Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:43
Zie LA-384 in "Subwoofer á €650,-" voor het meest recente bericht.

Oud
Ik heb nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar ik ben op zoek naar een subwoofer. Ik heb altijd gedacht dat mijn speakersysteem capabel genoeg was in het laagbereik en dacht dat een subwoofer geen meerwaarde had. De enige ervaring met een subwoofer was die uit een Creative Gigaworks T3 set, welke er om bekend staat dat hij een erg indringende bass produceert. Ik vond deze dan ook eerder hinderlijk dan dat het iets toevoegde en langer dan een uurtje muziek was er niet mee te beluisteren.

Nu heb ik echter onlangs een Energy S8.3 van m'n ouders op de Denon aangesloten, bij wijze van test. Aanvankelijk werd mijn voorgevoel bevestigd, maar na het op de juiste manier instellen (bedankt FeaR), moet ik toegeven dat er toch zeker een meerwaarde zit in een goede subwoofer. Sterker nog, ik ben er nu van overtuigd dat ik mijn leven niet langer kan voortzetten zònder een subwoofer en zie dit als een mooi kerstkado :+ .

Nou is Energy niet echt een bekend merk en hoewel zeer capabel, denk ik dat de S8.3 (8" ported) niet opweegt tegen een subwoofer van een bekend merk. De eerste subwoofer waar ik zelf aan denk is een Dali sub E-12 F. Ik neem deze dan ook als uitgangspositie wat betreft budget.

Ik zoek een?
Subwoofer

Wat is je budget?
Richtprijs; €650,-.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het dient als aanvulling op mijn bestaande home-cinema;
- 2x Dali Zensor 5 (front)
- 2x Dali Zensor 1 (back/surround)
- Denon AVR 2113

Wat heb je zelf al gevonden?
- B&W ASW610 (€600,-)
- Dali Sub E-12 F (€650,-)
- Velodyne EQ-MAX 8 (€700,-)

Welke vragen heb je hier nog over?
1. Past mijn budget bij de overige speakers? (De subwoofer zou zo'n 40% bedragen van het geheel aan speakers).
2. Welke van deze drie zou mogelijk het best bij mijn situatie passen? Ik wil er voor waken dat de buren last krijgen, dus een subwoofer die het autoalarm activeert van de overbuurman, dat zie ik niet zo zitten.
3. Zijn er andere subwoofers welke ik mee zou moeten nemen in mijn besluit, of welke nóg beter zouden passen bij mijn situatie?

Overwegingen:
De Dali ziet er mooi strak uit en past qua design het best bij de overige speakers. Kijkende naar de specificaties zou de Velodyne echter stukken lager gaan; 17hz voor Velodyne, tegenover 28hz voor Dali. De Dali heeft dan weer een 50% grotere driver. Wat is belangrijk?

Klik voor groter formaat

De positie voor de sub is redelijk vast. Hooguit kan hij nog naar links van de bank verplaatst worden, maar dan zou de bank een deel van het geluid tegenhouden, dus niet ideaal. In lijn met de frontspeakers zie ik niet zitten, ivm doordreunen naar de buren.

[Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 23-01-2016 18:54]

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• ToFast
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12:50
Die Velodyne gaat tot 32hz joh, dat maakt de beslissing een stukje gemakkelijker ;). Bovendien heb je met een kleinere speaker überhaupt meer kans op bonkerig gedreun. Zou zelf minimaal 10" nemen.

[Voor 40% gewijzigd door ToFast op 02-12-2015 22:05]

• LA-384
@ToFast,
Hm je hebt gelijk. Ik had de specs gegeven door een audiowinkel voor me, maar die zijn idd niet juist. Dat geeft een heel ander beeld idd.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• ToFast
LA-384 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 22:07:
@ToFast,
Hm je hebt gelijk. Ik had de specs gegeven door een audiowinkel voor me, maar die zijn idd niet juist. Dat geeft een heel ander beeld idd.
En over de buren..dit heb je zelf in de hand. Een grote krachtige speaker hoeft niet hard te staan, maar draagt vaak wel bij aan een betere kwaliteit van het laag. Hij kan wel erg luid natuurlijk, als je wilt. Maar zelfs als je dus nooit hard luistert, altijd voor een goede grote sub gaan..

