterlatend.

Kortom, niet doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wonen in een flat kan best verrot zijn, ik heb het ongeveer 1.5 jaar moeten doen uit nood voor een woning. Je krijgt te maken met geluidsoverlast, asociaale buren, winkelkarretjes die worden gedumpt op de gallerij, zakken vuil dat van balkons worden geflikkerd, actief wordt gepist in de enige lift in het hele gebouwd etc...

Je moet je ook beseffen dat de meeste bewoners in een flat van een wat lagere inkomensklasse zijn en het niet zo nauw nemen verder met rust of na 22:00 geen muziek meer etc. Ik woon tegenwoordig in een 3 etage appartement met een oase van rust. Gewoon kindvriendelijke wijk, nette buren, niks aan de hand.

Als ie het betalen kan suggeer dan te kijken naar sociaale huur. Meestal zijn die per direct beschikbaar en heb je daar geen wachtlijst voor nodig. Echter moet je wel een inkomen van meestal 2.5x de huur kunnen aantonen (bijv 750 euro per maand is minimaal 2250 salaris maandelijks) en dat daadwerkelijk ook kunnen betalen. Want met zaken zoals zorg, gas, water, licht, internet en / of telefonie / televisie zit je gauw op 1200 tot 1500 euro maandlasten in de maand.

Precies wat hierboven ook wordt gezegd; toeslagen zijn anders met z'n twee'en ipv 1 persoon. Dus doe maar gewoon niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:32:
Als ie het betalen kan suggeer dan te kijken naar sociaale particuliere huur.
;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja je hebt sociale huurwoning en particuliere huurwoningen.

Het eerste is onder beheer van een woningcooperatie, het tweede bij particulieren.

Bij het eerste heb je geen wachtlijsten, geen puntensysteem, maar zodra het vrij is kan je er gelijk op reageren. Wie het eerst komt wie het eerst maalt zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:39:
[...]

Ja je hebt sociale huurwoning en particuliere huurwoningen.

Het eerste is onder beheer van een woningcooperatie, het tweede bij particulieren.

Bij het eerste heb je geen wachtlijsten, geen puntensysteem, maar zodra het vrij is kan je er gelijk op reageren. Wie het eerst komt wie het eerst maalt zeg maar.
Ik weet niet waar jij woont, maar hier is het precies andersom.
Lange wachtrijen voor sociale (goedkope) huurwoningen (met een maximale inkomensgrens), vaak moet je je inschrijven en met genoeg punten maak je kans als je reageert. Particuliere huur is zodra je vlot genoeg reageert direct beschikbaar (met inkomenseisen van 2 tot 4x huur = maandsalaris).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, vrije sector... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
"wil niet in een flatje wonen" ik heb echt een hekel aan die mentaliteit.
Ook al is het maar voor even soms moet je de tering naar de nering zetten.
Okee flatjes zijn niet je van het dat ben ik met hem eens, maar soms is het eventjes niet anders.
Hetzelfde is het als je dringend geld nodig hebt maar je gaat alleen akkoord als baan als kaakchirurg ofzo.
Soms moet je even je zin opzij zetten en iets doen wat minder leuk is om je leven daarna aangenamer te maken.

Ik zou zeggen niet doen dus. Dit kan voor grote problemen zorgen en bovendien is het ook een stukje "opvoeding" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gajus26
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-07 21:39
Is het niet een idee om te kijken naar woningen die door woningbouwverenigingen nu worden verkocht (er vanuit gaande dat hij een vast contract heeft)? Deze worden voor een relatief lage prijs van de hand gedaan.
Door op dit moment een instapwoning te kopen, met de zeer lage rentestand, is kopen vaak vele malen goedkoper dan huren.

Even een makkelijke rekensom:
Ik zit nu gehuurd via een woningbouwvereniging, kosten 575 euro p.m.
Als ik deze kosten zou gebruiken voor een hypotheek van 150.000 euro, dan kost me dit aan rente (uitgaande van 3%, is aan de hoge kant op dit moment), 375 euro. Dan houd ik 200 euro in de maand over om af te lossen.
Mijn overige vaste lasten blijven gelijk (gas/water/licht etc), terwijl ik mijn rentekosten mag gaan aftrekken van mijn te betalen belastingen.

