Jarenlang internetproblemen in studentenhuis: Nieuwe router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 650454

Topicstarter
Wij hebben al jaren lang problemen met de Wifi-verbinding in ons huis, omdat de draagmuren heel dik zijn (en er zijn er veel van), en mijn huisgenoten niet aan een aparte router wilden. We hebben dus tot dusver gebruik gemaakt van de meegeleverde modem/router van de provider (eerst Telfort, nu Ziggo). Nu we overgestapt zijn naar Ziggo is het bereik nog slechter en willen we -eindelijk- wel over naar een aparte router.

In ons huis wonen 8 personen en niemand heeft een desktop. Iedereen is afhankelijk van het wifi-signaal. We zoeken nu een router met een groot bereik, die door de draagmuren heen kan en overweg kan met 16+ apparaten. Onze ziggo verbinding zou nu 200mbit moeten zijn, dus hopelijk is dat voldoende voor ons huis.

Ik zoek een?
Wij zoeken een externe router die een groot bereik heeft, met veel apparaten overweg kan. Ook moet het signaal wanneer mogelijk door draagmuren gaan, want er zitten bij ons soms op gekke plekken ineens dikke muren die veel van het signaal blokken. Daarnaast moet de installatie eenvoudig zijn, want hoewel ik de kennis zou kunnen opdoen om ingewikkelde aansluiting te leren, heb ik daar geen tijd voor. Verder is uiteraard niemand in huis bereid om hier teveel energie in te steken.

Wat is je budget?
Wij hebben hier ongeveer 160 Euro voor over, maar als het voor minder kan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Onze monteur heeft de Netgear Nighthawk R7000 aangeraden en na wat eigen onderzoek was ik die ook al tegen gekomen. Is dit de beste optie denken jullie?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ons huis is bestaat uit twee verdiepingen die van Wifi voorzien moeten worden. De lengte van het huis is ongeveer 15 meter bij 10 a 12 meter. Ik heb een plaatje gemaakt met paint om ongeveer weer te geven hoe ons huis eruit ziet.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/sws6px.png

In dit plaatje zijn de oranje lijnen draagmuren en de groene kamers zijn de 'slaapkamers' waar dus WiFi zou moeten zijn. Het paarse vierkant op de 1e verdieping is de plek waar de internetverbinding via de Coax binnenkomt.

Aan jullie de vraag of de Netgear Nighthawk AC1900 R7000 inderdaad een goede keuze is binnen dit budget en of jullie denken dat die voldoet aan onze eisen in ons huis. Zijn er opties die ik over het hoofd zie, (die eenvoudig zijn om te installeren) die beter werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:42
Heb je een wifi-extender overwogen voor op de 2e verdieping? Als je deze middels een UTP kabel op het modem aansluit en hetzelfde SSID en kanaal meegeeft als het WIFI netwerk van je modem heb je volgens mij de meest ideale dekking. Met één straler ga je deze ruimtes simpelweg niet goed gedekt krijgen met WIFI.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-07 14:52
Persoonlijk heb ik zelf erg goede ervaring met unifi ap en de Egdelite router,
Daarmee haal je de Router en de Wifi functie los van elkaar, dit is vaak ook handig omdat de router op de plek komt te staan waar je bekabeling bij elkaar komt ( of in de buurt van je modem ).
en je Wifi AP juist zo centraal mogelijk wilt houden.

Het instapmodel van de Wifi AP kan overweg met 100+ users, en de Router kan 1Gbit routeren.

en er is altijd mogelijkheid voor uitbreiding op bijna welk gebied dan ook ( Extra AP erbij hangen, Vlans gebruiken etc ).

Router:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router

2.4Ghz only AP:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm

Daarmee zit je dan net een tientje boven je Budget..

Maar heb je wel de hoop configuratie mogelijkheden ( Guest Networks, Zero-handoff bij gebruik van meerdere AP, VLANS, Traffic Shaping )

edit: Heb er overheen gelezen dat je er niet veel tijd in wilt inversteren, deze configuratie vergt wel iets van kennis en tijd ( vooral de Router )

[ Voor 12% gewijzigd door _trickster_ op 02-12-2015 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Utp trekken en extender idd, beste oplossing. Zoals pricewatch: AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je internet via powerline op het eletranetwerk gooien en dan via powerline -> wifi-extenders verspreiden?

http://nl.hardware.info/r...-adapters-met-wifi-review. Dan heeft iedere kamer zijn eigen kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-07 18:18
Delerium schreef op woensdag 02 december 2015 @ 18:35:
Je internet via powerline op het eletranetwerk gooien en dan via powerline -> wifi-extenders verspreiden?

http://nl.hardware.info/r...-adapters-met-wifi-review. Dan heeft iedere kamer zijn eigen kanaal.
is imo veel te storingsgevoelig. Helemaal met zoveel. Dat werkt 9/10x niet goed als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wat is dat kleine kamertje in het midden op de begane grond, en hoe zijn de mogelijkheden om je router (of alleen WiFi access point) daar op te hangen? Op enige hoogte. Dat is immers geen geïsoleerde buitenmuur welke het signaal absorbeert.