Edit: Maar staar je ook niet blind op hoe laag een sub speelt. Muziek heeft nauwelijks bereik op die hele lage frequenties en zit eerder op 40hz en erboven. Films daarentegen weer wel.

[Voor 14% gewijzigd door ToFast op 02-12-2015 22:10]

• LA-384
Oké, dus in dat geval zou formaat het winnen en zou ik voor de Dali kunnen gaan (tenzij andere, niet genoemde een betere prijs/prestatie verhouding zou hebben). Dat geeft eigenlijk ook meteen antwoord op de vraag over het budget.

edit:
Ik had al gemerkt dat het voor muziek idd niet zoveel uitmaakt, de grootste meerwaarde zie ik dan ook in films en sommige series.

[Voor 24% gewijzigd door LA-384 op 02-12-2015 22:12]

• ToFast
LA-384 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 22:11:
Oké, dus in dat geval zou formaat het winnen en zou ik voor de Dali kunnen gaan (tenzij andere, niet genoemde een betere prijs/prestatie verhouding zou hebben). Dat geeft eigenlijk ook meteen antwoord op de vraag over het budget.

edit:
Ik had al gemerkt dat het voor muziek idd niet zoveel uitmaakt, de grootste meerwaarde zie ik dan ook in films en sommige series.
Inderdaad de Dali is prima lijkt me. Het budget is prima, veel meer uitgeven aan een subwoofer tja..maar veel minder (of 2e hands) zou ik niet doen.

Voor muziek maakt een goede subwoofer zeker wel veel uit, maar een die extreem laag kan spelen niet, want dat bereik zit niet in de meeste muziek.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Energy is, net als Jamo, van Klipsch. Daar zou ik zelf mijn zoektocht beginnen. Mijn Klipsch SUB 10 staat ook muziekaal zijn mannetje en was niet eens zo duur met zijn 200 euro. Een nieuwer broertje is de R10SW en daar hoor ik ook goede verhalen over: http://hificorner.nl/speakers/subwoofers/klipsch-r-10sw

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:02

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Kijk eens naar SVS of BK, maken beiden subwoofers die veel bieden voor het geld. Voor 500-550 wordt eigenlijk veelal direct naar de BL XXLS 400, SVS PB1000 of SB1000 gewezen.

En tweedehands kijken. Pas voor 800 euro nog een SVS PB13 Ultra opgehaald (helaas niet voor mezelf). Dat is niet zo ver van je budget, maar speelt in een heel andere klasse dan de genoemde modellen. De Klipsch 15" werd onlangs nieuw ook voor jouw budget aangeboden, ook een joekel van een subwoofer. Al is het wel een type subwoofer dat je moet liggen. Dat zou een goede basis zijn, kijken of je een gepoort of gesloten model wilt. En daarna nog opties als Down Fire en Front Fire. Dat laatste is altijd lastig en hangt ook weer van de bouw van de subwoofer af. Subwoofer in een hoek kan perfect met down fire. Ook front fire, alleen weer niet/minder als de reflexpoort tegen de muur staat te blazen.

Verder neem je liever een grote subwoofer die je wat terug moet zetten in zijn kunnen dan een klein exemplaar wat je op zijn max moet laten spelen.

Het is ook maar wat je van een subwoofer verwacht. Als je er nooit een hebt gehad zal een relatief simpele subwoofer - zeker met films - al iets toevoegen. Ik was zelf eerst onder de indruk van een Magnat, toen Velodyne gekocht en ik kan die Magnat echt niet meer waarderen. Kom ik dan weer bij een vriend met twee dikke SVS-en (daar staat die PB13 Ultra dus...) kan ik mijn Velodyne weer niet waarderen :P. Mijn inziens koop je een goede subwoofer pas echt vanaf een honderd of vijf en vandaar de genoemde SVS en BK (tweedehands REL kan ook leuk zijn). Ik zou mezelf niet wagen aan subwoofers van een paar honderd euro van bijvoorbeeld een Jamo.