Dus ik zou als tip aan je vriend willen meegeven, als ie een vast contract heeft (neem aan dat ie daar zijn huur van gaat betalen), hij eerst eens moet gaan kijken naar het kopen van een huis. Zo maakt hij niet iedere maand woonkosten die rechtstreeks in de portemonnee vloeien van een ander.
Dit is voor mijzelf ook de reden geweest om op mijn (relatief jonge) leeftijd al een huisje te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dat zsm en zomaar kan je vergeten. Populaire eengezinswoningen is vaak een wachttijd van vele jaren voor. Dat flatje in een matige wijk is het enige waar je binnen een redelijke, ja kan ook nog best lang zijn, termijn zicht op hebt. En urgentie en dus voorrang zit er echt niet bij.

Daarnaast natuurlijk helemaal foute boel, ookal wil je misschien iemand even helpen. Zitten alleen maar nadelen aan, ook voor je eigen familie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stond ook jaren ingeschreven met een vriend van me, puur om financiele redenen. Uiteindelijk heeft hij zn meisje ontmoet, en woont inmiddels samen in een koophuis met zn vriendin hun kindje.

Toen ik eindelijk na jaren een woning toegewezen stond kwam ik er achter dat die maat van me nog steeds ingeschreven stond op mijn profiel. Heb een brief geschreven waarin staat aangegeven dat we onze inschrijving willen splitsen met beide handtekeningen eronder. Voor de huurwoning zelf was het geen probleem, kreeg hem nog steeds toegewezen.

Geen fraude, maar wel soortgelijke situatie. In mijn geval werd er niet moeilijk om gedaan.

Edit: Gaat overigens wel over een appartementje, geen gezinswoning.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2015 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
gajus26 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:53:

Even een makkelijke rekensom:
Ik zit nu gehuurd via een woningbouwvereniging, kosten 575 euro p.m.
Als ik deze kosten zou gebruiken voor een hypotheek van 150.000 euro, dan kost me dit aan rente (uitgaande van 3%, is aan de hoge kant op dit moment), 375 euro. Dan houd ik 200 euro in de maand over om af te lossen.
Mijn overige vaste lasten blijven gelijk (gas/water/licht etc), terwijl ik mijn rentekosten mag gaan aftrekken van mijn te betalen belastingen.
Je mist kosten aan onderhoud en de kosten koper die je kwijt bent, afhankelijk van hoe lang je er blijft wonen kan dat ook aardig aantikken per maand ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gajus26
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-07 21:39
LordSinclair schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:59:
[...]

Je mist kosten aan onderhoud en de kosten koper die je kwijt bent, afhankelijk van hoe lang je er blijft wonen kan dat ook aardig aantikken per maand ;)
Als je een huisje á 140.000 euro koopt, kom je met de 150.000 euro rond.
Daarnaast heb je inderdaad kosten onderhoud, maar als je het goed aanpakt dan heeft de woningbouwvereniging vlak voor de verkoop groot onderhoud laten uitvoren en anders neem je dat mee in de onderhandelingen. Daarnaast heb je als huurder ook het regulier onderhoud dat voor jouw rekening komt.
Overige onderhoudskosten heb je inderdaad, maar dat is de investering die je doet (en als je het goed doet, verdien je die ook terug).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Ik heb als huurder geen (losse) onderhoudskosten, dat doet mijn verhuurder allemaal, dat zit gewoon bij de huurprijs bij in.

De kosten koper in jouw voorbeeld is €10880, dan doe je er 55 maanden over om dat "af" te betalen met die €200 die je bespaard per maand. Dus als je er langer dan 55 maanden zit dan ben je goedkoper uit, anders niet. Tenzij je je huis met veel winst kan verkopen (zonder investeringen/onderhoud er in te hoeven doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB54
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-07 18:16
In regio 045 koop je zelfs tot 100.000 Euro makkelijk een eengezinswoning. Alleen al in Heerlen rond de 100 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MB54 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:15:
In regio 045 koop je zelfs tot 100.000 Euro makkelijk een eengezinswoning. Alleen al in Heerlen rond de 100 stuks.
Ja maar de voorwaarde bij zulke woningen is vaak dat je het verplicht moet opknappen enzo. Waarom denk je anders dat ze zo goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:32:
Wonen in een flat kan best verrot zijn, ik heb het ongeveer 1.5 jaar moeten doen uit nood voor een woning. Je krijgt te maken met geluidsoverlast, asociaale buren, winkelkarretjes die worden gedumpt op de gallerij, zakken vuil dat van balkons worden geflikkerd, actief wordt gepist in de enige lift in het hele gebouwd etc...