Het centraal plaatsen van de bron kan namelijke al veel oplossen.
Het lukraak plaatsen van repeaters en extra accesspoints kan het ook slechter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:30

Zenix

BOE!

Een extender of repeater zou ik sowieso niet doen. Bovenstaande kan de UTP gebruiken voor apparaten die geen wifi hebben, niet om aan te sluiten op de router als ik even kijk.

De TS moet naast een nieuwe router een accesspoint hebben, een accespoint is geen repeater of extender.

Als de TS er weinig tijd in wilt steken en zijn huisgenoten ook, dan zal het probleem denk ik ook blijven. Als je dit goed wilt oplossen zul je er wat tijd in moeten steken, als je dat niet wilt dan is het probleem blijkbaar niet een echt probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 02-12-2015 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreeke fixed
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-06-2022
Powerline werk sinds een aantal jaren heel goed, zelf gebruik ik deze ook en familie ook.

Ik zou voor deze gaan:
pricewatch: TP-Link AV500 Powerline Universal WiFi Range Extender, 2 Ethernet...

Bedraad en wifi gelijk, en je hebt meteen 2 access point erbij voor niet veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Powerline kan goed werken maar is helemaal afhankelijk van het electriciteitsnet in huis. Ik hoor nog steeds meer van dat het niet werkt dan wel iig. Zelf ook ervaring mee en in een nieuwbouwoning kwam ik niet boven een max van 80Mbit. En dan is alles nieuw.

Gewoon zoveel mogelijk kabels trekken en een paar goede AP's.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jeroen3 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 20:15:
Wat is dat kleine kamertje in het midden op de begane grond, en hoe zijn de mogelijkheden om je router (of alleen WiFi access point) daar op te hangen? Op enige hoogte. Dat is immers geen geïsoleerde buitenmuur welke het signaal absorbeert.

Het centraal plaatsen van de bron kan namelijke al veel oplossen.
Het lukraak plaatsen van repeaters en extra accesspoints kan het ook slechter maken.
Dat is een kamer waarvan de deur niet open kan vrees ik. Mag van de huisbaas niet open..

Ik heb wel een repeater maar daar heb ik in de huidige configuratie niet heel goede ervaringen mee.

Die apparatuur die dreeke fixed tipt heb ik volgens mij ook, maar die valt steeds weg. Mogelijk ligt dat aan het huidige instabiele netwerk. Mijn voorkeur ligt in het gebruiken van een enkele router, maar ik maak nu op uit jullie reacties dat dat niet gaat lukken.

Klopt dat? Zo ja, hoe doen andere mensen dit dan? Ik kan me namelijk haast niet voorstellen dat andere casual gebruikende mensen veel ingewikkelde apparatuur in huis hebben voor hun wifi. En wij hebben nog niet eens zo'n groot huis, toch? Ik ben best bereid wat tijd en energie hierin te steken, maar wifi apparatuur is niet mijn kennisgebied en veel tijd om in te lezen heb ik helaas niet. Is er niet een gebruiksvriendelijke oplossing? Zo nee, dan is dit echt een gat in de markt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-07 16:03
Ik heb bijna dezelfde situatie thuis, wat ik persoonlijk zelf van plan ben is met een utp kabel de router meer centraal krijgen en dan zoals eerder werd voorgesteld een nighthawk er tussen zetten. Extender bij ons werkt voor geen meter en een powerline adapter had geen effect.

Wel er van uitgaan uiteraard dat je met WiFi waarschijnlijk nooit de maximale snelheid van je abonnement haalt, kabel verbinding is altijd het meest stabiel/ snelst.

We zijn zelf nog in overleg over de router dus ik ben benieuwd wat je uiteindelijke oplossing is en hoe die in de praktijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik neig er nu zelf naar die router aan te schaffen en dan te proberen met de versterkers die ik heb het signaal oké te krijgen. Mocht dit niet lukken, hebben jullie dan ideeën voor een combi van router en accesspoint(s) die binnen het budget van 160 Euro past? Want de ubiquiti Ap is al 80 eu zie ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Anoniem: 650454 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 20:51:
Dat is een kamer waarvan de deur niet open kan vrees ik. Mag van de huisbaas niet open..
Is het niet de meterkast?
Hij hoeft ook niet open, je kunt de router ook aan een van de muren in de hal hangen.
Nogmaals, een geïsoleerde buitenmuur of spouwmuur absorbeert een groot deel van het signaal.