Daarmee puntje 2 en 3 afgehandeld te hebben rest puntje 1. Een goede subwoofer kan je set maken, een slechte subwoofer kan de hele set breken. Ik zou daarom ook zeker niet bezuinigingen. Mijn subwoofer was ook haast net zo duur als beide front speakers.

[Voor 43% gewijzigd door FeaR op 02-12-2015 22:41]

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• FireWood
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 19-10 19:18
Ligt aan wat voor muziek je speelt. Als je van orgelmuziek houd kan de muziek rustig onder de 20 Hz komen. ;)

Verder zijn er nog vele alternatieven natuurlijk.
Ik heb zelf 2 jaar gelden een XLSS400-FF van BK gekocht en bevalt mij uitstekend.
Hun website ziet er alleen niet uit....

[Voor 6% gewijzigd door FireWood op 02-12-2015 22:28]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• ToFast
FireWood schreef op woensdag 02 december 2015 @ 22:26:
Ligt aan wat voor muziek je speelt. Als je op orgelmuziek komt zit je gerust onder de 20 Hz komen.

Verder zijn er nog vele alternatieven natuurlijk.
Ik heb zelf 2 jaar gelden een XLSS400-FF van BK gekocht en bevalt mij uitstekend.
Hun website ziet er alleen niet uit....
XLSS400 mooi spul. Draai zelf met iets vergelijkbaars, een zelfbouw peerless xxls12 gesloten met Hypex DS4 :)

• LA-384
Bedankt allen voor jullie bijdrage. Ik ga me daar zeker wat meer in verdiepen. Veel merken (en termen) waar ik nog nooit van heb gehoord.

[Voor 82% gewijzigd door LA-384 op 04-12-2015 23:13]

• invincible30
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19-10 23:31

invincible30

Psn: pelter29

Een rel t5 kan ik je ook van harte aanbevelen.
Vult het laag zeer mooi aan bij stereomuziek. Ook met films staat hij zijn mannetje.
Succes met je keuze!

• LA-384
Klik plaatjes voor groter formaat

Zo, ik heb maar even de specs op een rijtje gezet. Die PB13 Ultra gaat toch ruim boven mijn budget, dus heb die niet meegenomen in de spec-vergelijking. Eigenlijk zijn de Rel T7 en Rel T9 ook wat te hoog gegrepen, maar de overige genoemde subwoofers liggen mooi binnen de grenzen.

Als ik naar de specs kijk, valt die Rel T5 een beetje tegen qua laagbereik. Hij zit op het zelfde niveau als de Velodyne, wat dus waarschijnlijk komt doordat beide een 8" driver hebben.

Vooralsnog lijken de BK en SVS het meest interessant in de zin van prijs/prestatie. De BK Monolith lijkt me ook een beest qua prestatie, maar is ook aardig aan de top qua formaat.

Ik heb me nog niet helemaal ingelezen, maar zag wel al enkele opmerkingen voorbij komen dat vooral het materiaal van de ondergrond zou bepalen of een down-fired of front-fired subwoofer het meest geschikt is. Down-fired subwoofers schijnen aangeraden te worden bij betonnen vloeren. Aangezien ik parket heb (met kruipruimte) is een front-fired misschien beter geschikt, hoewel deze weer nauwkeuriger komt qua plaatsing.

Verder zou sealed of ported vooral afhangen van de content waarvoor het gebruikt wordt. Film = ported, Muziek = sealed.