Je moet je ook beseffen dat de meeste bewoners in een flat van een wat lagere inkomensklasse zijn en het niet zo nauw nemen verder met rust of na 22:00 geen muziek meer etc. Ik woon tegenwoordig in een 3 etage appartement met een oase van rust. Gewoon kindvriendelijke wijk, nette buren, niks aan de hand.
Dat lijkt mij meer een type flat waar je terecht komt als je niet particulier kunt huren. Of in Limburg moeten alle flatgebouwen hetzelfde zijn, dat weet ik niet (lijkt mij sterk).

Hier is particulier een flat huren in ieder geval prima te doen. Er zitten natuurlijk altijd flats bij waar je wellicht liever niet gaat wonen, maar dat gaat ook op voor bepaalde wijken met gezinswoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:48:
[...]
Dat lijkt mij meer een type flat waar je terecht komt als je niet particulier kunt huren. Of in Limburg moeten alle flatgebouwen hetzelfde zijn, dat weet ik niet (lijkt mij sterk).

Hier is particulier een flat huren in ieder geval prima te doen. Er zitten natuurlijk altijd flats bij waar je wellicht liever niet gaat wonen, maar dat gaat ook op voor bepaalde wijken met gezinswoningen.
Nee hoor. Er zijn in vele steden denk ik genoeg 'oude' flats of wijken die berucht zijn waar de meeste mensen niet willen wonen. Voor mij waren 6 mensen komen kijken en ik was nummer 7 die uiteindelijk ja zei. Het is overigens in Overijssel, niet limburg ofzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:31

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Vorig jaar ben ik gescheiden, we hadden een koopwoning. Mijn ex is daar blijven wonen en ik moest wat anders hebben. Huren is VEELS te duur, meer dan 700 a 800 euro per maand, ik heb in februari een eengezinswoning gekocht voor 150.000 en betaal daar nu zo'n 675 bruto per maand voor, wat netto zo'n 500 euro is.
Mijn ouders hebben altijd in een huurwoning gezeten, ik heb zelf zodra ik van school kwam en werk had een huis gekocht. Niets is lekkerder dan te wonen in een huis waar je zelf in investeert.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:16
MB54 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:15:
In sommige wijken voor € 65.000. Moet je wel voor een 10.000 aan opknappen, maar goed.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-07 10:03
ozzynator schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:03:
[...]

In sommige wijken voor € 65.000. Moet je wel voor een 10.000 aan opknappen, maar goed.
Als je dat al red met 10k. Je bent gauw rond de 20k kwijt als het al niet meer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 21:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NO_Excuses schreef op donderdag 03 december 2015 @ 09:48:
"wil niet in een flatje wonen" ik heb echt een hekel aan die mentaliteit.

[...]

Ik zou zeggen niet doen dus. Dit kan voor grote problemen zorgen en bovendien is het ook een stukje "opvoeding" :+
Dit.

Iemand van 26 zou volwassen genoeg moeten zijn om z'n eigen zaakjes op orde te hebben - en als hij onverwachte tegenslagen te verwerken krijgt die ook zelf op te lossen zonder gesjoemel. Dat geldt dubbel zo als het niet gaat om het absoluut noodzakelijke (dak boven het hoofd) maar om luxevoorwaarden (bepaalde woonvorm).

Ik heb dit verhaal eerder gehoord, bij m'n broertje. Hij zat ook achterin de twintig, woonde bij moeder, had nooit z'n eigen zaakjes op orde hoeven hebben en tot overmaat van ramp was hij ook verslaafd. Ging prima, tot moeder overleed. Haar huis was mooi en groot in nette buurt, maar met bijbehorende hypotheeklasten die hij nooit zou kunnen dragen (bij gebrek aan structureel werk) en mijn vriendin en ik misschien net hadden kunnen dragen, maar absoluut niet practisch - wij woonden en werkten aan andere kant van het land - en onder een dak wonen met m'n broertje zou vroeg of laat tot moord geleid hebben. Dus ik moest het onder z'n reet vandaan verkopen en hij had iets anders nodig.

Mijn advies:
- neem een zo goedkoop mogelijke kamer.
- zorg voor stabiele baan, bouw wat spaargeld op (en regel inschrijving voor sociale huur)
- zodra je genoeg hebt om verhuizing en opknappen kan betalen, plus potje voor onverwachte uitgaven, kijk dan naar wat je idealiter zou willen.

