Hydraulische klepstoters vs mechanische

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Topicstarter
Er ontstond vandaag een discussie met mijn collega's over het gebruik en de voor/nadelen van mechanische vs hydraulische klepstoters. Hierbij kwamen twee vragen naar boven die we niet konden beantwoorden. De discussie ontstond nadat een collega een verbrande klep kreeg in zijn Mitsubishi op LPG. Ik stelde daarop dat het veel beter is om hydraulische klepstoters zoals in mijn Volvo-blok te hebben, omdat deze zichzelf stellen. Een andere collega riep vervolgens dat vrijwel alle moderne auto's tegenwoordig weer mechanische klepstoters hebben.

Welnu, de vragen:

1. Is het zo dat tegenwoordig weinig auto's meer hydraulische klepstoters hebben?

2. Als dit zo is, waarom niet?

3. Wat zijn de voor- en nadelen van beide systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

TB schreef op woensdag 02 december 2015 @ 20:48:
Er ontstond vandaag een discussie met mijn collega's over het gebruik en de voor/nadelen van mechanische vs hydraulische klepstoters. Hierbij kwamen twee vragen naar boven die we niet konden beantwoorden. De discussie ontstond nadat een collega een verbrande klep kreeg in zijn Mitsubishi op LPG. Ik stelde daarop dat het veel beter is om hydraulische klepstoters zoals in mijn Volvo-blok te hebben, omdat deze zichzelf stellen. Een andere collega riep vervolgens dat vrijwel alle moderne auto's tegenwoordig weer mechanische klepstoters hebben.

Welnu, de vragen:

1. Is het zo dat tegenwoordig weinig auto's meer hydraulische klepstoters hebben?

2. Als dit zo is, waarom niet?

3. Wat zijn de voor- en nadelen van beide systemen?
1. Dat verschilt per merk, en per model. Vrijwel alle Japanners hebben tegenwoordig helaas inderdaad vaste klepstoters. Alhoewel de nieuwe Mazda Skyactiv motoren weer hydraulische hebben.
Volvo had hydraulisch maar is nu vaak ook gewoon vast. Veel europese merken hebben nog wel een hydraulisch gestuurde klepspeling.

2 en 3. Het schijnt dat bij vaste klepstoters de emissiewaardes beter te controleren zijn. En je kan hogere toerentallen draaien, maar dat is vrijwel nooit een echt argument denk ik bij reguliere auto's. En het zal ietsje goedkoper zijn voor de motorenbouwer
Het schijnt dat een goed gebouwde motor met vaste klepstoters in principe niet uit elkaar hoeft voor stellen kleppen, maar op LPG wordt dat soms wel een probleem omdat de klepzittingen dan harder op hun donder krijgen, als deze te zacht zijn. Ik zou een LPG auto dus ook alleen met hydraulische kleppen willen als dit enigszins kan. Maar zoals gezegd, hoe hard de klepzetels zijn is minstens zo belangrijk, en de kwaliteit van de LPG inbouw.

Persoonlijk zou ik nooit vaste klepstoters willen. Maarja ik ben dan ook LPG fan :9

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Ik vind dit ook een interessante vraag. Kleppen stellen is best een lastig karweitje en kost in ieder geval een nieuwe klepdekselpakking. Bij de moderne volgebouwde motorruimtes word het nog lastiger. Maar ze zijn in ieder geval minder storingsgevoelig dan hydraulische klepstoters om de simpele reden dat er minder techniek bij komt kijken.

Je kan je voorstellen dat de techniek van een hydraulische klepstoter zou kunnen haperen. Oliekanaaltjes kunnen vervuild en verstopt raken.

Als je ANWB lid bent zou je eens hun technische vraagbaak kunnen bellen. Die weten er vast meer over te vertellen.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 23:23
Interessant topic idd, ik ben zijdelings wat aan het rond kijken naar een LPG auto, en dan zijn Hydraulische klepstoters wel een plus.
Echter is het soms lastig uit te vinden of een blok hydraulische of mechanische heeft. En lijken er steeds minder fabrikanten te zijn die hydraulische toepassen. Ik vroeg mij ook al af waarom.
De enige waarvan ik weet, maar ik heb nog niet heel hard gezocht, dat ze nog hydraulische gebruiken, of tot voor kort deden, is Mitsubishi. Bijvoorbeeld mijn ex Carisma 1.6 uit 1998 had ze niet, terwijl het facelift model 1.6 ze wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Is het behalve de harde klepzittingen, ook van heel groot belang hoe ver je de kleppen terug kunt stellen.
Dat Is volgens mij ook juist het probleem van hydraulische klepstoters.

[ Voor 3% gewijzigd door Supertip op 07-12-2015 17:50 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

-tom-562

Oliesjeik

Vroeg ik mij ook al vaker af. Zeker aangezien veel Jappen uit de jaren '80 hydraulische klepstoters hebben, en later weer zijn terug gegaan op klepstelplaatjes. Bij Volvo hebben alleen de eerste whiteblocks hydraulische klepstoters. De oude redblocks en de nieuwere whiteblocks (vanaf 1999 ofzo globaal) hebben weer klepstelplaatjes).
Mogelijk dat het idd beter 'controleerbaar' is.
Honda heeft trouwens bij bepaalde motoren 'ouderwetse' klepbediening met klepstoter die je zelf kan stellen door middel van draaien en een contramoertje (zoals bij een antieke motor of zo'n Honda 4-takt brommertje). Voor zover ik weet alleen bij de wat tammere motoren, want ik vermoed dat het verloop te groot is (wel makkelijk, en goedkoop stellen overigens).

Overigens zou ik me niet doodstaren op hydraulische klepstoters als je LPG wilt gaan kijken. Eerder of de rest van de cilinderkop daar wel geschikt voor is (harde zittingen). Zo heel snel verlopen die kleppen niet, als de motor goed op LPG kan (oude redblocks van Volvo kunnen van 3 á 4 ton mee voordat ze 'uitgesteld' zijn, idem voor de 1.8 motoren uit de Mazda 626).

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1