Plattegrond maar even geupdate. Alles is op schaal. Die PB13 Ultra is HUGE :o

* Het model (Marie-Louise) is zo'n 170cm groot

De eerder genoemde Klipsch heb ik niet meegenomen in dit overzicht. Mijn gevoel zegt dat deze niet opweegt tegen een BK of SVS. Uiteraard zal ik deze wel beluisteren ter referentie, mocht ik voor een luistersessie gaan.

[Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 04-12-2015 23:30]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De Klipsch R-115SW kan je nog wel meenemen, is voor 650 nieuw zeker te krijgen. En ik geloof dat Marcel van HC hifi nog onder die prijs dook.

Plaatjes zijn leuk, maar die PB13 Ultra is inderdaad echt huge. Ik heb er meerdere mogen zien en horen en telkens verbaas ik me weer over het formaat van dat ding. Maar tweedehands nog steeds boven budget dus ik snap dat je die niet mee neemt.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:29
Mooie lijst, dank! Ik ben dezelfde keus aan het maken. Ik heb net mijn speakers vervangen door Q Acoustics 3050's en wil mijn YST-RSW300 ook maar eens upgraden. Ik denk dat het de BK XXLS400-FF gaat worden. Dat lijkt me veel waar voor het geld, en toch nog bescheiden afmetingen. Mijn audiomeubel is 42cm hoog en ik wil het liefst een sub die niet hoger is.

• LA-384
Ik denk dat het een xxls400 of monolith(+) gaat worden. Gisteren BK gemaild met enkele vragen en wat zij adviseren. Afgelopen weekend waren de buren van huis, dus heb de energy sub eens flink laten blazen. De brown note kreeg ik gelukkig niet te pakken, maar moet zeggen dat het geen slechte sub is. Voor films althans zeker geschikt, voor muziek is hij wat minder strak. 25 Hz was wel grappig, je hoorde niet veel geluid, maar wel de deur die begon te trillen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:39:
25 Hz was wel grappig, je hoorde niet veel geluid, maar wel de deur die begon te trillen.
De vraag is ook op hoeveel dB je die 25 Hz nog hebt. Dan moet je al behoorlijk wat vermogen hebben om output te krijgen die je nog hoort. Vriend van me uit heeft twee maal een SVS en haalt 10 Hz op 75 dB in zijn ruimte. Dat is nog hoorbaar. Vervorming wordt op dat soort volumes ook aanzienlijk.

Met die BK's ga je sowieso geen buil vallen. Die Monolith is ook een behoorlijke jongen en qua laag ook zeer indrukwekkend. Meer oemph en output dan de XXLS400. Hangt van het gebruik af waar je voort "moet" gaan. Compromis: beide :P

• TheKerremenke
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
RichieB schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:05:
Mooie lijst, dank! Ik ben dezelfde keus aan het maken. Ik heb net mijn speakers vervangen door Q Acoustics 3050's en wil mijn YST-RSW300 ook maar eens upgraden. Ik denk dat het de BK XXLS400-FF gaat worden. Dat lijkt me veel waar voor het geld, en toch nog bescheiden afmetingen. Mijn audiomeubel is 42cm hoog en ik wil het liefst een sub die niet hoger is.
Toevallig pics van de 3050's? En hoe bevallen ze. Ben er ook zeer geïnteresseerd in, maar heb ze nog niet kunnen beluisteren in de betere audiozaken in de buurt (Limburg)...

• RichieB
TheKerremenke schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 00:24:
[...]

Toevallig pics van de 3050's? En hoe bevallen ze. Ben er ook zeer geïnteresseerd in, maar heb ze nog niet kunnen beluisteren in de betere audiozaken in de buurt (Limburg)...
Ik woon in de randstad, maar je bent van harte welkom hoor. ;) Ik heb ze "op de gok" gekocht adhv goede reviews en daar heb ik geen spijt van.

[Voor 3% gewijzigd door RichieB op 08-12-2015 21:43]

• TheKerremenke
  • Nu online
Mooie set, zeer netjes. Denk dat ik het broertje (2050) ga beluisteren. Om een idee te krijgen van de klankkleur. Die is nl wel te beluisteren bij poulissen of stassen.