Het begin heeft hij welgeteld drie maanden volgehouden, maar hij wilde niet in een kamer wonen. Dus terwijl hij nog steeds geen baan voorbij proeftijd had heeft hij een appartement gehuurd (particulier, bij een kennis van z'n coke-dealer...) voor EUR 600/m. Drie maanden later was hij weer eens een keer tijdens proeftijd eruit gewipt, en werd hem vriendelijk doch dringend (door genoemde lieve vriendjes van de locale dealer) verteld dat hij eruit moest binnen een week. De maanden daarna heeft hij op de bank bij vrienden gebivakkeerd totdat zij hem ook allemaal zat zijn. Pas toen hij letterlijk onder een brug dreigde te komen heeft hij eindelijk z'n trots ingeslikt en hulp gezocht. Het lijkt ondertussen goed te komen: clean, in stabiele relatie, sociale woning boven hoofd (wel in totale boerengat waar hij voorheen niet dood gevonden had willen worden) en begeleiding richting arbeidsmarkt.

Nu, TS, jouw kennis is vermoedelijk (hopelijk...) niet verslaafd, maar verder komt de houding me erg bekend voor. Ga er NIET in mee. Voor hem is het uitstel van het onvermijdelijke als hij z'n zaken niet op orde heeft (en deze houding doet me niet vermoeden dat hij daar zinnig mee bezig is :X ) en voor jou zet het mogelijk je vriendschap op het spel als het fout gaat, en in dat geval zit je met mede-aansprakelijkheid voor kosten die hij maakt, nog los van de gevolgen van woonfraude.

Een goede vriend helpt z'n vrienden. Niet door te doen wat ze vragen, maar door te doen wat nodig is...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
LordSinclair schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:10:
Ik heb als huurder geen (losse) onderhoudskosten, dat doet mijn verhuurder allemaal, dat zit gewoon bij de huurprijs bij in.

De kosten koper in jouw voorbeeld is €10880, dan doe je er 55 maanden over om dat "af" te betalen met die €200 die je bespaard per maand. Dus als je er langer dan 55 maanden zit dan ben je goedkoper uit, anders niet. Tenzij je je huis met veel winst kan verkopen (zonder investeringen/onderhoud er in te hoeven doen).
Een huis koop je niet om er kort te wonen, dan is huur gewoon praktischer. Voordeel van een huurhuis is dat je per volgende maand gewoon de huur op kunt zeggen, een koophuis kan je nog jaren aan vast zitten als het tegenzit.

Ga je lange tijd in een huis wonen, dan is koop over het algemeen gewoon interessanter. Kosten koper en onderhoud is geld dat je kwijt bent ja, maar ondertussen stop je geld dat je bespaart in de aflossing en wordt het gat tussen huren en kopen alleen maar groter. Houd er ook rekening mee dat een verhuurder alleen hoogst noodzakelijk onderhoud doet en elk jaar de huur indexeert met een bepaald percentage (plus extra hoog percentage als je "scheef" woont).
Mijn buurman heeft bijvoorbeeld jarenlang een onzuinige ketel gehad die standby net zoveel gas erdoor stookte dan wat ik in een jaar verbruik voor eenzelfde type woning. Op de vraag of dat ding vervangen werd kreeg ie antwoord: is nog geen 18 jaar, je hoort wel wanneer. Uiteindelijk na 17 jaar vervangen omdat dat ding bij onderhoudsbeurt CO lekte en reparatie niet meer rendabel was.

Overigens is het voordeel voor kopen nu wel flink vertekend door de extreem lage hypotheekrente, 5-6 jaar geleden waren de verschillen een stuk minder extreem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Waarom regelt hij geen kamer in een huis met meerdere inwoners? Dan heeft hij geen enorme investering voor huisraad nodig. Leert hij gelijk nieuwe mensen kennen en kan hij van daaruit zijn plan trekken.
En ja zulke dingen heb je ook in een eengezinswoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Los van het feit dat die vriend waarschijnlijk niet voor niets op hele korte termijn andere woonruimte moet gaan zoeken: hoe gaat dat straks als jij zelf woonruimte wil gaan huren? Kom je dan niet in de problemen omdat je al een huurcontract achter je naam hebt staan?
Wat gebeurt er als die vriend om wat voor reden dan ook een aantal maanden de huur niet betaald? Jij staat ook op het huurcontract, dus loop je het risico dat schuldeisers bij jou langs komen (en dan voor meeer dan alleen een bakkie koffie).

