Klein voltage vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Potatoman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-08 20:16
Ik weet dat je, als je een (bijvoorbeeld) ledje aan 12v en 5v aansluit, 7 volt krijgt.
Dan zou ik in principe 2 volt moeten krijgen als ik aan de ene kant van het ledje 12 volt en 5 volt samen doe, en aan de andere kant weer naar een 5 volt aansluiting laat lopen.

Heb ik gelijk?

Nog ff voor de duidelijkheid: het gaat erom 2 volt te krijgen, zonder hulpmiddelen in de vorm van weerstanden, potmeters etc. want die heb ik hier zo niet liggen.

The cyclographing developer

Verwijderd

Door 12 Volt en 5 Volt samen aan elkaar te hangen, maak je kortsluiting en blaas je je voeding op!! :(

Verwijderd

Het is dat je ze niet hebt liggen, maar je hebt IC's voor rond de gulden die je spanning van 5 volt omlaag gooien naar 2 volt. Heel simpel te gebruiken.

Verwijderd

Je kunt ook een zenerdiode is serie met de Led opnemen, die kosten 1 of 2 kwartjes :)

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Kijk je ziet het verkeerd , als je de 12 V als + gebruikt en de 5 als min is het spanningsverschil tussen beide punten inderdaad 7 volt.

Alleen je hebt dan niet 1 draadje met + 7 volt.
En zoals walhalla roept als je die + 12V en + 5 volt tegenelkaar houd maak je sluiting en blaas je als je pech hebt je voeding op , in ieder geval je zekering :(

Kortom 2 volt ergens vandaan halen gaat je niet lukken zonder externe componenten.
Waar heb je de 2V voor nodig ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Potatoman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-08 20:16
Ok, bedankt, dacht al dat ik maar beter eerst ff kon vragen voor ik wat ging prutsen :) Ik had 2 volt nodig voor een ledje van een knopje, en ik had geen zin om dat buiten de computer weg te halen.

The cyclographing developer

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ledje ok .. simpel .. pak een weerstandje van 330 Ohm en soldeer het vast aan 1 pootje van het ledje en zet um maar op de 5 V KLAAR :)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

als je 12 op de plus doet en 5 op de min, dan heb je 7 volt, voilá >:)

JayGTeam (213177)

Pagina: 1