Of ook op de gok kopen. 😏

[Voor 10% gewijzigd door TheKerremenke op 08-12-2015 22:56. Reden: Aanvulling]

• DennusB
  • Niet online
Interessant topic, ik ben ook op zoek en zat eigenlijk met de SVS SB-1000 en PB-1000 in m'n hoofd. Maar eens even verder volgen dit! Thanks voor alle duidelijke overzichtjes en informatie TS!

Mijn LinkedIn!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 11:12

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Maat van mij heeft de Dali 9". Wat een fijn subwoofertje is dat! Hij is na het bezoeken van tig winkels en setups, bij deze terechtgekomen. Heb 'm gehoord, en klinkt goed! Ik zou zeggen, ga de betere hifi zaken bij langs, en luister zelf ;)

offtopic:
Je hebt wel een sick grote woonkamer trouwens zeg, hoeveel m2 is die tekening wel niet?

[Voor 17% gewijzigd door NeFoRcE op 11-12-2015 09:27]

Professioneel Heftruck Syndroom

• DennusB
  • Niet online
NeFoRcE schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:20:
Maat van mij heeft de Dali 9". Wat een fijn subwoofertje is dat! Hij is na het bezoeken van tig winkels en setups, bij deze terechtgekomen. Heb 'm gehoord, en klinkt goed! Ik zou zeggen, ga de betere hifi zaken bij langs, en luister zelf ;)

offtopic:
Je hebt wel een sick grote woonkamer trouwens zeg, hoeveel m2 is die tekening wel niet?
Helaas hebben ze SVS bijna nergens, das echt zonde want dat is volgens mij wel een goed merk om mee te nemen in de luister sessies!

Mijn LinkedIn!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

SVS hebben ze volgens mij alleen bij HiFi Corner. En dat is ook pas sinds een tijdje, voorheen mocht kon je alleen bij LSound in Noorwegen bestellen.

• weertenaar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11:13
Op marktplaats staat ook een mooie BK Monolith te koop voor €375,-..ik weet niet of het in de buurt is, maar ziet er nog erg mooi uit

• LA-384
NeFoRcE schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:20:

offtopic:
Misschien dat ik dat nog wel eens ga doen, vervelende is alleen dat de bk en svs subwoofers niet of beperkt te beluisteren zijn. Zo kan ik het niet vergelijken. Daarnaast neig ik toch meer naar een 12" subwoofer, die heeft toch wat meer gemak om de lagere tonen te bereiken door de grotere driver. Op dit moment heb ik een 8" te leen, zeker niet slecht, maar ik denk dat 12" echt zoveel meer biedt. Ik zou bij een luistersessie iig de dali 9" en dali 12" kunnen vergelijken, hoewel dat ook weer anders zal klinken als thuis.

offtopic:
Mogelijk is er wat sprake van vertekening op de tekening. Het is weliswaar 1 doorlopende ruimte met een totaaloppervlak van zo'n 42m2, maar het "home-cinema" gedeelte is zo'n 24m2.

• Willianv
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Ik heb de Dali 12" sub. Ik ben er zeer tevreden over, het matcht ook goed met mijn overige dali speakers.

• weertenaar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11:13
Ik ben van een triangle 8.5" naar een final s220 12" gegaan... De 12" is echt een wereld van verschil. Zonder dat de sub echt aanwezig is, heel mooie aanvulling en vol geluid onderin, ook op laag volume

• DennusB
  • Niet online
Willianv schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 10:07:
Ik heb de Dali 12" sub. Ik ben er zeer tevreden over, het matcht ook goed met mijn overige dali speakers.
Hij ziet er super sexy uit, alleen zonde dat ie "maar" tot 28hz gaat, de SVS en BK's die ik op het oog heb gaan een stuk lager. Is dat echt nodig of is dat vrijwel nooit gebruikt?

Mijn LinkedIn!

