• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Onze huidige Canon Powershot A 700 is na 9 jaar nu dan toch echt aan vervanging toe.
Het is een volautomaat compact camera die echter ook flink wat instellingen met de hand mogelijk maakt.
Veel heb ik daar nooit van gebruikt, enkel soms de sluitertijd wat aanpassen maar dat was het wel.
Het is wel een goed ding gebleken, maakt goede fotos maar begint behoorlijk wat slijtage te vertonen.

De opvolger heeft bij voorkeur:
- een aantal auto standen
- handmatig instellen sluitertijd/belichting eventueel mogelijk
- flink wat zoom
- snel in gebruik
- goede foto kwaliteit met minder licht (schemering)
- broekzak formaat
- kost maximaal 200 euro.

Niet nodig:
- wifi
- GPS

Ik heb wat ingelezen, en wat ik daaruit op heb gepikt is dat mega veel zoom vaak ten koste gaat van de algehele kwaliteit.
Maximaal 20 keer zoom is dan de "grens" dit ik zelf had gebruikt tijdens mijn zoektocht.

Wat ik tot nu toe gevonden heb:
pricewatch: Canon PowerShot SX610 HS Zwart
Zijn er alternatieven die bijvoorbeeld voor een paar tientje meer een (flinke) stap beter zijn??
Bij deze:
pricewatch: Nikon Coolpix S7000 Zwart
Lees ik hier bij de review dat het wat traag is (daar wil ik dus echt vanaf want traag is onze huidige Canon als dikke stront) ook resultaat bij minder licht is niet echt positief.

Deze is 30 euro duurder dan de Canon:
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-WX350 Zwart
Echter die is al weer en half jaar langer op de markt = oudere techniek dus??

Is de canon voor mij budget en wensen de beste keus??
Zijn er alternatieven die ik over het hoofd gezien heb??

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 03-12-2015 10:36 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Schopje..

Niemand een advies of tip??
Al is het een extra functie of minimale instelling die er op moet zitten waarop ik dan kan letten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11 16:05
wat is de juiste volgorde van prioriteiten. Je kwakt er nogal wat tegenstellende eisen neer.
flink wat zoom + goede foto's in schemer: redt je niet voor 200 euro
200 euro + flink wat zoom = matige foto's in schemer
betere foto's in schemer en 200 euro = 3 tot 4 keer zoom.

zet al je eisen in volgorde, dan kunnen we je beter helpen

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Oh okay, dat toont maar weer aan dat ik er niet heel veel vanaf weet. :D

Onze huidige canon is 6MP, heeft 6 x optische zoom, 35-210mm F2.8 - 4.8 en max 800 iso.
Hoger dan 400 iso was er erg veel ruis in foto's en dat was die ook niet bruikbaar.
Toch is/was het een uitstekend ding wat al die jaren super foto's heeft gemaakt.

Wat ik graag zou willen is:
- Maximaal 200 euro uit willen geven
- minimaal gelijke specs/kwaliteit maar natuurlijk bijvoorkeur een verbetering
- als het mogelijk is meer zoom dan de 6x die we nu hebben

Ook in die volgorde voor wat betreft prioriteiten.
Is dat realistisch??
Zo niet dan hoor ik dat ook graag, dan ga ik eens nadenken waar ik water bij de wijn zal moeten doen.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Een Sony RX100 zal wellicht al aan je wensen voldoen.

Deze heeft namelijk maar 3.6x zoom, maar wel scherper beeld, meer megapixels én een flink voordeel in schemer en op gemiddelde zoom-standen.

Je kan hem op Marktplaats tweedehands vinden voor rond de €200 (bijvoorbeeld deze advertentie)

Hét grote voordeel van deze camera is de prachtige beelden die je ermee kan maken. Landschapsfoto's en portretten zijn zéér degelijk, vele malen beter dan van een normale compact.

Dat je dan wellicht een beetje een compromis maakt op zoom, is goed te rechtvaardigen denk ik: de meeste foto's zullen niet zwaar ingezoomd zijn, zwaar ingezoomde foto's zijn altijd kwalitatief minder mooi bij compacts, en er is geen enkele compact in jouw prijsklasse die betere resultaten geeft in slecht licht.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Maakt verhogen van het budget een enorm verschil in mogelijkheden en kwaliteit
Zeg ik spaar er 100 euro bij, totaal dus 300 als budget. Is die verhoging van 50% ook 50% betere techniek??

[ Voor 130% gewijzigd door Bommes op 04-12-2015 21:31 . Reden: Reactie op link 0007 verwijderd omdat ik die pas toegevoegd had nadat universial creations had gereageerd. Zie mijn reactie hier onder. ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Nope, dat zal niet echt veel helpen. Wil je meer bereik en goede prestaties bij weinig licht, dan kom je al snel op een systeemcamera, of sony rx10/ panasonic fz1000 uit.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
link0007 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:08:
Een Sony RX100 zal wellicht al aan je wensen voldoen.

Deze heeft namelijk maar 3.6x zoom, maar wel scherper beeld, meer megapixels én een flink voordeel in schemer en op gemiddelde zoom-standen.

