Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
Er is een boel te vinden over glas, maar ik werk er niet echt mee behalve dat ik wat oude rommel heb meegenomen waar het glas gewoon op werkt zonder dat ik er over na heb hoeven denken.

Er komt nu glas binnen van onsbrabant.net

Wat ik overweeg, is op de glasvezel direct op een mikrotik aan te sluiten. Ik ken het router os nog niet maar het ziet er intressant uit

Het plan is om een 2e glasvezel met een sc koppelstukje op de ftu te zetten en die naar de mikrotik te leggen, en een sfp daarvor aan te schaffen

Maar geen idee welke sfp module ik nodig heb dan Welke golflengte, mulitimode/single mode, hoe weet dat ding hoe hij half duplex moet werken.

Maar ja, voor kpn is er iets als netwerkje.com waar de vlans instaan en ppoe logins.
Voor onsbrabant kan ik daar niets over vinden. En voordat ik spulletjes ga kopen zou ik daar graag wat meet van weten.

Het is niet mijn intentie om alles voorgekouwd te krijgen ook al doet bovenstaand anders vermoeden. Ik weet er gewoon geen zak vanaf. De prijs van de mikrotik is bekend maar de sfp's liggen flink uit elkaar kwa prijs. ik hoopte daar niet meer dan 30~40 voor kwijt te zijn. hemels breed zit ik ongeveer een 500 meter van de reggefiber switches.

Als er ergens een faq ligt zou dat fijn zijn. anders wil ik er wel een gooi naar doen, (de mikrotik kan ook altijd gewoon op het modem)

Iperf

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat heb je nu voor NTU?

Overigens is simplex fiber niet half-duplex.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
Een oude packetfront (blauw label)

Iperf

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Da's leuk maar om te weten wat voor sfp je moet kopen moet ik toch een modelnummer hebben zodat ik 'm op kan zoeken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 02 december 2015 @ 22:08:
Da's leuk maar om te weten wat voor sfp je moet kopen moet ik toch een modelnummer hebben zodat ik 'm op kan zoeken.
Ok alles even losgetrokken

Het is een: Packetfront DRG 546s

[Voor 71% gewijzigd door Fish op 02-12-2015 22:28]

Iperf

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Oef die is moeilijk te vinden maar ik denk dat je dan met deze er komt: http://shop4networks.nl/s...ini-gbic-module-20km.html

Let wel, da's een 100mbps sfp dus zorg dat 't apparaat waar je 'm in stopt dat ondersteunt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
Hij zou in de bekende http://routerboard.com/RB2011UiAS-2HnD-IN
moeten dan. ik ga eens neuzen daar of het zou moeten lukken. tnx sofar

Iperf

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2018
Deze Mikrotik ondersteund alleen Gbit SFP's.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
jammer, ik was al op weer zoek naar een losse media converter, toen bedacht ik me dat deze er al hangt (het modem) ....en dat ik deze probeerde te vervangen met de sfp

ok kansloos met die microtik .. bedankt heren

Iperf

• haik01
kijk eens even of Ons Brabandnet wel Gbit levert. Ik denk het wel. Want een 100 Mbps glasvezel converter is niet van deze tijd.

Dus waarschijnlijk kan je goed uit de voeten met die SC SFP module. Als deze maar Gbit is.

hier, voor 9,50 euro + verzend + BTW heb je een SFP die op de Mikrotik past:

http://www.ip-sa.com.pl/3524s-p-1793.html

Maar je kan ook een SFP met UTP aansluiting kiezen:

http://www.ip-sa.com.pl/rj01-p-1792.html

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

haik01 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 18:55:
kijk eens even of Ons Brabandnet wel Gbit levert. Ik denk het wel. Want een 100 Mbps glasvezel converter is niet van deze tijd.
Hoe "van deze tijd" het is maakt niet uit als er in de PoP 100-mbit apparatuur hangt. En dat is zo want die packetfront is een 100-mbit model. En dan kom je dus helemaal nergens met je gigabit-apparatuur.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
Het is twijfelachtig

idd de packetfront is 100mbit,
ik ben gemigreerd van xms naar onsbrabantnet

Maar kpn levert wel 500mbit op mijn adres als ik de postcode check doe
Upgrade beschikbaar
Sneller glasvezel internet