• LA-384
We zijn alweer een paar weken verder en de sub-keuze is even op de achtergrond beland. Inmiddels ben ik er wel uit dat ik voor een BK sub zal gaan. Op de een of andere manier geeft de crappy site me het gevoel dat ze zich liever bezig houden met subs bouwen, en dat is een goede eigenschap :D

Ik heb destijds contact gehad met BK en wat ze me eigenlijk vertelde is dat een gepoorte sub (monolith) beter in staat zou zijn een ruimte van dergelijke omvang (42m2) te vullen. De XXLS400 zou hierom mogelijk niet helemaal tot zijn recht komen. Het nadeel van de monolith was ,volgens hun, dat deze moeilijker te plaatsen zou zijn.

Wat is jullie ervaring hiermee? Ik ben redelijk gelimiteerd in de plaatsing van de sub. Ook blijf ik nog steeds angstig voor de hoorbaarheid bij de buren. Hoeveel voegt een auralex subdude toe? Is ontkoppeling voldoende om dit te vermijden?

• VPI
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07:21
Ik gebruik zelf een monolith+, ben er erg tevreden mee. Ik weet niet waarmee je de subwoofer wilt aansturen?

Zelf gebruik ik een anthem, deze is goed in te regelen middels ARC. De pieken en dalen worden er grotendeels uit gehaald.

• LA-384
Ik wilde het op een denon avr2113 aansluiten. Dat is dus een vrij eenvoudig dingetje vergeleken met die anthem. Maar zou er zoveel verschil zitten in het doorgestuurd signaal? Zal het in eerste instantie vie de subout aansluiten.

• VPI
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07:21
Er zit een meetfunctie op je receiver zou dus goed moeten gaan.

• DennusB
  • Niet online
Ik heb hier gisteren de SVSound SB-1000 binnen gehad, wat een geweldige sub en wat een aanvulling op m'n huidige set. Hij genereert erge rustig, gecontroleerde, mooie klanken en dat "rumble"-gevoel wat je vaak in de bios hebt kan ie bij films heel goed nadoen. Klinkt heel erg prettg :) Mocht je hem nog overwegen :P

Mijn LinkedIn!

• SubSense
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09:06

SubSense

Onverklaarbaar bewoond

Ik heb hier al meer dan 12 jaar de SVS 25-31 PCI staan, cilinder sub.
Hij klinkt nog als de eerste dag, nog nooit een defect gehad.
Dus qua duurzaamheid is SVS ook uitstekend.
Met deze sub liggen de dakpannen op je dak te rammelen!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

SubSense schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:51:
Dus qua duurzaamheid is SVS ook uitstekend.
De eerste gebruikte BASH Plate Amp wilde nog wel eens defect gaan, de daarna gebruikte SLEDGE Plate Amp is een stuk beter.

• LA-384
De kogel is door de kerk, ik heb de xxls400-FF besteld. Hopelijk over een weekje in huis.

• SubSense

SubSense

Onverklaarbaar bewoond

Gefeliciteerd! Veel plezier ermee!

@FeaR, dan heb ik mazzel gehad. Dank je voor deze informatieve toevoeging.

[Voor 0% gewijzigd door SubSense op 25-01-2016 14:32. Reden: Typo]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

SubSense schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:32:
@FeaR, dan heb ik mazzel gehad. Dank je voor deze informatieve toevoeging.
Het is niet zo dat de eerste generatie amps bij bosjes vallen. Zie het als de HDMI-boards van Onkyo: sommigen hebben er al vier versleten binnen een paar jaar, anderen doen al haast tien jaar met hun eerste model zonder problemen. Misschien wat iets meer nuance van mijn kant wel handig geweest.

• SubSense

SubSense

Onverklaarbaar bewoond

Grappig dat je de HDMI boards van Onkyo aanhaalt, ik heb hier ook een defecte Onkyo liggen ;-)

• RichieB
LA-384 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:10:
De kogel is door de kerk, ik heb de xxls400-FF besteld. Hopelijk over een weekje in huis.
En, is hij al binnen? Zo ja, hoe bevalt hij?

