TB schreef op woensdag 02 december 2015 @ 20:48:
Er ontstond vandaag een discussie met mijn collega's over het gebruik en de voor/nadelen van mechanische vs hydraulische klepstoters. Hierbij kwamen twee vragen naar boven die we niet konden beantwoorden. De discussie ontstond nadat een collega een verbrande klep kreeg in zijn Mitsubishi op LPG. Ik stelde daarop dat het veel beter is om hydraulische klepstoters zoals in mijn Volvo-blok te hebben, omdat deze zichzelf stellen. Een andere collega riep vervolgens dat vrijwel alle moderne auto's tegenwoordig weer mechanische klepstoters hebben.
Welnu, de vragen:
1. Is het zo dat tegenwoordig weinig auto's meer hydraulische klepstoters hebben?
2. Als dit zo is, waarom niet?
3. Wat zijn de voor- en nadelen van beide systemen?
1. Dat verschilt per merk, en per model. Vrijwel alle Japanners hebben tegenwoordig helaas inderdaad vaste klepstoters. Alhoewel de nieuwe Mazda Skyactiv motoren weer hydraulische hebben.
Volvo had hydraulisch maar is nu vaak ook gewoon vast. Veel europese merken hebben nog wel een hydraulisch gestuurde klepspeling.
2 en 3. Het schijnt dat bij vaste klepstoters de emissiewaardes beter te controleren zijn. En je kan hogere toerentallen draaien, maar dat is vrijwel nooit een echt argument denk ik bij reguliere auto's. En het zal ietsje goedkoper zijn voor de motorenbouwer
Het schijnt dat een goed gebouwde motor met vaste klepstoters in principe niet uit elkaar hoeft voor stellen kleppen, maar op LPG wordt dat soms wel een probleem omdat de klepzittingen dan harder op hun donder krijgen, als deze te zacht zijn. Ik zou een LPG auto dus ook alleen met hydraulische kleppen willen als dit enigszins kan. Maar zoals gezegd, hoe hard de klepzetels zijn is minstens zo belangrijk, en de kwaliteit van de LPG inbouw.
Persoonlijk zou ik nooit vaste klepstoters willen. Maarja ik ben dan ook LPG fan
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)