Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Topicstarter
Hoi,

We zitten eind van het jaar en zoals velen van jullie moet ik mijn wensen aangeven wat ik in 2016 wil doen binnen mijn bedrijf.

Op het gebied van technische cursussen ben ik vrij snel klaar en weet ik wat ik wil doen.

Echter wil ik mij op persoonlijk vlak ook eens ontwikkelen, Ik ben nu techneut en werk regelmatig in projectvorm, of als 2e en 3e lijns beheerder.
Ik werk bij een redelijk klein bedrijf wat wel weer een onderdeel is van een hele grote organisatie, en ik merk dat er op procesniveau heel veel verbetert kan worden. Dit is op gebied van Itil of Prince2, maar ook algemene bedrijfsprocessen.

Nu heb ik geen ambitie om manager of leidinggevende te worden maar ik zou me wel meer willen verdiepen hoe je het bedrijf efficiënter en beter kunt laten werken.
We zijn een redelijk klein bedrijf (40-45 personen) de lijnen zijn kort en ideeën vanuit de werkvloer worden ook wel serieus opgepakt en juist gestimuleerd.

Daarom mijn motivatie om eens te kijken wat ik kan doen voor het bedrijf en proberen dingen te veranderen die gunstig kunnen uitpakken voor het bedrijf.

Nu kun je zeggen dat ook zonder cursus kan, maar ik merk dat het dan vaak niet goed onderbouwd wordt en dus ook vaak uit gevoel gesproken wordt ipv met feiten.

Nu zit ik vooral te kijken naar Lean Six Sigma cursussen, deze lijkt mij het beste aan te sluiten om iets in een bedrijf van a-z te kunnen analyseren en evt te verbeteren,

Nu zijn er diverse opleiders die deze training geven, zowel klassikaal als online etc.
Echter vraag ik me af of deze Green Belt bijvoorbeeld ook door zelfstudie te doen is?
Bij Groupon zit ik bv een Greenbelt voor 40 euro aangeboden worden. (incl Blackbelt zelf voor maar 80 euro). Maarja aangezien het niet echt direct met mijn functie te maken heeft zal ik een klassikale cursus voorlopig kunnen afschrijven.

Om toch zelf het initiatief te nemen wilde ik iets met zelfstudie doen. (bv Green-belt Six Sigma).
Wat zijn jullie ervaringen met deze traingen en is het te doen dmv zelfstudie?
Of zijn er misschien betere en/of andere trainingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Het is wel leuk gelijk het diepe in te springen richting projectwerk, maar projecten doe je vaak met meerdere mensen. Je komt dan veel verder met een verbeterde omgang met mensen, dan een papiertje van een bepaalde onderzoeksmethodiek dat je iets kunt uitvoeren.

Ik zou zeggen, doe een stapje terug en kijk eens gewoon met iets algemeens als communicatie cursus, of cursus onderhandelen. Daar valt vaak veel meer echte winst te halen voor het bedrijf en ook jezelf persoonlijk buiten de werktijden.
Soms mag je ook best iets meepikken wat niet puur en alleen voor de baas zijn tijd is bedoeld ;).

Tevens is dergelijke cursus vaak een stuk makkelijker te verkopen richting je baas, waardoor de kans groter is dat die de cursus voor je wilt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Topicstarter
Dat is inderdaad ook een gebied waar ik me nog wel kan verbeteren, zeker het tactisch communiceren kan wel wat verbetering gebruiken. Kom nu soms nogal bot en/of te direct over. :)

Toch interesseren mij die lean six sigma technieken ook wel. Ik denk dat ik die groupon aanbieding neem en gewoon eens de stof doorneem, een echte training kan ik altijd nog volgen wanneer ik de stof interessant genoeg vind en mij door wil ontwikkelen. Die 4 tientjes kan ik wel declareren :)
.
Daarnaast een goede communicatie training zien te vinden die ik via de werkgever kan volgen.
Iemand goede ervaring met bepaalde trainers? Schouten & Nelissen of een ander goede partij? Je wordt namelijk doodgegooid met trainingen als je zoekt op communicatie training.

Thanks voor de input.