• LA-384
Nee helaas. Ik kreeg die maandag erna een mailtje dat de "lead time" (volgens mij productie tijd), 7 tot 10 werkdagen zou zijn. Deze maandag is de 10e werkdag, dus ik verwacht binnenkort een mailtje met de track&trace of in elk geval verzendbevestiging.

Met een beetje geluk kan ik dus volgend weekend de sub instellen en testen. Ik zal hem vergelijken met de Energy S8.3 die er nu staat. Als ik genoeg te vertellen heb, zal er nog een review volgen :)

• RichieB
LA-384 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:21:
[...]
Ik verwacht binnenkort een mailtje met de track&trace of in elk geval verzendbevestiging.
Ik zie dat hij binnen is! :*)
LA-384 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:59:
[...]
nu staat er een mooie BK xxls400 te brommen :*)
Ik ben erg benieuwd hoe hij bevalt, vooral in vergelijking met je oude sub!

• LA-384
Ik kan er nu nog alleen maar kort over zijn. Het zal enige weken duren om het goed af te stellen. Na de audyssey run vond ik het erg tegenvallen. De sub deed nauwelijks mee. Na wat fine-tuning blijkt de sub toch heel wat in zijn mars te hebben. Ik moet zeggen dat de prestaties wat fluctueren met de verschillende bronnen, maar dat zal bij elke sub zijn. Ik heb het vooralsnog niet zeer luid staan, maar desondanks voel ik de sub wel af en toe. Verder klinkt het gewoon anders dan een gepoorte sub. De beschrijving dat een gepoorte sub meer zucht, kan ik nu ook plaatsen. Ik heb ook het idee dat er minder volume fluctuaties zijn bij de verschillende frequenties. En ik merkte dat deze sub beter tot zijn recht komt op een andere plek dan de vorige sub. Hij staat nu rechts van de bank.

Als ik er wat meer gewend aan ben en alles is goed afgesteld, kan ik overwegen een review te schrijven, maar op dit moment heb ik nog geen idee hoe dat aan te pakken, zonder terug te vallen op woorden als goed en mooi :+

[Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 24-02-2016 23:03]

• RichieB
Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik heb een Yamaha YST-300 die ik eerst ook niet goed vond klinken. Maar na een paar avonden gepiel heb ik hem perfect afgestemd. Bij muziek doet hij mee, maar zo subtiel dat ik goed moet luisteren voordat ik hem hoor. Het voegt wel echt iets toe, want als ik hem uitzet mis ik hem meteen. Voor films heb ik de LFE op +6 of +9 dB gezet zodat effecten een lekkere punch hebben (hou ik wel van) ook bij laag luistervolume (helaas de norm hier).

Ik ben aan het overwegen of een upgrade naar een xxls400-ff echt een verbetering zal zijn. Ik ben nu heel tevreden dus ik vraag me af of het de investering waard zal zijn.

• TheKerremenke
  • Nu online
Verplaatst naar nieuw topic

[Voor 94% gewijzigd door TheKerremenke op 25-02-2016 20:01. Reden: Nieuw topic voor aangemaakt]

• LA-384
RichieB schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 09:00:
Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik heb een Yamaha YST-300 die ik eerst ook niet goed vond klinken. Maar na een paar avonden gepiel heb ik hem perfect afgestemd. Bij muziek doet hij mee, maar zo subtiel dat ik goed moet luisteren voordat ik hem hoor. Het voegt wel echt iets toe, want als ik hem uitzet mis ik hem meteen. Voor films heb ik de LFE op +6 of +9 dB gezet zodat effecten een lekkere punch hebben (hou ik wel van) ook bij laag luistervolume (helaas de norm hier).