Je kan hem op Marktplaats tweedehands vinden voor rond de €200 (bijvoorbeeld deze advertentie)

Hét grote voordeel van deze camera is de prachtige beelden die je ermee kan maken. Landschapsfoto's en portretten zijn zéér degelijk, vele malen beter dan van een normale compact.

Dat je dan wellicht een beetje een compromis maakt op zoom, is goed te rechtvaardigen denk ik: de meeste foto's zullen niet zwaar ingezoomd zijn, zwaar ingezoomde foto's zijn altijd kwalitatief minder mooi bij compacts, en er is geen enkele compact in jouw prijsklasse die betere resultaten geeft in slecht licht.
Sorry inhoudelijk reageer ik niet op link0007 zijn reactie.. :D

Dat zou voor wat betreft zoom bereik een bijna een halvering zijn van wat we nu al hebben in onze oude Canon.
Dan doe ik liever "als water bij de wijn" een verhoging van mijn budget dan zoom inleveren.

Kijk ik hoef ook geen Anton Corbijn te worden, die ambities heb ik niet.
De camera zal gebruikt worden op vakantie, naast onze smartphones (Galaxy S5 voor mij en Motorola G van mijn vrouw)
Zoom is iets wat er niet op die smartphones zit, ook zijn de kwaliteiten van de afdrukken erg slecht als de lichtval minder wordt.
Die beide vind ik dus een pre.
Gebruik is dan voornamelijk landschap/steden dat soort zaken.
Universal Creations schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:24:
Nope, dat zal niet echt veel helpen. Wil je meer bereik en goede prestaties bij weinig licht, dan kom je al snel op een systeemcamera, of sony rx10/ panasonic fz1000 uit.
Okay duidelijk antwoord.

Bestaan er compact camera's met zeg 6 tot 10 keer zoom die in dit budget vallen en goede resultaten geven??
Daar ga ik me eens in verdiepen, om niet alleen maar vragend te zijn.. :+

Edit:
Waar moet ik dan eigenlijk op letten..?? Dit is wat ik er van begrepen heb:
Van de Canon SX610 is het sensor formaat: 1/2.3", groter is hier beter
Diafragma 3,8 wide tot 6,9 zoom voor de Canon waardes lager is beter
Het is me na snel even kijken wel al duidelijk dat verhoging naar zeg 300 euro niets binnen het bereik mogelijk maakt met betere specs dan die ene Canon van 150 euro. :|

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 04-12-2015 21:48 ]

• link0007
  • Niet online
Bommes schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:33:
[...]

Sorry inhoudelijk reageer ik niet op link0007 zijn reactie.. :D

Dat zou voor wat betreft zoom bereik een bijna een halvering zijn van wat we nu al hebben in onze oude Canon.
Nee helemaal niet: je canon is een crappy 6mp model met slechte lens en belabberd diafragma.

al met al gaat je zoom-mogelijkheid eerder vooruit dan achteruit, want je kan nog enkele keren digitaal zoomen en dan houdt je waarschijnlijk alsnog een beter resultaat over.

Je staart je blind op één getalletje zonder de bredere context mee te nemen.

Door te kiezen voor het hoogste zoom-getalletje lever je veel meer in op kwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door link0007 op 04-12-2015 21:54 ]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
link0007 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:52:
[...]

Door te kiezen voor het hoogste zoom-getalletje lever je veel meer in op kwaliteit.
Thanks voor het kwartje, ik zal het even de tijd geven om te vallen hier intern.. ;)

• link0007
  • Niet online
Ik illustreer het even met een foto uit een rx100 op max (3.6x) zoom. Dat is deze (klikbaar voor groter):
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/pbOamjIUIid5bbK2wBkb4A8P/medium.jpg

Dit is een bestand van 20 megapixels. Hierin kan je dus nog verder inzoomen, waardoor de resolutie wel afneemt maar je houdt nog genoeg over. Als je de foto halveert krijg je dit resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/TYVT2gWq04bd2YLMYyldTGWW/medium.jpg

(wederom klikbaar voor groter)

Dit is effectief evenveel zoom als jouw Canon op max, en het bestand is ongeveer even groot als wat jouw Canon produceert.

Vind jij de kwaliteit zo slecht? Ik vind het prima kwaliteit. Niet veel slechter dan wat de gemiddelde compactcamera levert. En het grote voordeel hier is dat de RX100 alleen in deze situatie zo laag presteert: als je minder ver inzoomt steken de foto's met kop en schouders boven compactcamera-niveau uit.

Dus:
- je kan net zo ver inzoomen als bij je oude Canon, alleen dan gebeurt een gedeelte van dat zoomen digitaal ipv optisch
- zoom je minder ver in, dan zijn de foto's ruimschoots beter dan iedere andere compactcamera
- deze camera is de enige die ook maar een beetje goed presteert onder slecht licht
- zo ver inzoomen is maar zeer zelden echt nodig, en wanneer je het doet doe je het meestal niet om de Corbijn uit te hangen maar slechts om iets vast te leggen. Echter, wanneer je portretfoto's of landschapsfoto's maakt, dán wil je wel graag de best mogelijke beeldkwaliteit hebben om zo mooi mogelijke foto's te maken

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Thanks link voor je uitgebreide antwoord.
Wederom voer om mee te nemen in een overweging.
Echter €200 voor een 2de hands camera..tja, dat is een overweging.

Pagina: 1