Je hoeft hem ook niet meteen permanent op te hangen. Probeer het eerst eens een een paar dagen met een haspel en wat UTP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Anoniem: 650454 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 08:04:
Ik neig er nu zelf naar die router aan te schaffen en dan te proberen met de versterkers die ik heb het signaal oké te krijgen. Mocht dit niet lukken, hebben jullie dan ideeën voor een combi van router en accesspoint(s) die binnen het budget van 160 Euro past? Want de ubiquiti Ap is al 80 eu zie ik...
Je kan ook meerdere routers gebruiken, maar die zullen dan allemaal via UTP moeten worden aangesloten. Een router kan ook werken als Access Point. Sommige routers kan je met één optie een Access Point maken ( zie daarvoor handleiding ) anderen moet je dat zelf doen. [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

De goedkoopste optie dan binnen 160 euro is om meerdere routers te kopen.
Je zou bijvoorbeeld 3 WNDR3700 kunnen kopen, dat waren zeer populaire routers een aantal jaren geleden en hebben ondersteuning voor 5GHz. Er is ook genoeg informatie over te vinden.
V&A aangeboden: Netgear WNDR3700 V1
V&A aangeboden: Netgear WNDR3700v2 (DD-WRT)
V&A aangeboden: Netgear WNDR3700

Er moeten dan wel kabels getrokken worden naar de routers en ze moeten geconfigureerd worden wat wel wat tijd kan kosten. Maar dan ben je ook voor een studentenprijs van zo'n 100 euro klaar!

Andere opties zijn:
V&A aangeboden: Linksys E4200
V&A aangeboden: D-Link DIR-855
V&A aangeboden: D-Link DIR-868L AC1750 (Ideale Ziggo partner)

Want een Ubiquiti UniFi AP is inderdaad te duur voor deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:23
Ik heb zelf die WNDR3700, prima apparaat, goed signaal, maar na 2 muren is het toch echt wel gebeurd, dus lijkt me niet echt een optie in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Prosac schreef op donderdag 03 december 2015 @ 12:52:
Ik heb zelf die WNDR3700, prima apparaat, goed signaal, maar na 2 muren is het toch echt wel gebeurd, dus lijkt me niet echt een optie in dit geval.
Ik heb er ook één maar ik heb overal wel goed bereik ermee, zelfs buiten. Of heb je het alleen over 5GHz? Ik denk dat het niet zo'n probleem is als je er 3 hebt.

Nieuw kan ook voor iets meer!
2 of 3x pricewatch: D-Link DIR-850L hebben geen Access Point mode ( dus dan moet je er zelf AP van maken) maar betwijfel of die beter zijn dan de WNDR3700's. Maar wel Wireless AC! Als je er twee koopt kan je de AP van de Ziggo router ook nog gebruiken.

Wat ook van belang is bij het instellen dat je de kanalen goed instelt. Dit betekend dat je router/AP #1 op kanaal 1 zet, de tweede op kanaal 6 en de laatste op kanaal 11. Anders zullen ze elkaar meer gaan storen bij 2.4Ghz. Bij 5GHz ook kiezen voor andere kanalen.

[ Voor 43% gewijzigd door Zenix op 03-12-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Zenix schreef op woensdag 02 december 2015 @ 20:17:
[...]

Een extender of repeater zou ik sowieso niet doen. Bovenstaande kan de UTP gebruiken voor apparaten die geen wifi hebben, niet om aan te sluiten op de router als ik even kijk.

De TS moet naast een nieuwe router een accesspoint hebben, een accespoint is geen repeater of extender.

Als de TS er weinig tijd in wilt steken en zijn huisgenoten ook, dan zal het probleem denk ik ook blijven. Als je dit goed wilt oplossen zul je er wat tijd in moeten steken, als je dat niet wilt dan is het probleem blijkbaar niet een echt probleem.
Dit is een AP. Je kunt hem gewoon op je lan aansluiten en instellen als AP. Heb er ervaring mee en kan deze zeker aanraden, hoef niet in combinatie met een fritzbox rkuter.

@TS:
je hebt imo 2 opties;
- of een goede router centraal zetten die ook als een sterk AP point dient. Je moet dan utp trekken.
- of een 2de AP aanleggen zoals de fritzbox die ik noemde, je moet dan utp trekken.

Versterkers/powerline etc is allemaal sub optimaal en nog duurder ook vaak.

[ Voor 15% gewijzigd door Palthe op 05-12-2015 08:55 ]

Pagina: 1