Ik ben aan het overwegen of een upgrade naar een xxls400-ff echt een verbetering zal zijn. Ik ben nu heel tevreden dus ik vraag me af of het de investering waard zal zijn.
Dat is natuurlijk lastig, er zijn geen winkels om die BK even te beluisteren en dan nog kan het anders zijn dan thuis. Winkel is optimale opstelling, thuis is daar waar het kan. Maar als je tevreden bent met wat je hebt en je komt eigenlijk nergens wat te kort, dan zou ik het lekker zo laten.
De sub die er bij mij eerst stond was niet van mij en had ik slechts te leen. Anders had ik die ook mooi laten staan.

Onthou wel dat er gewoon een hoorbaar verschil is tussen een gepoort en een gesloten model. Het laat zich wat lastig in woorden uitdrukken.

• LA-384
TheKerremenke schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:23:
Zijn er hier mensen met ervaring met de XTZ 12.17? Dit schijnt een vrij nieuwe subwoofer van de fabrikant XTZ te zijn. Dit aangezien ik binnenkort een sub wil kopen. Voorkeur merken / types zijn BK XXLS400, SVS SB 1000 en PB 1000 en XTZ 12.17.

Wat ik zoek is een sub om mijn 5.0 set aan te vullen. Deze bestaat uit Qacoustics 3050, 3020 en 3090. Waarbij ik natuurlijk laag wil kunnen, dus onder de 40 Hz die de fronts zouden aan kunnen. Vraag is of je veel verschil merkt tussen een sub die 24 Hz of onder de 20 Hz kan komen?

Eis is wel wit (liefst hoogglans, maar denk dat mat ook eventueel zou kunnen). Bvd
Wellicht kun je beter even een eigen topic aanmaken (of ik moet er een soort van verzamel-aankoop-advies-topic van maken :+ ). Ik kan geen antwoord geven op het eerste deel van je vraag en slechts mijn vermoeden geven over het tweede deel.

Volgens mij is het zo dat hoe lager de frequentie, hoe meer voelbaar het geluid wordt. Dus bij een sub die tot 20hz gaat, zul je waarschijnlijk die extra 4hz meer voelen dan horen. Alle door jou genoemde subs zullen een mooie aanvulling zijn op jouw speakers, waarbij je waarschijnlijk een voorkeur gaat hebben voor de gepoorte modellen. De 40hz die jouw main speakers kunnen weergeven is overigens niet vergelijkbaar met de 40hz die de genoemde subs zullen weergeven.

• TheKerremenke
  • Nu online
Prima, maak wel even een nieuw topic aan 👍🏻

• RichieB
LA-384 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 19:38:
[...]

Onthou wel dat er gewoon een hoorbaar verschil is tussen een gepoort en een gesloten model. Het laat zich wat lastig in woorden uitdrukken.
De Yamaha YST-RSW300 die ik heb heeft geen poort, en is dus gesloten. Ik heb geen ervaring met een geporte sub.

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09:00
LA-384 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:59:
Ik moet zeggen dat de prestaties wat fluctueren met de verschillende bronnen, maar dat zal bij elke sub zijn. Ik heb het vooralsnog niet zeer luid staan, maar desondanks voel ik de sub wel af en toe.
Het ligt erg aan de content die gedraaid wordt. Ik heb een zelfbouw XLS10 gesloten sub staan. Deze komt niet ultra laag (bij 30-35hz is het wel aardig gedaan), maar je hoort hem wel als er wat lagere tonen in de film zitten. Ook bij muziek verschilt het heel erg per nummer, het ene nummer heeft een subtiele kick er in, de ander beukt flink op de subwoofer (bijv. W&W - Bigfoot).

De wijzen komen uit het Oosten!

• DennusB
  • Niet online
Als ik dit zo lees ben ik nog steeds erg blij met m'n SVSound SB-1000, dat ding doet het gewoon op elk vlak vrijwel goed, is nooit (te) overheersend en kan echt ziek dikke drukgolven m'n kamer door rammen als t moet :P

Mijn LinkedIn!

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True