Vraag is dus: moet je jezelf verantwoordelijk maken voor zijn geluk? Als jullie geen relatie hebben, denk ik dat het antwoord wel duidelijk is...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-06 06:29

hellfire_ultd

Effe checke!

- Krijgen 2 knapen (ikzelf ben 23) zomaar een 1 gezinswoning, of zal het waarschijnlijk om een 2 man flatje gaan? (wij wonen overigens in Limburg zuid. regio 045)
Regio 045? De plek waar dit pareltje vandaan komt. Misschien kan jouw vriend eens hier kijken:

http://www.jaap.nl/huurhu.../-prijs-op-aanvraag/sort5

Ik zie meteen al een huurhuis in Hoensbroek voor 550 euro per maand. Lijkt me heel redelijk en hij hoeft geen gekke constructies met jou aan te gaan om in aanmerking te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-07 11:26
In Alkmaar kan iedereen een gezinswoning krijgen bij de sociale woningbouw, ook 23- en 55+ woningen zijn afgeschaft maar voor een gezinswoning moet je alleen wel een tijd ingeschreven staan. Ik woon in een voormalige senioren woning en er komen meer jongeren bij, de slaapkamers badkamer en toilet ruimte zijn enorm zodat verplegers(sters) hun werk goed kunnen doen en alle deuren zijn heel breed voor rollators en rolstoelen. Ik ben nog steeds na 5 jaar erg blij met mijn seniorenwoning ik kan hier wel oud worden :) (als ik nooit iets ga kopen). Ik stond wel ruim10 jaar ingeschreven ik had een gezinswoning kunnen nemen ik ben wezen kijken maar vond dit toch comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

CAP-Team schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:52:

Mijn ouders hebben altijd in een huurwoning gezeten, ik heb zelf zodra ik van school kwam en werk had een huis gekocht. Niets is lekkerder dan te wonen in een huis waar je zelf in investeert.
Niet is lekkerder dan een huurwoning die elk jaar geverfd wordt, glas verzekerd is, geen opstalverzekering, geen gemeentelijke koperslasten, geen overlijdensrisicoverzekering, geen angst of de aftrek eraan gaat, de cv ook in de huur zit, etc.

Zullen we gewoon ophouden koop versus huur te doen? Beiden hebben hun voor- en nadelen. Voor verdere discussie wellicht naar Rik's Blog: Scheefwonen (update)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:11
Wel grappig dat dit topic zoveel kanten op gaat, nergens staat dat de vriend van TS de huur niet op kan brengen, verslavingsproblemen en dergelijke heeft. De essentie is dat vriend van TS de TS in het verhaal betrekt om meer kans op een eengezinswoning te krijgen. Dit staat los van het wel/niet kunnen betalen en wel/niet problemen hebben en wel/niet kopen.

Ik zou zelf zeggen niet doen, je haalt je van allerlei administratieve rompslomp op de hals voor die 2 maand. Voor de overheid en aangesloten instanties verhuis je 2 maand. Dit gaat automatisch.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wel grappig dat dit topic zoveel kanten op gaat
Tja, dat krijg je als TS weinig achtergrondsinfo geeft en ook niet meer reageert in een topic. Dan gaan mensen speculeren en bij gebrek aan reactie TS op elkaar reageren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 01:19:
Tja, dat krijg je als TS weinig achtergrondsinfo geeft en ook niet meer reageert in een topic.
Jimmyjoe durft zich niet meer te vertonen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Sowieso zou ik iemabd in die situatie niet eens willen helpen als ie zich (zo te lezen) te goed voelt voor een "flatje".

Dat zijne koninklijke hoogheid het ff lekker zelf uitzoekt.

[edit] en het lijkt erop dat hij het huis uit moet omdat er anders iemand gekort wordt op een uitkering... Van dat volk wat het volkomen normaal vind dat een huishouden allerlei subsidies krijgt terwijl ze gezamelijk 75000 euro per jaar binnenharken.

Of doe ik nu teveel aanames?

[ Voor 43% gewijzigd door Flagg op 05-12-2015 10:44 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik denk dat er weinig subsidies en toeslagen zijn bij een gezinsinkomen van 75 k bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die 75k komt ook niet van TS he :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Het gaat ook om een aanname. Bij die aanname neem ik aan dat er geen regelingen zijn ter financiele ondersteuning, hoop ik. Oh wait: hra.

Pagina: 1