Op jouw adres is 100 Mbit/s of 500 Mbit/s download- en uploadsnelheid beschikbaar. Met deze snelheid maak je optimaal gebruik van je glasvezelverbinding. Je kunt voor deze upgrade kiezen door tijdens je bestelling het Sneller internet 100/100 of 500/500 aan jouw pakket toe te voegen. Deze upgrade kun je maandelijks aan- en uitzetten. Je zit dus nergens aan vast.
Onsbrabantnet (huidige provider) daarintegen gaat maar tot 100mbit
Internet 100 Mb/s Interactieve TV op 2 televisies * Analoge TV Bellen: 1 jaar gratis naar vast én mobiel
Ik heb ook geen idee of de pop/sfp een soort auto negotion heeft. maar voor een tientje wil ik dat risico wel nemen.

Dan komen bij het stukje authenticatie, enig idee of dat nodig is net als bij kpn? ik vind er iig niets over terug. ik ga ook gewoon de helpdesk nog wel even vervelen met mijn vraag. nooit geschoten is altijd mis :)
tot op heden goed geholpen. (reverse dns naar wens instellen, kapotte adapter binnen 1 dag opgestuurd)

[Voor 4% gewijzigd door Fish op 03-12-2015 19:23]

Iperf

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

KPN heeft dan gigabit apparatuur in jouw pop hangen terwijl OBN 100-mbit apparatuur heeft. Als jij nu een KPN abo afneemt word je op andere apparatuur geprikt in de pop en krijg jij een ander 'modem' toegestuurd.

En nee sfp's doen niet aan auto-negotiation.

[Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 03-12-2015 19:53]

• haik01
Ik bedoel niet de snelheid van de apparatuur, de SFP die in de Mikrotik in moet moet Gbit aan kunnen. Dat je aan de andere kant van de galsvezel een 100 Mbps POP hebt, so be it. Maar dat is de negotiation tussen de SFP's. Daar moet de Mikrotik niets mee doen. Dat is layer 1, en Mikrotik heeft daar geen invloed op.

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
De SFP's die ik heb zien langs komen doen echt 1 snelheid en niks anders. Dus er is niks wat met auto-negotiation kan worden afgesproken in dat geval.

Fixing things to the breaking point...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
Dat is wat ik in de tussentijd ook al een beetje heb gelezen op internet

Dus dan loop wederom ik spaak op snelheid van de spf en de mikrotik

als ik ook haik01's module zie dan zie ik idd gauw hoe de simplex werkt
Wavelength TX: 1310nm / RX: 11550nm (en dan neem ik aan dat 11550 fout is 1550 moet zijn)

Dan is er dus ook een complementerende unit
(voorbeeld uit cybers link)
MFB-FA20
PHY Type 100Base-BX
Fiber Type Single Mode
Connector WDM / Bidi LC
Wavelength TX: 1310nm, RX: 1550nm
Maximum Distance 20km
Operating Temperature 0 ~ 60 degrees C
MFB-FB20
PHY Type 100Base-BX
Fiber Type Single Mode
Connector WDM / Bidi LC
Wavelength TX: 1550nm, RX: 1310nm
Maximum Distance 20km
Operating Temperature 0 ~ 60 degrees C
Hoe kan ik dan weten welke ik moet hebben, uit de specs van de drg kan ik niet vinden
of is daar een etiquette voor ?

Iperf

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:35

Nox

Noxiuz

Draytek levert ze mee met hun routers (2132FVn), kijk daar even welke ze meeleveren en koop er een met dezelfde specificaties. Eurootje of 45-50 ex BTW zijn ze.

Overlever van KampeerMeet 4.1
Give me your corks!!11
All your Acer belongs to /dev/null

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
Check !
De Vigor 2132FVn wordt standaard geleverd met de SFP module, 20km - RX1490/1550 nm - TX 1310 en een fiber glasvezelpatchpakket.

[Voor 16% gewijzigd door Fish op 03-12-2015 22:10]

Iperf

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 10:05

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
NoxiuZ schreef op donderdag 03 december 2015 @ 21:28:
Draytek levert ze mee met hun routers (2132FVn), kijk daar even welke ze meeleveren en koop er een met dezelfde specificaties. Eurootje of 45-50 ex BTW zijn ze.
Ja, gbit.

TS heeft een 100BASE-BX Genexis. Dan gaat een gigabit SFP niet echt werken.
Los daarvan doet (Zie de eerdere posts) die Mikrotik geen dual speed, en is dus gig-only (de SFP poort dan)

Makkelijkste is om gewoon de Genexis te blijven gebruiken. Als je zelf perse alle vlan's in je Mikrotik wil (en de vlan ID's hebt of de apparatuur hebt om dit te achterhalen) dan een mediaconverter en dan met koper naar je Mikrotik.

Als je koppelvlak WEL 1Gbit is (of wordt) dan kan er een willekeurige 1Gbase-BX-D optic in (RX1550, TX1310). Wel de juiste patchkabel erbij regelen (LC/PC of SC/PC aan de kant vd optic al naar gelang je besteld.. houd het lekker bij SC/PC, dan heb je beide kanten hetzelfde)

Als je Mikrotik DDM ondersteunt neem dan een optic die dat ook kan, altijd leuk/handig voor debugging. De Mikrotik heeft afaik geen vendor locking dus een simpele optic van 10 eur is dan voldoende.

Als je ook CATV gebruikt moet je daar ook nog wat mee aan als je de modem weghaalt.... Kortom: Je haalt je dan wel wat op je nek wat niet perse nodig is.
Los daarvan heb je, als je geen ervaring hebt met glas, kans op vuil/beschadigingen van je FTU, met alle bijkomende gevolgen. Kan op zich technisch prima, is niet heel ingewikkeld, maar of het meerwaarde heeft?

[Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 03-12-2015 22:24]

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

CyBeR schreef op donderdag 03 december 2015 @ 19:53:

En nee optische sfp's doen niet aan auto-negotiation.
FTFY.

http://www.cisco.com/c/en...sheet0900aecd8033f885.pdf
"Cisco 1000BASE-T SFP modules support 10/100/1000 auto negotiation and Auto MDI/MDIX"

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
DJSmiley schreef op donderdag 03 december 2015 @ 22:16:
[...]

Ja, gbit.

Los daarvan doet (Zie de eerdere posts) die Mikrotik geen dual speed, en is dus gig-only (de SFP poort dan)

Makkelijkste is om gewoon de Genexis te blijven gebruiken. Als je zelf perse alle vlan's in je Mikrotik wil (en de vlan ID's hebt of de apparatuur hebt om dit te achterhalen) dan een mediaconverter en dan met koper naar je Mikrotik.
Ja dat proefde ik al wel
Als je koppelvlak WEL 1Gbit is (of wordt) dan kan er een willekeurige 1Gbase-BX-D optic in (RX1550, TX1310). Wel de juiste patchkabel erbij regelen (LC/PC of SC/PC aan de kant vd optic al naar gelang je besteld.. houd het lekker bij SC/PC, dan heb je beide kanten hetzelfde)
ik heb best veel fiber patchkabel :p
Als je Mikrotik DDM ondersteunt neem dan een optic die dat ook kan, altijd leuk/handig voor debugging. De Mikrotik heeft afaik geen vendor locking dus een simpele optic van 10 eur is dan voldoende.

Als je ook CATV gebruikt moet je daar ook nog wat mee aan als je de modem weghaalt.... Kortom: Je haalt je dan wel wat op je nek wat niet perse nodig is.
Los daarvan heb je, als je geen ervaring hebt met glas, kans op vuil/beschadigingen van je FTU, met alle bijkomende gevolgen. Kan op zich technisch prima, is niet heel ingewikkeld, maar of het meerwaarde heeft?
Ik heb alleen internet, welk vlan en of er eventueel nog ingelogd moet worden pppoe oid is vooralsnog bij mij onbekend. Ik zou gewoon een nieuwe kabel op de ftu zetten met een verloop. en als de sfp betaalbaar is leek het me gewoon leuk om te proberen. je bent tweaker of niet :)

Iperf

• Nox

Nox

Noxiuz

DJSmiley schreef op donderdag 03 december 2015 @ 22:16:
[...]

Ja, gbit.

Oh, lekker handig van mij. Iets te snel gedacht.

Ik vrees dat je de microtik aan een mediaconverter moet hangen...

Give me your corks!!11

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
NoxiuZ schreef op donderdag 03 december 2015 @ 22:30:
[...]
Oh, lekker handig van mij. Iets te snel gedacht.

Ik vrees dat je de microtik aan een mediaconverter moet hangen...
Ja ok die had ik al :P namelijk de Packetfront DRG 546s :+

Ok laat maar, ik houd het wel even "normaal". In ieder geval bedankt voor het meedenken, ik heb er in ieder geval weer iets van opgestoken :) tnx

Iperf

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik zag laatst een switch van microtik voorbij komen waar ook een sfp in kon, misschien kan die wel dual speed?

Give me your corks!!11

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
NoxiuZ schreef op donderdag 03 december 2015 @ 22:49:
Ik zag laatst een switch van microtik voorbij komen waar ook een sfp in kon, misschien kan die wel dual speed?
Dan heb je ook een veredelde mediaconverter met extra uitgangen. niets wat er nu anders (effectief) gebeurt in het modem

Iperf

• Nox

Nox

Noxiuz

Maar dan heb je wel zelf beheer over je gehele CPE-domein ;)

Give me your corks!!11

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
Dat hoop ik ook dan maar he, ik heb er namelijk nog niets over gelezen (via onsbrabantnet) dus ik weet dat het redelijk ambitieus is.

Iperf

• Nox

Nox

Noxiuz

Tja, als je zelf een beetje wil spelen kan je ook altijd nog oude cisco apparatuur gebruiken. Zooi gaat toch niet kapot en 100mbps apparatuur is echt goedkoop te krijgen.

Give me your corks!!11

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Fish schreef op donderdag 03 december 2015 @ 20:47:
Dat is wat ik in de tussentijd ook al een beetje heb gelezen op internet

Dus dan loop wederom ik spaak op snelheid van de spf en de mikrotik

als ik ook haik01's module zie dan zie ik idd gauw hoe de simplex werkt
Wavelength TX: 1310nm / RX: 11550nm (en dan neem ik aan dat 11550 fout is 1550 moet zijn)

Dan is er dus ook een complementerende unit
(voorbeeld uit cybers link)

[...]

Hoe kan ik dan weten welke ik moet hebben, uit de specs van de drg kan ik niet vinden
of is daar een etiquette voor ?
Die uit mijn link heb ik uitgezocht aan de hand van 't ding wat jij nu hebt, dus die zou moeten werken. (Er wel van uitgaande dat de schaarse informatie die ik kon vinden, correct was.)

• stverschoof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 29-10 11:35
JackBol schreef op donderdag 03 december 2015 @ 22:28:
[...]

FTFY.

"Cisco 1000BASE-T SFP modules support 10/100/1000 auto negotiation and Auto MDI/MDIX"
Dat gaat alsnog over de "copper network" SFP modules, staat er niet bij de optical modules.

• rdfeij
  • Laatst online: 14:44
JackBol schreef op donderdag 03 december 2015 @ 22:28:
[...]

FTFY.

O P T I S C H...
Dit is een koper SFP... |:(

En dan nog is die niet auto negotiation. Stop je hem in een Gbit SFP slot dat is de koper zijde ook Gbit, zo ook voor een 100mbit SFP slot, dan is de koper zijde ook 100Mbit.

[Voor 17% gewijzigd door rdfeij op 04-12-2015 07:42]

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True